Založen: Mar 24, 2005 Příspěvky: 15 Bydliště: Ústecký kraj
Zaslal: pá březen 25 2005, 0:11 Předmět: LED do zadních světel automobilu
Chtěl bych dát do zadních světel místo žárovky velký počet led diod, nevim jaký to bude ale optimalizovat to budu podle velikosti a jasu.
bohužel nevím jak se vypočítává světelný tok který by to mělo vydávat?
př: když dám dvě diody každá o svítivosti 1000 mCd bude výsledný tok 2000 mCd nebo zase jen 1000 mCd? sčítají se toky nebo se násobí nějakým koeficientem?? vůbec netušim jak to principielně funguje.
není někdo schopen dodat jaký tok by měl jít z :
normálního světla
brzdového světla
blikače
?
je jasny ze to sou zaklady ale ja to bohužel neznam tak diky za trpělivost a taky za vysvětlování jak pro d...... )
Napřed se obrať na nejbližší STK nebo DI, ať ti sdělí podmínky nebo aspoň kontakt na autorizovanou osobu, což je instituce s oprávněním státní zkušebny.
Chceš měnit vnější osvětlení vozidla a to podléhá povinnosti homologace. Nemá tedy smysl počítat světelné toky předem.
Čočky a reflektory zadních svítilen jsou optimalizované nejen na svítivost žárovek, ale ve vztahu k čitelnosti za různých světelných podmínek i k velikosti, tvaru a odrazivosti reflektoru. Jenže LEDka, jakkoli se její použití jeví vhodnější, není izotropní zářič a třeba zrovna ten reflektor se neuplatní. Takže zkoušet a měřit. Co vyšlo výpočtem, nebude za sklem reflektoru ve všech požadovaných směrech pravda, a jsi v háji.
Do důsledku vzato - i pro nepovinné třetí brzdové světlo, pokud nebylo v základní výbavě vozu, máš povinnost absolvovat kolečko STK - DI a nechat si ho zapsat do velkého techničáku. Že se to nekontroluje, je dáno tím, že v OTP se to neuvádí. Ale že si někteří řidiči stěžují i na schválené typy zadních svítilen, to si mužeš přečíst třeba na www.motozurnal.centrum.cz. Pokud tam uvedou SPZ, brzy dojde na to, že se to přes evidenci vozidel začne prověřovat a nakonec třeba radši ten předpis zruší, naž aby jedna "naše" velká automobilka musela něco napravovat.
Ukazatele směru, čili blinkry, zase o sobě dají vědět rychlejším blikáním, když odejde některá žárovka. S LEDkami to vyžaduje kontrolovat, zda skutečně není obvod někde přerušený, protože původní blikač lze použít jen za těch podmínek, že z něj bude odebíraný stejný proud, jako se žárovkami. Jinak nebudeš vědět, že ti odešla třeba levá zadní, a při odbočování tě někdo sejme.
A vůbec: co takhle vůle řízení, geometrie, brzdy, emise, seřízení hlavních světel, hlučnost a technický stav vůbec: v pořádku?
Založen: Mar 24, 2005 Příspěvky: 15 Bydliště: Ústecký kraj
Zaslal: pá březen 25 2005, 13:33 Předmět:
to auto je dost v pořádku a oproti těm klasickejm neudržovanejm krámům co po silnicích jezdí se nemůže ani rovnat, je sice maličko upravený ale většinou je vše ku prospěchu věci.
bohužel zadní světla jsou od automobilky trochu neštastně navržený takže parabola to dost odnesla vyslepnutím proto bych tam chtěl dát ty diody, tvoje připomínky jsou vcelku logický ale nebavíme se o difuzních diodách a o čiré optice tím pádem je viditelnost z různých směrů zajištěna tvarováním krycího sklíčka a rozptylovostí diod.
nejsem šmoula kterej tam chce narvat 2 diody a jezdit jde mi zhruba o počet 40 diod na světlo čímž je zaručena viditelnost. jde mi jen o princip výpočtu světelných toků a ten zbytek co se viditelností atd týče si doladím podle druhého světla ve kterém bude ještě žárovka aby se to dalo porovnat. jediný co nechci je abych koupil 150 diod a zjistil že je to slabý a všechno kupoval znova.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 20406 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: pá březen 25 2005, 19:09 Předmět: chápu
...ale celý problém je v tom, že jakkoli má tvoje řešení selským rozumem vzato jisté výhody, zaklínadlo homologace nad tebou visí dál. A ten papír se štemplem ti může zachránit techničák - to šílené slovo totiž je výrazem rozhodujícím o způsobilosti vozidla k provozu na pozemních komunikacích. Zejména, pokud jde o tak podstatný nástroj komunikace mezi řidiči, jakým jsou zadní skupinové svítilny.
Chceš-li to přesto zkusit, s už zmíněným rizikem, vezmi expozimetr (nebo si ho vypůjč u někoho, kdo fotil, většinou ho už na nic nepotřebuje). Jestli měří dobře nebo ne, to není důležité. Jo: a uchystej si dost trpělivosti.
Podle více aut si potmě, nejlíp z metru, změř jas stopky (radši ve více směrech) a zakresli si to jako vyzařovací charakteristiky maximální a minimální. Pak metodou pokus-omyl laboruj s LEDkami ve své stopce a snaž se dosáhnout toho, aby se tvoje charakteristika vešla mezi ty dvě.
