Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Jaká je spotřeba elektrovozu?
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Poradna
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
rezis



Založen: Nov 17, 2005
Příspěvky: 5377

PříspěvekZaslal: út prosinec 09 2025, 14:49    Předmět: Citovat

Tu jde spíš o to co komu víc vyhovuje.
Pokud on jede jednou za čas delší trasu nemá EV smysl.
Pokud já jezdím v jeden směr do práce 30km tak je to zase něco jiného.
I kdyby se jednalo s tím škrábáním o dva měsíce tak je to pro mě 40pracovních dní. Tedy ráno 40krát škrábat odpoledne 40kát škrábat. A to ve výsledku už se řeší přízemní mrazíky nebo dob a kdy je ráno auto zamlžené. Takže je toho mnohem více. Pak už tuto věc oceňuješ. Stejně jako v létě klimatizuje předem a čeká na tebe. Takže nevstupuješ do nažhaveného auta.
Co se nabíjení týče. Pokud nabíjíš doma pak je pro tebe otravné jet někam k benzince. Proč bys tam jezdil a čekal. Pokud musíš nabíjet na rychlonabíječkách tak je to pruderní. Ale když je u tvého obchodu nabíječka pak se to dá udržet v chodu jen jen při nabíjení po dobu nákupu...
Prostě je tam hodně proměnných.

Edit: _luky_ už to v podstatě napsal

_________________
Internet - metla lidstva
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Valdano



Založen: Jan 01, 2023
Příspěvky: 2797
Bydliště: Česká Lípa

PříspěvekZaslal: út prosinec 09 2025, 15:16    Předmět: Citovat

EV stále není volba pro všechny. Pro spoustu lidí, kteří nemají ani garáž ani možnost nabíjet doma nebo v zaměstnání to většinou není přijatelné i když výjimky samozřejmě mohou existovat.

Je to výhodné zejména pro ty co mají možnost dobíjet doma a navíc ještě mohou využít převážnou část roku energii z FVE. I tak může mít někdo EV třeba jen jako dalších auto v rodině na kratší jízdy po městě a třeba s ním v průměru nenajede víc než 30 km za den. Nejezdí s ním tedy žádné dlouhé trasy a nečeká s nabíjením až je aku skoro úplně vybitý. Pak logiky stačí nabíjet doma pomalu ze zásuvky přes noc a ani k tomu nepotřebuje dlouhé časy tj. stačí dobít jen to co za den spotřeboval což je při krátkých jízdách jen minimum. Lithiovým článkům tohle pomalé byť třeba jen krátké dobíjení vůbec nevadí ba právě naopak je to pro ně šetrnější než rychlonabíjení. Při tomto způsobu používání EV se není čeho obávat a kdykoli lze nasednout a jet svoji obvyklou trasu, protože EV bude mít dostatečnou rezervu na dojetí.

Pokud jde o nabíjení v zimě. Záleží na tom jaké má kdo možnosti. Pokud má někdo v místě bydliště temperovanou garáž obvykle nad 10 °C pak problém s ohříváním v podstatě odpadá.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Celeron



Založen: Apr 02, 2011
Příspěvky: 20125
Bydliště: Nový Bydžov

PříspěvekZaslal: út prosinec 09 2025, 16:40    Předmět: Citovat

Valdano napsal(a):
mohou využít převážnou část roku energii z FVE.

Co je posle tebe "převážná část roku"?
V říjnu a v březnu už z FVE 5kWp s bídou dohřeju 200l bojlér, listopad až únor je s 60 až 120 kWh za měsíc naprosto nepoužitelnej. U mě teda duben až září, není převážná část roku ale jeho polovina. A i v tý polovině je jen málo dní, co získám víc než 30 kWh za den. Z toho domácnost potřebuje každej den cca 8 kWh. Kolik že má kapacitu baterka v autě a kolik dní ji pak budu z toho soláru nabíjet když bude po delší cestě skoro prázdná?

_________________
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 34800
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: út prosinec 09 2025, 17:05    Předmět: Citovat

_luky_ napsal(a):
EKKAR napsal(a):
JÁ mám přijít k autu, nasednout a odjet - ne že než vůbec budu moct zahájit jízdu TŘEBA K DOKTOROVI, muset nejdřív několik hodin opečovávat elektrosráč ...

