Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Prutokomer paliva pro Wartburg
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 34289
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: po srpen 18 2025, 18:09    Předmět: Citovat

Tu elektroniku bych trochu pozměnil. Evidentně ve stávajícím stavu je tam optozávora, za ní je nějakej tvarovač na pravoúhlý pulsy a integrátor, kterej "produkuje" stejnosměrný napětí úměrný rychlosti otáčení vrtulky. Ten tvarovač bych nahradil monostabilním klopným obvodem s nějakou pokud možno tepelně stálou definicí časový konstanty (tepelně stabilní odpor a co nejstabilnější kondík) a výsledný impulsy pak nechal přechroupat nějakýmu "hádrujýnovi", protože tak se dá programově relativně jednoduše učunit korekce převodní křivky měřiče.

Ten se dá právě do převodní/korekční tabulky načíst pomocí kalibrovanejch nádobek, stopek, gumovejch hadiček s nějakou svěrkou na přiškrcení a čítačem. Fyzicky se odměří nějaký konkrétní množství kapaliny, nechá se projít měřičem při neomezeným průřezu hadičky, stopne se čas a spočítají pulsy vygenerovaný snímačem. Pak se hadička přiškrtí a prolití identickýho množství se zopakuje. To samý se učuní ještě několikrát při různým průtoku, z toho je vhodný nejmíň jednou to udělat při uměle navýšeným tlaku (aspoň vyzvednutím zdrojový nádobky dostatečně vysoko). Při malým průtoku totiž vrtulka i když je lehká "zaostává" za procházejícím množstvím. Pomocí naměřenejch hodnot se dá linearizovat charakteristika přímo v čítacím programu.

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
RayeR



Založen: Aug 02, 2009
Příspěvky: 1583
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: po srpen 18 2025, 18:18    Předmět: Citovat

Rozumim, ale otazka jesi ma smysl se s tim drbat pri diskretizaci na 12 LED toho ukazatele. Kdyz bych pak nekdy chtel delat presnejsi mereni prumerny spotreby, tak bych si vytahl samozrejme ven ten digitalni tvarovanej vystup a cital pulzy v nakem MCU, nez to zpetne digitalizoval...

BTW neexistuje od toho nekde schema? Abych se s tim neprekresloval a nenosil drivi do lesa...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 34289
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: po srpen 18 2025, 18:54    Předmět: Citovat

RayeR napsal(a):
Rozumim, ale otazka jesi ma smysl se s tim drbat pri diskretizaci na 12 LED toho ukazatele. ...
Ne, na 12-bodovej bargraf to fakt nemá cenu ... Já to napsal jen pro případ, KDYBY se někomu chtělo to nějak přesnějc měřit ... Stejně si ale touhle metodikou můžeš ten měřič "nacejchovat" - vezmeš voltmetr, tu škrticí hadičku a budeš nejdřív pomocí omezování průtoku "ladit" průtok tak, aby ti měřák dával nějakou konkrétní hodnotu napětí (za integrátorem). Tu si vybereš podle odstupňování těch LEDek (při jakým napětí bude která svítit). A až budeš mít naštelovanej průtok, jednoduše odměříš, kolik kapaliny ti takovým nastavením proteče za nějakej danej čas - třeba za minutu nebo kolik minut bude trvat, než nateče předem danej objem. Takhle si dokážeš "nacejchovat" celou stupnici - kolik litrů za minutu ti bude udávat ten kterej bod na stupnici ... Takže třeba první LEDka bude NAPŘÍKLAD půl deci za 5 minut, druhá už to může bejt půl deci za 2 minuty. To všecko ovlivňuje setrvačnost (tý měřicí vrtulky), hustota a viskozita měřený kapaliny.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
RayeR



Založen: Aug 02, 2009
Příspěvky: 1583
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: po srpen 18 2025, 19:15    Předmět: Citovat

Njn, vizkozita, ono doma by se to ladilo lepe s vodou nez smrdet s benzinem Smile
(technickej teda smrdi o dost mene nez ten z pumpy, nevim jak moc se na tom projevi jeste ten pridavek oleje cca 1:50)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
RayeR



Založen: Aug 02, 2009
Příspěvky: 1583
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: po srpen 18 2025, 21:03    Předmět: Citovat

Tak schematko sem nasel zde:
http://www.wartburgpeter.de/technik/elektrik/kmva601/kmva_geber_601.gif
Jinak docela sikovnej a detailni web http://www.wartburgpeter.de/te_kmva3.htm

Jeste me varovali, ze W musi mit nakou vyrovnavaci komoru, ze to jinak bude litat jak noty na buben. Co tam nejsnaz nacpat/co bylo v te originalni? Napadlo me spajet nakou plechovku s Cu trubickama...

