Zaslal: po září 01 2008, 12:55 Předmět: Ekonomická (ne)výhodnost Kogenerace a trigenerace
Tak mi napadlo jestli by bylo vzhledem k rostoucím cenám el. energie ekonomicky výhodné použít kogenerační či trigenerační (teplo, chlad-absorbčním tepelným čerpadlem , elektřina) v bytě nebo rodinném domě.
Moje představa je taková že jako palivo by byl použit plyn z plynové přípojky, případně kvůli nezávislosti v případě plynové havárie z bomby. Kogenerační jednotka by měla produkovat cca 3 Kw elektrické energie dá se počítat že by byl její tepelný výkon o něco vyšší než elektrický cca 5kW. Otázkou však zůstává jaké jsou náklady na údržbu, cena jednotky a cena vyrobené energie. Je jasné že u kogenerace by byla výhodná v zimě kdy by se spotřebovalo všechno teplo, otázkou však zůstává jaká by byla výhodnost kdy se nepotřebuje topit.
Ovšem pokud by se použila trigenerační jednotka, byla by situace výhodnější- v létě by se dala použít jako klimatizace, a v zimě by produkovala teplo, a současně by sloužila jako tepelné čerpadlo.
Nejlepší klimatizace je dům z 2/3 zapuštěný ve svahu a současně nejlepší topení.
U zdrojů energie platí: kdo je dneska finančně silný na investici do technologií, zítra na tom nemůže prodělat.
Kdo si na to musí půjčovat, nikdy se nedoplatí, líp se v takovém případě žije čerpačům sociálních dávek.
Odbornější diskuse na tohle téma a občas i praktické poznatky jsou na TZB Info.
Založen: Aug 18, 2005 Příspěvky: 754 Bydliště: Chrudimsko
Zaslal: po září 01 2008, 22:16 Předmět:
V nejmenší kogenerační jednotce, co jsem viděl, byl použit motor z favorita. Obávám se se, že když propočteš všechny náklady, je lepší topit popř. chladit přímo z elektrické sítě při použití vhodné sazby. Možnost připojení resp. získání přípojky o větším příkonu je věc mnohdy nemožná. Výroba elektřiny bych bral jen jako nouzový zdroj, ale obávám se, že benzínová centrála je nejlepší a nejlevnější řešení.
Založen: Oct 21, 2007 Příspěvky: 400 Bydliště: Litovel
Zaslal: út září 02 2008, 15:54 Předmět:
Tedom používá u nejmenších jednotek motory ze škodovek. Ale cena nové jednotky je astronomická. Jediné řešení by bylo sehnat nějakou použitou nebo se pokusit svépomocně něco vyrobit. _________________ Netřep se mnou!
Založen: Apr 25, 2005 Příspěvky: 488 Bydliště: Spišská Belá
Zaslal: čt září 04 2008, 11:18 Předmět:
Ja som uvazoval pouzit nejaky stvotakt z kosacky alebo malej centraly a dat to na spolocnu hriadel z asynchr, motorom. Len skoda ze tieto motory maju vzduchove chladenie, takze teplo iba z vyfuku alebo to prerobit na vodne. Tiez by nebolo odveci k tomu postavit generator na drevoplyn, to by sa uspory este narastli.
Založen: Aug 08, 2007 Příspěvky: 2914 Bydliště: Tryskáčovo na Záhorí.
Zaslal: čt září 04 2008, 14:38 Předmět:
heldybeldy napsal(a):
Ja som uvazoval pouzit nejaky stvotakt z kosacky alebo malej centraly a dat to na spolocnu hriadel z asynchr, motorom. Len skoda ze tieto motory maju vzduchove chladenie, takze teplo iba z vyfuku alebo to prerobit na vodne. Tiez by nebolo odveci k tomu postavit generator na drevoplyn, to by sa uspory este narastli.
Pri dnešnej kvalite kosačkových motorov by to asi neprežilo ani polovicu topnej sezóny, radšej by som použil motor zo starého auta, napríklad Š1203 alebo jeho predchodcov. Nízka kompresia, nízke otáčky, dlhá životnosť...
