Takže případné problémy s PureTechem jsou v tomto světle málo pravděpodobná banalita.
Co byste k tomu ještě chtěl čtenářům říci? _________________ Nepoužívám smajlíky. Pobavený nebo ironický tón si laskavě domyslete sami.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 20531 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: ne červen 29 2025, 10:25 Předmět:
Motorů pure-tech určitě nevyrobili patnáct, ani patnáct tisíc, aby se případná konstrukční vada dala ututlat. Servisní intervaly pravidelných výměn oleje, řemenu i filtru jsou určitě nastavené výrobcem tak, aby střední doba (a kilometry) mezi poruchami vyhověly i v případě, že s tím jezdí technické tele, kterému je jedno, zda motor šetří, nebo mu dává na zadel.
Dodržujte ty kilometry, měsíce a druh oleje, které jsou předepsány, a motor vydrží.
A rozebírat tu kostrukce různých motorů je nesmysl: každý výrobce, když nechtěl koupit patent či licenci na nějaké řešení, musel to nějak obejít. Přesto, že nám některé konstrukce přijdou bizarní, jezdí to.
Trochu OT: včera jsem tankoval na silnici I/38 u pumpy Vendys & V nad sešupem k Boleslavi a nabral jsem N95 E5. Zlákalo mě, že to inzerovali už na totemu i na stojanech. Škoda, že se mi vešlo jen 26 litrů, takže to mám namíchané s asi 12 litry E10... asi budu muset na tu stranu zajet častěji, než sotva jednou ročně.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 33960 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne červen 29 2025, 11:39 Předmět:
Hill napsal(a):
... Servisní intervaly pravidelných výměn oleje, řemenu i filtru jsou určitě nastavené výrobcem tak, aby střední doba (a kilometry) mezi poruchami vyhověly i v případě, že s tím jezdí technické tele, kterému je jedno, zda motor šetří, nebo mu dává na zadel.
Dodržujte ty kilometry, měsíce a druh oleje, které jsou předepsány, a motor vydrží.
...
Jardo divil by ses, ale právě ten gumo-plastovej řemen pohánějící rozvod u PureTechu je všeobecně nejvíc kritizovaná věc - právě proto, že je namočenej v olejový lázni. A paradoxně ten, co mu podle tebe nejvíc "dává za uši" mu v podstatě dělá nejlíp jak to jen jde, protože aspoň dostane rychle motor na teplotu, při který se z oleje odpařujou zkondenzovaná voda a palivo, vstříknutý v rámci studenejch startů navíc do válců. Šetřílek, kterej to jen tak šolíchá a poskakuje kolem komína si akorát zdegraduje olej benzínem a jeho složky právě díky €urohujerskýmu mixování babišsraček napadají ten řemen hůř, než když se s autem jezdí "furt plnej". A to, že výrobci už dávno přešli na program "auto kup, 5 let jezdi a pak ho dej do šrotu" že bys ty nevěděl? Oni potřebujou prodávat pořád modernější plechosráče, nacpaný zbytečnostma až škodlivostma a ne aby auto vydrželo 20-30 let - takže podle toho i nastavujou režim kontrol a výměn. Už u favořitě ještě tenkrát AZNP tvrdívalo, že "náplň převodovky je celoživotnostní" a není ji potřeba měnit. Když ses ale zeptal v Paramu na výměnnej interval oleje PP-80H, kterým se ty špajzky plnily, tak ti odpověděli, že obvykle 5-6 let a přibližně 100 000 ujetejch kilometrů - maximum udávali 8 let. A to se za celou dobu nezměnilo. Ale u motorovejch náplní se zrušil záběh a první výměna po 1500km - dělá se až po 5000 a pak se DOPORUČUJE přecházet na interval 30 000km nebo 2 roky. Jen ti co umějí přemejšlet dávají interval 1 rok nebo 15 000km. Myslíš si, že za těch 30 let se v olejařině podařilo učunit nějakej revoluční skok, takže by se proti konci "osmdesátek" něco radikálně změnilo na životnosti maziv? Já si to nemyslím, zkušenosti lidí to taky potvrzujou - že ty takzvaný "doporučení výrobce" ohledně právě výměn mazacích náplní jsou pro samotnou techniku spíš škodlivý. A to i když se používají výhradně plnoprůtokový filtrace a chladiče oleje - prostě výrobci AUT záměrně lžou a dělají všecko pro to, aby jejich produkt s vodřenou řití překonal záruku a pak se neopravitelně rozesral - aby sis ty jako zákoš musel jít koupit nový auto. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Vlastně máme obrovskou kliku, že jsi tady, abys nám řekl co nekupovat.
Chyba jen že už mám nový auto na cestě. Měl jsem se nejdřív zeptat.
