Založen: Mar 30, 2012 Příspěvky: 3611 Bydliště: Havířov
Zaslal: pá listopad 14 2025, 20:03 Předmět:
Takový teoretický dotaz na kontrolku dobíjení. Např. u Felicie se po vypnutí motoru kontrolka dobíjení rozsvítí a její svit klesá s tím, jak se motor zastavuje. Trvá to - nevím - asi půl sekundy, možná jednu... Můj dotaz zní - kde se v tu chvíli pro její svit bere energie? Z kondíků v jednotkách to určitě nebude, takže ji vyrábí altík. Ale nějak mi není jasné, kudy ten proud teče. Je tam jiný regl než se zde probíral, nemám od něj schéma. Určitě se tak ale chová více aut. Ví to někdo?
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 34718 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá listopad 14 2025, 21:11 Předmět:
U starších aut (typicky právě fáčko, felina, ale i trochu modernější typy z žigulů) mají kontrolku zapojenou mezi "spínanej plus za klíčkem" a nabuzovací vstup regleru - odkud pak proud teče do kroužků a kotvy altíku. Je tím zajištěný nabuzení altíku už od startovacích otáček. Bez kontrolky se altík nenabudí, resp. nabudí až sám svým remanentním magnetismem až při otáčkách kolem 2000-2500RPM. Při vypnutí zapalování altík dobíhá a přes diody, přes který se v regleru při chodu sám nabuzuje, teče do tý kontrolky (v tomhle případě je to 2W "celosklíčko" bezpaticová žárovečka W2W) proud, kterej se uzavírá do kostry přes ostatní spotřebiče, napájený "za klíčkem". Jde to ověřit odporem 75Ω, kterej zapojíš místo kontrolky a k němu připojenou dvojicí antiparalelních LEDek se společným 1kΩ odporem. Po zapnutí zapalování se rozsvítí jedna LEDka, po nabuzení altíku se její svit ztlumí až skoro zhasne (altík si bere buzení přes svoje diody v regleru ze svýho výstupu) - a po vypnutí se rozsvítí LEDka s opačnou polaritou, jak z regleru než se motor dotočí začne téct proud přes ty pomocný diody.
Auta vyráběný po roce 2000 už pak mají postupně zaváděný kompletně řízený dobíjení z ŘJ, což právě dneska zneužívá ekofašistická lobby k odpojování buzení altíku, aby "se snížily emise CO₂" .... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2
Strana 2 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.