Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 34292 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so srpen 16 2025, 20:53 Předmět:
ransom napsal(a):
...
EKKAR: Tvůj známej nejspíš bude značně nezkušený, nebo naprostý naiva. Protože frndu podobného ražení měl detekovat během prvních hodin, nejvýše dnů.
Hele - tohle já za svý známý nikdy neřešil. Šukal ji on, z jeho šrajtofle šly ty prachy který do ní nastrkal - tak co bych se vášnil. Jestli se jí to zdálo bejt málo ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
Založen: Jan 13, 2007 Příspěvky: 16351 Bydliště: Olomouc
Zaslal: ne srpen 17 2025, 7:51 Předmět:
ransom napsal(a):
Můžeš projet díru a potřebovat rameno a čepy. Sjedeš kotouče. Časem zrezne každej vejfuk.
Já ti nevím, ale kotouče i s destičkama jsem měnil po dvanácti a půl roce a ještě byly použitelné s jistotou na dalšího půl roku. Díry jsem opravdu projel pár desítek a na výměnu ramena nebo čepů to zatím nevidím. Výfuk je naprosto v pořádku a výměnu prostě nepotřebuje. Tohle je spíše právě to, proč se kupuje to spolehlivé auto, které nemusíš opravovat už po pěti letech.
To ostatní, co jsi psal, tak na to nemá nikdo vliv a stane se to každému. Stále to ale není důvod k tomu, aby byl v garáži preventivní sklad náhradních dílů, co kdyby se nedaly sehnat - na vrakovištích bylo ND vždy plno.
Založen: Jan 13, 2007 Příspěvky: 16351 Bydliště: Olomouc
Zaslal: ne srpen 17 2025, 7:55 Předmět:
rnbw napsal(a):
10 rokov cinsky motor nevydrzi. Ak teda budes jazdit.
Ano, to je prostě jen předsudek. Přiznám se, že bych se k tomu stavěl taky tak, protože zde není žádná zkušenost s tím, že to vydrží déle. K čemu je ale motor, co vydrží 20 let, když se vše ostatní rozsype? Jinak výdrž motoru bych počítal spíše na ujeté km stejně jako brzdy na počet brzdění.
Tak vony brzdový kotouče dnes prej nevydrží přes 100k ani u Škodovky. Podle věrohodných zvěstí. Buď brzdíš a opotřebuješ je, nebo nebrzdíš a zreznou. Leda bys dal keramický (a cenu pětiletýho auta asi tak zdvojnásobil).
Na Outlanderu jsem měnil kotouče před prázdninami. Všecky. Najeto, pravda, 340 tisíc. Ty vypadaly! Přední sjetý, zadní zrezlý. Netuším, jestli (a kolikrát) je měnil některý z předchozích majitelů.
Obě ramena už byly taky měněný - čepy jsou v nich napevno a předělávat to nemá cenu. Není to vůbec nic drahýho - asi patnáct stovek za velký dolní rameno. A značka sem, značka tam, u funglovky Sprintera mi čep řízení vyhnil a VYPADNUL po čtyřech letech a 25 tisících. Naštěstí se odporoučel při manévrování na dvoře a ne po cestě na silnici. Tak ho jenom s rozšilhanýma předníma kolama naložili a potupně odvezli do servisu. Jinak jsem taky mohl bejt rozvěšenej po hruškách kolem cesty na Dobrušku. _________________ Nepoužívám smajlíky. Pobavený nebo ironický tón si laskavě domyslete sami.
Založen: Jan 13, 2007 Příspěvky: 16351 Bydliště: Olomouc
Zaslal: ne srpen 17 2025, 10:33 Předmět:
ransom napsal(a):
Buď brzdíš a opotřebuješ je, nebo nebrzdíš a zreznou.
...
Na Outlanderu jsem měnil kotouče před prázdninami. Všecky. Najeto, pravda, 340 tisíc.
U brzd je ještě třetí, normální, způsob opotřebování. To je, že brzdíš jen když potřebuješ a jinak podřazuješ, protože to vyjde nastejno, ale šetříš palivo i brzdy. Tzn., že jezdíš v klidu podle předpisů. Pokud někdo jezdí způsobem, že to na křižovatce rozjede o 106 a na další zase fest brzdí, tak je to jeho problém. Bude jen častěji měnit pneumatiky, kotouče i destičky. Pokud ho to baví a má na zbytečné vyhazování peněz, tak ať. Je sice blbej, ale má na to.
Tak o tom to právě je, 4 roky a po 25 tisících km je opravdu málo. U auta, které má najeto 300tisíc km, se už počítá s tím, že se něco musí měnit či opravovat, ale to je právě o té spolehlivosti do těch 300 tisíc km. Podle mně auto po 200 tisících km už vydělává samo na sebe a možná i to palivo už i vyrábí.
