Založen: May 25, 2008 Příspěvky: 375 Bydliště: Prešporok
Zaslal: ne červen 01 2008, 8:42 Předmět:
Nikto sa nepustí do debaty, či má zmyseľ svietiť celý rok aj cez deň ...? (Ekológia, ekonomika, prínos rozsvietených svetiel v letný slnečný deň, každé "tretie" poloslepé vozidlo večer a pod.).
Kontrolka nie je optimálne riešenie. No nejaké nepríjemne oneskorene pískajúce čudo, prípadne s vypínačom, je stopercentne účinné. A naviac, ste pánom situácie.
Založen: Mar 21, 2006 Příspěvky: 34100 Bydliště: Bratislava
Zaslal: ne červen 01 2008, 22:40 Předmět:
Jenys napsal(a):
Kontrolka je na prd....fakt nejlepší je automat, pak se o nic nemusíš starat...
Automat ma ale obmedzuje - nemozem mat nastartovany motor a zhasnute svetla. To sa hodi, ked v zime potrebujem niekde chvilu pockat.
Kontrolka nie je optimalna, ale v mnohych pripadoch dostatocna - skor si vsimnes, ze ti pocas jazdy svieti nieco na oranzovo (napr.) ako to, ze ti tam nieco nesvieti (kontrolka rozsvietenych svetiel - ktoru mnohe auta ani nemaju).
Založen: Feb 11, 2008 Příspěvky: 2120 Bydliště: Praha
Zaslal: ne červen 01 2008, 22:58 Předmět:
Tak pokud kontrolka nebliká, často ji člověk přehlédne. Ale já můžu při nastartovaném motoru vypnout hlavní světla, jen zůstanou parkovací. Pokud vypnu na palubce vypínač na hlavní světlomety, tak normálně zhasnou a v tom je to dokonalé. I opuštěný automobil, pokud potřebuji jen odskočit, zůstane viditelný i při zhasnutých hlavních světlech. _________________ Když něco nevíte...klidně se zeptejte Co vás nezabije, to vás posílí Jenys
Založen: Sep 23, 2004 Příspěvky: 102 Bydliště: Severní Morava
Zaslal: ne červen 15 2008, 10:05 Předmět:
rnbw napsal(a):
Automat ma ale obmedzuje - nemozem mat nastartovany motor a zhasnute svetla. To sa hodi, ked v zime potrebujem niekde chvilu pockat.
Stačí přeci vložit do napájení automatu vypínač, kterým v případě potřeby stání s nastartovaným motorem bez zapnutých světel zařízení vypneš. Jakmile budeš chtít svítit, zapneš vypínač a jedeš. No problemo.
Po nastartování se napětí palubní sítě zvedne nad 13V. Při tom trimrem nastavíme sepnutí relé. Rozepnutí relé je vlivem hystereze prakticky až při vypnutém klíčku. Kondenzátor C1 zajišťuje zpoždění sepnutí.
Založen: Jan 19, 2005 Příspěvky: 3387 Bydliště: Haná / N.J.
Zaslal: čt leden 19 2017, 19:12 Předmět:
To je dobrá zpráva... po tolika letech
No kdyby to bylo pořešené profesionálně, tak by to asi přežilo i přepolování a nějaké ty špičky, co se v síti auta běžně vyskytují. Dávat na spínání relé 10A FET je taky trochu mrhání komponenty.
Doporučuji dát na vstup diodu proti přepolování a neškodí nějaký transil - cca 30V, aby pobral ty špičky sice s malou energií, ale vysokým napětím. Pokud to neuděláš, tak se časem můžš potýkat s "podivným" chováním obvodu. Záleží na stavu instalace, kam to chceš naroubovat.
Založen: Nov 17, 2011 Příspěvky: 6590 Bydliště: U Litomyšle.
Zaslal: čt leden 19 2017, 21:26 Předmět:
Stačí relé s malým odběrem přímo na kontrolku alt. Nebo dávám tranzistor na posílení, +odpor a dioda. Na co tahle složitost? _________________ Spát je dobré. Být mrtev je lepší. Nikdy se nenarodit je nejlepší.
je dobre ked sa navrhnu vylepsenia ale nikto to sem neda do schemi aby si to pozreli vsetci
nie kazdy je profesional v danom obore ale dokaze rozne veci zrealizovat
schemi by mali byt predimenzovane a funkcne aby vydrzali na "veky" a nebol s nimi v buducnosti problem
tato schema spina pri zvyseni napatia zapoji sa na spinacku v polohe zapnutych kontroliek este sa nic nedeje az sa nastartuje motor tak sa zvysi napatie a az potom relatko zopne vypne sa az po vypnuti klucika tak ak nahodou prestane dobijat rele je stale zopnute
ak su teda funkcne vylepsenia tak sem s nimi
😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀
Založen: Nov 17, 2011 Příspěvky: 6590 Bydliště: U Litomyšle.
