Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Smíchání propylenglykolu s etylenglykolem

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Nezařaditelné
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Sandal



Založen: May 22, 2006
Příspěvky: 2826
Bydliště: Posázaví (JN79LT)

PříspěvekZaslal: pá říjen 31 2025, 16:17    Předmět: Smíchání propylenglykolu s etylenglykolem Citovat

Zdravím. Potřeboval bych dolít do motoru auta nemrzku, a momentálně je tam propylenglykol. Co se může stát, když doleju etylenglykolem? Jde mi o to, aby se směs třeba nezdrcla, a neucpala někde chladící okruh. Ten maglajs mám v plánu brzo vypustit a zlikvidovat. Auto potřebuju jen projet, aby se zahřál olej v automatu a v motoru, a mohl jsem ho vyměnit. Auto stálo ve stodole přes 20 let. Jo a chci přejít na etylenglykol, proto nechci dolévat propylenglykol, a navíc ho ani nemám k dispozici.
_________________
Lepší jednou ukázat, než desetkrát vysvětlovat Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 34654
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: pá říjen 31 2025, 16:28    Předmět: Citovat

Sandal napsal(a):
.... Ten maglajs mám v plánu brzo vypustit a zlikvidovat. Auto potřebuju jen projet, aby se zahřál olej v automatu a v motoru, a mohl jsem ho vyměnit. ...
Nic nemixuj. Dolej destilku na provozní úroveň, ohřej aby se směs promísila, můžeš to klidně pár kiláků projet, chladit se to bude, vypusť, nalej new destilku na proplach, znovu ji ohřej na max. provozní teplotu, vypusť - a máš připraveno na etylénglykol ... Suchý auto bez nemrzky v okruhu jen trochu zrezne na železnejch-litinovejch dílech, když to necháš třeba měsíc bez kapaliny stát.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Sandal



Založen: May 22, 2006
Příspěvky: 2826
Bydliště: Posázaví (JN79LT)

PříspěvekZaslal: pá říjen 31 2025, 18:32    Předmět: Citovat

Jo, udělám to tak. Teď jsem zjistil, že stejně nenastartuju, neboť auto je po připojeni baterie úplně mrtvý. Tak jdu bádat, kde je zakopaná sabáka.
_________________
Lepší jednou ukázat, než desetkrát vysvětlovat Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
rampage



Založen: Jan 12, 2025
Příspěvky: 101

PříspěvekZaslal: pá říjen 31 2025, 19:09    Předmět: Citovat

//edit: nevšimol som si.

Naposledy upravil rampage dne pá říjen 31 2025, 19:29, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
lesana87



Založen: Sep 20, 2014
Příspěvky: 3889

PříspěvekZaslal: pá říjen 31 2025, 19:27    Předmět: Citovat

Sandal napsal(a):
Auto stálo ve stodole PŘES 20 LET.

Sandal napsal(a):
auto je PO PŘIPOJENÍ baterie úplně mrtvý

Nemyslíš, rampage, že jseš trochu mimo?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Pikofarad



Založen: Dec 02, 2007
Příspěvky: 1585

PříspěvekZaslal: pá říjen 31 2025, 20:10    Předmět: Citovat

Sandal napsal(a):
Auto stálo ve stodole přes 20 let.

Ani bych to nestartoval jestli je tam rozvodový řemen.Oprava hlavy s ventily které se potkají s pístem je dost drahá
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Sandal



Založen: May 22, 2006
Příspěvky: 2826
Bydliště: Posázaví (JN79LT)

PříspěvekZaslal: pá říjen 31 2025, 20:32    Předmět: Citovat

Nemá to řemen. Je to řetězem. Je to amíckej veterán Chevrolet Caprice V-osma pětilitr Smile Něco pro Grétu Laughing
_________________
Lepší jednou ukázat, než desetkrát vysvětlovat Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Celeron



Založen: Apr 02, 2011
Příspěvky: 19954
Bydliště: Nový Bydžov

PříspěvekZaslal: pá říjen 31 2025, 22:19    Předmět: Citovat

Když to tu řešíme, co změření hustoty chladící kapaliny a tím zámrzný teploty? Mám hustoměr na olovo baterky s krátkým plovákem a na chladící kapalinu se vymění dlouhej plovák. Nepamatujete někdo, na jakou kapalinu to bylo cejchovaný? Kupoval jsem před asi 15 lety, takže na socialistickej Fridex to asi už nebude. Na plováku nic napsanýho není a blistr, ve kterým ho prodávali je někde, kdoví kde.
_________________
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 34654
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: pá říjen 31 2025, 23:28    Předmět: Citovat

Někde by měly bejt dohledatelný tabulky pro roztoky (di-)etylénglykolu i propylénglykolu, tj. kolik °C má roztok daný hustoty teplotu tuhnutí, ale pokud Sandal hodlá kapalinu stejně měnit, není žádnej důvod shánět něco originálního na krátkodobý doplnění jen do výměny - naopak, propylglykolovou kapalinu bych vypustil (a eko zlikvidoval v SD) a po výplachu destilkou rovnou nahradil diglykolovou. Daleko důležitější než aktuální teplota zmrznutí bude složení nový kapaliny, teda spíš její aditivace ve vztahu k matrošům použitým na samotným motoru = aby sama kapalina nezpůsobovala nežádoucí chemickou korozi v bloku a hlavách, který můžou bejt z odlišnejch materiálů - viz vztahy růžová resp. fialová chladicí kapalina G12, G12+ a G13 (určená pro celohnilíkový motory) versus kapaliny pro starší motry (typicky favorit/felina), vyznačující se modrou nebo modrozelenou barvou, a třeba US kapaliny, který jsou obvykle svítivě žlutozelený.

