Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Jaká je spotřeba elektrovozu?
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Poradna
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
rezis



Založen: Nov 17, 2005
Příspěvky: 5377

PříspěvekZaslal: út prosinec 09 2025, 9:59    Předmět: Citovat

fredis: fakt divný, že jako majitel i EV tím i v zimě jezdím nejraději. A jako jediný na parkovišti to auto neškrábu a jezdím polehku. U vás bude asi jinej gang Laughing
Těch 90-100km/h je celkem spotřebově ok. Výš už to pak leze a hodně jde poznat jízdní styl. Kdy můžeš jet za 12,5kWh nebo za 25kWh.

_________________
Internet - metla lidstva
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
p32



Založen: Jan 13, 2007
Příspěvky: 16532
Bydliště: Olomouc

PříspěvekZaslal: út prosinec 09 2025, 10:14    Předmět: Citovat

mi-ro napsal(a):
...Když znásobím náklady cenou elektřiny, tak s domácím nabíjením (30/70% směs FVE a elektřiny ze sítě) je to zhruba 40 Kč/100 km."

Obdivuji ty, co řeší spotřebu auta 12,5 kWh na vzdálenost 100 km při popojíždění vlastně po městě. Právě, že výhoda elektromobilů, ale i hybridů je právě v té jízdě po městě, kdy se spotřebovává energie jen když se jede. U spalováků se spotřebovává i když se nejede a při každém rozjezdu ještě více.
Důležitější je spíše ta očividná lež o 0,40 Kč na 1 km. Pokud někdo počítá jen "výnosy" bez "nákladů", tak je zbytečná i diskuse o tom, kdo jim tam tu EV zadarmo instaloval. Tím jen silně zkresluje pouze informaci, že ho to na elektřinu přijde levněji na benál či naftu a řadí ho k těm, co si nová elektroauta kupují za cenu nových spalováků.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
jenicek



Založen: Dec 28, 2022
Příspěvky: 694
Bydliště: Krakonošovo

PříspěvekZaslal: út prosinec 09 2025, 11:01    Předmět: Citovat

Ticho, nekaž jim radost z toho že ušetřili, kór teď před Vánoci Laughing Laughing Laughing
Elektroauto je prostě styl, stejně jako bio potraviny nebo každoroční dovolená letecky Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 20904
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: út prosinec 09 2025, 11:02    Předmět: Citovat

mi-ro napsal(a):
...ten údaj se mi zdá nějaký podstřelený. A zase, mám 1,4TSI 97kW ale vůbec netuším jaký výkon potřebuji při běžné jízdě. Diskuze na úrovni teoretické úvahy, nic víc.

Při běžné jízdě taky nepotřebuješ vyšší průměrný výkon, než těch 19 - 20 kW, jen při brzdění motorem se ti žádný benzín do nádrže nevrátí. Máš to oturbené, čili z toho krátkodobě dostaneš nějakých 100 W/kg.
Dobrá VVT atmosféra benzín mívá kolem 100HP/t, tedy asi 73 W/kg pohotovostní hmotnosti, ale pro jízdu průměrně využívá jen do 25 W/kg (poslední dvoutakty traboše přece měly 19 kW maximální výkon, taky se od nich musel žádat daleko častěji a déle, a vychází jim tedy max. 29 W/kg, to už tak převratná rezerva výkonu k dosažení stovky není, jestli měl také využívat svých 18-20 W/kg dlouhodobě).
Tu rezervu výkonu využiješ jen krátce, dává vozidlu odpich. Říká se, že je tam proto, aby tě z průseuru rychleji vytáhla, než, aby tě do něj dostala.

Každopádně, jak už jsem psal, ve městě a s rekuperačním brzděním je spotřeba 12 kWh/100 km reálně dosažitelná.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
p32



Založen: Jan 13, 2007
Příspěvky: 16532
Bydliště: Olomouc

PříspěvekZaslal: út prosinec 09 2025, 11:10    Předmět: Citovat

jenicek napsal(a):
Ticho, nekaž jim radost z toho že ušetřili, kór teď před Vánoci Laughing Laughing Laughing
Elektroauto je prostě styl, stejně jako bio potraviny nebo každoroční dovolená letecky Wink
Ale ono to elektroauto při ignoraci pořizovací ceny a nákladů po 10 letech provozu je fakt lepší na spotřebu jak spalovák. Zase spalovák má více jiných výhod či jistot než elektromobil. Porovnávat spotřebu podle toho, co mi dobije "soused" zadarmo, tak to se opravdu nedá. Důležitá je nakonec celková spokojenost po 10 letech provozu, což samozřejmě neplatí pro ty, co kupují nové auto každé 4 roky (těm může být jedno, na co to jezdí).
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
ransom



Založen: Jul 19, 2020
Příspěvky: 3619
Bydliště: Náchod

PříspěvekZaslal: út prosinec 09 2025, 11:10    Předmět: Citovat

Pokud už tu FV stejně měl, není to lež. Nemontoval ji kvůli autu, jen využívá co už bylo k dispozici. Akorát to teda není univerzálně směroplatný.

