Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Nabijacka akummulatorov

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
dodik



Založen: Nov 26, 2008
Příspěvky: 198

PříspěvekZaslal: pá prosinec 19 2008, 10:49    Předmět: Nabijacka akummulatorov Citovat

Zdravim,

chcel by som sa spítať či by sa z tohto start. vozika
dala spraviť nabijacka 12V akumulatorov, pre zaťaženie netreba použiť tie tyristory, ale cez vykonovy prepinač by sa spravila odbočka zo sekundara a odtial by sa mohla spraviť nabíjačka aku. Nemám vôbec predstavu ako by vyzerala schéma a na internete som žiadne schemy na tieto trafo nabíjačky nenašiel. Ďakujem


Naposledy upravil dodik dne so prosinec 20 2008, 11:51, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
mtajovsky



Založen: Sep 19, 2007
Příspěvky: 3698
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: pá prosinec 19 2008, 12:40    Předmět: Citovat

V prvé řadě, 15V na sekundáru je na nabíjení málo. Bude to chtít přepojit sekudár a usměrňovač jako jedno vinutí 30V.

A dále, chce to nějaké fázové řízení, těch schémat je plno. Hledejte například

http://www.google.cz/search?hl=cs&q=Nab%C3%ADje%C4%8D+Pb+Schema&lr=

I když - to trafo je mnohonasobně předimenzované a bude v reálném provozu nevyužito.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
breta1



Založen: Sep 09, 2005
Příspěvky: 3495

PříspěvekZaslal: pá prosinec 19 2008, 12:50    Předmět: Citovat

Uprav původní zapojení, nepotřebné věci vyhoď, na místo žárovky použij H4 se spojenými vlákny. Bude to fungovat, ale ta váha...
Dokonce bys mohl použít místo diod i původní tyristory, jen připoj mezi G-A ty odpory 22 Ohm.



nabijecka.PNG
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  nabijecka.PNG
 Velikost:  119.79 kB
 Staženo:  287 krát

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
mtajovsky



Založen: Sep 19, 2007
Příspěvky: 3698
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: pá prosinec 19 2008, 13:38    Předmět: Citovat

Spíše, než to celé předělávat, bych se pokusil tam dodělat tu nabíječku navíc, pokud to konstrukce dovolí. Startování se někdy může hodit. Z vývodů 3 a 6 trafa odeberte 30V stř. a nabíjecí blok bude samostatný, nijak jinak s původním zapojením nepropojený. Jednoduché schéma, které ovšem postrádá stabilizaci proudu je třeba na:

http://www.ebastlirna.cz/modules/Forums/files/thumbs/t_picture_059_741.jpg

Pokud byste chtěl složitější se stabilizací proudu, můžu sem dát i jiná schémata, která jsem vlastnoručně ověřil.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Bernard



Založen: May 27, 2005
Příspěvky: 3648

PříspěvekZaslal: pá prosinec 19 2008, 14:00    Předmět: Citovat

Je to opravdu razantní zdroj na nabíjení, takže jsou dva základní problémy:
- omezit nabíjecí proud, třeba těmi žárovkami nebo odporem do 1 ohmu;
- včas odpojit nabitou baterku, a na to se ten stykač může hodit. Vhodný komparátor ho shodí po dosáhnutí stanoveného napětí.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
breta1



Založen: Sep 09, 2005
Příspěvky: 3495

PříspěvekZaslal: pá prosinec 19 2008, 14:03    Předmět: Citovat

Kdyz bude chtit zachovat puvodni zapojeni, udelejme to takto. Kdyz to bude na startovani, pouzije vyvod J4, kdyz to bude na nabijeni, da do serie s J4 tu propojenou zarovku H4. Dokonce by bylo mozne odpojovat jen jeden tyristor, a tak skokove zmensovat nabijeci proud.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
dodik



Založen: Nov 26, 2008
Příspěvky: 198

PříspěvekZaslal: pá prosinec 19 2008, 18:46    Předmět: Citovat

omg hoši, ste ma zle pochopili uplne, to trafo je hlavne na startovanie a nabijanie je ako + ktomu, takže žiadne skratovanie gate.
Potreboval by som spraviť nabijacku ako samostane zariadenie vedene od sekundaru a bude zapinatelne pomocou niakeho silnejšieho dvojkontaktoveho rele, trafo je samozrejme regulovatelne cez primar- triakom, takže z trafa sekundáru som schopný dostať max, 2x25VAC čo je nan nabíjanie v pohode. Takže žiadne upravy tej schémy štartéra, len pridať novú.
Dakujem
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Bernard



Založen: May 27, 2005
Příspěvky: 3648

PříspěvekZaslal: pá prosinec 19 2008, 21:06    Předmět: Citovat

Prepáč, Dodík, ale pýtal si sa, či by z vozíka nešla spraviť nabíjačka, tak z toho vychádzali aj odpovede. O triaku na primári zmienka nebola, ale keď sa s ním dá docieliť 2x25 V striedavých na sekundári, tak to samotné trafo aké má vlastne sekundárne napätie naprázdno?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
dodik



Založen: Nov 26, 2008
Příspěvky: 198

PříspěvekZaslal: pá prosinec 19 2008, 21:45    Předmět: Citovat

Ano asi som to zle sformuloval, aj teraz ked som si prečital predmet/nadpis tak to "z" z toho vyplívalo, sorry, stáva sa.

