Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

indikace podpětí akumulátoru
Jdi na stránku 1, 2, 3  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Řešení problémů s různými konstrukcemi
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
marshal



Založen: Sep 05, 2004
Příspěvky: 1093
Bydliště: Ltm

PříspěvekZaslal: st říjen 08 2025, 13:05    Předmět: indikace podpětí akumulátoru Citovat

zdravím,
aku v autě se vybil na 2V a nevím proč. Nic zapnutého nebylo, pouze dálkové ovládání zámků.
Po nabití jsem měřil odběr s vypnutím všeho a byl 850 mA. Chvíli jsem se snažil diagnostikovat kam to teče, ale po chvilce se to srovnalo aniž bych našel příčinu, teď je to OK.
Uvažuji o něčem co by mi oznámilo že napětí aku při parkování podezřele klesá. Chtěl bych něco zbastlit ale už mi to nějak nemyslí, jako konstruktér bych se neuživil.
Nemáte prosím radu jak zbastlit něco nejjednoduššího ze šuplikových součástek a přitom to mělo malou spotřebu ?

Mělo by to mít výstup který by šlo připojit na bezdrátový alarm.
Na netu je hodně odpojovačů ale za vyšší ceny než jsem schopen akceptovat.

děkuji.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 34504
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: st říjen 08 2025, 13:29    Předmět: Citovat

Auto hned po odstavení nemá klidovou spotřebu - některý ŘJ ještě "jedou" a očekávají novej start a rozjezd. Obvyklá doba do "uspání" je kolem půl hodiny - pak klesne odběr celýho auta na klidovou hodnotu, která by se měla pohybovat v rozmezí 50-100mA. To při zamčeným autě a zhasnutejch všech světlech včetně vnitřního. Nebezpečnej pokles napětí baterky (pro další nastartování) nastává už v momentě, kdy okamžitý napětí na svorkách při tom klidovým odběru klesne pod 11-11,5V. Jako "hlídací člen" postačí obyčejnej maloodběrovej komparátor s referencí s malým příčným proudem - takže klidně nějakej CMOS-ovej operák, třeba TLC272 a k němu referenci na bázi tepelně kompenzovanýho IO - například TL431. Referenční napětí si nastavíš podle datašítu, operák použiješ jako komparátor napětí z baterky sníženýho nějakým děličem a výstup přivedeš na vstup toho alarmu. Logickou úroveň, která bude "poplachová" si můžeš vybrat tím, že druhej operák v pouzdru použiješ jako invertor - a budeš mít k dispozici "baterka low voltage alarm" v obou polaritách, takže můžeš použít aktivační impuls v takový polaritě, jakou vyžaduje zrovna ten tvůj alarm. Celkovej klidovej odběr takovýho bastlu se může pohybovat i pod 1mA.

A fčil už vidím, jak do mě začnou šít všichni superodborníci jako je HF-tech, Hubertus nebo nakoppnutej - že navrhuju obsoletní součástky. Jenže zazněla podmínka - POUŽÍT SOUČÁSTKY ZE ŠUPLETE, takže klídek a zchládáme, mopedi, dáváme svým hormonům pohov ...

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!


Naposledy upravil EKKAR dne st říjen 08 2025, 13:33, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
marshal



Založen: Sep 05, 2004
Příspěvky: 1093
Bydliště: Ltm

PříspěvekZaslal: st říjen 08 2025, 13:32    Předmět: Citovat

díky, už jsem našel nějakou stavebnici s LM 358 na Hadexu
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 34504
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: st říjen 08 2025, 13:35    Předmět: Citovat

Bacha, ověř si klidovej odběr u tý stavebnice - aby ti to hlídání svým vlastním odběrem nevyžíralo baterku ještě víc. Já navrhuju právě součástky pro co nejmenší vlastní spotřebu toho bastlíku.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
marshal



Založen: Sep 05, 2004
Příspěvky: 1093
Bydliště: Ltm

PříspěvekZaslal: st říjen 08 2025, 13:46    Předmět: Citovat

uvádí že v klidu to bere 1 až 12 mA, což by mohlo vyhovět. Má to na výstupu rámusítko, to chci nahradit relátkem.
Za 50 Kč, no nekup to..


