Založen: Jan 17, 2007 Příspěvky: 7133 Bydliště: Milotice u Kyjova
Zaslal: st prosinec 10 2025, 15:04 Předmět:
To asi spočítat nejde...
Pokud budeš jezdit hybridem jen do práce a do obchodu po městě, tak benzín nespotřebuješ žádný a přes noc si auto nabiješ. To ti pak klesne cena za 1 km ze tří korun třeba na korunu.
Pokud budeš jezdit dlouhé trasy nejlépe po dálnicích, úspory si nevšimneš.
Tedy hybrid (plugin) je vhodný jen pro někoho, jinak je to drahý krám jak při pořízení, tak při servisu.
Hybrid na druhou stranu bude mít asi lepší akceleraci, u přeplňovaných motorů vykryje zpožděnou reakci turba, takže má lepší odezvu na "plyn".
Založen: Jan 13, 2007 Příspěvky: 16536 Bydliště: Olomouc
Zaslal: st prosinec 10 2025, 17:17 Předmět:
Ne, to došlo k omylu stejně jako na těch stránkách. Tam to počítají všechno pod jeden hybrid, ale jedná se pouze u full hybrid, ne o plug hybrid. Nedobíjí se ze zásuvky, ale jen od motoru, takže jde jen o spotřebu benzínu podle daných vlastností.
Trochu se tady míchají různá provedení hybridu. Plugin hybrid je něco úplně jinýho než full hybrid nebo mildhybrid.
Takže pokud se někdo ptá na provoz hybridu, měl by být konkrétnější, kterou variantu má na mysli. _________________ Nepoužívám smajlíky. Pobavený nebo ironický tón si laskavě domyslete sami.
Založen: Jan 13, 2007 Příspěvky: 16536 Bydliště: Olomouc
Zaslal: st prosinec 10 2025, 19:37 Předmět:
Nic se tady nemíchá. Kolik stojí nová baterie pro Plug hybrid? Jen 50 klacků určitě ne. Kolik uspoří Mild hybrid ? Tak 0,2 -0,5 l na 100 km, takže tam není ani co počítat. Upřesnil jsem to, že se jedná jen o Full hybrid, který se nedobíjí ze zásuvky. U Full hybridu může být úspora 1 až 2,8 l BA na 100 km a jde právě o to, komu co vyjde. U Plug hybridu o úsporu nejde, tam jde o něco jiného.
Jde jen o to, jestli si dá někdo tu práci podle zadání a co mu vyjde.
I u toho hybridu bude záležet kde jezdí. Pokud ve městě kdy může rekuperovat a pak si často při rozjezdu pomáhat elektřinou pak bude úspora větší než když s ním budu lítat po dálnici kde se nijak neprojeví elektřina. _________________ Internet - metla lidstva
Založen: Jan 28, 2009 Příspěvky: 736 Bydliště: okres Beroun, kraj Středočeský
Zaslal: st prosinec 10 2025, 19:57 Předmět:
EKKAR napsal(a):
Srovnáváš naprosto nesrovnatelný věci. Auto můžu na půl roku někam postavit a kompletně na něj zapomenout - a po návratu ho najdu ve stejným stavu, v jakým jsem ho nechal - a může to bejt v naprostý pustině. Elektrokrám potřebuje za celou tu dobu bejt dobíjenej, jinak po měsíci zdechne a už ho bez specializovanýho HW i SW nespustíš. Samozřejmě opomíjím možnost, že mi spalovací auto čórnou kofolopitekové, ale to ti čórnou i tu elektrosvini ...
Mýlíš se. Naftový auto bude mít po půl roce mrtvou 12V baterii a v nádrži místo nafty nějaký lepkavý produkt reakce biosložky se vzduchem. V elektroautě je té energie na nějakou stand-by spotřebu řádově více.
Ale tohle jsou přesně ty hospodský kecy - člověk, co v tom v životě neseděl se mi snaží namluvit, že je to auto úplně k ničemu a nehodí se to pro všechny aplikace. Což je téma, o které zde zpočátku jaksi nešlo... Neříkám, že je to řešení pro 100% aplikací (asi jako akuvrtačka se nehodí na vrtání 200 děr do oceli vrtákem 16mm).
