Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Osazení baterie s vyšší kapacitou
Jdi na stránku Předchozí  1, 2
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 32082
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: pá březen 25 2011, 17:38    Předmět: Citovat

Akumulátor má několik fází nabíjení - jsou určené elektrochemicky, to znamená materiálem (složením) elektrod a elektrolytem - uživatelsky je nedokážeš změnit. Jejich hranicemi jsou body na grafu závislosti napětí na % nabití, které určují přechod z jedné "etapy" do druhé. Pro automobil je důležitý přechod z fáze "nabíjení s mírným plynováním" do fáze "nabíjení se silným plynováním" - u nejobvyklejšího Pb akumulátoru je tato hranice v blízkém okolí napětí 14,8V. Regulátory napětí pro altíky se proto nastavují maličko pod - na hodnodtu 14,4 až 14,5V, kdy akumulátor ještě silně neplynuje, ale je do něj nacpáno v té chvíli největší možné množství energie. Další zvýšení % nabití už by vedlo právě k nutnosti překonání další elektrochemické bariéry =, zvýšilo by se napětí na svorkách akumlátoru, které by samosebou vyvolalo právě to silné plynování.
A jsme u toho, co se stane, když napětí na akumulátoru vyšplhá postupně na hodnotu, na kterou je nastavený regulátor altíku - nestane se nic. Protože napěťový rozdíl mezi alternátorem a akumulátorem se změnšuje až na nulu, nabíjecí proud se postupně snižuje taky - je určený jen podle Ohmova zákona jako deltaU lomeno sigma Ri - neboli absolutní rozdíl v napětí výstupu altíku a elektrochemického napětí akumulátoru, dělený CELKOVÝM vnitřním odporem celého obvodu altík - spoje - akumulátor. V případě, že k takto vyrovnaně pracující soustavě následně připojíš spotřebič, napětí zákonitě poklesne, na což zareaguje regulátor zvýšením buzení - a tím se výstupní napětí altíku opět dotáhne na požadovanou hodnotu. Tak to postupuje "přibuzování" alternátoru až do okamžiku, kdy jím odevzdávaný elektrický výkon dosáhne konstrukční meze a altík už prostě víc nabudit nejde - potom se při dalším zvyšování odběru začne snižovat napětí v soustavě a v okamžiku, kdy toto napětí poklesne i jen o mV proti okamžité hodnotě napětí na akumulátoru, z tohoto začne téct proud rovný opět rozdílu napětí mezi tentokrát zatíženou zdrojovou soustavou vozidla a tím akumulátorem opět dělený odporem spojovacích vodičů a vnitřním odporem akumulátoru - má opačný směr než při předchozím nabíjení a akumulátor se jím skutečně také vybíjí.
Celé to dokážeš najít v tématu "Paralelně pracující zdroje napětí" kterékoliv solidnější učebnice elektrotechniky, přičemž musíš uvažovat REÁLNÉ ZDROJE - neboli ty, u kterých je nenulový vnitřní odpor a jejich parametry nejsou pouze v rovině matematických úvah...

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
merlin00



Založen: Jul 11, 2008
Příspěvky: 95
Bydliště: BA, dakdy aj dalej

PříspěvekZaslal: ne březen 27 2011, 17:48    Předmět: Alternator a baterie Citovat

Alternator obvykle bez problemu jede i na meznim proudu ( prakticky do skratu a plnem buzeni) Akorat to musi vydrzet diody.
Vyssi jak maximalni proud na ktery je dimenzovany alternator nedostanes, pac se "utrhne " mag pole v tomto tocivem stroji a tak je omezen max. vystupny proud a je jedno kolik ma fazi, pokud jede v rezimu usmernovaneho zdroje, tak je usmernovano toliko fazi, koliko jich ma na vinuti, obvykle to byvaji 3, nekdy se objevuji i 4 a 6 fazove, ty 6 fazove byvaji v japonskych aplikacich, nevim jiste proc, ale jedna sada vinuti je ucinna pri nizkych otackach, jedna pri strednich a vyssich.
Jsou tam take 2 kompletni a paralelne zarazene usmernovace 3f.
Obvykle se to pouziva pri primem nahonu na klikove hrideli u minimotoru, nebo vetsich motorek, kde nestaci klas. magnetto.
U meho stareho americkeho auta byl alternator, ktery mel zvlastni usmernovac, ktery mel dve sady diod v usmernovaci pro +, protoze tam byli pouzity 2 baterie, jedna klasicka "motorova" a jedna podruzna, napajici podruzne spotrebice, osv. kabiny, radio, obrysova svetla a nezavisle topeni.
Pokud pouzijes vetsi baterii prakticky nic nehrozi, pokud je ale starsi, tak je dobre ji "provetrat" na nabijeci a v zatezi, skontrolovat a pripadne dolit take zivocisne tekutiny zadane hustoty ( zmerit hustotu elektrlytu) jinak hrozi, ze i kdyz je vetsi, nemusi byt jeste spolehliva.
U vetsi baterie je take vyssi zivotnost (obvykle) ponevac pri spoustecim rezimu u starteru nedostava ta vetsi baterie tak na prdel diky startovacim proudum.
Pokud si nechas tu baterku vybit zapomenutymi svetly, radiem, menicem, lednickou a pod. tak pokud neklesne napeti pod 10V tak na tu vetsi baterii jeste v poklidu nastartujes.
Casto se mi stavalo, ze pri vyndani z dieselu zbyla baterie, ktera uz "netahla" a i kdyz byla velka a vlezla do kastliku klas. benzinaku, po nabiti a udrzbe jeste nekolik let slouzila k plne spokojenosti.
V momente kdy prestala tahnout, bylo nutne ji vyhodit, zde uz zadne zazraky nepomohli..
Vetsi baterie je dobra, obecne lze rici, cim vetsi baterie vleze do auta, tim je spolehlivejsi startovani a take cela el. soustava..
Pamatuj ale na vahu a take na moznost, ze kdyz mas schnily drzak baterie, blatnik na kterem to drzi, ze ti muze skoncit zakousla nekde v motoru!

_________________
Radiotechnika je opak evolucie, lezeme na stoziare, aj stromy ako opice, staviame tam hniezda z drotu, pipame jak vtaci, ponarame sa do vln eteru ako ryby.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2
Strana 2 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.14 sekund