A to je přesně ono - ty si to soužití s EV nedokážeš představit. Ve výsledku je to uživatelsky jednodušší než nafta. Nejezdíš k benzínce, neřešíš kolik máš nafty, ale prostě večer auto zapojíš do zásuvky, ráno je nabitý a nahřátý.
Je to asi jako mobil - pokaždé čekáš hodinu až se ti nabije, aby jsi mohl volat? A nebo ho dáš večer do nabíječky a ráno je nabitý...? Máš doma aku-vrtačku? To je ten samej případ...
Srovnáváš naprosto nesrovnatelný věci. Auto můžu na půl roku někam postavit a kompletně na něj zapomenout - a po návratu ho najdu ve stejným stavu, v jakým jsem ho nechal - a může to bejt v naprostý pustině. Elektrokrám potřebuje za celou tu dobu bejt dobíjenej, jinak po měsíci zdechne a už ho bez specializovanýho HW i SW nespustíš. Samozřejmě opomíjím možnost, že mi spalovací auto čórnou kofolopitekové, ale to ti čórnou i tu elektrosvini ...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 20904
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: út prosinec 09 2025, 17:07    Předmět: Citovat

S Valdanem bych souhlasil.
Parkuji před panelákem (jako provozovatelé dalších asi 500 vozidel na sídlišti) a nabíječka široko daleko žádná. Nakonec podobně daleko je to k nejbližšímu velkému obchodu.
Dojíždím do práce >27 km, to samé zase zpět. Na vlak dva kilometry, na autobus jen o kousek blíž. Městská doprava jezdí okruh opačným směrem, než tam dojede, jsem tam pěšky, dokud můžu chodit, a nemlátí mě kufr s nářadím.
Jsem sice ještě zaměstnanec, ale napočítal jsem ve firmě 52 aut (z toho 41 soukromých). Nerozlišoval jsem diesel/benzin, ale v tom počtu byly čtyři mild hybridy, tři plug-in hybridy, zbytek spalováky. Čistě EV ani jedno. Tedy i málo důvodů ke zřízení i jen jednoho nabíjecího místa.
A samohybné manipulační prostředky nejsou s nabíječkami pro EV kompatibilní, mají vlastní nabíjecí stanoviště s vlastními konektory, je jich asi 7 různých...
Neberu nikomu nadšení pro elektromobilitu, ale duetto, tím méně radostné, s ním hýkat nemůžu.
Potřebuji neztrácet čas a je jedno, zda s tankováním, či dobíjením. Uvítám možnost dobíjet, když zrovna auto nepotřebuji, a ne čekat někde u vzdálené nabíječky. Na sídlišti efektivně neřešitelné, leda by si každý majitel EV či HEV platil rezervé na parkovišti, a město povolilo zakopat vlastní přívod k nabíjení (to jsou také výdaje, které je třeba do nákladů na elektromobilitu započítat).

Na družstevní garáže, kde by ty wallboxy slušely, jsme před 35 lety složili zálohu, ta se nám o pár let později vrátila, když definitivně plán stavby padl kvůli pozemku - že tudy povede spojka ze sídliště na obchvat. I ta by nám ulehčila život, ale nezačalo se s ní dodnes.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
jardafiala



Založen: Jun 20, 2010
Příspěvky: 2438
Bydliště: Česká Lípa

PříspěvekZaslal: út prosinec 09 2025, 17:35    Předmět: Citovat

Pořád mi vychází, že je bezva hračka pro někoho, kdo bydlí ve svém domě a má možnost dobíjet, kdykoli si vzpomene. Neumím si představit život s EV v paneláku, kdy ho nechám třeba týden či dva stát. S ropákem (SUZUKU Liana 1,44 DDis, 5 - 5,5l po městě, 4 - 4,2l delší cesty, stál mě ojetý 20000, mám ho už skoro 6 let, zatím jen výměna zadního brzdového obložení, jinak olej, filtry) žádné starosti nemám, přijdu, škrtnu a jedu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 34800
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: út prosinec 09 2025, 17:41    Předmět: Citovat