Tak ono i to nejblbější deseti-dvacetileté auto se špatnou pověstí bude ekonomičtější než nové. I kdyby mělo vylágrovanej motor, převodovku i podvozek. S tím se prostě počítá.
Klidně bych do staříka dál strkal tu deset, tu dvacet ticíc před technickou. To není problém, a byla by to v součtu i ta nejlevnější cesta. Jenomže časem ty neduhy a opotřebení prostě omrzí. Přestane bavit i to, že jednou za čas jsem neplánovaně na pár dnů bez auta - přestože mám hned několik skvělých spřátelených servismanů po ruce, a přestože si kdykoli zadarmo půjčím auto jiné. Jednoho dne zjistíš, že ti odložené peníze hnijou, a uděláš si radost. Přiměřenou. Uvažovali jsme chvíli i o Tesle Y. Ale to už by bylo fakt přes čáru. Ne finančně, ale pro nás bezúčelné.
Akorát se furt musím vracet k tomu, co už jsem říkal. Že o současné produkci sotva kdo předpoví, jestli bude nebo nebude dlouhodobě spolehlivá - ve smyslu bezúdržbovosti Golfa z roku 93, co najel půl milionu jen na naftu, olej a gumy. Podle mě to je utopie, ale určitě bych nedodával že "dobře už bylo". Dobře bylo ve středověku, kdy jsi používal žebřiňák po pradědovi, a věděl jsi, že ho budou používat ještě tvoji pravnuci. (Pokud neshoří nebo ho nezrekvíruje táhnoucí vojsko.)
Ano, přesně takto brzdy používám už roky. _________________ Nepoužívám smajlíky. Pobavený nebo ironický tón si laskavě domyslete sami.
A například v zimě nebo za vhka a chladna se doporučuje před zaparkováním intenzivně zabrzdit aspoň z 50km/h, aby se kotouče zahřály a vyschly. Je to logické. Ale kdo z nás to opravdu dělá? _________________ Nepoužívám smajlíky. Pobavený nebo ironický tón si laskavě domyslete sami.
Založen: Jan 28, 2009 Příspěvky: 723 Bydliště: okres Beroun, kraj Středočeský
Zaslal: út srpen 19 2025, 10:20 Předmět:
EKKAR napsal(a):
_luky_ napsal(a):
...Mám tu věc na baterky doma už tři roky (eGolf) a oproti podobně starému autu (naftová Caddy) je tam tak polovina součástek. Takže je tam asi polovina věcí, co by měla být potřeba servisovat.
Sice jen polovina dílů, ale vzhledem k váze elektrosráčů jsou ty díly i práce na jejich výměně zhruba 3x tak dražší, než u spalováků - a vzhledem k přecpanosti elektrosráčů doplňkovou elektronikou je k tomu potřeba mnohem nákladnější diagnostický a servisní elektronický zařízení (navíc povinně napojený přes internet na servery výrobce, kam se bez možnosti kontroly majitelem odesílají gigabajty dat o způsobu používání elektrosráče), který zas servisy "rozpouštějí" ve svejch hodinovejch cenách ... Takže na servisu neušetříš vůbec nic. O co se toho mění míň, o to je to dražší - včetně "spotřebního" ale pro bezpečnost životně důležitýho materiálu, jako jsou brzdy, tlumiče nebo pneumatiky.
Ehm, pán je asi odborník. Mám eGolfa - tzn. celej podvozek je totožnej s naftovou verzí, pneumatiky mám normální, servis stál stejně (např. ložisko kola), diagnostika na to funguje stejná, elektronika (kromě měniče a nabíječky) je totožná se spalovací verzí. A hmotnost je (oproti naftě) vyšší asi o 200kg. A díky tomu, že baterka je pod podlahou to má božsky nízký těžiště.
Myslím, že by ses měl odprostit od politiky a hospodskej řečí a dívat se na tyhle věci jako člověk s technickým vzděláním. Fakt je to super kus techniky, kterej má svoje výhody i nevýhody. Nebo snad doma nemáš akuvrtačku...?
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 34292 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út srpen 19 2025, 12:05 Předmět:
_luky_ napsal(a):
EKKAR napsal(a):
_luky_ napsal(a):
...Mám tu věc na baterky doma už tři roky (eGolf) a oproti podobně starému autu (naftová Caddy) je tam tak polovina součástek. Takže je tam asi polovina věcí, co by měla být potřeba servisovat.
Sice jen polovina dílů, ale vzhledem k váze elektrosráčů jsou ty díly i práce na jejich výměně zhruba 3x tak dražší, než u spalováků ... Takže na servisu neušetříš vůbec nic. O co se toho mění míň, o to je to dražší - včetně "spotřebního" ale pro bezpečnost životně důležitýho materiálu, jako jsou brzdy, tlumiče nebo pneumatiky.
