Zaslal: ne červen 12 2011, 20:11 Předmět: MKO a odrušení v palubní síti automobilu
Zdravím,
mám tady schémátko MKO v roli zpoždeného vypnutí. Je to do auta, protože ve chvíli kdy mám zapalování zapnuté, rádio hraje. Ale jakmile začnu startovat, zmizí napětí z vodiče, které rádio dálkově zapíná.
Schéma přikládám, a potřeboval bych se poradit, jaký filtr k tomu začlenit, aby to drsných automobilových podmínkách vydželo co nejdéle =)
Už jsem měřil =) Ve spínací skříňce se prostě mechanicky rozpojí kontakt. Na vodiči pro spínání rádia je skokově z 12V najednou 0V, a po vrácení klíčku vyskočí na 14,2V
Nevíme typ auta, nevíme model, rok výroby. Předválečná auta až do myslím Š120 neměla X relé, od FELDY dále X relé je. Takže, pokud to není veterán, musíš vzít napájení mimo kontakt X relé.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32087 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne červen 12 2011, 22:09 Předmět:
Stejně je to blbost, protože rádia mají hlídání napětí a pod 10,5V se velkou většinou sama vypnou - aspoň ta moderní. A při startu je na baterce kolikrát i míň než 10V... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Nov 13, 2008 Příspěvky: 1922 Bydliště: Kladno
Zaslal: po červen 13 2011, 7:21 Předmět:
Nemyslel jsi spíš zpožděné zapnutí? Tohle mě taky se.e... Zapnu klíček, žhavím - rádio se zapne, startuju vypne se a pak se zapne zase. Já ho sice můžu softvérově vypnout, aby se nezapínalo zároveň s klíčkem, ale spíš by asi byl vhodnej zpožďovač, aby to zaplo až třeba 10s po zapnutí klíčku...
Už jsem měřil =) Ve spínací skříňce se prostě mechanicky rozpojí kontakt. Na vodiči pro spínání rádia je skokově z 12V najednou 0V, a po vrácení klíčku vyskočí na 14,2V
, pak jsou snad další údaje nadbytečné.
Do tvého scchémátka MKO bych přidal filtrační a blokovací členy.
Edit: Akorát nevím, jest-li by nebylo lépe přivést k rádiu napětí ze spínací nebo pojistkové skříňky, které se prostě nevypíná.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32087 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po červen 13 2011, 9:46 Předmět:
Tak ho zkus na test připojit na ISO konektoru "natvrdo" - na pozice 4 a 7 dej +12V přímo od baterky, tím obejdeš klíček (+12V od spínačky nebo od relé X) - rádio zapni a potom zkus nastartovat. Pokud se následkem poklesu napětí v palubní síti nevypne samo, má cenu bastlit nějaké udělátko, kterým se zabrání ve výpadku následkem přepnutí relé X nebo spínačky. Jestli se ale samo vypne, máš jedinou cestu - použít na rádio samostatnou baterku, připojovanou silovým stykačem na stejnosměrný proud k palubní síti až po nastartování motoru = po nárůstu napětí v síti nad 13,5V. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Nov 13, 2008 Příspěvky: 1922 Bydliště: Kladno
Zaslal: po červen 13 2011, 14:56 Předmět:
EKKAR napsal(a):
... Jestli se ale samo vypne, máš jedinou cestu - použít na rádio samostatnou baterku, připojovanou silovým stykačem na stejnosměrný proud k palubní síti až po nastartování motoru = po nárůstu napětí v síti nad 13,5V.
A nebo právě ten zpožďovací obvod - to si myslim je jednodušší, než tam cpát další baterku...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32087 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po červen 13 2011, 21:38 Předmět:
Andreo, tady se jedná o situaci, kdy třeba stojím před barákem a čekám, až se moje polovice namaluje do stavu, který podle ní odpovídá společenské potřebě - a mám puštěné rádio nebo nějakou muziku z přehrávače, abych zabil čas. Polovice dorazí, já startuju auto - a rádio se samozřejmě na dobu startu vypne. Buď to udělá relé X, nebo zareaguje na podpětí v síti (můj Panasonic reaguje na pokles napětí). Proto říkám, že pro udržení rádia v činnosti při startování auta by byla nutná další baterie, která ho na těch 10 sekund (řádově) bude krmit. Kondík to při odběru 2-5A i víc bohužel nezvládne... Nějaký zpožďovač nebo MKO to nezachrání taky, mám vyzkoušeno, že i prodleva způsobená překlopením relátka to rádio vypne - resetuje a celý přijímač nebo přehrávač nabíhá "od nuly". _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.