Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Doplnění různých alarmů do Duster z roku 2011.

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Poradna
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Brozicek



Založen: Nov 07, 2005
Příspěvky: 1623
Bydliště: Studénka

PříspěvekZaslal: st listopad 05 2025, 12:55    Předmět: Doplnění různých alarmů do Duster z roku 2011. Citovat

Starší auta nejsou vybavena senzory, které sledují kdejaké funkce v autě. U moderních aut je to zcela běžná výbava.
Typicky můj starý Duster z roku 2011 bylo takové osekané "sparťanské" auto. Dnešní Dustery jsou již úplně jiné.
Takže u starého auto, a nejen u Dustera, je prostor pro amatérské zhotovení elektronických vhodných doplňků.
Jen tak jako námět zde uvedu své řešení, které jsem realizoval u svého auta k mé potřebě a spokojenosti. Vznikalo to jako vlaštovčí hnízdo postupným doplňováním. Je to navrženo a vyrobeno z diskrétních součástek, které lze najít doma v šupleti. Řešil jsem signalizace těchto doplňkových funkcí.
1. Upozorní, že jsem zapomněl ve dne rozsvítit světla. Signalizace se ozve 7 sec po zapnutí zapalování. Tuto část signalizace jsem realizoval už u své Fabie z roku 2006.
2.Upozornění, že mi svítí světla i po vypnutí motoru. Občas se mi stávalo, že manželka vystoupila pravými dveřmi, já jsem vypnul zapalování a čekal na ní v autě, aniž bych otevřel své levé dveře u řidiče. Světla svítila dále a vybíjela baterii. U Dustera sice po otevření levých dveří něco 4x slabě zapípalo, ale to se dalo přeslechnout. Doplněná signalizace pípá vždy, kdykoliv zhasnu motor bez ohledu na polohu levých dveří, dokud nezhasnu.
3. Signalizace zatažené ruční brzdy. Na palubní desce sice svítí u Dustera červené kontrolka ruční brzdy, ale kontrolka je překrytá volantem a je mimo mé zorné pole. Silně zatažená brzda se pozná hned i bez signalizace, ale s jen "polechtanou" brzdou se dá jet déle aniž bych si toho všiml. Stalo se mi to v Alpách, když jsem sjížděl po silnici 107 z vrcholků do Zel am see. Signalizace se ozve 60 sec po zatažení ruční brzdy, aby nerušila při stání na křižovatce apod. Za 60 sec nemůže dojít k nějakému opotřebení destiček při lehkém doteku kotouče.
4. Naposledy jsem realizoval pípání blinkrů. Duster trochu klepe když blikám, ale je to velmi slabé a slyšela to tak manželka, já ne. Včasné nevypnutí blinkrů může vést i k nehodě.
Kompletní schéma modulu "4 v jednom" je na přiloženém schématu. Umístění modulu pod pojistkami a napojení na pojistky je na dvou obrázcích.

Zapojení je navrženo tak, aby se nikde neupravovalo stávající schéma Dustera. Takže připojení modulu je jako "pavouk na pavučině", tj. připojí se, aniž by se přerušil nějaký stávající vodič v autě. Ten vypínač u sirénky vypínám, když dávám auto do servisu na výměnu oleje a k předepsané servisní údržbě.
Nyní několik poznámek ke schématu pro méně znalé nebo mladší, kteří by to takové funkce možná řešili programem v mikroprocesoru.
Základní připojení modulu se řeší odběrem signálu z vybraných pojistek.
1. Nerozsvícená světla.
Po zapnutí zapalování je napájení sirénky vedeno z Poj1 přes diodu D7. Současně se přes trimr R5 nabíjí kondenzátor C1. Po 7 sec se otevře Zenerova dioda D3 a tranzistor T1 zapne sirénku. Informace o zapnutých světlech se bere z pojistek Poj2 a Poj3 od žárovek. Pokud světla svítí, tak se napětí vede přes diody D2 nebo D3 a odpor R13 na tranzistor T2 a tranzistor T1 se uzavře. Při vypnutí zapalování se C1 rychle vybije přes D4 a jsme ve výchozím stavu.
2. Rozsvícená světla při vypnutí zapalování.
Sirénka je nyní napájená přes diodu D8 od rozsvícených světel. Tranzistor T4 ovládá sirénku pro tento stav. Pokud svítí světla a je zapnuto zapalování, tak je PNP tranzistor T4 uzavřen přes odpor R15. Pokud se vypne zapalování, a světla svítí, sepne se tranzistor T4 přes odpor R14 a sirénka houká, dokud nezhasnu světla.
3. Signalizace zatažení brzdy.
Tato funkce byla doplněna dodatečně a sirénku spíná FET tranzistor T3. Ovládání tranzistoru se bere z kontaktu "hladina brzdové kapalina", která je společná s kontaktem "zatažení ruční brzdy". Připojení je provedeno u nádržky brzdové kapaliny, ve které je příslušný plováček. Vodič se musí protáhnout z prostoru pod kapotou do kabiny k modulu. Pokud je kontakt brzdy rozpojen, kondenzátor C3 se rychle nabije přes D6 (kontrolka při tom krátce blikne). Pokud zatáhnu ruční brzdu (nebo je nízká hladiny brzdové kapaliny), tak se kondenzátor C3 pomalu vybíjí přes R10. Za 60 sec se vybije, T3 sepne a spustí se sirénka.
4 Signalizace blinkrů.
Nepodařilo se mi ve schématech auta najít vodič, který na palubní desce spíná blikání zelené kontrolky společné pro levý i pravý směr. Nakonec jsem to řešil tak, že jsem u konektorů světlometů našel vodiče pro žárovky blinkru. Na ty vodiče jsem se připojil, a přes diody D11 a D12 spínám tranzistor T5, který při zapnutí blinkrů spustí sirénku. Odporem R19 lze ovlivnit hlasitost pípání. Vodič k modulu se opět musí protáhnout z prostoru pod kapotou k modulu v kabině.

Omlouvám se odborníkům za podrobný popis mého modulu. Snad to bude inspirace pro amatéry, kteří by mě chtěli napodobit a svého staršího miláčka.



Modul signalizace DUSTER s blinkry.jpg
 Komentář:
 Velikost:  220.68 kB
 Zobrazeno:  48 krát

Modul signalizace DUSTER s blinkry.jpg



Umístění modulu pod pojistkami.jpg
 Komentář:
 Velikost:  168.08 kB
 Zobrazeno:  18 krát

Umístění modulu pod pojistkami.jpg



Připojení modulu na určené pojistky.jpg
 Komentář:
 Velikost:  270.04 kB
 Zobrazeno:  15 krát

Připojení modulu na určené pojistky.jpg


Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
TAKJAN



Založen: Nov 17, 2011
Příspěvky: 6942
Bydliště: U Litomyšle.

PříspěvekZaslal: st listopad 05 2025, 18:19    Předmět: Citovat

Není jednodušší zapojit aut. zapínání světel?
_________________
Digitální technologie pracuje se dvěma stavy. Blbě nebo vůbec.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
BOBOBO
Doporučuje se dohled moderátorů


Založen: Feb 25, 2008
Příspěvky: 20335
Bydliště: Rychnovsko

PříspěvekZaslal: st listopad 05 2025, 19:56    Předmět: Citovat

Dobrý nápad , jsme na bastlírně . Je jich opravdu pomálu . děkuji
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Poradna Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.39 sekund