Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Dobíjení autoaku ve voze mimo síť
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
DukeNuke



Založen: Apr 02, 2018
Příspěvky: 1764

PříspěvekZaslal: út říjen 28 2025, 23:03    Předmět: Citovat

keras napsal(a):
Jo tak to samozřejmě chápu. Myslel jsem zda nemá někdo přímo zkušenost z praxe kolik tyhle moduly žerou na výstupu. Nebo tam dát ňákou diodu s malým úbytkem???
Aha, tak tobě jde o to, co to bude žrát, až se zdroj vybije. Pak tomu pomůže ta dioda jak píšeš. Úbytek nehraje roli, prostě si nastavíš potřebné napětí měřené až za diodou.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
keras



Založen: Sep 02, 2021
Příspěvky: 59

PříspěvekZaslal: st říjen 29 2025, 8:29    Předmět: Citovat

Jojo přesně tak. Možná, že ty moduly už mají diodu v sobě... Pokud ne dodal bych třeba germaniovou s malým úbytkem. Ta by měla zabránit zpětnému toku z baterky do modulu, že ano.

Ohledně sulfatace opravdu stačí zdvihnout z 12,4 na 12,6. Plus mínus.
Těžko říct, jestli to bude jen placebo, ale sulfatační napětí u acid se dá běžně najít a podle mě ty 2 nebo 3 desetinky nahoru by měly stačit.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 34685
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: st říjen 29 2025, 9:33    Předmět: Citovat

To není o jedný-dvou desetinách voltu. To je hlavně o tom, že připojenej externí zdroj napětí zaručí trvalej průběh určitý elektrochemický reakce, která nedovolí začít jiný elektrochemický reakci. Prostě na deskách to zablokuje právě tu sulfatační reakci. A když se trošku poohlídneš po literatuře zabejvající se elektrochemií zjistíš, že to je nauka, která si hraje s desetinama milivoltu = s desetitisícinama voltu. Takže 0,2V je v elektrochemii doslova parní buchar použitej na opravu kapesních hodinek ...

Nejdůležitější je, že tahleta elektrochemie po dosažení vyrovnanýho stavu prakticky vyruší proud do tý "dobíjený" baterky až na nějakou mikrominimální hodnotu, která se podle stáří a provedení desek pohybuje kolem 0,1mA na každou Ah kapacity akumulátoru. K tomu je nutný přičíst klidovou spotřebu odstavenýho auta, pokud nechceš při každým takovým odstavení preventivně baterku odpojovat - a před každým následujícím výjezdem muset otevírat haubnu a baterku znovu připojovat - a ta je nějakýma mezinárodníma dohodama daná na maximálně 100mA (je danej požadavek, aby auto s plně nabitou baterkou bylo po 30denním odstavení pořád ještě schopný nastartovat a z místa odstavení odjet. Pro lepší představu: 30 dní s odběrem 100mA je 720 hodin, při odběru 100mA by to znamenalo potřebnou kapacitu 72Ah s dalšíma 20-25% použitelný zbytkový kapacity potřebnýma pro start motoru).
NAŠTĚSTÍ - protože ale ne každý auto je až tak žravý, v reálu je klidová spotřeba někde mezi 30 a 50mA, navíc modernější rychloběžný startéry s reduktorem a elektronika garantující 100% zážeh dokážou motor nastartovat z mnohem menší zbytkový kapacity baterky, vychází pak pro splnění takovýho požadavku baterka o minimální kapacitě někde mezi 30 a 45Ah s dostatečnou rezervou. To kdybys náhodou nad tím údajem 72Ah začal hloubš bádat ...

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
TAKJAN



Založen: Nov 17, 2011
Příspěvky: 6945
Bydliště: U Litomyšle.

PříspěvekZaslal: st říjen 29 2025, 19:44    Předmět: Citovat

Já teda nevím, ale každý normální auto jde nastartovat klidně za tři týdny stání.
A s tím udržováním-prostě nastavím udržovací proud aby napětí na baterce bylo kolem 13V a víc neřeším.