Zaslal: so leden 21 2017, 15:50 Předmět:
Toto taky sepne až při zvýšení napětí a vypne až když spadne. Ale dělal jsem to takhle asi 10x a no problem. _________________ Spát je dobré. Být mrtev je lepší. Nikdy se nenarodit je nejlepší.
Měl jsem dlouhé roky na feldách svojich i jiných toto :
Jednoduché funkční, spolehlivé, roky ověřené. Dnes mám jiné auta ty to mají origo tak to neřeším.
http://www.dhservis.cz/dalsi/svetla.htm
Stačí relé s malým odběrem přímo na kontrolku alt. Nebo dávám tranzistor na posílení, +odpor a dioda. Na co tahle složitost?
co tak sem hodit schemu-zapojenie ved je to lahsie ako zostrojenie alebo nie? a preco ju zapajat na kontrolku dobijania ved napatie po starte sa zvysi v celom aute tak by som to mohol napojit kde kolvek aj priamo na baterku a ked klesne napatie tak sa vypne ale pri predchadzajucej scheme sa vypne az pri vypnuti klucika a nie poklese napatia
ja to mam v aute ked nastarujem tak pri zvyseni napatia mi zapne rele a pri poklese vypne rele a napojene to mam priamo len na baterku ale chcel som sa vyhnut tomu ked mi klesne len napatie"prestane dobijat" aby mi to nevyplo napr. uz spominany tunel
Založen: Nov 17, 2011 Příspěvky: 6590 Bydliště: U Litomyšle.
Zaslal: út leden 24 2017, 19:17 Předmět:
Protože nic neporovnávám. Je napětí/není. Ale to je jedno, myslím. _________________ Spát je dobré. Být mrtev je lepší. Nikdy se nenarodit je nejlepší.
Ahoj lidi, dělám toto zapojení jako modul do auta.
Potřeboval bych, ale doplnit obvod o funkci vypnutí při zapnutých hlavních světlometech.
Tedy připojením plusu získaným z obrysovek přes diodu a nějakého tranzistoru.
Funkce by byla taková, že by po připojení plusu z obrysovek obvod ihned rele vypnul a po vypnutí hlavních světel ihned rele sepnul. Tedy žádná hystereze.
Typicky, když se projíždí tunelem.
Díky za konstruktivní odpověď.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32109 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: čt říjen 18 2018, 13:04 Předmět:
Doplníš 1 tranzistor vodivosti NPN, 1 (křemíkovou) diodu naprosto libovolnýho typu a 2 odpory. Tranzistor stačí bohatě nějakej BC546 a podobnej, Dioda vyhoví 1N4148 nebo 1N4001 nebo doslova cokoliv jinýho, odpory první 1 až 3,3kΩ a druhej 10kΩ.
Novej NPN tranzistor připojíš emitorem na společnou zem, kolektorem na bázi/hradlo toho už namontovanýho trandu, kterej spíná relátko. Novýmu tranzistoru zapojíš mezi bázi a zem odpor 10kΩ, kterej ho spolehlivě udrží za všech okolností uzavřenej. Otevírat ho budeš jen tím "plusem od hlavních světel", kterej přivedeš zase na tu bázi pomocnýho tranzistoru, ale přes sériově spojenou diodu (ochrana proti přepólování) a odpor 1 až 3,3kΩ (omezení proudu do báze). Zapneš klíček, nic se neděje. Nastartuješ motor, zvednutí napětí dobíjení překlopí OZ (komparátor), ten sepne tranzistor a přes relé sepne denní světla. V momentě, kdy sepneš hlavní (potkávací) světla, kladný napětí přivedený přes diodu a odpor sepne pomocnej tranzistor, ten zkratuje buzení trandu ovládajícího relátko na kostru a relé odpadne - DLR zhasnou. Bez další úpravy zapojení to ale nejde provozovat v případě, že jako DLR sloužej přímo přední hlavní světla (je nutný další oddělení obvodů minimálně pomocí výkonovejch diod). _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3, 4Další
Strana 2 z 4
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.