Jo tak to samozřejmě chápu. Myslel jsem zda nemá někdo přímo zkušenost z praxe kolik tyhle moduly žerou na výstupu. Nebo tam dát ňákou diodu s malým úbytkem???
Aha, tak tobě jde o to, co to bude žrát, až se zdroj vybije. Pak tomu pomůže ta dioda jak píšeš. Úbytek nehraje roli, prostě si nastavíš potřebné napětí měřené až za diodou.
Jojo přesně tak. Možná, že ty moduly už mají diodu v sobě... Pokud ne dodal bych třeba germaniovou s malým úbytkem. Ta by měla zabránit zpětnému toku z baterky do modulu, že ano.
Ohledně sulfatace opravdu stačí zdvihnout z 12,4 na 12,6. Plus mínus.
Těžko říct, jestli to bude jen placebo, ale sulfatační napětí u acid se dá běžně najít a podle mě ty 2 nebo 3 desetinky nahoru by měly stačit.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 34685 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st říjen 29 2025, 9:33 Předmět:
To není o jedný-dvou desetinách voltu. To je hlavně o tom, že připojenej externí zdroj napětí zaručí trvalej průběh určitý elektrochemický reakce, která nedovolí začít jiný elektrochemický reakci. Prostě na deskách to zablokuje právě tu sulfatační reakci. A když se trošku poohlídneš po literatuře zabejvající se elektrochemií zjistíš, že to je nauka, která si hraje s desetinama milivoltu = s desetitisícinama voltu. Takže 0,2V je v elektrochemii doslova parní buchar použitej na opravu kapesních hodinek ...
Nejdůležitější je, že tahleta elektrochemie po dosažení vyrovnanýho stavu prakticky vyruší proud do tý "dobíjený" baterky až na nějakou mikrominimální hodnotu, která se podle stáří a provedení desek pohybuje kolem 0,1mA na každou Ah kapacity akumulátoru. K tomu je nutný přičíst klidovou spotřebu odstavenýho auta, pokud nechceš při každým takovým odstavení preventivně baterku odpojovat - a před každým následujícím výjezdem muset otevírat haubnu a baterku znovu připojovat - a ta je nějakýma mezinárodníma dohodama daná na maximálně 100mA (je danej požadavek, aby auto s plně nabitou baterkou bylo po 30denním odstavení pořád ještě schopný nastartovat a z místa odstavení odjet. Pro lepší představu: 30 dní s odběrem 100mA je 720 hodin, při odběru 100mA by to znamenalo potřebnou kapacitu 72Ah s dalšíma 20-25% použitelný zbytkový kapacity potřebnýma pro start motoru).
NAŠTĚSTÍ - protože ale ne každý auto je až tak žravý, v reálu je klidová spotřeba někde mezi 30 a 50mA, navíc modernější rychloběžný startéry s reduktorem a elektronika garantující 100% zážeh dokážou motor nastartovat z mnohem menší zbytkový kapacity baterky, vychází pak pro splnění takovýho požadavku baterka o minimální kapacitě někde mezi 30 a 45Ah s dostatečnou rezervou. To kdybys náhodou nad tím údajem 72Ah začal hloubš bádat ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
Založen: Nov 17, 2011 Příspěvky: 6945 Bydliště: U Litomyšle.
Zaslal: st říjen 29 2025, 19:44 Předmět:
Já teda nevím, ale každý normální auto jde nastartovat klidně za tři týdny stání.
A s tím udržováním-prostě nastavím udržovací proud aby napětí na baterce bylo kolem 13V a víc neřeším. _________________ Digitální technologie pracuje se dvěma stavy. Blbě nebo vůbec.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 34685 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st říjen 29 2025, 19:57 Předmět:
TAKJAN napsal(a):
Já teda nevím, ale každý normální auto jde nastartovat klidně za tři týdny stání.
...