_________________
Digitální technologie pracuje se dvěma stavy. Blbě nebo vůbec.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 34685
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: st říjen 29 2025, 19:57    Předmět: Citovat

TAKJAN napsal(a):
Já teda nevím, ale každý normální auto jde nastartovat klidně za tři týdny stání.
...
Jo - a to hlavně proto, že mezi výrobcema došlo už poměrně dávno v minulosti k dohodám, který omezujou klidovej odběr aut tak, aby to právě aspoň těch 30dní v kuse vydrželo stát bez dobíjení baterky. To až dementní ychtylové z €U a jejich NEdobíjení způsobujou likvidaci baterek daleko rychlejším tempem a skoro nutnost buď denně jezdit, nebo mít dobíječku ...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
DukeNuke



Založen: Apr 02, 2018
Příspěvky: 1764

PříspěvekZaslal: st říjen 29 2025, 21:11    Předmět: Citovat

@keras: germaniová dioda je blbost. Jednak těžko už dnes seženeš takovou, která by ten proud vydržela a druhak propouští proud i v závěrném směru. Sice malý, ale měřitelný.
A ekkara moc neposlouchej - je to zdejší brouk pytlík. Drž baterku nabitou v rozmezí 13,0 - 13,4V a nemusíš nad ničím přemýšlet. Tady se o žádný desetiny voltů nehraje.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
p32



Založen: Jan 13, 2007
Příspěvky: 16464
Bydliště: Olomouc

PříspěvekZaslal: st říjen 29 2025, 21:54    Předmět: Citovat

v rozmezí 13,0 - 13,4V?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 34685
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: st říjen 29 2025, 23:29    Předmět: Citovat

To nic, Břeťo - on musí za každou cenu plácnout něco, co bude vypadat líp než rada ode mne. To máš úplně stejnou kompenzaci něčeho malýho, jako když si někdo místo obyčejnýho auta koupí "Ef-stopadesátku" od fofdika nebo "rám patnáctistovku" od dodže ... Naštěstí pro mě - fyziku neoyebe ... Mr. Green
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
DukeNuke



Založen: Apr 02, 2018
Příspěvky: 1764

PříspěvekZaslal: čt říjen 30 2025, 15:47    Předmět: Citovat

To je jednoduchý - 13V je napětí, kdy sulfatace nevzniká. A zároveň napětí, kdy baterie bez problémů nastartuje.
13,4V je max. napětí, na kterém jsou udržovány všechny baterie např. pro diesely. Tím je myšleno diesel generátory, které slouží jako náhradní zdroje pro kritickou infrastrukturu.
13,8V už je na hraně a cokoli výš při startu může způsobit explozi baterie.
Ale samozřejmě podle brouka pytlíka, všichni tihle lidé jsou hloupí, fyziku neznají a jen on tomu rozumí nejlíp.
Tak proč to tak je? Každá nemocnice, operační, zálohování buněk, datacenter tohle drží. Jasně, tihle všichni oyebali fyziku.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
TAKJAN



Založen: Nov 17, 2011
Příspěvky: 6945
Bydliště: U Litomyšle.

PříspěvekZaslal: čt říjen 30 2025, 17:22    Předmět: Citovat

Proč by sakra víc než 13,8 způsobilo explozi? Startuju s nabíječkou naplno (různé vehikly) a je tam třeba 15V, to pochopitelně klesne. Už 40 let.
_________________
Digitální technologie pracuje se dvěma stavy. Blbě nebo vůbec.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 34685
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: čt říjen 30 2025, 17:28    Předmět: Citovat

DukeNuke napsal(a):
To je jednoduchý - 13V je napětí, kdy sulfatace nevzniká. A zároveň napětí, kdy baterie bez problémů nastartuje.
13,4V je max. napětí, na kterém jsou udržovány všechny baterie např. pro diesely. Tím je myšleno diesel generátory, které slouží jako náhradní zdroje pro kritickou infrastrukturu.
13,8V už je na hraně a cokoli výš při startu může způsobit explozi baterie.
....
Vskutku fundovanej popis od někoho, kdo druhýho označuje za přechytralej hmyz. Nemám co bych dodal, jen že ses skutečně hezky odkopal.

TAKJAN napsal(a):
Proč by sakra víc než 13,8 způsobilo explozi?
...
Honzo, tady zcela zjevně nemá cenu třepit si prsty o klábosnici ... Tenhle už jinej nebude - a nepřiměješ ho uznat, že plácá blbosti. Von "to ví přeci nejlíp" ...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
DukeNuke



Založen: Apr 02, 2018
Příspěvky: 1764

PříspěvekZaslal: čt říjen 30 2025, 18:25    Předmět: Citovat

TAKJAN napsal(a):
Proč by sakra víc než 13,8 způsobilo explozi? Startuju s nabíječkou naplno (různé vehikly) a je tam třeba 15V, to pochopitelně klesne. Už 40 let.
To se musíš zeptat výrobců baterek. V dobách klasických nalejvacích se to nestalo nikdy. Osobně jsem to zažil 3x. Jednou v autě na udržovacím starým napětí 14,4V. 2x na dieselu s udržovacím 13,8V.
Od výměny na 13,4V se to nestalo už 7 let.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
DukeNuke