Komu stačí nabíjení čistě ze zásuvky doma (uznávám, nestačí to všem, ale na druhou stranu jich není zas tak málo), vejde se při jízdách kolem komína běžně do koruny za kilometr.

K původnímu dotazu: Elektromobily obecně jsou velice úsporné právě při ježdění krátkých členitých tras, v kolonách, po městě, v kopcích. Na dálnici roste spotřeba nad 120km/h docela brutálně. Kromě tedy lepších (a patřičně dražších) elektromobilů.
Kamarád má Macana. Macan má dvourychlostní převod, takže motor i v dálničních rychlostech pracuje v otáčkách s vysokou účinností. Díky tomu bere i při 150km/h kolem 25kWh/100km. Ovšem Macan v základu začíná na víc jak dvou milionech bez daně.

_________________
Nepoužívám smajlíky. Pobavený nebo ironický tón si laskavě domyslete sami.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
p32



Založen: Jan 13, 2007
Příspěvky: 16532
Bydliště: Olomouc

PříspěvekZaslal: út prosinec 09 2025, 11:28    Předmět: Citovat

ransom napsal(a):
Pokud už tu FV stejně měl, není to lež. Nemontoval ji kvůli autu, jen využívá co už bylo k dispozici...
Ovšem Macan v základu začíná na víc jak dvou milionech bez daně.

Nevidím žádný prostor k diskusi. FV se málokde montuje kvůli autu, i ekonom amatér si spočítá neexistující návratnost. Proto se počítá do nákladů vše, i adekvátní cena už zaplacené FV. I domácí ekonom to tak normálně započítá a hlavně to umí rozlišit to, kolik vlastně ušetří tím, že používá něco, co už má odepsané. Peníze na nové se také nenajdou jen tak na stole.
U auta za 2 melouny bez daně a jako spalováku bych se měl vždycky jako ve vile se služebnictvem místo bytu v paneláku. Průměrná cena nového spalováku je 600 až 1200 tisíc korun. Proto by bylo vhodné přirovnávat elektromobily ve stejné cenové kategorii.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
rezis



Založen: Nov 17, 2005
Příspěvky: 5377

PříspěvekZaslal: út prosinec 09 2025, 11:34    Předmět: Citovat

Ona neexistuje univerzální rada jaké auto. Přívěs tahám za naftou, delší trasy po dálnici taky nafta. Ve městě a pojížďky jede všechno EV. Ve výsledku má EV najeto mnohem více km za rok než nafta.
Nabíjím z FVE cca květen až září kdy jezdím v podstatě opravdu zadarmo - spotřebovávám energii kterou bych stejně jinak nevyužil a max ji musel prodat do sítě což v létě nemá smysl. Tedy pomáhám si s ekonomickou návratností FVE.
Jinak Tesla teď začíná na 899 tis a to už je při té velikosti a výbavě slušný.
Seděl jsem v BYD Sealion 7 - auto za 1,2Mega a připadal jsem si jak v Merglu za 3 mega.
Myslím, že naše automobilky jsou dost v prdeli...

_________________
Internet - metla lidstva
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
BOBOBO
Doporučuje se dohled moderátorů


Založen: Feb 25, 2008
Příspěvky: 20513
Bydliště: Rychnovsko

PříspěvekZaslal: út prosinec 09 2025, 11:36    Předmět: Citovat

Směroplatné je to , pokud má FVE na dotaci , potom mne okradl . Stejné je to u čehokoliv i EV . Sociální inženýrství , kvůli kterému byl prý převrat . Připomínáte mi stálé kecy u piva za kolik jezdíš benzínu , nafty atd . Je to jen bláblá . Ničim se to od vámi opovrhované ksichtoknihy neliší .
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
_luky_



Založen: Jan 28, 2009
Příspěvky: 734
Bydliště: okres Beroun, kraj Středočeský

PříspěvekZaslal: út prosinec 09 2025, 11:37    Předmět: Citovat

Jako vždycky, nejvíc o elektroautech vědí ti, co v tom v životě neseděli...
Tak pár čísel ode mě (asi už jsem to tady někdy psal), VW eGolf.

Výkon elektromotoru: -30 až +100kW (tzn.umí to brzdit 30kW)
spotřeba: cokoli mezi 12 a 30kWh/100km je pravda - podle způsobu jízdy
Ale pro spotřebu je poteba počítat nikoli číslo z displeje auta,ale z elektroměru. Nemám (zatím) měření, ale odhaduji to na 20kWh/100km, protože to nemá 100% účinnost a hlavně manželka si ráda nechává auto před odjezdem natopit na cílovou teplotu.