Drevoplyn je fajn nápad, len potrebuješ kvalitné suché drevo, špeciálnu retortu na jeho výrobu a ešte mohutný chladič plynu so zachytávačom dehtu, inak ten motor zalepíš... _________________ Keď Vám hodia pod nohy polená, zakúrte s nimi.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32853 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: čt září 04 2008, 16:03 Předmět:
Retorta netřeba - stačí plechový buben s roštem, na kterém se dřevo za malého přístupu vzduchu nedokonale spaluje, stejně tak chladič s odlučovačem dehtu se dá nahradit vodní lázní, kterou se nechá dřevoplyn probublávat - ta voda se pak čas od času vymění... Možná by někdo měl staré fotky z WW II, kdy se na dřevoplyn kvůli nedostatku benzínu hojně rekostruovala motorová vozidla civilních vlastníků. Podle vyprávění mého dědy s tím ale byly problémy při startování - nechtělo to chytat, takže spíš bych předpokládal nějakou kompromisní metobu startu na kapalné palivo s přechodem na plyn/dřevoplyn po ustálení běhu. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
koukejte se jako voliči postarat, abyste měli paliva buď tak levně jako v US, nebo aby jich bylo tolik jako v Rusku, a nebudete tyhle nouzovky 60 let staré potřebovat.
Zatím to vypadá, že den daňové svobody se připlíží do srpna a že ČEZ/RWE sedře z lidí kůži.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32853 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: čt září 04 2008, 16:25 Předmět:
No jo, komunální/senátní volby jsou za rohem - ale můj návrh použít při nich hlasovacího zařizení Michaila Timofejeviče Kalašnikova spolu s návrhem přiznat každému oprávněnému voliči možnost volně vpálit až 30 ostrých hlasů libovolnému z kandidátů se zatím s příliš kladnou odezvou nesetkává... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
koukejte se jako voliči postarat, abyste měli paliva buď tak levně jako v US, nebo aby jich bylo tolik jako v Rusku, a nebudete tyhle nouzovky 60 let staré potřebovat.
Zatím to vypadá, že den daňové svobody se připlíží do srpna a že ČEZ/RWE sedře z lidí kůži.
Založen: Apr 25, 2005 Příspěvky: 488 Bydliště: Spišská Belá
Zaslal: pá září 05 2008, 6:37 Předmět:
A co tak vyrobit sterlingov motor (atmosfericky), ma sice malu ucinnost, ale ako doplnkovy zdroj el. energie pri zimnom vykurovani by stacit mohol. Co sa tyka pouzitia motorov z auta, tak podla mna maju pre pouzitie v dome priliz velky vykon, pri 3000 ot okolo 15-20 kW elektrickych comu pri 30% ucinnosti by zodpovedalo 35-47 kW tepelnych, co je vela. Bezne motorceky z kosaciek maju okolo 2.5 kW mechanickych, comu odpoveda asi 6kW tepelnych. Spolu teda 8.5 kW. Pri pohone tep cerpadla az 16kW. Otazka zivotnosti je diskutabilna, ale zalezi vzdy na cistote paliva a kvalite mazania.
Naposledy upravil heldybeldy dne pá září 05 2008, 7:11, celkově upraveno 1 krát.
Nejsem si jist, ale Stirling snad nemá horší účinnost než pístový motor?
Kogenerační jednotka se vyplatí určitě tím víc, čím víc domácností bude zásobovat (do určité meze, ne až do velikosti kdy ji začnou provozovat lidi s mentalitou ČEZu )
Pro jeden byt nebo domeček je každé řešení takové přes ruku. Někdo se o to musí starat, živit, opravovat, někde to musí stát, hlučí to, v případě neodběru je to nevyužité. Pro víc lidí to dostává smysl. Náklady se rozdělí v lepším poměru než stoupá cena za větší výkon.
Zase ale možná začnou pracovat pro-monopolní tlaky organizací, které by do toho chtěly a mohly kafrat. Tedy v podstatě stát a jeho výhonky.
Založen: Apr 25, 2005 Příspěvky: 488 Bydliště: Spišská Belá
Zaslal: pá září 05 2008, 11:23 Předmět:
Tie prve"atmosfericke" stirlingi mali ucinnost ako parny stroj, t.j. okolo 10%. Tie dnesne, natlakovane heliom, az okolo 40%, lenze su drahe a doma sa len tazko daju zostrojit. Nizka ucinnost pri atmosferickych by az tak nevadila, lebo motorom nevyuzite teplo sa aj tak pouzije na vykurovanie...
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.