Založen: Apr 02, 2018
Příspěvky: 1764

PříspěvekZaslal: čt říjen 30 2025, 18:30    Předmět: Citovat

EKKAR napsal(a):
...Honzo, tady zcela zjevně nemá cenu třepit si prsty o klábosnici ... Tenhle už jinej nebude - a nepřiměješ ho uznat, že plácá blbosti. Von "to ví přeci nejlíp" ...
Vskutku dokonalé od někoho, kdo nepozná ani to, v jakém zapojení je tranzistor. Jeden z příkladů třeba zde Japonský ekkar už by dávno spáchal sepuku.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
keras



Založen: Sep 02, 2021
Příspěvky: 59

PříspěvekZaslal: čt říjen 30 2025, 20:08    Předmět: Citovat

EKKAR napsal(a):
je danej požadavek, aby auto s plně nabitou baterkou bylo po 30denním odstavení pořád ještě schopný nastartovat a z místa odstavení odjet...


Vy jste teda teoretici🤣 Samozřejmě máte v číslech pravdu. Nic špatného nenamítám😉
Ovšem jak všichni dobře víme, dnešní obrazek_cenzuraí intel. dobíjení NIKDY nedovolí baterku na 100% nabít!!! Přijedete z delší cesty domů a baterka má 60-70% max. A v klidu si sulfatuje a sulfatuje. Kurvítko jak vyšitý. .

Jo daných věci je spousty.
Z mojí 50ti leté praxe mám odzkoušené, že pokud se Pb baterka drží na 12,6 12,7 tak přežije věky...
Nehledejte prosím složitost tam kde není.
I kdyby klidovka u moderní žravé kcháry byla 0mA tak je to prostě záměrně navržená pomalá likvidace baterky.
Někdo prostě za 4r nasraně koupí novou baterku za 3-4tis. (pozor Škoda servis originál fsb VW 72Ah - 7tis.Kč!!!) a konstatuje, že dnešní aku nic nevydrží.
Někdo se s tím nesmíří a pak se musí vymejšlet takovýhle píčoviny od kterejch může čapnout auto.

Nechce se mi prostě tahat stále prodlužky před barák tak by mohlo být jednoduší doma došlehnout powerbanku a tou pak lehce dokrmovat baterku v autě.

Ono to IBS už se na mínus montuje věky, ovšem musí to být dobře nastavené.
Tady se z toho udělal normální byznys a honba za emisema a powermanagement je SCHVÁLNĚ nastavenej na nižší hodnoty napětí a soh.
Jednak se více točí ekonomika, druhák se ušetří 0,2L paliva na což Brusel slyší a třeťák baterky se mění 3x častějc.
Ale každý 3-4 roky likvidovat starou baterku to už ty zmetky eteroristický nesere???
A když se jezdí málo tak je KO už za 2 roky!

Bohužel v některých autech už nejde IBS jen tak odpojit a nechat to všechno na reglu.
Nejdou pak vyhřívaný sesle, volant, a ještě to řve na palubce.

Starší IBS s hallovkou šli oblbnout neodymem.
Dnes už jsou skoro všude bočníci a tam magnet nefunguje.
Ano jde zvýšit některými věcmi odběr aby ecu dobíjelo stále, ale jezdit furt s tlum. světly nebo s vyhřívaným zadním sklem to už není ono.
Navíc baba ty světla prostě zapomíná rozsvěcet🤣🤣🤣

Stejně jako TPMS. Šmejdi obrazek_cenzuraý.
Omlouvám se za ty vulgarismy, ale jinak to říct neumím.


Naposledy upravil keras dne čt říjen 30 2025, 23:37, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 34685
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: čt říjen 30 2025, 23:35    Předmět: Citovat

DukeNuke napsal(a):
...Japonský ekkar už by dávno spáchal sepuku.
Ekkar není Japonec - ani poloviční. Takže nebydlí v čemsi, co připomíná základy pro rafinérii minerálních olejů, ani nehodlá páchat nějaký sepuku. Naopak bejt tebou, spáchal by seppuku už jen za tu pohanu, že to takhle debilně napsal ... (to je tak, když se někdo nerozvážně a z neznalosti věci pokouší používat cizí termity - končí to podobným fiákrem).

@keras - 100% souhlas.

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Další
Strana 6 z 9

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.17 sekund