Jo - a to hlavně proto, že mezi výrobcema došlo už poměrně dávno v minulosti k dohodám, který omezujou klidovej odběr aut tak, aby to právě aspoň těch 30dní v kuse vydrželo stát bez dobíjení baterky. To až dementní ychtylové z €U a jejich NEdobíjení způsobujou likvidaci baterek daleko rychlejším tempem a skoro nutnost buď denně jezdit, nebo mít dobíječku ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
@keras: germaniová dioda je blbost. Jednak těžko už dnes seženeš takovou, která by ten proud vydržela a druhak propouští proud i v závěrném směru. Sice malý, ale měřitelný.
A ekkara moc neposlouchej - je to zdejší brouk pytlík. Drž baterku nabitou v rozmezí 13,0 - 13,4V a nemusíš nad ničím přemýšlet. Tady se o žádný desetiny voltů nehraje.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 34685 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st říjen 29 2025, 23:29 Předmět:
To nic, Břeťo - on musí za každou cenu plácnout něco, co bude vypadat líp než rada ode mne. To máš úplně stejnou kompenzaci něčeho malýho, jako když si někdo místo obyčejnýho auta koupí "Ef-stopadesátku" od fofdika nebo "rám patnáctistovku" od dodže ... Naštěstí pro mě - fyziku neoyebe ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
To je jednoduchý - 13V je napětí, kdy sulfatace nevzniká. A zároveň napětí, kdy baterie bez problémů nastartuje.
13,4V je max. napětí, na kterém jsou udržovány všechny baterie např. pro diesely. Tím je myšleno diesel generátory, které slouží jako náhradní zdroje pro kritickou infrastrukturu.
13,8V už je na hraně a cokoli výš při startu může způsobit explozi baterie.
Ale samozřejmě podle brouka pytlíka, všichni tihle lidé jsou hloupí, fyziku neznají a jen on tomu rozumí nejlíp.
Tak proč to tak je? Každá nemocnice, operační, zálohování buněk, datacenter tohle drží. Jasně, tihle všichni oyebali fyziku.
Založen: Nov 17, 2011 Příspěvky: 6945 Bydliště: U Litomyšle.
Zaslal: čt říjen 30 2025, 17:22 Předmět:
Proč by sakra víc než 13,8 způsobilo explozi? Startuju s nabíječkou naplno (různé vehikly) a je tam třeba 15V, to pochopitelně klesne. Už 40 let. _________________ Digitální technologie pracuje se dvěma stavy. Blbě nebo vůbec.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 34685 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: čt říjen 30 2025, 17:28 Předmět:
DukeNuke napsal(a):
To je jednoduchý - 13V je napětí, kdy sulfatace nevzniká. A zároveň napětí, kdy baterie bez problémů nastartuje.
13,4V je max. napětí, na kterém jsou udržovány všechny baterie např. pro diesely. Tím je myšleno diesel generátory, které slouží jako náhradní zdroje pro kritickou infrastrukturu.
13,8V už je na hraně a cokoli výš při startu může způsobit explozi baterie.
....
Vskutku fundovanej popis od někoho, kdo druhýho označuje za přechytralej hmyz. Nemám co bych dodal, jen že ses skutečně hezky odkopal.
TAKJAN napsal(a):
Proč by sakra víc než 13,8 způsobilo explozi?
...
Honzo, tady zcela zjevně nemá cenu třepit si prsty o klábosnici ... Tenhle už jinej nebude - a nepřiměješ ho uznat, že plácá blbosti. Von "to ví přeci nejlíp" ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
Proč by sakra víc než 13,8 způsobilo explozi? Startuju s nabíječkou naplno (různé vehikly) a je tam třeba 15V, to pochopitelně klesne. Už 40 let.
To se musíš zeptat výrobců baterek. V dobách klasických nalejvacích se to nestalo nikdy. Osobně jsem to zažil 3x. Jednou v autě na udržovacím starým napětí 14,4V. 2x na dieselu s udržovacím 13,8V.