Ehm, pán je asi odborník. Mám eGolfa - tzn. celej podvozek je totožnej s naftovou verzí, pneumatiky mám normální, servis stál stejně (např. ložisko kola), diagnostika na to funguje stejná, elektronika (kromě měniče a nabíječky) je totožná se spalovací verzí. A hmotnost je (oproti naftě) vyšší asi o 200kg. A díky tomu, že baterka je pod podlahou to má božsky nízký těžiště.
Myslím, že by ses měl odprostit od politiky a hospodskej řečí a dívat se na tyhle věci jako člověk s technickým vzděláním. Fakt je to super kus techniky, kterej má svoje výhody i nevýhody. Nebo snad doma nemáš akuvrtačku...?
Ano, sám přímo potvrzuješ, co jsem napsal já. Máš e-sráč 3 roky a už jsi musel měnit ložisko kola. Proč? Protože to auto má MRTVOU VÁHU navíc, kterou trvale vozíš. A neokecáš to. Já nechával měnit přední ložisko u jednoho auta ve 140 000 a u druhýho ve 170 000. Ložisko stálo 1800,- českejch a výměna samotná by vyšla na 500,- kdyby se s tím ještě zároveň nedělaly další věci.
A s akuvrtačkou to nesrovnávej - k ní totiž mám 2 baterky a nabíječku a můžu si dokoupit další, v podstatě libovolně velkou i s další nabíječkou - takže zatímco vrtám/šroubuju, druhá/další baterka se mi nabíjí/udržuje nabitá, takže v okamžiku, kdy tu právě nasazenou vyčerpám, otočím se, poodejdu k nabíječce, během 3 vteřinový manipulace přecvaknu baterky mezi vrtačkou a nabíječkou vybitou za nabitou a pokračuju v práci. Je to to samý, jako když v autě zajedu k pumpě a během 5 minut mám doplněnou energii na dalších 600-800km podle zatížení a stylu jízdy, nemusím čekat hodinu nebo dvě, než se mi elektrosráč nabije. Právě proto že mám technický vzdělání preferuju vozidla, u kterejch je možný baterii rychle vyměnit v řádu minut za jinou, externě nabitou, než muset vozidlo odstavovat kvůli delší dobu trvajícímu nabíjení. Navíc by ty výměnný baterky šlo nabíjet menšíma proudama, protože by na to byl delší čas respektive by je bylo možný i externě chladit aby se daly nabíjet rychle - ale s tím nikdo nepočítá, každej výrobce chce jen to svoje a jiní mi do toho nekecejte. Proč se na tohle v Bruseli nesoustředí taky? Když mohli donutit výrobce šmatlafounů k jednotný nabíječce, nejde donutit automotive k jednotný baterii? Nebo fajn, ať nežeru, ke 2-3 sjednoceným velikostem?
BTW - pokud ty máš s ježděním s elektrotrakcí zkušenost 3 roky, pak já můžu říct, že jsem dlouhodobě a pravidelně používal elektrický akumulátorový vozidla v rámci zaměstnání už někdy od roku 1988 a mám zkušenost jak s vozidlama s baterií neměněnou, dobíjenou během přestávek v provozu, tak s baterií výměnnou, dobíjenou ve speciální nabíjárně během používání druhý baterie z páru. A bez pardonu, pro trvalý používání a "pohotovost kdykoliv to je potřeba" srovnatelnou se spalovákama je a vždycky bude výhodnější výměnná baterka - výrobci všeho možnýho nářadí to uplatňujou už několik desítek let a dokonce se chlubí tím, že mají kompletní řady nářadí a nástrojů, ke kterým "pasuje" stejná baterie - ale výrobci aut furt jen kejvají de.bi.lům z Brusele a neumí přijít s čímkoliv co by znamenalo nějakej přínos pro uživatele. Mohli se dávno dohodnout, že v podvozku novejch aut budou šachty na akučka, který by se klidně doma mohly nabíjet z wall-boxu ze sítě i solárem na střeše baráku - ale kdo takovou možnost nemá, jednoduše by zajel s vybitou baterkou k výměnný stanici a tam by dostal kus za kus jinou, nabitou. Ano, musely by se vyřešit platby za zálohu na tu baterku, ale platba za odebranou energii by šla vyřešit veeeelice jednoduše - ta baterka by měla svůj vlastní "účtovací měřák" a při výměně by na terminálu vyběhlo, kolik Ah/kWh jsem z ní odebral. To bych zaplatil jako skutečnou spotřebu plus nějakej manipulační poplatek za výměnu - a frčím dál, nemusím stát jak vosel někde u elektropatníku ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.