K té ekonomice - nabíjím doma (4Kč/kWh), takže mi vychází, že při 20 000km ročně se mi rozdíl mezi bateriovou a ropnou verzí vrátí za 5 let. V lednu to budou 4 roky, ale přiznám se, že přesný čísla si nezapisuju...

A abych nevypadal jako nějaký fanatik - eGolfem jezdí manželka a dost nerada mi ho půjčuje. "Moje" auto je turbodiesel (VW Caddy).
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 20904
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: út prosinec 09 2025, 11:46    Předmět: Citovat

To tu ale není téma, Bořku. Když už jsme se dostali to současné situace, stejně nic nevrátíme. Tak si o tom aspoň pokecáme. Zkus si představit, co by ti řekli u piva, kdybys jim takhle zlomil téma...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Celeron



Založen: Apr 02, 2011
Příspěvky: 20125
Bydliště: Nový Bydžov

PříspěvekZaslal: út prosinec 09 2025, 11:47    Předmět: Citovat

Jak ono to je se sazbama za elektriku? Musí mít majitel elektropekáče "dobíjecí sazbu"? Pokud nemá, nehrozí mu nějakej postih? Ta sazba prý žádný výhody nemá, nebo jo?
A jak je to pokud je na střeše FVE? Modelovej případ u kámoše co má FVE asi 2 roky, 9 kWp, baterka 22 kWh, povolený přetoky, spotový ceny, od května do září 2/3 jdou přetoky ČEZu za hubičku, asi 5 MWh co by mohl nacpat do auta. Za rok 7-8000 km.
Uvažuje o autě, jestli benál, hybrid nebo elektropekáč.

_________________
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
ransom



Založen: Jul 19, 2020
Příspěvky: 3619
Bydliště: Náchod

PříspěvekZaslal: út prosinec 09 2025, 11:53    Předmět: Citovat

A právě pro tohle všecko považuju veškerý mudrování kolem spotřeby za nesmyslný. A to i u spalováku. Dokud se do nájezdu nezapočítá pořizovací cena, servis, STK, pojistka a veškerej spotřební materiál, je to údaj k ničemu.
Jezdil jsem teď šest roků s velkým benzíňákem, a že žral dvanáct litrů benzínu nebo patnáct LPG mi bylo fakt ukradený. S novým jezdím za šest, ale když rozpočítám jeho cenu a pojistku na třicet tisíc kilometrů (co asi tak najedu za pět let), finančně budu těžce v mínusu.
Auto si člověk kupuje protože ho chce, a náhodou mu na něj zbylo. Elektrický úplně stejně jako spalovací. Jsou to utracený peníze, nikoli ušetřený. Nejekonomičtější doprava je furt hromadka. I na nákupy vyjde nejlevnější taxík. Na dovolenou půjčovna.

_________________
Nepoužívám smajlíky. Pobavený nebo ironický tón si laskavě domyslete sami.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Valdano



Založen: Jan 01, 2023
Příspěvky: 2797
Bydliště: Česká Lípa

PříspěvekZaslal: út prosinec 09 2025, 11:56    Předmět: Citovat

Jen pro zajímavost.

Dacia Spring, test spotřeby v městkém provozu po Praze a okolí (říjen 2024)

Dacia Spring je malé EV (délka 3701 mm, šířka 1583 mm, výška 1489 mm, rozvor 2423 mm), pohotovostní hmotnost včetně baterie okolo 1000 kg. Při testu použita verze Extreme se silnějším elektromotorem o max. výkonu 65 koní (48 kW) a kapacitou baterie necelých 27 kWh.

Trasa vedla z drtivé části po Praze, tedy po silnicích, kde byla maximální rychlost omezena na 30 nebo 50 km/h. Až v úplném závěru jsme pak vyjeli mimo hlavní město, kde jsme hned několikrát atakovali hranici 90 km/h. Dálnici jsme samozřejmě úplně vynechali, přeci jen Dacia Spring je primárně auto do města, čemuž napovídá i samotný omezovač rychlosti, který je nastaven na 130 km/h. Venkovní teplota byla okolo 7 °C.

15,4 kWh na 100km průměr na trase při jízdě se zapnutým topením na 22 °C a bez Eco režimu.
11,5 kWh na 100km průměr na trase při jízdě s vypnutým topením a se zapnutým Eco režimem.
8,1 kWh na 100km průměr na trase při jízdě s vypnutým topením se zapnutým Eco režimem a s velmi "lehkou nohou".
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Cust



Založen: Jan 17, 2007
Příspěvky: 7130
Bydliště: Milotice u Kyjova

PříspěvekZaslal: út prosinec 09 2025, 12:02    Předmět: Citovat

ransom napsal(a):
I na nákupy vyjde nejlevnější taxík. Na dovolenou půjčovna.
No konečně to někdo napsal! Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Poradna Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další
Strana 2 z 4

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.21 sekund