Od výměny na 13,4V se to nestalo už 7 let.
...Honzo, tady zcela zjevně nemá cenu třepit si prsty o klábosnici ... Tenhle už jinej nebude - a nepřiměješ ho uznat, že plácá blbosti. Von "to ví přeci nejlíp" ...
Vskutku dokonalé od někoho, kdo nepozná ani to, v jakém zapojení je tranzistor. Jeden z příkladů třeba zde Japonský ekkar už by dávno spáchal sepuku.
je danej požadavek, aby auto s plně nabitou baterkou bylo po 30denním odstavení pořád ještě schopný nastartovat a z místa odstavení odjet...
Vy jste teda teoretici🤣 Samozřejmě máte v číslech pravdu. Nic špatného nenamítám😉
Ovšem jak všichni dobře víme, dnešní í intel. dobíjení NIKDY nedovolí baterku na 100% nabít!!! Přijedete z delší cesty domů a baterka má 60-70% max. A v klidu si sulfatuje a sulfatuje. Kurvítko jak vyšitý. .
Jo daných věci je spousty.
Z mojí 50ti leté praxe mám odzkoušené, že pokud se Pb baterka drží na 12,6 12,7 tak přežije věky...
Nehledejte prosím složitost tam kde není.
I kdyby klidovka u moderní žravé kcháry byla 0mA tak je to prostě záměrně navržená pomalá likvidace baterky.
Někdo prostě za 4r nasraně koupí novou baterku za 3-4tis. (pozor Škoda servis originál fsb VW 72Ah - 7tis.Kč!!!) a konstatuje, že dnešní aku nic nevydrží.
Někdo se s tím nesmíří a pak se musí vymejšlet takovýhle píčoviny od kterejch může čapnout auto.
Nechce se mi prostě tahat stále prodlužky před barák tak by mohlo být jednoduší doma došlehnout powerbanku a tou pak lehce dokrmovat baterku v autě.
Ono to IBS už se na mínus montuje věky, ovšem musí to být dobře nastavené.
Tady se z toho udělal normální byznys a honba za emisema a powermanagement je SCHVÁLNĚ nastavenej na nižší hodnoty napětí a soh.
Jednak se více točí ekonomika, druhák se ušetří 0,2L paliva na což Brusel slyší a třeťák baterky se mění 3x častějc.
Ale každý 3-4 roky likvidovat starou baterku to už ty zmetky eteroristický nesere???
A když se jezdí málo tak je KO už za 2 roky!
Bohužel v některých autech už nejde IBS jen tak odpojit a nechat to všechno na reglu.
Nejdou pak vyhřívaný sesle, volant, a ještě to řve na palubce.
Starší IBS s hallovkou šli oblbnout neodymem.
Dnes už jsou skoro všude bočníci a tam magnet nefunguje.
Ano jde zvýšit některými věcmi odběr aby ecu dobíjelo stále, ale jezdit furt s tlum. světly nebo s vyhřívaným zadním sklem to už není ono.
Navíc baba ty světla prostě zapomíná rozsvěcet🤣🤣🤣
Stejně jako TPMS. Šmejdi ý.
Omlouvám se za ty vulgarismy, ale jinak to říct neumím.
Naposledy upravil keras dne čt říjen 30 2025, 23:37, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 34685 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: čt říjen 30 2025, 23:35 Předmět:
DukeNuke napsal(a):
...Japonský ekkar už by dávno spáchal sepuku.
Ekkar není Japonec - ani poloviční. Takže nebydlí v čemsi, co připomíná základy pro rafinérii minerálních olejů, ani nehodlá páchat nějaký sepuku. Naopak bejt tebou, spáchal by seppuku už jen za tu pohanu, že to takhle debilně napsal ... (to je tak, když se někdo nerozvážně a z neznalosti věci pokouší používat cizí termity - končí to podobným fiákrem).
@keras - 100% souhlas. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.