Mimochodem, pokud by někdo chtěl výhledově auto s "poctivým motorem, držákem, ještě z doby kdy to nevojebávali blablabla hurá, bez otravných asistentů, škoda že se to nestartuje klikou", tak někdy na podzim bude volnej náš (můj a manželky) Outlander. Už je dost ošoupanej zvenčí i zevnitř, ale jako pohodlný a prostorný pracovní/punkový auto ještě myslím poslouží pár let. _________________ Nepoužívám smajlíky. Pobavený nebo ironický tón si laskavě domyslete sami.
Naposledy upravil ransom dne ne červen 29 2025, 12:05, celkově upraveno 1 krát.
Dodržujte ty kilometry, měsíce a druh oleje, které jsou předepsány, a motor vydrží.
Mám motor HR13DDT,(Nissan,Rencek,Mercedes) a výrobce nastavil výměnu po 30tis.I tu první !! To už je daleko za hranou i když ho tam je 5,5litrů.Měním co 10tis,první od novoty po 6ti tis. a motor jede jak hodinky
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 20531 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: ne červen 29 2025, 15:35 Předmět:
Dobrá, když OT, tak OT: když jsem použil termín TT, myslel jsem takyřidiče, který si po několika tisících kilometrech všimne, že to, co mu při startu cinklo, souvisí s kontrolkou mazničky s klíčem, jezdí v zimě kilometr na nákup a zase zpět, podtáčí motor, protože poslechne displej, který říká, že má podřazeno, místo toho, aby řadil když ne podle ucha, aspoň podle otáčkoměru.
Měl jsem vždy jen atmosférické motory: první nevím označení, ale byl ve Spartaku Š440, tam se měnil M6A po 6 - 7 tis.km, pak tři dvoutaktní dvouválce v lamino turbo (s olejem v benzínu), následovaly dva G10A (první origo Japonec, druhý Maďar v licenci - ty měly rozvodový řemen, ale na suchu, výměna oleje do 10 - 11 tis.km, japonský vyndaný s 210 tis.km ze shnilé kastle ještě někde běhá, maďarskému od 150 tisíc km začala růst spotřeba oleje až na litr na 10 tisíc km), pak maďarský K12C a teď mám mildhybrida s japonským K12D.
Řemen měly jen ty Géčkové tříválce, všechny ostatní byly čtyřválce s řetězem. U Káčkových motorů máme nastavené upozornění na výměnu oleje a filtru při 15 tisících, ačkoli předpis výrobce říká 20 tisíc u céčka, a 25 tisíc u káčka, přitom ještě hladina je nad spodní značkou a netřeba dolévat.
Dost otravná je ta šipka "přeřaď si", ta je z výroby seřízená tak, že se bojím vymlácení ojnic. Ale naučil jsem se ji ignorovat. Jestli je podobně seřízené i ovládání automatické převodovky, tak to si ty motory musí nechat hodně líbit, protože v obcích musí makat výrazně podtočené.
Zajímavý je, že automaty vesměs řadí rozumněji než tyhle napovídátka. _________________ Nepoužívám smajlíky. Pobavený nebo ironický tón si laskavě domyslete sami.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 33960 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne červen 29 2025, 17:47 Předmět:
Hill napsal(a):
...
Řemen měly jen ty Géčkové tříválce, všechny ostatní byly čtyřválce s řetězem. U Káčkových motorů máme nastavené upozornění na výměnu oleje a filtru při 15 tisících, ačkoli předpis výrobce říká 20 tisíc u céčka, a 25 tisíc u káčka, přitom ještě hladina je nad spodní značkou a netřeba dolévat.
...
Jardo, volej se mění proto, že je tepelně (a)nebo chemicky zdegradovanej natolik, že nedává dostatečnou záruku na správný plnění svý funkce za všech předpokládatelnejch okolností, ne proto, že by ubejval - to by ho stačilo jenom dolejvat. I takový systémy se doposavad používají = v letectví, ztrátový mazání olejem horší kvality je levnější, než bezeztrátový, ale vyžadující extraspešl kvalitní = superdrahý maziva, protože zaručuje, že na mazaný místa se vždycky dostane nepoškozený a čerstvý mazadlo, i když třeba nižší kvality, ale je bezproblémově dostupný a cena za nucenou spotřebu je ekonomicky akceptovatelná. A rozhodně tím nemyslím auta, kde je porušený nějaký provozní těsnění a olej doslova teče do spalovacích prostorů v množství litr na 1000km a víc, i když i takový běžně jezdí a díky katalyzátoru projdou i kontrolou emisí bez ztráty kytičky nebo ty ultramoderní motory, kde v zájmu snížení provozního tření je přímo konstrukčně snížená těsnost rotujících míst a olej tam vytváří nejen mazací, ale i dotěsňovací vrstvu - a ty pak žerou 0,5litru na 1000km i víc a výrobce to prohlašuje za běžný a normální. To už podle mě moc normální není.
ransom napsal(a):
Zajímavý je, že automaty vesměs řadí rozumněji než tyhle napovídátka.
