Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Dekarbonizace
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
dvorak



Založen: Apr 25, 2013
Příspěvky: 2192
Bydliště: Dvůr Králové n.L.

PříspěvekZaslal: st září 10 2025, 20:19    Předmět: Dekarbonizace Citovat

Má cenu provádět dekarbonizaci u benzinového motoru GDi pomocí doporučovaného přípravku, který se přidá do oleje před jeho výměnou ?
Máte s tím někdo zkušenost ? Po kolika km ? Děkuji.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 34375
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: st září 10 2025, 20:59    Předmět: Citovat

Udělal mi to jednou před X lety mechanik, ke kterýmu už nejezdím. Byl to motor 1,3 SPi z formana, po 10 000km jsem přijel na výměnu oleje, on nechal auto blafat na dvoře a do plnicího hrdla oleje "oklopil" plechovku, která vypadala jako větší pivo. A prohlásil, že to je v principu benzín s aditivem, který rozpustí karbony, ale po jeho dolití už mazací náplň nemá potřebný vlastnosti pro běh v zátěži, takže se to může jen nechat blafat 15-20 minut na volnoběh a pak hned vypustit. Bohužel jsem neměl možnost prohlídky motoru před a po proceduře. Ale bezprostředně potom vypouštěnej olej byl černej jako z dýzláku. Ale pochybuju, že nějaký rozpouštědlo karbonů nalitý do oleje dokáže oddělit karbon z dříků a talířků sacích ventilů, když na ně nemá přístup - obzvlášť u motoru GDI, což je Gasolin Direct Injection = přímej vstřik paliva do spalovacího prostoru. Talířky omejvá benzín v nepřímovstřikovejch motorech, přímovstřikový motory se čistěj jinak - například "opískováním" sacích i vejfukovejch kanálů, při kterým se jako abrazivum použijou drcený kokosový skořápky nebo skořápky vlašskejch/pekanovejch ořechů. Abrazivní médium otluče pórovitej napečenej karbon, ale na ocel jeho tvrdost nestačí = tu to nepoškodí, jen oblejská..
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
dj_Paul



Založen: Sep 19, 2004
Příspěvky: 2597
Bydliště: Laškov

PříspěvekZaslal: čt září 11 2025, 5:45    Předmět: Citovat

nechal jsem dělat dekarbo začátkem roku kvůli vysoké spotřebě oleje u nechvalně známého motoru CUNA. Ze spotřeby 1L/1000km jsem se dostal na 1L/4000km. takže letos nechám udělat znova.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Dekker



Založen: Jan 11, 2017
Příspěvky: 422

PříspěvekZaslal: čt září 11 2025, 6:15    Předmět: Citovat

mě v servisu nabízeli dekarbonizaci pomocí vodíku co se cpe do sání vzduchu.
Je to prý šetrnější než nějaké srajdy do paliva či oleje, jen jsem nějak nepřišel na to jak to může čistit i výfukovou soustavu když ten vodík vlastně ve válcích spálím XD.
Když jsem se na to poptával porůznu na forech tak někteří to nedoporučovali, že prej se může stát, že u starších motorů se uvolní nějakej ten karbon co drží něco pohromadě (nějaká díra etc.) a motor začne mít problémy, nebo dokonce začne klepat na šálách.

Táta na tom byl a má o něco starší motor a zatím v poho.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 34375
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: čt září 11 2025, 6:53    Předmět: Citovat