A navíc - už minimální cca 10% podíl di(etylén)glykolu v roztoku s vodou zabraňuje při běžně dosahovanejch mrazech úplnýmu zmrznutí do fáze tvorby mrazem se roztahujících ledovejch krystalů, roztok "zgelovatí", takže sice neteče, ale zůstává objemově pružnej, takže nehrozí roztrhání motoru mrazem. A po natočení motoru se ohřátím nad tu rosolovací teplotu okamžitě obnovuje kapalná fáze, takže nějaký problémy související s ucpáním dlouhejch chladicích traktů hrozily maximálně u starejch šádyn, ne u motorů, který mají chladič bezprostředně u bloku motoru.

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Sandal



Založen: May 22, 2006
Příspěvky: 2826
Bydliště: Posázaví (JN79LT)

PříspěvekZaslal: so listopad 01 2025, 10:11    Předmět: Citovat

Celeron napsal(a):
Nepamatujete někdo, na jakou kapalinu to bylo cejchovaný?
Nejspíš na etylenglykol. Na tý "okurkový" plechovce s modrým potiskem byl znak s lebkou a zkříženými hnátami, tak předpokládám to. To že Fridex žral hliník, je asi jen věc aditiv, jinak je to asi furt ten samej jedovatej etylenglykol jako dřív.
_________________
Lepší jednou ukázat, než desetkrát vysvětlovat Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 34654
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: so listopad 01 2025, 11:49    Předmět: Citovat

Fridex hlavně vyžadoval míchat do destilky, moderní nemrzky mají aditivaci pro eliminaci i vápenitejch solí ve vodě. Samotnej dřívější Fridex založenej na dietylénglykolu a namíchanej do destilky hnilík nežral, to by nešel používat v motorech z AZNP od doby "1000 malejch bolestí", který měly bloky tlakově odlitý z hnilíkový slitiny (a litinový hlavy až do doby těsně před koncem výroby šádyn = typů 105/120/130, protože se do nich už zkušebně montovaly 8kanálový hnilíkový hlavy zkonstruovaný pro favorita). Korozi způsobovaly právě neodstraněný nečistoty typu vápenitý soli ve vodě z vodovodu - tam nastávala elektrochemická koroze a "žraní" hnilíku ...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
sr71



Založen: Apr 10, 2004
Příspěvky: 2662
Bydliště: severovýchodní čechy

PříspěvekZaslal: so listopad 01 2025, 14:20    Předmět: Citovat

EKKAR napsal(a):
Dolej destilku...

Párkrát jsem nouzově dolil normální vodu z vodovodu, co v takovém případě reálně hrozí?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Sandal



Založen: May 22, 2006
Příspěvky: 2826
Bydliště: Posázaví (JN79LT)

PříspěvekZaslal: so listopad 01 2025, 15:20    Předmět: Citovat

Mám vyzkoušeno, do sveho VW leju růžovou nemrzku G13+, míchanou chlorovanou vodou z vodovodu s pH 7,5. Po leta se nic neděje. Když měním s rozvodama vodní pumpu, blok je vevnitř jako nový, těsnění pod hlavou drží, nic se neusazuje, nic nekoroduje.
S jinou vodou, jinym autem, a nemrzkou třeba může nastat probém. V práci třeba ten problém máme. Tam když nalejeme do Zetora modrou nemrzku, a vodu z vodovodu, je po měsíci provozu v systému jen rezavá kaše. V JCB, Case a Johndeerech ten problém není, je tam jiná nemrzka.

_________________
Lepší jednou ukázat, než desetkrát vysvětlovat Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 34654
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: so listopad 01 2025, 15:30    Předmět: Citovat

sr71 napsal(a):
EKKAR napsal(a):
Dolej destilku...

Párkrát jsem nouzově dolil normální vodu z vodovodu, co v takovém případě reálně hrozí?
U růžovejch až fialovejch kapalin označovanejchh "třídou" G12, G12+, G12++ a G13 by se nemělo stát nic. Ty jsou aditivovaný tak, že se můžou ředit vodovodou. Pro kapaliny modrý až modrozelený (starší) bys měl použít destilku, deminu nebo aspoň tu vodu nechat chvíli povařit v hrnci/konvici, aby se z ní vysráželo co nejvíc vápenitýho obsahu.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Nezařaditelné Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.16 sekund