Přesně, na jakýkoliv dobíjení potřebuješ ZÁSUVKU - zatímco těch pár litrů na poskok k nejbližší pumpě NEBOLI DISTRIBUČNÍ INFRASTRUKTUŘE k autu vždycky doneseš v nějakým kanystru, ukaž mi 1 člověkem relativně pohodlně přenosnej "zásobník" elektriky, do kterýho se vleze tolik, aby elektrokchár ujel ASPOŇ 10 kiláků - pokud už ne bratru 200 nebo 300, jako ujede spalovák na 1 kanystr kapalnýho paliva ... A někde v poli nebo v lese, když zahučíš v zimě do škarpy nebo závěje a přitápíš si, abys nezmrz - zase, benzín ti doveze i psí spřežení, ale na dobití už ti musí dotáhnout centrálu ...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Valdano



Založen: Jan 01, 2023
Příspěvky: 2797
Bydliště: Česká Lípa

PříspěvekZaslal: út prosinec 09 2025, 17:54    Předmět: Citovat

Celeron napsal(a):
Co je posle tebe "převážná část roku"? V říjnu a v březnu už z FVE 5kWp...

Samozřejmě to bylo myšleno ti co mají větší FVE a mají k dispozici potřebnou energii kromě pro dům i pro EV po větší část roku než vy. Ono FVE s 5kWp není nic moc, ale pořád lepší než nic.

Celeron napsal(a):
Z toho domácnost potřebuje každej den cca 8 kWh. Kolik že má kapacitu baterka v autě a kolik dní ji pak budu z toho soláru nabíjet když bude po delší cestě skoro prázdná?

Jakou kapacitu má baterka v EV je irelevantní za předpokladu jak už jsem zmínil tj. když budete nabíjet průběžně jen to co přes den EV spotřebuje s tím, že s ním nebudete jezdit dlouhé trasy tj. řekněme, že s ním najezdíte v průměru 50 km denně nebo možná i méně a jen v městském provozu při průměrné spotřebě řekněme 16 kWh na 100 km.

Při denním nájezdu do 50 km tedy spotřebujete do cca 8 kWh. Při zhruba 20% ztrátě během nabíjení tedy budete potřebovat do cca 9,6 kWh. Zaokrouhleme to na max. 10 kWh v noci na dobití toho co jste přes den vyjezdil. Pokud dům vystačí s 8-mi kWh denně tak posuďte sám po jakou část roku máte možnost ze své FVE získat okolo 18 kWh denně.

Ve dnech kdy bude slabý osvit a v bateriovém uložišti nebude dost energie tak si to EV vezme z DS při dobíjení v noci v nízkém tarifu.

Samozřejmě, že pro lidi z paneláku (k nim patřím i já) EV není moc vhodné a z hlediska nabíjení je spíš nepraktické. Jak už zde bylo zmíněno. Možná ve vzdálenější budoucnosti až budou nabíječky všude po sídlištích na sloupech apod. tak bude situace jiná, ale to je zatím v dohledné době nereálné. Zatím je jich několik v Praze a Brně.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Celeron



Založen: Apr 02, 2011
Příspěvky: 20125
Bydliště: Nový Bydžov

PříspěvekZaslal: út prosinec 09 2025, 19:18    Předmět: Citovat

Kapacita není až tak irelevantní. Sice jezdím převážně kolem komína ale občas potřebuju do Orlickejch hor, Jeseníků, Prahy. Ty Orlický a Praha jsou na hraně, Jeseník bez nabíječky ani ránu. Takže nabíjení skoro prázdný baterky je občas aktuální.
Vzpomínám, jak si ještě před Covidem známej pořídil jednoho z prvních WW elektropekáčů se zaručeným dojezdem 240 km a vyrazil s ním po dálnici do Běchovickýho výzkumáku, což je asi 85 km. Zpátky to dojelo jen do Chlumce n.C. a domů ho dovezli na valníku odtahovkou. Nabíječka tenkrát široko daleko žádná. Táhnout to bez baterky prý nejde.
Dnes se už dá, ale kolik zkracuje životnost rychlonabíječka a kolik u ní stojí kWh?