dj_Paul napsal(a):
nechal jsem dělat dekarbo začátkem roku kvůli vysoké spotřebě oleje u nechvalně známého motoru CUNA. Ze spotřeby 1L/1000km jsem se dostal na 1L/4000km. takže letos nechám udělat znova.
Myslím že zaměňuješ příčinu a následek. Nejdřív je potřeba ujasnit pojem "karbonizace" - co to je ten "karbon". Když pominu anglický označení kopíráku, tak karbon v motorech je vrstva porézního, ale jinak poměrně tvrdýho uhlíku s popelovinama (nespalitelnýma zbytkama), která vzniká na horkým povrchu kovu nedokonalým spálením uhlovodíků jak z paliva, tak z oleje v místech, kde se ty uhlovodíky normálně vyskytovat nemají nebo jen v minimálním množství, respektive kde se mají dokonale spálit. Taková vrstva do určitý tloušťky funguje jako ochrana kovu, ale jak tu optimální sílu přesáhne, převáží nežádoucí účinky - nárůst váhy na pohyblivejch dílech, zvýšení tření na plochách, který po sobě mají klouzat, zmenšení průřezu v místech, kde se ten karbon napaluje na stěny a zároveň se zmenšením průřezu tím, že je pórovitej zhorší hladkost povrchu a tím způsobí větší odpor proti proudění zaviněním turbulence u stěn.

Takovej karbon vzniká z toho, že hlavně maziva prolínají netěsnostma do míst, kde je dost horko na tepelnou denaturaci vazeb uhlík-vodík, ale zároveň málo horko na to, aby shořel právě ten vysráženej uhlík. Takže zvýšený žraní oleje není následek zakarbonování motoru, ale spíš jeho příčina - známe to z starejch šádyn, kde olej doslova tekl vodítkama po stopkách ventilů do kanálů v hlavě nebo sáknul kolem nekvalitních pístních kroužků do spalovacích prostorů - a tam na dnech pístů, hlavový stěně spalovacích prostorů a vnitřku kanálů narůstaly vrstvy černýho "kamene" plus další mikroskopický zrníčka uhlíku se smejvaly z vnitřních stěn válců dolů do olejový vany. A stačilo nasadit do výroby pístní kroužky z kvalitního matroše, hlavy se sedlama ventilů z karbidu a s guferama těsnícíma proti průsaku oleje po ventilech = "favoriťácká hlava" - a motor najednou sežral za 10 000km ne 5 litrů, ale s bídou frťana = 0,5dcl oleje. A příslušně se taky minimalizoval vznik karbonový vrstvy v kanálech hlavy a spalovacích prostorech.

A pak je tady jinej případ, kdy motor má vinou velkýho nájezdu nebo třeba z viny poškození nevhodným režimem používání ("dupání na krk za studena" a podobně) natolik zvednutý provozní vůle, že v tomhle případě hlavně olej zase sákne i do míst, kam ho za běžnejch podmínek nemají provozní těsnění pustit - anebo jsou taky z nejrůznějších příčin některý z těch těsnění poškozený - buď vydřený, nebo prasklý. A do takovejch motorů, kde ten únik ještě není v řádu litrů na 100km, se prodávají speciální přísady do olejů, který "dotěsňujou" právě ty tenký spáry v rozměrech desetin milimetru, aby se tamtudy právě zmenšily olejový ztráty. Tam je to naopak paradoxně právě vznik karbonový "zátky", kterej brání většímu průsaku oleje a tím jeho "žraní" motorem a DEKARBONIZACE neboli odstranění právě toho karbonu ten únik naopak zvětší = zhorší žravost oleje ...

Taky se takovým uživatelům běžně doporučuje přejít na "hustší" oleje - slangově ze "syntetiky" na "polosyntetiku" respektive z "polosyntetiky" na "normální", což je obojí pitomost, "syntetickost" oleje nanejvejš ukazuje větší nebo menší obsah nějakejch aditiv, základ je s výjimkou extra speciálních olejů vždycky minerální. Daleko lepší doporučení takovejm motorům je přechod z klasifikace SAE 5W-40 na 10W-40 respektive z 10W-40 na 15W-40 nebo obecně podobná záměna hlavně u tý první číselný hodnoty - to má za následek menší průsak oleje spárama v motoru hlavně ve studeným stavu, než se kov roztáhne ohřátím a spáry "se zatáhnou". No a tam kde už se dostatečně nezatáhnou, tam holt už nepomůže ani svěcená voda a je nutná generálka motoru ...

