Zaslal: ne květen 17 2009, 17:52 Předmět: Starý elektromotor.
Dobrý den přeji, mám starý elektromotor, je funkční, ale pro mě záhadou. Zapojení je jako asynchronní motor s kotvou nakrátko, ale když kouknu dovnitř, kotva je vinutá. Navíc popis na štítku mě není jasný, alespoň ne některé údaje. Tak je tady pro jistotu uvedu, kdyby fotka nebyla dost čitelná.
AEG
ADW 15/4
1,8kW 1430 ot/min nekonečně dlouhý provoz
Stator 380/220V 4,25/7,5A
Rotor 94/133V 11A
50 per. 0,78cos Fí
Je mi jasný všechno až na ten rotor. Co to je za údaje, k čemu slouží a kde se dají naměřit. K té svorkovnici- vedou k ní 3 dráty zevnitř motoru. Do samostatného uzlu vedou jednotlivě 3 dráty taky z motoru. Je to to teda jako zapojení do hvězdy. Jenom mě mate ta motaná kotva a údaje o ní na štítku.Nejsem pevný v kramflecích, teorie mi nikdy moc nešla a tak bych prosil znalé, jestli by mi nemohli objasnit to, co je mi záhadou. Díky.
Založen: Feb 24, 2007 Příspěvky: 3995 Bydliště: Zlínsko
Zaslal: ne květen 17 2009, 18:52 Předmět:
To mívaly kroužkové motory.Stator jsi zapojil přímo na 3x380 a kotvu v kotvě jsi postupně zvyšoval odporovou zátěž a tím měnil výkon . Nemáš na té kotvě kroužky a uhlíky? Nemyslím komutátor. Možná je to upraveno jako bezkoužková kotva a to vinutí máš trvale do hvězdy.Nebo se pletu? _________________ To,že někdo dělá věci jinak než by jsi je dělal Ty ještě neznamená,že to dělá špatně.
To jako jestli to původně nebyl kroužkový motor? No, nerozdělával jsem ho, ale mohl bych si do něj nějak posvítit. Ovšem předpokládám, že by někde musely být vyvedeny přívody k těm kroužkům. Asi to budu muset pořádně prohlídnout.
1,8kW ještě není takový výkon,aby to vyžadovalo spouštěč. Třeba jenom v té době ještě neznali tlakové lití hliníku Pokud motor funguje,nezabýval bych se tím. _________________ Věci,které fungují,se ZÁSADNĚ neopravují...
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 18893 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: po květen 18 2009, 8:18 Předmět:
Když se podíváš na ten motor na druhé straně od řemenice , tak tam máš v odlitku široký otvor . Tam by na hřídeli byly ty kroužky nebo zbytky po nich .
Jo, koukal jsem tam a na fotce je to taky vidět, je tam v tom plášti obdélníková díra a vedle 2 malý a na hřídeji uvnitř trčí takovej kolík. Skutečně to vypadá, jakoby tam původně něco bylo. Ale jak už bylo podotknuto, ten výkon 1,8kW je dost malej na to, aby se to řešilo kroužkama.
Je fakt, že bych to nemusel řešit, jen mě zajímalo, proč je vinutá kotva. Jinak dík za reakce.
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 18893 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: po květen 18 2009, 9:02 Předmět:
Ten výkon se zdá malý dnes . Před 70 lety to byl doma po kilometru od trafa výkon velký . Vyprávěl mi maník , co obsluhoval malou vodní tenkrát , že aby si mohl připojit vařič 500W , musel jsi mít povolení . Jinak se proudem jen svítilo .
Podobne prevedený motor mám v okružnej píle. Pôvodne to bol alternátor, na zadnom štíte ešte ostali kolíky, na ktorých boli zrejme kefy pre budenie do rotora. Na previnutom rotore ale nezostal ani náznak po krúžkoch budenia. Jednoducho je rotor navinutý nakrátko. Motor s krúžkovou kotvou to určite nie je, lebo tie sa vyskytujú len s príkonom asi nad 10 kW, kým môj motor má 3.5 kW. Ako zaujímavosť uvádzam, že motor má klzné ložiská z kompozície s mazaním omáčacími bronzovými krúžkami a pravidelne musím dopĺňať olej do zásobníkov oboch ložisiek.
Založen: Oct 05, 2004 Příspěvky: 329 Bydliště: Ostrava
Zaslal: út květen 19 2009, 14:34 Předmět:
Koukám, že je tu položeno pár tvrzení, která se tak zcela nezakládají na pravdě. Takže je to kroužkový motor s vinutou kotvou, parametry rotoru na štítku mluví jasně (pokud tam teď už kroužky nejsou, může být rotor převinut nakrátko nebo původní vývody ke kroužkům někde blízko hřídele spojeny dokrátka a kroužky odstraněny). Na kroužky dosedaly kartáče a ty mohou být vyvedeny na samostatnou svorkovnici (jinak se vodiče připojují přímo na držáky kartáčů). Kroužky u větších motorů mohly být vybaveny zkratovačem a odklápěčem kartáčů (pokud se využívaly jen pro rozběh.
Kroužkové motory nejsou exotické atypické stroje, najdete je dodnes zcela běžně v regulovaných pohonech. Ony totiž ty "kroužky" neslouží jen k rozběhu, ale v době "předkřemíkové" také k regulaci otáček motoru skokovou nebo plynulou změnou zařazených odporů. Pro kroužkové motory bylo vyvinuto několik zapojení, umožňujících plynulé řízení otáček i bez měniče (typicky jeřábové motory pro pujezdy i zdvih). Tyto motory se vyráběly i pro "malé" výkony od cca 0,75kW (1HP) nahoru.
P.S. Jeli jste někdy na řetízkovém kolotoči a podívali se, jak se spouští a jak se regulují jeho otáčky pomocí vodního odporu? Vyfotil jsem pro Vás na pouti rotorový spouštěč - ponořováním desek do osolené vody se plynule mění odpor mezi kroužky rotoru, po úplném ponoření se desky navzájem zkratují. Teplo vzniklé na odporu, tvořeném v tomto případě vodou se účinně odvádí do okolí, pokud se voda přehřeje a vyvaří, doleje se jednoduše z kýblu (na fotce je vidět taky). Když je odpor vody příliš velký a regulace málo účinná, dosype se do ní sůl... Prosté a geniální technické řešení el. problému...
reg1.jpg
Komentář:
Rotorový spouštěč třífázového asynchronního kroužkového elektromotoru na kolotoči v akci.
Měnil jsem na tom motoru ložiska a měl vyndaný rotor. Je to skutečně tak, jak píše brtnik, že rotor je vinutý a vývody toho vinutí jsou u hřídele spojeny v takovém prstenci soustředném s hřídelí a zabandážovány tkanicí. Asi je to pod tou bandáží spojeno podle potřeby. Úprava je evidentně dodatečná, protože tkanice je světlejší, než původní bandáž a je taky novější. Navíc není lakovaná. Kromě toho, jak už jsem psal, měl motor zřejmě další svorkovnici od kroužků na zadním víku motoru, je tam obdélníkový otvor, dvě dírky a na hřídeli trčí ještě kolík.
Takže teď už mám jasno, byla to jen zvědavost z mojí strany a byla díky dobrým duším ukojena. Životnost motoru je zřejmě nekonečná.
Ještě jednou díky.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.