Zaslal: po červenec 07 2025, 16:30 Předmět: Tesla Condor K304 po x-té
Klasika, zde a jinde probíráno x-krát. Mně jeden už moře let stojí na polici a pořád se chystám, že si ho někdy dám dohromady...
Teď tu mám jiný kus, zdá se zcela nedotčený originál (na šroubu byla kalíšková plomba se ztvrdlou plastelínou). Už ani nepamatuju, kdy jsem tento stroj naposledy měl otevřený, a tak poprosím zkušenější o nějaké rady.
Drát na vnitřku zadního krytu (připájený k opletení koaxiálu u anténního konektoru) je míněn jako svérázná protiváha k prutové anténě? _________________ Kdo chce, hledá způsob;
kdo ne - hledá důvod.
Další dotaz: jak přesně mají u Condora fungovat indikátory vybuzení?
Ten, co mám na stole, indikuje při FM příjmu z tuneru vybuzení koncového stupně pouze na pravém kanálu, při přehrávání kazety indikují úroveň oba kanály.
Je to normální?
Když se dívám na video, tak při zvuku z tuneru neindikuje žádný kanál... Ve schématu to na první pohled vypadá, že indikátory jsou připojené pouze do rec/play zesilovače MGF - proč ale potom ten pravý kanál u mě indikuje při zvuku z tuneru? _________________ Kdo chce, hledá způsob;
kdo ne - hledá důvod.
Není to normální, indikátory jsou připojeny jen k magneťáku.
Asi tam máš nějakou chybu a jeden kanál je přepnutý do záznamu (to jde zjistit tak, že pohneš úrovní záznamu) a nebo si někdo uprasil nějakou úpravu.
Problém nakonec je v isostatu REC, bude potřeba ho vyčistit, zatím pro identifikaci stačilo s ním jen pořádně zacvičit a indikátor P kanálu je při poslechu radia už v klidu.
Edit: ne, tak hlavní problém byl jinde: držák dvojitého potenciometru pro nastavení záznamové úrovně mgf je čtyřbodově zapájený v DPS, samozřejmě "na krajíčku", přičemž ale onen držák zároveň tvoří zemní propojky. No a přinejmenším jeden z bodů měl vaklo, takže se nedefinovaně odpojovala zem části obvodů mgf. To nevymyslíš...
Další problém je napůl ulomený kartáček v mechanickém přerušovači pro autostop, už pracuju na optice.
Edit: optika už pracuje. _________________ Kdo chce, hledá způsob;
kdo ne - hledá důvod.
Další problém: mgf při převíjení oběma směry dělá smyčky v kazetě, odvíjecí unašeč brzdí mnohem pomaleji než navíjecí a po stopu je hotovo.
Co s tím? V mechanice nejsou patrné žádné brzdy, které by ev. šly seřídit, servisní manuál o tom taky nemluví (nemá o čem).
Taky se občas nespustí (či spustí se zpožděním) přivíjení pravého unašeče při PLAY - zřejmě se nepřeklopí kulisa s poháněcím mezikolem. Všechna pryžová obložení mezikol jsou přebroušená, materiál je jak nový. _________________ Kdo chce, hledá způsob;
kdo ne - hledá důvod.
No, kulisa se pohybuje volně, resp. pohybovala, když mechanika byla venku - teď se k tomu už zase klasicky nemůže.
Holt půjde znova ven a všechno prohlídnu ještě jednou. Asi to pak dám dohromady provizorně bez vnitřního krycího plechu, aby bylo vidět, co se tam děje.
Jen mě překvapuje, že ty smyčky po stopnutí přetáčení tady asi nezažil nikdo další. Nebo jo a je to normální?
Edit: tak závada někdy nefunkčního přivíjení P unašeče při PLAY odhalena - je to vidět zezadu. Občas se prostě neroztočí motor unašečů.
Budu zkoumat, co s tím (vyčistit, namazat? - subjektivně ale už teď jde lehce). Nebo mu při rozběhu dát "štouchanec" v podobě vyššího napětí....podívám se do schématu. _________________ Kdo chce, hledá způsob;
kdo ne - hledá důvod.
Motor vadný není (i když údajně bývá), přetáčí dobře. Ta mechanika není složitá, na svou dobu je to dost špičkové dílo (zvaž, co tehdy a na této straně drátů bylo za možnosti). Díky třem motorům tam odpadla spousta mechanických dílů...
Nevím, co myslíš pod pojmem "drahá". No a nespolehlivá? Už jsem viděl výrazně větší tragédie.
K technice a mnou učiněným krokům: motor unašečů ve funkci přivíjení P unašeče je napájený ze Zenerovy diody VD802 (KZ260/5V6) přes diodu VD801 (KY130/80). Záporný pól motoru je připojený na GND přes VD703 (KY130/80) a VS702 (KT501).
VD802 v originálu měla snížené Zenerovo napětí cca na 5,2V. Vyměnil jsem ji za jinou (změřenou) 5V6 ZD srovnatelného Pmax a VD801 nahradil za Schottky SK54. Na motoru unašečů je teď citelně vyšší napětí a rozbíhá se lépe.
Ještě čekám, až mi přijde lepší řemínek, než co tam byl (elastičtější, tenčí) - ten má taky velký vliv na funkci, chce to zvolit optimum mezi schopností přenášet kroutící moment a minimálním mechanickým odporem. _________________ Kdo chce, hledá způsob;
kdo ne - hledá důvod.
Ona ta mechanika fakt moc dobrá není, zvlášť tahle část řešící převíjení. Všechno je závislé na záběru těch gumových koleček a stavu obložení, nastavit to pořádně vlastně nejde. V tomhle je zlatá SM260, kde je to uděláno ozubenými koly a funguje to mnohem spolehlivěji, ne podle nálady.
Založen: May 13, 2009 Příspěvky: 5694 Bydliště: BA-Petržalka :(
Zaslal: ne červenec 20 2025, 16:51 Předmět:
Taký prípad je bežný, že komutátor je zašpinený starým zatuhnutým mazivom, alebo zoxidovaný. To potom má na niektorých miestach väčší odpor, a pokiaľ na nich zastaví, tak sa rozbieha neochotne, až pri vyššom napätí. Riešenie je motor rozobrať a komutátor vyčistiť. _________________ Globálne otepľovanie je spôsobené masívnou zástavbou a rúbaním storočných stromov. Kamene namiesto trávy tiež prispievajú k otepľovaniu.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.