Zaslal: út srpen 12 2025, 17:36 Předmět: Ovládání autodráhy, mikrospínač kontakt
Ahoj,
kolega z práce donesl ovládání autodráhy, mrtvé tlačítko - ta červená páčka na fotce níže...
Po rozebrání, lze vidět pružinka je mrtvá.
Zatím to nechci nahrazovat mikrospínačem, hledám zda existuje přímo tento překlápěcí mechanizmus, případně celý ovladač nový... V ovladači je použito jen NO, nebo jen NC. teď nevím, druhý kontakt se nepoužívá.
Dotaz: nemá někdo tip na překlápěcí mechanizmus jako náhradu?
Jde o to, jaký je vůbec princip té regulace motoru a jeho brzdění (zkratem).
V případě klasické regulace proměnným sériovým výkonovým drátovým odporem se používá také výkonový brzdící kontakt.
U elektronického řízení stačí nevýkonové provedení obojího.
Zde mi to podle fotek přijde jako nějaký hybrid. Tahový potenciometr výkonový asi nebude. Ten brzdící přepínač by podle provedení být mohl.
Ačkoliv, pokud je to dráha na nějaká mini autíčka (např. 1:43), tak by možná stačil i ten tahový poťák. Ten ovladač se připojuje RJ konektorem? Viz. druhá fotka, konektor zcela vlevo. To také nevypadá na nějak extra výkonové provedení. Zkrátka chtělo by to víc informací o způsobu řízení autíček, zapojení toho ovladače a také velikost použitých motorků u dané autodráhy. Ideální by bylo mít k dispozici napájecí díl dráhy s druhým ovladačem a alespoň jedno autíčko.
Založen: Sep 15, 2018 Příspěvky: 1334 Bydliště: BB SK
Zaslal: st srpen 13 2025, 11:29 Předmět:
pri regulácii rýchlosti sa uplatňuje reostat a keď tomu vytneš naplno, kontakt reostat premostí aby ho odľahčil. Rovnako ako v bakelitovej šlapke šijjacieho stroja
Edit: alebo aj nie, vizuálne to vyzerá na Carrera digital controller, tam to je zložitejšie, ale podľa webu ten kontakt sa láme bežne. Samec ti dal priamu náhradu, vymeň a závodíš ďalej ...
Naposledy upravil Ivan_01 dne st srpen 13 2025, 12:36, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 34276 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st srpen 13 2025, 12:22 Předmět:
nostalcomp napsal(a):
...
Ačkoliv, pokud je to dráha na nějaká mini autíčka (např. 1:43), tak by možná stačil i ten tahový poťák. ....
Nestačil, už v autodráze ITES kdysi ze 70.let byl v ovladači namotanej odporovej drát. Napájení bylo podle verze napáječe buď pevný 12V, nebo přepínatelný ve 3 pozicích 6V-9V-12V a každý autíčko bylo schopný odebírat klidně 0,5A proudu. Vrstvovým tahovým potenciometrem bys to nikdy neureguloval, ony i ty tovární ovladače měly houby životnost, takže kde byla nějaká klubová dráha, tam se to lidi kolem snažili přebouchat právě na elektronickou regulaci - ať už lineární jen výkonovým tranzistorem v sérii a potenciometrem v jeho bázi, nebo kompletní rekonstrukcí na pulzní regulaci ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
Jedno autíčko jsem měl rozlouplé, taky na opravu...
Uvnitř 1x MOSFET a nějaký MCU. Z autíčka trčí pod přední nápravou sběrač 2x pletená licna. Předpokládám tedy, že ten ruční ovladač bude zapojený někam do "vysílače". V autíčku je "příjmač" a silový proud pro motor se asi dávkuje přes ten MOSFET.
V tom ručním ovladači nejsou kontakty vůbec opálené...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 34276 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st srpen 13 2025, 18:57 Předmět:
Tak to už je další level, to už je rádiovej přenos povelů a jak píšeš, výkon spíná FET. Potom ten potenciometr funguje jenom jako napěťovej dělič, zadávající nějaký další řídící elektronice to, co má RF-cestou poslat autíčku. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
Ekkare, neměl bys odkaz na nějaké stránky o klubové autodráze, případně o repasi staré Ites autodráhy, kde by to řešili PWM regulací? Myslím klasické dráhy, ne ty elektronické digitální Carrery. Já se cca před 10 lety chtěl pustit do repase své staré Ites dráhy, u které mám v háji hlavně ovladače (a autíčka potřebují také totální repasi). Procházel jsem tuny stránek u nás i v zahraničí a co mě překvapilo, bylo to, že se pořád všude používala lineární regulace. Jako technologický "vrchol" jsem viděl jen výkonové tranzistory. Ale pulsní řízení jsem tenkrát snad ani nenašel, pokud tedy vynechám některé Arduino projekty, které nelze brát vážně. Nakonec jsem to zase vrátil do škatule a nechal uležet.
Tenkrát jsem našel i zajímavou konstrukci ovladače, kde kontakt nepřejížděl po drátovém odporu, ale přepínal větve s různými počty srážecích výkonovývh diod.
Založen: Feb 14, 2005 Příspěvky: 9342 Bydliště: Brno (JN89GF)
Zaslal: čt srpen 14 2025, 12:09 Předmět:
To nebude rádiovej přenos, tam se asi jen řídicí povely modulují do napájení. Těžko říct, proč zvolili takovýto ovládání, než klasicky PWM napřímo do šín. Možná kvůli omezení rušení?
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 34276 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: čt srpen 14 2025, 13:16 Předmět:
nostalcomp napsal(a):
Ekkare, neměl bys odkaz na nějaké stránky o klubové autodráze, případně o repasi staré Ites autodráhy, kde by to řešili PWM regulací? ...
Ne, sorry, autodráhama se nezabejvám, jen jsem ještě jako -náctiletej ve Žďáru nad Sázavou měl příležitost nakouknout na klubový modelářský kolejiště a hned vedle měli i 4-dráhu z ITES dílů a říkali, že to mají celý předělávaný už po několikátý, protože ty origo díly jednak dlouhodobě reznou a druhak když se nechají sestavený, ztrácejí kontakt mezi panelama = v těch místech jak se to zastrkuje do sebe, že ty pružinky zoxidujou a pak je obrovskej problém s přechodovým odporem, takže to nakonec museli řešit kompletním popropojováním všech dílů dráhy zespoda připájením propojek na každou jednu tu kovovou lištu. Ta jejich 4-dráha měla snad 30 metrů, když si vezmu díl 20cm, to je bratru nějakejch 300 samostatnejch kusů (4-dráha se dělala spojením 2x dvoudráha vedle sebe plus extra oblouky a křižovatkový díly) a představím si tolik pájení na spodní straně, jímá mě hrůza ... No a právě místní mi říkali, že už tenkrát opustili lineární regulaci, protože jim to zbytečně topilo a některý samodomo autíčka s tím měly problém se rozjet - pokud měly trochu větší odpory v převodech, rozjely se až při vyšším napětí prudkým cuknutím, kdežto na impulsní regulaci se rozjížděly hezky plynule od nejnižší rychlosti všecky - jak tovární, tak doma dělaný. Byl jsem tam asi 3x, pak už byla na krku maturita a já měl jiný starosti ... Psaly se roky 1986-87. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.