Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32853 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so březen 24 2012, 14:45 Předmět:
PavelFF napsal(a):
Myslím, že pro účely přejímky plechů(nebo statorů) se nemusí dělat žádné zabroušené a složité přípravky. Stačí porovnávací metoda, jak píše Andrea.
Pokud jsou statory rozměrově stejné a vinutí taky (což jsou), tak stačí měřit indukčnost. Stejně ty navrhované přípravky předpokládají , že je stator nejprve vyroben(vyseknuty plechy, složen). Ušetří se pouze vinutí. Ale pro přejímku várky plechů už nevadí, že je nutno namotat jedno vinutí na zkoušeném vzorku.
Ony ty plechy můžou mít horší ještě další parametry, ale měření indukčnosti je celkem jednoduché a výsledky jsou bez debaty.
Jo - jenže dělat "kontrolní návin" na každou dodávku statorů znamená vždycky když přijde nová dodávka mít k dispozici navíječku, pak měřit a hodnotit. A když bude výsledek mimo potřebné toleranční pole, může se návin zase odmotávat atd... prostě 6 půlek naprosto zbytečných nákladů a práce. Pokud se udělá takové "kontrolní jádro" s měřicí cívkou, může se s přesnější vyhodnocovací elektronikou udělat jako "kontrolní přístroj" pro vstupní kontrolu - bude to indikovat permeabilitu vloženého jádra. Další, jednodušší verze "měřáku" se dá udělat přímo k navíjecí mašině, kde se bude moci do něj vložit ještě před navíjením každý jednotlivý stator a vyhodnocovací elektronika se může udělat i s výstupní signalizací pouze dvojstavového typu - "GOOD x NO GOOD" - vhodný x nevhodný. Předpokládám, že ty statory nepřicházejí ve formě jednotlivých plechových výseků, ale už srovnané a případně i nějak slepené (lakem), tedy relativně předem připravené k navíjení. Kontrolou 100% kusů těsně před vložením do navíječky takovým jednoduchým měřením by se dalo vyloučit i namixování statorů více druhů = s různou permeabilitou do jedné dodávky... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Feb 18, 2008 Příspěvky: 5097 Bydliště: Brno
Zaslal: so březen 24 2012, 15:50 Předmět:
Já proti tomu ničehož nenamítám. Možné je samozřejmě sestavit si testovací přístroj libovolně složitý podle přání a možností.
Namotání jedné cívky nemůže stroji trvat dlouho ani to nepředstavuje nijak drahou záležitost, na rozdíl od výroby jednoúčelového přípravku. Navíječka je k dispozici kdykoli, jak jsem pochopil. Stačí prostě namotat jeden vzorek, kterých ten stroj za den musí nabouchat mraky, jinak by se neuživili. Tak tam vrazí jeden kus z nové dodávky a je to.
Netřeba motat celý stator a spotřeba mědi na vzorek nikoho nepoloží. Není to 6půlek práce. Navíc, a to může být důležité, se vyloučí chyba vzniklá tolerancí rozměrů statoru - různě dlouhá vzduchová mezera udělá velkou změnu naměřeného údaje. Záleží na absolutních rozměrech mezery v přípravku.
Předpokládám ovšem, že každá nová várka statorů bude homogenní a bude mít stejné vlastnosti. Pokud by byl každý stator unikát, tak by se samozřejmě musel testovat každý kus.
Statory přichází už hotové na paletách, v některých jsou statory namixovány (hnědý povrch, šedy povrch, stříbrný povrch) a nebo chodí palety s jednotlivýma barvama, hnědé chodili i dříve a problém s nima víceméně nebyl ale poslední dobou ty hnědé dělají velké problémy. U nás se statory navinou a zkompletují a odzkouší hotový motor. Nyní když jsem zjistil, že když do navíječky dám hnědej a po navinutí má hodnoty na hranici mezi dobrým a zmetkem, tak jsme čast hnědých dali bokem a nenavijíme je s tím, že se to bude nějak řešit. Ovšem dodavatel tvrdí že jsou dobré a tak nám přišli minulý týden další palety s hnědými kusy. Zatím se asi budeme snažit domluvit aby nám hnědé kusy nedodávali, ale mám obavy aby časem nebyli ze špatného plechu i statory s jinýma barvama. Takže výrobu nějakýho měřícího přípravku proberu s vedením.
Takže ten přípravek, který sem vložila na obrázku andrea by měl 100% fungovat? Protože sami bychom výrobu toho měřícího přípravku nezvladli, tak by to chtělo sehnat kontakt na firmu, se kterou by se dal tento přípravek konzultovat a potvrdit správnost řešení a přípravek by případně na zakázku vytvořila.
S počtem cívek to souvisí zásadně. Kdyby byly dvě cívky, je to super - když ten orientovaný plech správně orientuješ. Ještě 3 cívky jakžtakž Ale u 4 a více cívek se dostáváš do neřešitelného problému.
Aha.Věděl jsem že je to způsobeno výrobou plechů.Údajně vyžíháním orientovaných plechů se stanou neorientovaný.
Jak se poznají u transformátoru orientovaný plechy?
Založen: Sep 19, 2007 Příspěvky: 3698 Bydliště: Praha
Zaslal: ne březen 25 2012, 19:29 Předmět:
mirami napsal(a):
... ten stator se šedými plechy vykazuje indukčnost L=4,9mH a ten s hnědými L=4,5mH ... Co ve statorových plechách ovlivňuje výslednou indukčnost?
Jak bylo psáno, permeabilita, ale v případě rotoru možná více i jeho mechanické rozměry. Konkrétně, jak jste to měřili? Už v sestaveném motoru? Pokud totiž v magnetickém obvodu existuje vzduchová mezera, tak převážná část magnetického odporu je právě v ní a pak v podstatě její rozměry určují indukčnost. U malé mezery pak stačí změna i desetiny mm a může dojít k diferenci v indukčnosti, kterou popisujete.
měření se provádí hned po navinutí, kde musí jednotlivé navinuté větve mít indukčnosti mezi 1,620mH a 1,780mH. Dále se smotají do tzv. hvězdy, svaří a projdou impregnací, kde po impregnaci se měří přes zkoušecí stanici indukčnost, odpor a test na vysoké napětí. Kde musí mít motor indukčnost alespoň 4,7mH. Tyto hnědé nám vykazují indukčnosti pod hranicí 1,620mH, zhruba mezi 1,550mH až 1,620mH hned po navinutí a po provedení dalších operací pod 4,7mH na konečném měření. U šedým nám indukčnost hned po navinutí neklesá pod 1,690mH. Až pokud projdou měřící stanicí, tak se připájí řídící PCB a sestaví se motor, který projde ještě finálním měřením, kde se kontrolujou různé režimi provozu, ztrátový výkon atd. Rozměrově jsou stejné, na rozměry a vizuální konrolu se bere 5 vzorků z každé palety a ty projdou kompletní kontrolou podle výkresové dokumentace.
Založen: Feb 18, 2008 Příspěvky: 5097 Bydliště: Brno
Zaslal: ne březen 25 2012, 20:28 Předmět:
Já jsem si celu dobu myslel, že se jedná o indukčnost samotného statoru bez vložení rotoru. Vlastně si to myslím pořád, podle popisu :"měření se provádí hned po navinutí, kde musí jednotlivé navinuté větve mít indukčnosti mezi 1,620mH a 1,780mH. Dále se smotají do tzv. hvězdy, svaří ...."
Jen mi nějak není jasné, jak se z 1,6mH (po svaření do hvězdy?) stane 4,7mH.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3, 4Další
Strana 2 z 4
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.