Zaslal: čt červenec 09 2009, 21:58 Předmět: Led osvetlenie Jawa Pionier, mäkký zdroj?
Dobry den,
Chcel by som sa spitat ako to je s nasobičmi napatia, ja som použil tzv. "voltage tripler", z alternatora z motorky som mal k dobru 5W.
Už predtým som mal úspešne zapojene ventilatory cez voltage doubler dvojnásobič, ktore mali na 12V odber približne 0,3A. Ale teraz mi osvetlenie cez LED diody nefungovalo, parametre:
Alternator 6V 35W(približne, ja som si robil iba zadne svetlo ktoremu bolo priradenych 5W)
Trojnásobič napatia (t.j. 18V) podla priloženej schémy, v sérii s odporom (1 Ohm) a 9 kusom červenych LED diod (na každu 2V ,presnejšie parametre neviem, ani odber ale su to tipicke asi 3 či 4 mm v priereze)
Kondenzatory su tam ale len okolo 200uF, bolo by asi treba dať vačšie, to sa prave chcem spitať, diody su rychle
Dobre, meraním na mašine sme namerali 18V, mal som iba voltmeter čiže netušim ako by to cele vyzeralo na osciloskope.
Najradšej by som to cele riešil bez akumulatoru.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19880 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: pá červenec 10 2009, 5:03 Předmět:
Třeba proto, že je to měkký zdroj a není třeba tolik vytopit na srážecích odporech, ale není to nejlepší řešení.
Při sériově spojených LEDkách stačí, aby byla jedna přerušená - a dosvítils. Už jen kvůli tomu bych LEDky rozdělil alespoň do dvou paralelních větví, každé s vlastním sériovým odporem. Ono to bude lepší - ten násobič ti násobí třikrát jen teoreticky
A příště použij u obrázku funkci "Orezať", ať zase zbytečně nevkládáš velkou plochu, na níž se v rohu krčí násobič. Ať to už nemusím dělat za tebe.
Založen: Nov 05, 2005 Příspěvky: 634 Bydliště: Liberec
Zaslal: pá červenec 10 2009, 6:21 Předmět:
Dovolil bych si připomenout, že těch 6V platí při předepsaném zatížení, a při zvyšujících otáčkách se zvyšuje napětí, ale proti tomu se zvyšuje i reaktance (vyšší kmitočet) a celý generátor je takovýmto způsobem vyladěn. Z toho plyne, že to bude chtít měřit a nakonec možná použít i nějakou stabilizaci.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32853 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá červenec 10 2009, 7:33 Předmět:
Měnič je blbost - Pionýr má ALTERNÁTOR s rotorem s permanentními magnety, takže výstup je STŘÍDAVÝ - stačí transformovat, pokud by už bylo potřeba zvyšovat napětí. Nominální výkon záleží na typu, alternátor v "pařezu", "nulapětce" a "dvacítce/jednadvacítce" měl výkon pro světla 20W (6V/15 + 15W hlavní a 5W zadní) stejně jako první Mustangy, které ale v pozdějším provedení dostávaly "osvětlovací cívku" vinutou tlustším drátem a silnější žárovku (6V/25 + 25W) do hlavního světlometu a svítily tedy výkonem (celkově) 30W (hlavní světlo + 5W sufitka v koncové lampě). Pokud se použijí ke svícení LEDky (zatím nehomologovaně), které mají už ze své konstrukce omezený vyzařovací úhel, takže vlastně ani nepotřebují klasickou parabolu k usměrnění světla, dá se běžně použít sériové zapojení dvojic bílých LED - naprázdno ten alternátorek potřebné napětí dodá a proud jednou dvojicí stačí nastavit malým předřadným odpůrkem na cca 20mA... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Tak zrovna bílé LEdky bych nepoužil ani náhodou, ale červené a když už tak autoLED s příslušným vyzařovacím úhlem. Když zvyšovat napětí, tak tím transformátorem. Samozřejmost je použít několik větví LEDek a netopit na odporu, to je na dvě věci, když je napětí kolísavé ale udělat stabilizaci-omezení proudu tranzistorem pro každou větev zvlášť. (ostatně tak s těmi tranzistory ale i použití stabilizátoru, tak to mám na svojí motorce udělané už 3roky - japonská)
A pro úplné tupce:
http://sysala.cz/Elektro/LED_Light/schema.gif
upozorňuju, že tam nemám jednu LED ale v sérii 6 červených led TLWR7600 a těch "větví" je několik(5) a každá má svůj tranzistor s odporem, ne tím jak je na schematu ale jinou hodnotou a ty tranzistory mám za klobouček připájené k plošnému spoji - odolné proti vibracím a navíc funguje plošný spoj jako chladič.
Všechno to mám nastavené tak aby obvodem protékal proud 70mA (to je pro ty dané typy LED) při 15,5V takže při palubním napětí co dává ta motorka - 14,5V do nich teče jen o pár miliampér méně - je to jistota a má to příznivý vliv na životnodt diod.
Založen: Jul 21, 2006 Příspěvky: 25741 Bydliště: skoro Brno
Zaslal: pá listopad 07 2014, 21:19 Předmět:
Přesunuto _________________ Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.