Zaslal: čt říjen 29 2009, 23:11 Předmět: Generátor striedavého prúdu
Máme jednofázový generátor striedavého prúdu s cudzím budením. Otáča sa s frekvenciou 50 Hz. Potom sa frekvencia zvýši napr. na 100 Hz. Ako sa zmení graf závislosti napätia U od času t, resp. zmení sa veľkosť max. napätia alebo ostane rovnaká (predpokladáme rovnaké budenie pri oboch frekvenciách).
Zhrniem otázku takto: Max. napätie pri rovnakom budení bude pri akejkoľvek frekvencií rovnaké (amplitúdy budú rovnako veľké), len sa budú meniť priesečníky funkcie sin s osou x v závislosti od frekvencie?
Založen: Nov 22, 2007 Příspěvky: 425 Bydliště: Doma
Zaslal: čt říjen 29 2009, 23:45 Předmět:
Nejlepší bude, když se večer projedeš na starším bicyklu, který má jako zdroj proudu pro osvětlení alternátorek. Je to jednoduchý jednofázový stroj s cizím konstantním buzením. Pro zjištění potřebných základních závislostí to bohatě postačí. Je třeba mít na paměti to, že světlo je připojené trvale, aby nedošlo k poškození vinutí alternátoru. Trvale připojená žárovka spolu s reaktancí vinutí nedovolí vyhnat napětí tak, aby došlo k průrazu vinutí. Až ti to bude všechno jasné, potom si už lehce odvodíš školometské zadání.
Neviem, čo ti je známe o deriváciách a Faradayovom zákone, e=-dΦ/dt, skrátka okamžitá hodnota indukovaného napätia je úmerná rýchlosti zmeny magnetického toku v závite. Čím rýchlejšie otáčky, tým rýchlejšie zmeny Φ a tým väčšie napätie.
Priesečník priebehu napätia s osou t súvisí s okamžitou polohou kotvy voči pólom statora, nulové napätie je vtedy, keď sa práve nemení magnetický tok v závite, a to nastane pri maxime hodnoty toho toku, keď sú póly statora a rotora pekne v zákryte.
OT: Bezchybná slovenčina je tu podozrivá, zrejme copy&paste?
Neviem, čo ti je známe o deriváciách a Faradayovom zákone, e=-dΦ/dt, skrátka okamžitá hodnota indukovaného napätia je úmerná rýchlosti zmeny magnetického toku v závite. Čím rýchlejšie otáčky, tým rýchlejšie zmeny Φ a tým väčšie napätie.
Priesečník priebehu napätia s osou t súvisí s okamžitou polohou kotvy voči pólom statora, nulové napätie je vtedy, keď sa práve nemení magnetický tok v závite, a to nastane pri maxime hodnoty toho toku, keď sú póly statora a rotora pekne v zákryte.
OT: Bezchybná slovenčina je tu podozrivá, zrejme copy&paste?
Žiadne Ctrl+C a Ctrl+V, ale kontrola pravopisu priamo pri písaní sem.
Ešte mám jednu otázku. Alternátor v aute má otáčky závislé od otáčok motora. Tie sú pri jazde v pomerne širokom rozsahu. Dnes sa používa regulácia napätia predpokladám najmä diskrétnymi súčiastkami. Čiže max. budiaci prúd by mal ísť pri voľnobežných otáčkach a potom nespojite klesať pri zvyšujúcich sa otáčkach. Zaujíma ma teda, na aký rozsah výstupného napätia sú stavané moderné regulátory, či ho dokážu pri prevádzkových otáčkach motora udržať v pomerne úzkom rozsahu (desatiny V) alebo kolíše aj viac (niekoľko V). Dá sa povedať, koľko rôznych hodnôt budiaceho prúdu zaistí regulátor v rozsahu od voľnobežných otáčok až po 5 000 - 6 000 ot./min.?
Založen: Sep 19, 2007 Příspěvky: 3698 Bydliště: Praha
Zaslal: po listopad 02 2009, 11:36 Předmět:
Regulátor napětí s alternátorem v autě udrží napětí v požadované velikosti v celém rozsahu otáček. Přesnost regulace jsou desetiny voltu vzhledem k požadavku na nepřebíjení baterie.
Je pravda, že alternátor zle znáša spojenie nakrátko? Ako sa vtedy správa (uvažujme o alternátore v aute a poistky zanedbáme)? Teoreticky - alternátor sa otáča s f = 50Hz, svorková napätie je 14V a je skratovaný. Ako sa to prejaví? Bude klásť väčší odpor klinovému remeňu, ktorý ho poháňa? Alebo dokonca začne "preklzovať"?
Založen: Sep 19, 2007 Příspěvky: 3698 Bydliště: Praha
Zaslal: pá listopad 06 2009, 0:26 Předmět:
Moment síly, kterým alternátor zatěžuje pohon, je přímo úměrný odebíranému výkonu. Při zkratu na výstupních svorkách záleží na konkrétních poměrech v obvodu buzení. Pokud uvažujeme dokonalý zkrat v palubní síti, tak veškeré indukované napětí bude jako úbytek na vnitřním odporu alternátoru. V tomto případě nebude z čeho napájet buzení a alternátor bude buzen jen remanentním magnetismem. Bude dodávat jen malý výkon.
V praktickém pokusu při zvyšující se zátěži bych očekával zprvu se zvyšující zatěžovací moment na pohon, při překročení určité hranice pak náhlý pokles napětí a buzení alternátoru a tím i momentu. Ale nezkoušejte to, alternátor nebo diody by dosažení této hranice nemusely přečkat.
Na aký max. prúd je stavené budenie alternátora? Pri akých otáčkach už alternátor nedokáže dodávať elektrickú energiu napriek prietoku max. prúdu jeho budením?
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.