_________________
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Valdano



Založen: Jan 01, 2023
Příspěvky: 2797
Bydliště: Česká Lípa

PříspěvekZaslal: út prosinec 09 2025, 19:41    Předmět: Citovat

Celeron napsal(a):
Kapacita není až tak irelevantní. Sice jezdím převážně kolem komína ale občas potřebuju do Orlickejch hor, Jeseníků, Prahy...

Já měl ovšem na mysli spíš takové případy kdy je malé EV používáno jen jako druhé nebo i další auto v rodině (alá pro manželku na blízké nákupy a ke kadeřníkovi, pro dceru na poletování po blízkém okolí apod.) a jezdí se s ním opravu výhradně jen "okolo komína" a na to pak klidně stačí i malé EV jako je třeba Dacia Spring nebo něco podobného s nijak zvlášť velkým dojezdem na jedno nabití a vzhledem k tomu, že se s ním nejezdí žádné delší trasy tak ho pak stačí dobíjet průběžně jen málo, aby si udrželo nějakou rezervu, která bude nadmíru dostatečná pro ty krátké trasy. Když je potřeba jet na delší trasu tak se samozřejmě použije klasický spalovák a není co řešit.

Takže pokud chcete EV pro všechno pak na nějaké "levné EV" s malým dojezdem můžete rovnou zapomenout a při vaší malé FVE i na to, že byste z ní pak pokrýval spotřebu pro dlouhé trasy u EV s dojezdem např. 500+ apod. Wink


Naposledy upravil Valdano dne út prosinec 09 2025, 20:05, celkově upraveno 2 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
samec



Založen: Dec 19, 2017
Příspěvky: 5931

PříspěvekZaslal: út prosinec 09 2025, 19:55    Předmět: Citovat

_luky_ napsal(a):
Máš doma aku-vrtačku? To je ten samej případ...
Toto je výborný príklad. Totiž každý, kto má aku-vrtačku na prácu, nie len na parádu, tak má minimálne dve baterky a kým jednú používa, druhá je v nabíjačke. Presne toto by si potreboval aj s elektromobilom, kým jedným jazdíš, druhý sa doma nabíja zo solárov. Nuž ale kúp si dva elektromobily. Ekonomický nezmysel. Stále je spaľovák ekonomicky výhodnejší a elektromobil len luxusná frajerina.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Cust



Založen: Jan 17, 2007
Příspěvky: 7130
Bydliště: Milotice u Kyjova

PříspěvekZaslal: út prosinec 09 2025, 20:00    Předmět: Citovat

To si nemyslím, jakmile budu obnovovat vozový park, tak malé auto bude jistě na baterky. Velké auto mám momentálně Outlander se 7 sedačkami. Děti odrůstají, tak se klidně může stát, že 2 křesla oželím a místo nich bude baterka. Tedy kombinace benzín-elektrika.

PS: Na stavbě mám aku vrtačku a už jsem týden nedobíjel...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
rezis



Založen: Nov 17, 2005
Příspěvky: 5377

PříspěvekZaslal: út prosinec 09 2025, 22:27    Předmět: Citovat

EKKAR napsal(a):
.... Elektrokrám potřebuje za celou tu dobu bejt dobíjenej, jinak po měsíci zdechne a už ho bez specializovanýho HW i SW nespustíš. ...

To že se to stalo nějakým autům kvůli chybě SW to neznamená, že to tak mají všechny. Kolega na celou zimu odstavuji Citigo a na jaře úplně normálně vyjede. Je to stejně jako u ropáka o 12V akumulátoru. BMW i3 si ho dokonce sám udržuje z trakční aku takže pokud nemá šluslý nebo naopak rozpojený článek tak se vybít nemůže.
To už máš větší šanci, že s ropákem neodjedeš kvůli biosračkám.

_________________
Internet - metla lidstva
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
BOBOBO
Doporučuje se dohled moderátorů


Založen: Feb 25, 2008
Příspěvky: 20513
Bydliště: Rychnovsko

PříspěvekZaslal: út prosinec 09 2025, 22:29    Předmět: Citovat

Vše rozhodnou socdotace .
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Poradna Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4
Strana 4 z 4

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.18 sekund