Založen: Jan 28, 2009 Příspěvky: 736 Bydliště: okres Beroun, kraj Středočeský
Zaslal: st prosinec 10 2025, 20:04 Předmět:
samec napsal(a):
_luky_ napsal(a):
Máš doma aku-vrtačku? To je ten samej případ...
Toto je výborný príklad. Totiž každý, kto má aku-vrtačku na prácu, nie len na parádu, tak má minimálne dve baterky a kým jednú používa, druhá je v nabíjačke. Presne toto by si potreboval aj s elektromobilom, kým jedným jazdíš, druhý sa doma nabíja zo solárov. Nuž ale kúp si dva elektromobily. Ekonomický nezmysel. Stále je spaľovák ekonomicky výhodnejší a elektromobil len luxusná frajerina.
Pokud potřebuješ výměnnou baterku do elektroauta, tak si pořiď naftu. Fakt, není to auto pro tebe.
Třeba mám doma 40V aku-sekačku na zahradu a do toho 2 baterky 20V. Vůbec mě netrápí, že nemám 4. Protože to na jedno nabití posekám.
Dva roky zpět jsem seděl v iD.3 a ujel jsem s tím 400km, aniž bych se dotknul nabíječky. Kolik procent lidí potřebuje denně najezdit víc než 400km?
Založen: Jan 01, 2023 Příspěvky: 2801 Bydliště: Česká Lípa
Zaslal: st prosinec 10 2025, 20:25 Předmět:
p32 napsal(a):
jedná se pouze u full hybrid, ne o plug hybrid. Nedobíjí se ze zásuvky, ale jen od motoru, takže jde jen o spotřebu benzínu podle daných vlastností.
Kapacita baterie u full hybridů (HEV) je poměrně malá, obvykle se pohybuje kolem 1 až 2 kWh. Dobíjí se při brždění rekuperací. Slouží primárně na rozjezdy případně na velmi krátké vzdálenosti v řádu několika km.
Příklad: Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV (Zdroj)
Max. výkon elektromotoru: 48 kW
Celkový systémový výkon: 158 kW
Kapacita baterie: 1,49 kWh
Elektrický dojezd: cca 5 km
Spotřeba paliva: od 5,6 l/100 km (a v tom už je započítána ta úspora)
Jezdím s hybridem, který je koncipovaný na půl cesty mezi mild a fullhybridem. Totiž umí jet chvíli jen na baterku (jako full), ale před jízdou se nejprve musí nastartovat (jako mild).
Nějaká úspora paliva tam vidět je. Ne na dálnici, tam se jede prostě na benzín. Ve městě může být úspora i podstatná (mimo kilometrový pocuky po studeným startu klidně pod čtyři litry). Ale není to podle mého to, kvůli čemu by si to člověk musel kupovat. Podstatnou výhodu vidím v rychlé reakci celého systému (elektromotor je v převodovce), v okamžitém rozjezdu, překrytí turbolagu a v přidaném výkonu, který se hodí pro akceleraci (navíc 21kw a 50Nm při otáčkách, kdy se spalovák teprve sbírá).
Baterka je relativně malá, a polovina její kapacity připadá na buffer. Z čehož plyne předpoklad, že by měla mít životnost stejnou jako mechanika, pokud jde jenom o postupnou ztrátu kapacity věkem. Kdyby náhodou ne, její výměna po patnácti letech nebo 150 tisících nebude zas tak dramaticky drahá. (Padesát litrů jsem dal u předchozího benzínu za udělání hlavy a výměnu ventilů.)
Predikovat se to ale podle mě nedá. Jaká je spolehlivost baterčiček u hybridů, to se ukáže až jich milióny odjezdí po deseti letech a stovce tisíc kilometrů. _________________ Nepoužívám smajlíky. Pobavený nebo ironický tón si laskavě domyslete sami.
Když například v Tokiu analyzovali provozní data v roce 2023, hybridní vozy tam měly o 32 % nižší spotřebu oproti stejně výkonným benzínovým autům. Full hybridy navíc zvládnou v tiché elektrické režimu klidné rozjezdy, parkování či popojíždění v kolonách, takže na jedno tankování urazíte znatelně víc kilometrů než starší auta s klasickým motorem.
