Založen: Mar 24, 2005 Příspěvky: 15 Bydliště: Ústecký kraj
Zaslal: čt duben 14 2005, 20:53 Předmět: stabilizátor napětí do auta
existuje nějaké uplně jednoduché zapojení které by mi stabilizovalo napětí v autě kde je rozsah 11,5 - 13,5 V na určitou hodnotu?? měla by býto asi co nejvyšší nebo co nejblíž k 11V. chtěl bych to používat k napájení různých zařízení přidaných do auta kterým vadí napěťový rozdíl mezi stojícím a nastartovaným autem. a asi by to mělo napětí stabilizovat bez ohledu na odběr který bude ze stabil. odebírán.
jde mi o absolutně triviální zapojení která budu schopen skládat rychle a okamžitě je zařazovat před třeba led diody, nebo lasery které budou npájeny z autobaterie.
jestli je potřeba ještě nějaká info tak doplním.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 20406 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: čt duben 14 2005, 20:58 Předmět: takže
si s tím chceš svítít i za jízdy? To snad ne... I když nevím o zařízení vhodném do auta, kterému by vadilo nestabilní napětí v palubní síti natolik, že by nešlo použít, je-li ovšem ta síť v pořádku.
Založen: Feb 14, 2005 Příspěvky: 9270 Bydliště: Brno (JN89GF)
Zaslal: čt duben 14 2005, 21:41 Předmět:
Pro napajeni LEDek bohate postaci odpor v serii. Kdyz tam das o neco vetsi, tak by ani prepeti kolem 15V nemelo LEDce nic udelat. Pro vychytani kratkodobych spicek nad 15V tam muzes vrznout treba transil.
Vetsina stabilizatoru ma docela velkej ubytek napeti, takze je nemuzes pouzit. Maximalni stabilizovany napeti z palubni site, ktera muze klesat k 11V je tak 8V. Leda bys pouzil spinanej zdroj, to je ovsem uz tezsi. Pro vetsi odbery se asi budes muset smirit jen s prepetovou ochranou (zenerky, transily).
Pro ty běžné, jak se tomu říká ( tuningové úpravy?) nemusíš dělat žádné složitosti. Před ledku odpor a když dáš ve starém fóru nebo i možná v novém search, tak si najdeš i postup, jak vypočíst vhodný odpor.
Hille, taky jsem dělal kdysi takové kraviny do své Škody 120L r.v. 1979, prostě zábava a radost z toho, že mám své auto.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 20406 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: pá duben 15 2005, 5:23 Předmět: tomu rozumím,
ale do palubky stačí dát hotové ledkové žárovky, kterým je to napětí celkem putna. Spíše mě vyděsil ten laser, nějak nechápu, k čemu za jízdy - leda by sloužil ke kontrole geometrie nebo předstihu. Ale ten zase musí mít vlastní řízení proudu, takže s tou stabilizací to taky není tak horké.
Taky jsem na svém prvním traboši (1978, ještě 5,5V až 7,8V v palubní síti!) měl dva měniče: malé zářivky jsem tehdy koupil v pasáži na Karláku, co je dnes Compo. Jedna zářivka skončila za okénkem vyříznutým kufru jako couvačka, druhou jsem měl v kabině... a pár blbin jako termostatem ovládanou přefukovou klapku za motorem, ať se rychleji ohřeje a ...a všechno vyvedené na kontrolky, jen si pamatovat, k čemu je která... za těch 14 let, co jsem ho měl, šlo jedno po druhém do háje.
Založen: Mar 24, 2005 Příspěvky: 15 Bydliště: Ústecký kraj
Zaslal: út duben 19 2005, 15:08 Předmět:
je mi jasny ze pred ledku staci dat odpor ale asi samy víte že když se tam dá odpor tak podle růrnejch napětí v palubní síti jde potom na ledku také různé napětí které může občas docela nepříjemně kolísat. ledky které jsem chtěl dávat na toto kolísavé napětí už jsou dávno zapojené.
v současné chvíli se snažim zapojit několik různých zařízení které jsou trochu citlivější na tak silné poklesy napětí a nestačí před ně zařadit jen odpor. proto se ptám jaké zařízení byste použili aby to mohlo být předřazeno tak aby to stabilizovalo napětí lépe než než odpory.na druhou stranu to nemusí být nějak extra přesné a mělo by to být jednoduše zapojitelné (v případě že je to součástka už hotová) a nebo alespoň lehce vyrobitelné.
PS: tunning je mi fuk ale rád bych si připojil to co mam rád.ledky byly jenom pro srovnání co se odběru týče.
Založen: Feb 08, 2005 Příspěvky: 8390 Bydliště: rovina u Kolína
Zaslal: út duben 19 2005, 18:22 Předmět:
Máš docela pravdu protože v síti je cca 10 - 15V a když dáš jednu LED a odpor tak se proud celkem měnit nebude ale když dáš 3 LED do série a odpor tak na 10V (modré) svítit nebudou vůbec a na 15V je můžeš vyhulit. Taky pozor, modrý a bílý LEDky jsou dost citlivý na špičky v závěrným směru a už jsem tady někde psal že v autě se nedá použít stabce řady MAA 78xx. Řešením by možná byl proudovej zdroj s jedním trandem.
to s tim aledkama vim ale ja bych tam chtěl hodit zařízení na 4,5 V který nemá rádo výkyvy v napětí.
co tam teda zapojit abych to mohl spájet i na koleni když nejsem slaboproudař.
Mozna bych zkusil paralelni stabilizator vypada to jak stabilizator se zenerkou akorat misto zenerky je tam kombinace (tranzistor nejaky odpory a asi zenerka ted presne nevim)
nevyhoda je ze to ma oproti seriovymu stabilizatoru vetsi spotrebu ta je umerna maximalnimu proudu ktery z toho ma lezt (kdyz bude navrhovanej napr. na 2A tak si to ty dve ampery + nejakou rezervu veme i kdyz bude zatez treba 0,5A) ale zas by to nemelo byt citlive na ty spicky co vznikaji pri zapinani nejakych indukcnich zatezi a tak
napis mi na icq:177335709 nebo mi dej e-mail neco sem vystrachal tak ti to poslu akorat tam nejsou spocitany hodnoty ale to by nemel byt takovy problem mozna bych to zvladnul i sam:)
Založen: Nov 11, 2003 Příspěvky: 222 Bydliště: střední čechy
Zaslal: st duben 20 2005, 23:00 Předmět:
Já vím.Ale ten paralelní bude mít malou učinnost a velký vlastní odběr,což do auta není vhodný.Podobným zapojením sem napájel CD mechaniku. _________________ 007
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.