K tej kontrolke dobíjania - na palubnej doske je to kontrolka, ktorá je zobrazená ako akumulátor? Svieti vtedy, keď budiacim vinutím prechádza prúd z akumulátora alebo inokedy?
Založen: Jan 11, 2009 Příspěvky: 134 Bydliště: vychod slovenska
Zaslal: út červen 02 2009, 8:40 Předmět:
k tej kontrolke, je to ziarovka zapojena medzi plus pol baterie a vyvod z alternatora ktory sucasne napaja budenie. ak svieti tak z alternatora, regulatora dostava kostru a z baterky plus. ak su napatia rovnake, takze alternator dodava prud, na tom vyvode pre budenie je napatie rovnake ako na aku, ziarovka nesvieti.
ak za chodu motora trocha preblikava, moze to znamenat nedostatocne nabijanie, alebo prebijanie. treba merat rozdiel napatia a podla toho hladat bud zly kontakt, diodu, regulator, uhliky.
alebo lozisko v alternatore.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32132 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st srpen 05 2009, 21:04 Předmět:
Proud omezuje podle Ohmova zákona VNITŘNÍ ODPOR ZDROJE A ZÁTĚŽE - tedy součet odporů v celém obvodu. Dále je výstupní výkon generátoru omezován množstvím mechanické práce, kterou je možné na jeho hřídel přivést z poháněcího stroje - motoru, takže pokud zkratuješ alternátor, jednak bude jeho výstupní proud omezen součtem odporu vinutí a dynamického odporu diod v usměrňovači a dále i tím, že zatížený alternátor bude klást své řemenici takový odpor, že může dojít i k prokluzu řemene po řemenici - prostě alternátor bude odběrem natolik brzděn, že řemen proklouzne a nepřenese tak dostatek výkonu k dalšímu navyšování proudu. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32132 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: čt srpen 06 2009, 18:59 Předmět:
Běžně je to kolem 55A až 72A (osobáky), náklaďáky mají i víc - 100A běžně. A napětí není 12 a 24V, ale 14,5V a 28V - aby to bylo schopné nabíjet baterku. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Běžně je to kolem 55A až 72A (osobáky), náklaďáky mají i víc - 100A běžně. A napětí není 12 a 24V, ale 14,5V a 28V - aby to bylo schopné nabíjet baterku.
Reálne napätie je také, aké uvádzaš, ale vždy sa hovorí o sústave ako 12V, resp. 24V, aspoň ja som nikoho nepočul povedať, že by mal v aute 14,5V sústavu.
V osobákoch je to aj 140A, ako som sa dočítal.
Ešte sa chcem spýtať, ako sa dá zistiť, aký výkon odoberá alternátor motoru? Dá sa to vypočítať ako súčin U (teda 14,5V) a I (napr. 80A) - teda alternátor, ktorý by odoberal 80A pri napätí 14,5V by ubral z výkonu cca 1kW?
A posledná vec, je v normálnej prevádzke niekedy stav, keď sa odber blíži k maximálnemu prúdu, alebo je tam slušná rezerva? Nemyslím skrat ani nejakú inú poruchu, ale keď napr. idú svetlá, zapaľovanie, dobíjanie akumulátora atď. Vtedy alternátor dodáva (zhruba) koľko % max. možného prúdu?
1. Odebirany vykon z motoru alternatorem je dokonce o neco vetsi nez UxI
2. Alternator muze dodavat i max. proud [napr pri predchozim dlouhem startovani a pote po zapnutych vsech spotrebiciu].
3. Remenice je 1 ku dvema, takze napr volnobeh na klikovce 750 ot je 1500 na alternatoru
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32132 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st listopad 25 2009, 18:58 Předmět:
Ten poměr se pohybuje od 1:1 do 1,5:1 (do rychla) - důvodem jsou nejvyšší povolené otáčky alternátoru a na druhé straně i minimální otáčky, při kterých je alťas schopný dodávat aspoň tolik proudu, aby utáhl klidovou spotřebu auta s motorem na volnoběh - cca 5-10A. Při volnoběžných otáčkách moderních motorů kolem 900-1000/min a při běžné hodnotě "náběhu" charakteristiky alternátoru kolem 1200otáček na jeho hřídeli vychází převod kolem 1,33:1. Větší převod by znamenal, že při maximálních otáčkách motoru v oblasti 5000-6000/min by se alternátor otáčel i více než 10 000x za minutu, což zase klade konstrukční oříšky na kartáče/kroužky, ložiska a vyvážení rotoru... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32132 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st listopad 25 2009, 20:05 Předmět:
Všecko je závislé na konstrukci samotného alťasu a na kombinaci (typově) konkrétní motor x konkrétní alternátor. Ale pokud je nejběžnější alťas 3fázový, se 12 nebo 16pólovým rotorem a má provozní rozmezí otáček 1 500-10 000, rozhodně se nedá hovořit o optimalizaci pro 50Hz... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Dobrý den, mám Isuzu Trooper r.v.1987. Po bouračce se koupila nová kasle a vše se přendalo do ní, od té doby zde nefungoval otáčkoměr, podle veškerých rad jsem se tedy pustil do altíku (zapojení do hvězdy) a vyvedl jsem si od jedné z cívek kontakt do otáčkoměru a funguje. Akorát ukazuje málo :/. Dostal jsem další rady, že bych mohl signál přivést ze středu hvězdy, nebo od svorky D+. Tak jestli by jste mi moli poradit vy, abych se do toho nepouštěl nadarmo ;/. Ještě mě napadlo otáčkoměr rozdělat a zkusit ho nějak poštelovat, ale není tam nikde žádný trimr, nebo potenciometr, ale jsou tam čtyři odpory, ale nebudu se do toho radši víc vrtat, jestli mi poradíte něco jiného. Předem děkuji za odpověď.
Ještě jedna věc, když jsem signál proměřil multimetrem, tak mi to ukázalo něco málo přes 6V, tak nevím jsetli to tak má opravdu být.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3, 4Další
Strana 2 z 4
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.