Mimo město dokáže systém inteligentně přepínat mezi motory tak, aby byla spotřeba co nejnižší. Na dálnici se většinou spoléhá hlavně na spalovací motor, ale rekuperací při zpomalování stále přibývají body pro baterii. V některých modelech už výrobci zvládli zmenšit převodovku na minimum nebo využít planetové soukolí, kde elektromotor přímo pohání kola podle potřeby.
Největší výhoda je jasná: nižší spotřeba v městském režimu. Tabulka dole ukazuje jen několik reálných příkladů podle německého ADAC testování (květen 2024):
kód:
------------------------------------------------------------------------------------------
Model Město (l/100 km) Mimo město (l/100 km) Dálnice (l/100 km)
------------------------------------------------------------------------------------------
Toyota Corolla Hybrid 3,8 4,2 5,3
Honda HR-V Hybrid 4,1 4,6 5,2
Kia Niro HEV 3,9 4,4 5,0
------------------------------------------------------------------------------------------
Pokud jezdíte hlavně dlouhé trasy mimo město, hybridní režim už tolik nevyužijete a úspora se v takovém případě zmenšuje. Další drobnou nevýhodou může být menší zavazadlový prostor, protože baterie někdy ukrajuje něco z kufru. Pravda, pořizovací cena je dost často o 20 až 40 tisíc vyšší než klasické benzínové verze, ale rozdíl se částečně smaže na nižší spotřebě a menším opotřebení dílů, třeba brzd.
Plně hybridní systémy bývají překvapivě spolehlivé. Japonci (hlavně Toyota) evidují méně než 0,5 % výměn hlavních baterií v prvních 8 letech provozu, což je méně, než třeba u převodovek u běžných benzínových aut. Některé modely navíc mají možnost prodloužené záruky až na 10 let.
Seznam tipů pro provoz hybridu:
Brzděte plynule hybrid nejlépe dobíjí baterii jemnou rekuperací, nikoliv ostrým brzděním.
Nevybíjejte zbytečně baterii (například častými prudkými rozjezdy), elektromotor slouží nejlépe na plynulé rozjezdy a krátké popojíždění.
Používejte „EV mode“ jen když je to opravdu užitečné typicky třeba při parkování doma v garáži nebo v tiché obytné zóně.
Nebojte se servisu výrobci poskytují dlouhé záruky na baterii, ale doporučuje se pečlivě sledovat pravidelné servisní intervaly.
Tankujte kvalitní palivo dlouhodobě pomáhá delší životnosti systému.
Zajímavostí je, že po Evropě se hybridům postupně otvírají speciální výhody: v Praze, Londýně i Stockholmu zaparkujete s platným hybridem levněji, někde dokonce zdarma, ve Švédsku mají hybridní modely nižší daně a ve Francii můžete získat zvýhodněné povinné ručení.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 34802 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st prosinec 10 2025, 22:56 Předmět:
_luky_ napsal(a):
samec napsal(a):
_luky_ napsal(a):
Máš doma aku-vrtačku? To je ten samej případ...
Toto je výborný príklad. Totiž každý, kto má aku-vrtačku na prácu, nie len na parádu, tak má minimálne dve baterky a kým jednú používa, druhá je v nabíjačke. Presne toto by si potreboval aj s elektromobilom, kým jedným jazdíš, druhý sa doma nabíja zo solárov. Nuž ale kúp si dva elektromobily. Ekonomický nezmysel. Stále je spaľovák ekonomicky výhodnejší a elektromobil len luxusná frajerina.
Pokud potřebuješ výměnnou baterku do elektroauta, tak si pořiď naftu. Fakt, není to auto pro tebe.
Třeba mám doma 40V aku-sekačku na zahradu a do toho 2 baterky 20V. Vůbec mě netrápí, že nemám 4. Protože to na jedno nabití posekám.
Dva roky zpět jsem seděl v iD.3 a ujel jsem s tím 400km, aniž bych se dotknul nabíječky. Kolik procent lidí potřebuje denně najezdit víc než 400km?
A a a a a - a vo tom to je! Ty to řekneš na plnou hubu - ale PROČ teda €urohujeři cpou elektrosráče KAŽDÝMU BEZ ROZDÍLU????? _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3, 4, 5
Strana 5 z 5
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.