Nabíjačka stačí uplne jednoduchá tak do 8-10A.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
dodik



Založen: Nov 26, 2008
Příspěvky: 198

PříspěvekZaslal: so prosinec 20 2008, 9:39    Předmět: Citovat

našiel som velmi peknú diskusiu na daný problém
http://diskuse.elektrika.cz/index.php?topic=4750.15
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
BOBOBO



Založen: Feb 25, 2008
Příspěvky: 18893
Bydliště: Rychnovsko

PříspěvekZaslal: so prosinec 20 2008, 10:56    Předmět: Citovat

Pokud je původní zařízení konstruované jako startovací zdroj , pak je téměř jisté , že nebude moci být zapnuto trvale !
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
dodik



Založen: Nov 26, 2008
Příspěvky: 198

PříspěvekZaslal: so prosinec 20 2008, 11:51    Předmět: Citovat

Asi prepíšem názov témy, berme podstatu že mám trafo so sekundárom 2x25VAC a na primáry je triakový regulátor, a na sekundár by som chcel dať nabíjačku AKU napr od 2-8A, neberme ohlad na ten starter s tyristormi. Potreboval by som teda schému niakej jednoduchej nabíjačky, a obmedziť prúd na sekundáry, kondenzátor na primárnej strane nieje vhodný kvôli tomu triaku a samostanej funkčnosti strartera.

Dakujem
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
dodik



Založen: Nov 26, 2008
Příspěvky: 198

PříspěvekZaslal: ne prosinec 21 2008, 13:14    Předmět: Citovat

Som sa teda rozhodol že nebudem prirábať nabíjačku, ale spravím nabíjačku ako samostaný prístroj. A mala by to byť už niaka inteligentá nabíjačka ktorá nebude prebíjať a najlepšie udržovať aku v dobrom stave.
Našiel som túto konštrukciu
http://michal.slansky.sweb.cz/data/inteligentni_nabijecka_pb_akumulatoru/text.pdf
alebo kratší članok
http://hw.cz/Teorie-a-praxe/Konstrukce/ART1685-Inteligentni-nabijecka-Pb-akumulatoru.html
Staval to už niekto? Chcel by som s tým nabíjať autobaterie s kapacitami nad 100Ah 6V alebo 12V, je možné také kapacity nabíjať na čase ani nezálleží, prípadne dal by sa úpravami zvýšiť nabíjací výkon?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
BOBOBO



Založen: Feb 25, 2008
Příspěvky: 18893
Bydliště: Rychnovsko

PříspěvekZaslal: po prosinec 22 2008, 9:49    Předmět: Citovat

Víš , nabíjení akumulátorů je tak trochu "duchařina" . Snad každý má svůj ověřený postup . Pokud se nemíníš nabíjením doslova živit , postav snad to nejjednodušší . Pokud vůbec použiješ elektroniku , tak prostě proudový zdroj . Vyšlo např . jako nabíječka s charakteristikou I před 25 lety . Postavil jsem mnoho kusů . Jen jednu úpravu Ti doporučím . Dát do G elektrod tyristorů pojistky obyč trubičkové . Hodnota je nedůležitá 0,1-1A . Jinak při proražení tyristoru shoří budící trafo , jako se stalo člověku , který touto nabíječkou a starým aku startoval traktor . Při tom trafu co máš , můžeš nabíjet i 2x 12V aku v serii . Tzn. pro palubní napětí 24 V . Ze zkušenosti vím , že nabíječku budeš na 99% potřebovat takovým stylem , že budeš potřebovat nabít auto aku po poruše , když je v něm NULA a Ty budeš chtít do ní dostat co nejvíc v co nejkratším čase . Když budeš potřebovat a chtít nabít aku opravdu na 100% , tak nabíjej do 1/10 kapacity aku proudem v A a když to o nějakou hodinu přetáhneš , nic se nestane . Platí pro občasné dobití . Jinak to dobití na 100% se používalo v dobách , kdy byly aku dodávány tzv. nenabité , s elektrodami panenskými a dělalo se tzv. formování . Dnes pokud trochu jezdíš , stačí nabít tak cca 50% a pokud je bezchybná dobíjecí soustava , dobije se samo .To "duchření" se týká toho , že veškerá doporučení při nabíjení se týkají vždy JEDNOHO článku , ale člověk jich má vždy "baterii" a nikdy není článek co článek absolutně stejný . Ať se daří .
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
dodik



Založen: Nov 26, 2008
Příspěvky: 198

PříspěvekZaslal: po prosinec 22 2008, 12:04    Předmět: Citovat

ono su to staršie typy aut(avia), a tie baterie su v hroznom stave, stačí trochu zimy a ten motor roztáčajú ťažšie, tak radšej by som spravil niečo s trochou inteligencie, písal som aj autorovy Michalovy S. či by sa tá nabíjačka nedala upraviť na višší nabíjací prúd a aké úpravy by to obnášalo( zatial ešte neodpísal), ak by ste mali vy niake úpravy kludne sem pište. dakujem
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.29 sekund