Založen: May 09, 2006 Příspěvky: 171 Bydliště: Morava
Zaslal: út leden 11 2011, 15:58 Předmět:
PIC je sice zajímavý nápad ale musí se naprogramovat.
Jinak to zapojení co jsme sem hodil je pro klasické relé.
Ale dalo by se upravit i na bipolar kdyby bylo třeba _________________ Jak sem se dostal k elektrotechnice? No to je jednoduché, kdy sem byl malý měl sem strašně moc rád stavebnice a to mi zůstalo ... a řekněte mi, která stavebnice má víc součástek
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19600 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: út leden 11 2011, 17:56 Předmět:
Když ani nevíš, co je to tam nakreslené za součástky a ten nejjednodušší obvod ovládání relé se ti zdá moc složitý, jak ti můžeme poradit?
A to ten obvod ještě nemá logiku podmínek stanovených zákonem, kdy jako smí mlhovky svítit a kdy ne.
Předpokládám, že zadní mlhovku auto má, a že jde o přední. Ta může svítit jen současně s klopenými světly.
To znamená, že při přepnutí na dálková musí mlhovky zhasnout, ale "měly by si pamatovat", že po přepnutí na potkávačky se mají zase rozsvítit, pokud před přepnutím na dálková světla mlhovky byly aktivní.
Zrovna tak musíš mít zajištěné, aby si pamatovaly, že po vypnutí a zapnutí klíčku musí zůstat zhasnuté až do rozsvícení potkávaček a stisknutí tlačítka.
S vypínačem s aretací to je jednodušší - stačí relé s cívkou zapojenou mezi napájení potkávaček a ten spínač, který uzavírá nebo neuzavírá obvod relé na kostru. Jak, to už jsem popsal.
Jo, a nauč se konečně používat tlačítko nad a pod vláknem! Je přece zbytečné citovat celý předcházející příspěvek, když je jasné, že na něj reaguješ.
ten obvod není složitý. Jen nevím co je to za integrovaný obvod. A proč na to napájení je tolik diod. A že je to ovládané plusem. A já potřebuju minusem. Jak jsem už psal.
Založen: May 10, 2004 Příspěvky: 4512 Bydliště: Košice
Zaslal: út leden 11 2011, 19:23 Předmět:
no existuje nieco take.... ale z hladiska tvojich poziadaviek....
ale slo by to upravit. Ja som to montoval jednemu do auta tiez mal tlacidlo a chcel aby sa dalo prepinat ci autoradio ma hrat aj bez zapnuteho kluca alebo len ked je kluc v zapalovani ( tlacidlo bolo na nejaku funkciu ASR ? )
Problem je speci rele polarizovane s dvoma vinutiami.....
Ale zato pamäta (a ze to ide aj bez MCU )
Založen: Oct 02, 2009 Příspěvky: 5286 Bydliště: PO
Zaslal: út leden 11 2011, 22:35 Předmět:
Už toto tu bolo s relátkami. Samozrejme, že stačí jeden KO s tranzistormi, prípadne FETmi, alebo T-flip flop z CMOSmi.
Ale taký relé flip-flop sa mi páči.
Špeci relé (Atlan vyššie) používajú železniční modelári pre výhybky a semafory-v núdzi sa to dá použiť.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19600 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: út leden 11 2011, 23:07 Předmět:
To relé MR není špatné, ale výstup bude třeba posílit normálním autorelé - stejnosměrný výkon, na který jsou dimenzované kontakty MR-ka, je jen 384W při 24VDC. To je 16A.
Jenže halogenky v mlhovkách si při zapnutí berou kolem 40A (když dovolí odpor přívodů, může být ten proud na žárovku ještě vyšší), než se vlákno rozžhaví a proud klesne. Takže by se u MRka dalo očekávat spékání kontaktů a podobné příjemnosti, proti kterým jsou automobilová relé daleko odolnější.
Založen: Oct 02, 2009 Příspěvky: 5286 Bydliště: PO
Zaslal: út leden 11 2011, 23:57 Předmět:
Tá pamäť je tam na figu. Pri vypnutí klúča sa to musí vynulovať.
Trochu som pošpekuloval s relé flip-flopom spomenuté vyššie...
Malo by to zapínať hmlovky iba pri zapnutom zapaľovaní, iba ak svietia stretávacie svetlá. Po vypnutí zapaľovania sa resetne do kľudového stavu.
HMLOVKY.jpg
Komentář:
Kondenzátor treba doladiť aby relé b urobilo príťah počas nabíjania C1. Potom už relé B drží niektorým prídržným kontaktom.
Založen: Jun 26, 2007 Příspěvky: 464 Bydliště: Vysočina
Zaslal: st leden 12 2011, 4:42 Předmět:
Pořád čtu o mlhovkách pouze při tlumených světlech. Vždyť to už dávno neplatí, nebo už zase platí? Tato podmínky byla zrušena někdy v 1995. Mám originál instalované mlhovky na dvou autech z r. 2001 a u obou mlhovky svítí i při dálkových. Osobně musím říci, že to vítám. Neznám však přesně vyhlášky a zákony a je možné, že se to od toho roku zase (třeba i několikrát) změnilo. _________________ Žádnej učenej z nebe nespadl ...
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19600 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: st leden 12 2011, 5:53 Předmět:
kbulda napsal(a):
Dvoje kontakty = 2 x 384 W = 64 A / 12 V DC
To je málo ?
S takovým optimismem bych byl opatrný - přímo v katalogovém listu se uvádí spínaný příkon DC obodu při 24V, AC při 250V.
To už jsme na polovičním proudu, přičemž proud 30A je přípustný jen po dobu kratší, než 3s, což zase souvisí s plošňákem, na kterém jsou střeva celého relé.
Vlastně už jen proto, že to relé není primárně určené do auta (nikde tam nevidím zaručenou otřesuvzdornost), není na škodu ho použít jen jako ovládací, nikoli jako výkonové.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3, 4Další
Strana 2 z 4
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.