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
p32



Založen: Jan 13, 2007
Příspěvky: 16372
Bydliště: Olomouc

PříspěvekZaslal: čt září 11 2025, 7:10    Předmět: Citovat

Ať je to, jak je to, tak beru spotřebu oleje max. 1L na 10 tisíc km. Když je to méně km, tak je to na opravu motoru nebo podobnou náhražku opravy, která tu spotřebu oleje zmenší. Důležitější je spíše celkový objem oleje, který tam má být a jeho spotřeba po určitých odjetých km. Pokud tam má být celkem např. 3,5 L a po 10 tisících je tam o 1 L méně, tak to nevadí, protože se to stejně už vypustí a dá se tam nový i s filtrem. Na normální funkci mazání, pro kterou tam ten olej je, to stačí, ale motor je hlučnější, protože ho netlumí ten chybějící olej.
Spotřeba 1 L na 1 tisíc km je tak na dolévání každý měsíc a to je už na nervy.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
dj_Paul



Založen: Sep 19, 2004
Příspěvky: 2597
Bydliště: Laškov

PříspěvekZaslal: čt září 11 2025, 7:25    Předmět: Citovat

EKKAR napsal(a):
takovej elaborát...


vím co u tohoto motoru způsobuje spotřebu oleje, jsou to stírací kroužky zalepené karbonem takže nestírají.
Zatím to řeším takto, motor jede normálně na to že má 250tis. Zatím jsem se neodhodlal do něj vrtat. Dekarbo se dělalo celkový, jak vrch vodíkem, tak vstřiky, tak spodek.

Jinak výrobce u tohoto motoru uvádí spotřebu 1L/1000km jako NORMÁLNÍ ve zvýšené zátěži. A u mě zvýšenou zátěž rozhodně má.

takže na podzim jde na dekarbo spodku znova.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Milan_F



Založen: Oct 03, 2005
Příspěvky: 1726
Bydliště: nedaleko Humpolce

PříspěvekZaslal: čt září 11 2025, 8:02    Předmět: Citovat

p32 napsal(a):
Ať je to, jak je to, tak beru spotřebu oleje max. 1L na 10 tisíc km. Když je to méně km, tak je to na opravu motoru nebo podobnou náhražku opravy, která tu spotřebu oleje zmenší. Bla, bla, bla... Spotřeba 1 L na 1 tisíc km je tak na dolévání každý měsíc a to je už na nervy.

Meleš blbosti. Když jsem míval Mondeo mk2 byla max. spotřeba udávaná výrobcem 0,7l/1000km (jeden tisíc). Dnešní pelechy to nebudou mít jiný.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 20671
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: čt září 11 2025, 8:57    Předmět: Citovat

O potřebě dekarbonizace jsem slyšel naposledy u Š440 Spartak, když se do motoru lil ještě olej M6A. Totiž, jak se tam místo něj nenalil M6AD hned při první výměně, kdy se karbon ještě nestačil usazovat, bylo zle - aditivovaný olej ten karbon spolehlivě uvolnil a motor spolehlivě vydřel.
Není to zase nějaká obchodní finta, jak prodat další předražený sajrajt? Vždyť vývoj pokročil natolik, že by všechny oleje dnes neměly dovolit usazování karbonu, případně ho výrazně omezit.
Z Japonce zvyklý na spotřebu maximálně třičtvrtě litru oleje na 10 tisíc km jsem se u dalšího auta, tentokrát Maďara, kterému jsem k Jadranu a zpět dolil litr cestou a doma už zase měl sotva ke spodní značce měrky, radši poohlédl po méně jetém motoru (měl jsem si nechat ten první motor, co ještě na 230 tisících km víc oleje nežral, ale shnilo všechno kolem, tak šel s tím a z vrakáče pak prý do ultralightu...).
Při zhruba každé čtvrté až třetí výměně oleje se dělal průplach normálním proplachovacím olejem. Japonskému motoru to svědčilo, jeho evropskému klonu to zjevně bylo úplně jedno. Začal nasávat olej karbon nekarbon.
Pak už nepřestal, ani když jsem do oleje přidával medíček na utěsnění.