Naposledy upravil marshal dne st říjen 08 2025, 13:50, celkově upraveno 2 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Ivan_01



Založen: Sep 15, 2018
Příspěvky: 1344
Bydliště: BB SK

PříspěvekZaslal: st říjen 08 2025, 13:47    Předmět: Citovat

ak mal akumulátor 2 Volty, tak je asi na výmenu. Zrejme umrel na samovybitie, nie na odber prúdu, Meral si ho po nabití pod záťažou ?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
marshal



Založen: Sep 05, 2004
Příspěvky: 1093
Bydliště: Ltm

PříspěvekZaslal: st říjen 08 2025, 13:53    Předmět: Citovat

Teď startuje normálně, má 12,4 V a Ri asi 5,6 uΩ
Zdá se že to přežil
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
dred



Založen: Apr 08, 2007
Příspěvky: 2535
Bydliště: Handlová

PříspěvekZaslal: st říjen 08 2025, 14:01    Předmět: Citovat

Pochybujem, že Ťa zachráni nejaký alarm - lebo auto má problém samé so sebou... niekde je niečo zavlhnuté, alebo možno plné vody... Zvody na káblovaní nebývajú až tak kritické... ide o nízke napätie, ale "zaplavená" RJ "niečoho" už sa s tým nevysporiada a bude tlačiť "nezmyselne" prúd do niečoho, čo ani diagnostika nemusí obsiahnuť...
Treba si podľa typu auta zistiť rozmiestnenie RJ - zrejme asi "komfortu", lebo tie umiestnil výrobca hocikde...napr. do dverí - a zadné piate sú asi najkritickejšie, či niekam, kde sa voda môže dostať...Aj po káblovaní -nemyslím tým že netečie prúd ale voda, ale tým že po kvapkách sa pomaly plní cez konektor priestor v RJ....Po odstátí/vysušení či "odtečení" to zas ide OK.. a závadu ani nezistíš!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
HF_Tech



Založen: Apr 25, 2022
Příspěvky: 1632

PříspěvekZaslal: st říjen 08 2025, 14:01    Předmět: Citovat

Mňo. Kdybych to navrhoval já, tak tam dám nějakou variantu TL431 jako komparátor a dva tranzistory na sepnutí alarmu a mám spotřebu v klidu do 0,2mA. Otázka je jenom jestli řešit nějaké zpoždění, aby to zbytečně neotravovalo při startování.
Ten čínský klon LM358 není zrovna moc dobrý nápad.

Jinak to samovybíjení. Poslední případy o kterých vím, tak u šchadewágenu to byla nějaká konstrukční vada krabice pod předními sedadly, co řídí vyhřívání sedaček a nevím co ještě. Po vypnutí klíčků žrala 0,5A trvale.
Docela dobrý způsob na testování je na přerušenou nožovou pojistku navařit dva dráty s krátkými dráty na připojení ampérmetru a může se zkoušet.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
marshal



Založen: Sep 05, 2004
Příspěvky: 1093
Bydliště: Ltm

PříspěvekZaslal: st říjen 08 2025, 14:08    Předmět: Citovat

To HF_Tech
schematko by nebylo ? Protože něco programovatelného mi nic neříká.

Na nožovku jsem připojil žárovku, funguje to lépe při zkratu, A metr by zařval.


Naposledy upravil marshal dne st říjen 08 2025, 14:10, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Ivan_01



Založen: Sep 15, 2018
Příspěvky: 1344
Bydliště: BB SK

PříspěvekZaslal: st říjen 08 2025, 14:10    Předmět: Citovat

Indikácia vybitosti je jednoduchá, sadneš a keď nenaštartuješ, máš vybité. Budeš chodiť do auta pravidelne kontrolovať indikátor ? Alebo ako by to malo oznamovať stupeň vybitia ?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
marshal



Založen: Sep 05, 2004
Příspěvky: 1093
Bydliště: Ltm

PříspěvekZaslal: st říjen 08 2025, 14:13    Předmět: Citovat

to Ivan_01
když si přečteš příspěvek dočteš se že mluvím o bezdrátovém alarmu
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Ivan_01



Založen: Sep 15, 2018
Příspěvky: 1344
Bydliště: BB SK

PříspěvekZaslal: st říjen 08 2025, 14:16    Předmět: Citovat

jo tak, to som nezaregistroval. Ospravedlňujem sa. Aký je to typ alarmu ? Tu je niečo, od čoho by sa dalo odpichnúť.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
forbidden



Založen: Feb 14, 2005
Příspěvky: 9376
Bydliště: Brno (JN89GF)

PříspěvekZaslal: st říjen 08 2025, 14:25    Předmět: Citovat

Principiálně takto? Místo zenerky klidně to TL431.


test1.png
 Komentář:
 Velikost:  8.2 kB
 Zobrazeno:  5 krát

test1.png


Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
marshal



Založen: Sep 05, 2004
Příspěvky: 1093
Bydliště: Ltm

PříspěvekZaslal: st říjen 08 2025, 14:33    Předmět: Citovat

díky, to by asi šlo a vystačil bych šuplíkovými zásobami ale mezi tím jsem objednal stavebnici z hadexu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Řešení problémů s různými konstrukcemi Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2, 3  Další
Strana 1 z 3

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.27 sekund