Určitě existuje nějaký software, který umí nasimulovat vliv stopkové čočky a spočítat, co to udělá, když... o dostupnosti takového programu si ale nedělám iluze. Tvary výlisků ale nedávají moc naděje, že by to s tužkou v ruce a kalkulačkou po ní šlo spočítat nějak jednoduše.
mozna by jen stacilo spocitat si kolik diod maji ty auta co maj tento typ svetel od vyroby Pocitam ze na stanici STK nechodej kolem zadnich svetel s luxmetrem a s homologaci bys mel asi dost problem. Nejlepsi je mit nejakeho znameho na STK:) a nebo doufat ze si toho nevsimnou:)
Založen: Mar 24, 2005 Příspěvky: 15 Bydliště: Ústecký kraj
Zaslal: út březen 29 2005, 20:50 Předmět:
ja vim spočítat je můžu ale led diody se nevyrábí jenom v jedný svítivosti a z toho plyne že bych musel taky znát presnej typ diod používaných výrobcem auta a ten se temito informacemi nechlubí takže to nejde.
nejjednodušší je spočítat to vzorečkem kterej neznám )
Založen: Jan 01, 2004 Příspěvky: 1194 Bydliště: West Slovakia
Zaslal: út březen 29 2005, 21:27 Předmět:
EXISTENCEX
Ake mas auto? ak to nie je tajne... _________________ Čo neubrzdíš, to neukecáš..
Oživenie umrtvených RJ, tacho, immo, airbag, diagnostika automobilov, chiptuning, kódovanie a dorábky systémov, autoelektrika, zabezpečovacie a kamerové systémy
Založen: Feb 28, 2005 Příspěvky: 44 Bydliště: Zlin
Zaslal: út březen 29 2005, 22:28 Předmět:
[př: 2 diody o svítivosti 1000mCd dají dohromady 2000 mCd nebo mín??[/quote]
z praxe vim ze svitivost se nemeni jedna dioda da proste 1000mCd
/nescita se to protoze vidis porad jen 1000mCd
Podle poctu diod, ktery jsi uvedl, si uvedom ze kdyz je das do serie pri poklesu napeti ti pohasnou
Pokud chces tyto diody doopravdy pouzit doporucim ti udelat stabilizator na 6V a zapojit potrebny pocet LED diod pak pri 12V baterii se tento efekt neprojevi
pokud hodlas zapojit diody nezapomen na ochranu dioda+odpor+ ZD na 1 radu vyhnes se problemum
kdyz to nepouzijes shori ti diody protoze alternator
Založen: Mar 24, 2005 Příspěvky: 15 Bydliště: Ústecký kraj
Zaslal: út březen 29 2005, 22:47 Předmět:
moje představa byl aže by tam bylo zhruba 10 až 15 paralelních větví po zhrba 3 diodách v sérii to bych si už odvodil od voltáže jednotlivých diod to neni problém ale je pravda že kdyby byl nějakej jednoduchoučkej stabilizátor napětí kterej by se dal před tohle všechno zařadit a stabilizoval napětí na nějakou hodnotu tak by to nebylo šppatný.
nevim jestli je to v tvých silách ale mohl bys mi sem hodit nějaký jednoduchý zapojení stabilizátoru na napětí od 6 do 10 v který by stačilo vyrobit jenom jedno ke každé skupině cca 40 diod??
Založen: Jan 01, 2004 Příspěvky: 1194 Bydliště: West Slovakia
Zaslal: út březen 29 2005, 23:45 Předmět:
No sice si to viem predstavit ale neviem preco zrovna do trabanta chces ladovat tolko diod. A na druhej strane budes musiet dat cire skla na svetla aby tie diody bolo vidiet. Inak ich ani nemusis davat.
Podla mna zbytocna namaha a vyhodene peniaze a hlavne problemy s policiou.. _________________ Čo neubrzdíš, to neukecáš..
Oživenie umrtvených RJ, tacho, immo, airbag, diagnostika automobilov, chiptuning, kódovanie a dorábky systémov, autoelektrika, zabezpečovacie a kamerové systémy
Založen: Mar 24, 2005 Příspěvky: 15 Bydliště: Ústecký kraj
Zaslal: út březen 29 2005, 23:55 Předmět:
nejsem ještě pevně rozhodnutej jestli čirý skla nebo nechám ty původní protože maj dost dobrou propustnost, jde mi o to aby ty světla navěky svítily tak jak mají, nepraskaly žárovky, málo žraly a taky se mi líbí ta přesnost diod - prostě nezhasínaj pomalu ale okamžitě.
a k tomu vede jenom jedna cesta a to je led dioda
možná se někomu zdá hodně práce s takovou blbostí ale já sem se už rozhodl spíš mě zajímá jak to udělat a ne sto důvodů proč to nedělat.
Založen: Jan 01, 2004 Příspěvky: 1194 Bydliště: West Slovakia
Zaslal: st březen 30 2005, 0:02 Předmět:
Jasne rozumiem a chapem ta....
No skusil by som spravit plosako presnom rozmere svetla, a kupil par diod na skusku....Osadil a skusal. _________________ Čo neubrzdíš, to neukecáš..
Oživenie umrtvených RJ, tacho, immo, airbag, diagnostika automobilov, chiptuning, kódovanie a dorábky systémov, autoelektrika, zabezpečovacie a kamerové systémy
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.