Mám opět Japonce, žere asi půllitr oleje na 15 tisíc km, ale, pravda, má teprve čerstvě druhé svíčky, čili 90 tisíc km.
Celkem pravidelně přidávám panáka VIFu na 25 - 30 litrů benzínu, toho vynechávám jen v případě, že beru E5 N98 nebo N100. Asi to něco v palivové soustavě skutečně čistí. Třeba i na ten proplachovací olej jednou dojde, zatím to nevypadá, že by byl potřeba.
Ostatně - na této stránce si srolujte dolů na sekci Mazivářské mýty. Píše o nich expert, který není závislý na výplatě od nějakého olejářského magnáta.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
bu2520



Založen: Jul 16, 2007
Příspěvky: 4647
Bydliště: u HK

PříspěvekZaslal: čt září 11 2025, 10:20    Předmět: Citovat

Jsem docela překvapen informací o spotřebě oleje, jediné auto co mi žralo litr na 5000 km byla Š1203 , jinak ani Škodovky ani Opel ani Honda nikdy nepotřebovali dolévat olej. Občas to slýchávám od známých, ale vždy je to spojené s problémem motoru a je fakt, že múj bratr s oktávkou také měl spotřebu 1L na 1000km a bylo mu řečeno v autorizovaném servisu, že je to v normě a motor je v pořádku. Nebyl v neautorizovaném servisu našli vadu, už přesně nevím jakou. Asi dvakrát jsem dekarbonoval, ale jízdní vlastnosti se zlepšily jen o pocit, známý dekarbonoval ropáka , protože neprošel emisemi a pak prošel, ale kdo ví jestli to bylo jen tím.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
rnbw



Založen: Mar 21, 2006
Příspěvky: 36487
Bydliště: Bratislava

PříspěvekZaslal: čt září 11 2025, 10:27    Předmět: Citovat

S karbonom je problem v tzv. modernych motoroch s priamym vstrekovanim. Usadzuje sa na sacich ventiloch, lebo ho nezmyva benzin.

Ziadny zazrak do oleja nevcisti, pretoze v sani sa bezne olej nevyskytuje. A ked ano, tak je to problem.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
p32



Založen: Jan 13, 2007
Příspěvky: 16372
Bydliště: Olomouc

PříspěvekZaslal: čt září 11 2025, 12:05    Předmět: Citovat

Milan_F napsal(a):
Meleš blbosti. Když jsem míval Mondeo mk2 byla max. spotřeba udávaná výrobcem 0,7l/1000km (jeden tisíc). Dnešní pelechy to nebudou mít jiný.
Opravdu? To si asi pleteš některá auta s jinými. Normální je auto, které do výměny oleje při asi 10000 km nemusíš doplňovat olejem. Někdo samozřejmě mění olej podle sebe při 15000 km nebo 9000 km. To, že auto sežere 1 l oleje každý měsíc, tak není vůbec normální, ale výrobní vada nebo má najeto tolik, že už na to má nárok.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Nakadah



Založen: Oct 06, 2013
Příspěvky: 1370
Bydliště: Ostrava

PříspěvekZaslal: čt září 11 2025, 12:34    Předmět: Citovat

Udělal sem si dekarbo pomoci BG na 2.0 TDI PD 103kW. Spotřeba oleje je pořád stejná 0,1-0,15l/1000 a akorát mi začalo prosakovat těsnění pod konektorem vstřiků na hlavě. Motor žere furt stejně paliva a oleje, zvuk se nezměnil nijak. Pozitiva nepřišly, negativum se objevilo. Toliko moje zkušenost.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Milan_F



Založen: Oct 03, 2005
Příspěvky: 1726
Bydliště: nedaleko Humpolce

PříspěvekZaslal: čt září 11 2025, 12:44    Předmět: Citovat

Opravdu! Dojdi se optat na příslušná místa.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Pikofarad



Založen: Dec 02, 2007
Příspěvky: 1565

PříspěvekZaslal: čt září 11 2025, 13:02    Předmět: Citovat

U starého Escorta jsem doléval litr na 1000,důvodem byla ztvrdlá gufera na dříku ventilů.Olej z hlavy stékal kolem dříku do válce.Po výměně gufer se olej netratil.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.16 sekund