UP:
Aha, takze ono to nic neintegruje, jen to z toho nadela nake zderivovane jehly zhruba konst. on-time s promennym off-time. Obdelnik lze odebirat z toho leveho polu kondiku...



tek00006.png
 Komentář:
 Velikost:  20.05 kB
 Zobrazeno:  6 krát

tek00006.png



tek00005.png
 Komentář:
 Velikost:  19.87 kB
 Zobrazeno:  6 krát

tek00005.png


Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
RayeR



Založen: Aug 02, 2009
Příspěvky: 1583
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: út srpen 26 2025, 15:45    Předmět: Citovat

Na tu vyrovnavaci komoru jsem dostal tip, ze by sla udelat z teto balonkove pumpy: http://www.aliexpress.com/item/1005006169791312.html
ale trabantaci to pohaneli, ze to po roce rozpraska, cili srac uplne hounu, proste neska vsechno eko bio a nic to nevydrzi... Sad
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 20636
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: st srpen 27 2025, 6:46    Předmět: Citovat

RayeR napsal(a):
Jeste me varovali, ze W musi mit nakou vyrovnavaci komoru, ze to jinak bude litat jak noty na buben. Co tam nejsnaz nacpat/co bylo v te originalni? Napadlo me spajet nakou plechovku s Cu trubickama...
UP:
Aha, takze ono to nic neintegruje, jen to z toho nadela nake zderivovane jehly zhruba konst. on-time s promennym off-time. Obdelnik lze odebirat z toho leveho polu kondiku...

Jenže, když vezmeš ten obdélník, tak tomu se s průtokem mění jen frekvence. Střída je prakticky konstantní - je daná poměrem světlo/tma na turbínce. Takže z něj nějaké ty jehly konstantní šířky, které se dají snadno integrovat pro měření, stejně musíš udělat.

Při dostatečné časové konstantě integračního členu (> 2 s) a zařazení průtokoměru mezi palivovou pumpu a karburátor možná ani nebude vyrovnávací nádobka chybět.

I když, pravda, i v Trabantech byl průtokoměr dvoukomorový s gumovou membránou nahoře, což mi připadalo zbytečné, při samotíži dotékalo do karbce celkem plynule. Ale asi původně vznikl pro Wartburga, přece nebudou dělat do Traboše zvlášť jiný...
Ale mám takový kacířský nápad: co takhle vykuchat z barometru aneroidovou krabičku a jen ji zavěsit do uzavřené kovové průtokové komory? Kdyby se ještě podařilo ji předem "přifouknout", aby zvládla vyšší okolní tlak, tím líp. Když ty rázy časem nevydrží, nic se nestane, benzín ven nevyteče, jen ten změřený údaj bude při volnoběhu víc lítat.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
pepik9



Založen: Aug 31, 2010
Příspěvky: 2473

PříspěvekZaslal: st srpen 27 2025, 19:55    Předmět: Citovat

Podle mě tam žádné výrazné rázy nejsou. Pokud je benzín veden od čerpadla přímo na jehlový ventil, tak je průtok modulován jen pohybem jehlového ventilu a membrána čerpadla zůstavá víceméně ve spodní poloze s minimálním pohybem a změny tlaku nemají na průtok podstatný vliv.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
RayeR



Založen: Aug 02, 2009
Příspěvky: 1583
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: st srpen 27 2025, 20:00    Předmět: Citovat

Nevim, ale asi meli nejaky duvod, ze to do W davali a do T ne. Jeste nemam ty hadice, tak sem.to zatim nezkousel...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 20636
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: st srpen 27 2025, 21:00    Předmět: Citovat

Já jsem to v Trabantu měl - turbínka v dolní komůrce, na horní komůrce gumová membrána. Nenapadlo mě, že ta membrána byla kvůli použití ve Wartburgu (i když mohlo, věděl jsem, že warťas má palivovou pumpu tahanou podtlakem sání prvního válce, jen jsem si to nespojil).
Ale v NDR se šetřilo materiály, proto dělali průtokoměr pro více fabrik jen jeden.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Freedy



Založen: Dec 27, 2006
Příspěvky: 284

PříspěvekZaslal: pá srpen 29 2025, 17:35    Předmět: Citovat

V žádném Trabantu jsem neměl průtokoměr s membránou, pouze u Wartburga, kvůli pulzaci podávacího čerpadla. I podle original návodu má být u Trabanta jen průtokoměr bez membrány. A u Trabanta ještě byli dva druhy ukazatelů a to buď 7 nebo 12 diodový. A poslední verze měli i dole červenou diodu (rezerva).
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
RayeR



Založen: Aug 02, 2009
Příspěvky: 1583
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: so srpen 30 2025, 0:26    Předmět: Citovat

>Freedy

Ano, tak jsem to pochopil z informaci ktere jsem dohledal. Je mozne, ze Hillovi tam nekdo namontoval prutokomer z W. Kdovi, jestli to treba tak nedali uz v tovarne, ze kdyz meli prebytek 2-dilnych prutokomeru pro W, tak to nacpali i do T, za sociku se vselijak improvizovalo...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4
Strana 4 z 4

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.15 sekund