A taky mají už od docela dávný doby větší počet rychlostních stupňů než manuály, takže dokážou držet mnohem vyrovnanější režim běhu motoru, než je schopnej sebelepší řidič používající manuál. Dřív to bylo obráceně, hlavně v době hydrodynamickejch měničovejch automatů, který bejvaly až do zhruba 80. let jenom 3-kvaltový, zatímco manuály byly už v tu samou dobu naprosto běžně 5Q. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Dec 24, 2017 Příspěvky: 8210 Bydliště: Praha 6 - Petřiny
Zaslal: ne červen 29 2025, 18:06 Předmět:
V 80. letech zdaleka nebyl pětikvalt běžnou záležitostí. U aut vyšší třídy ano, ale tehdejší Golfy, Kadetty, R9/11 a podobně byly s nižšími motorizacemi a sociál výbavou běžně čtyřkvalty. _________________ Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 33960 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne červen 29 2025, 18:25 Předmět:
U "sedmdesátek" bych ti to uznal. Ale pokud nám tady chceš tvrdit, že "emková šáde" s motorem 1044 nebo 1189ccm byla auto vyšší třídy - a přesto dostávala sériově 5Q už od roku 1985 jako vyšší vejbavu a od roku 1987 kompletně celá produkce a bezprostředně následující fanouš a jeho mladší ségra filcka se ani s jinou špajzkou než 5Q nevyráběly, pak si odpověz sám, kdo si tady kadí do dutiny stomální ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Dec 24, 2017 Příspěvky: 8210 Bydliště: Praha 6 - Petřiny
Zaslal: ne červen 29 2025, 18:39 Předmět:
Mnou vlastněný Opel Kadett 1.6D výbava LS, rok 1984, čtyřkvalt. Známý vlastnil Golfa II 1.6D výbava CL, rok 1986, čtyřkvalt. O Corsách, Fiestách apod ani nemluvím. U nás v ulici stával Peugeot 106 (což rozhodně nejsou osmdesátky) nějaké sociál edice a měl čtyřkvalt.
Škodivky (1985 a pozdějc) coby sériové měly pětikvalt jen 130 L/GL, 120 LS/LX/GLS, 125L a "top" modely 135/136 L/GL a všechny Rapidy. U stopětek si jist nejsem, asi tam "teoretická" možnost pětikvaltu coby výbavy na přání byla. Ostatně, v roce 1988 se už stopětky nedělaly. A objem byl 1046 cm³, to jen na okraj. V tom množství informací co víš se taková chybka občas vyskytne. _________________ Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 33960 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne červen 29 2025, 19:29 Předmět:
Hubert_79 napsal(a):
...
Škodivky (1985 a pozdějc) coby sériové měly pětikvalt jen 130 L/GL, 120 LS/LX/GLS, 125L a "top" modely 135/136 L/GL a všechny Rapidy. U stopětek si jist nejsem, asi tam "teoretická" možnost pětikvaltu coby výbavy na přání byla. Ostatně, v roce 1988 se už stopětky nedělaly. A objem byl 1046 cm³, to jen na okraj. V tom množství informací co víš se taková chybka občas vyskytne.
5Q byl od "emky" V TUZEMSKU volitelnej i pro 105, jen byl vázanej na vyšší vejbavu. Ale byl z fabriky, žádnej bastl ani extra luxus kára. A na export jako "Skoda Estelle" respektive "Skoda Super Estelle" emkový škodifky od modelovýho roku 85 = podzim 1984 ani se 4Q nechodily, vyvážely se výhradně s 5Q. Konstrukční řada 125/130/135/136 dtto už vůbec se 4Q nebyla. A to v cizině škodovky byly "socka kchár".
A objem 1044 ccm uváděl i tátův "malej techničák", když mezi rokama 1985 a 1987 vlastnil "stopětku elku". Někde se přitom psalo i 1049 ccm. Vím že Wiki uvádí 1046 ccm, ale skutečnej obsah válců se u jednotlivejch motorů mohl lišit až o 12 ccm podle toho, kolikátej výbrus to byl. Navíc tahleta konkrétní škodifka bylo vůbec první auto, se kterým jsem (tenkrát samozřejmě načerno, na samotným začátku jsem neměl ještě řidičák ani na fichtla) jezdil sám bez tátova dozoru po běžný silnici, vozil jsem v ní i svou první holku tak, aby to její rodiče nevěděli, protože její táta byl přesvědčenej "pitomec stojící vedle blbce" a kdyby mě načapal za volantem, asi by mi ze hřbetu stáhnul kůži a natáhnul by ji na buben, se kterým by chodil na průvody a na fotbal. Takže si ji extra dobře pamatuju. A na to, jaký ty stopětky byly na cestě lemry, ale nemělo nějakejch 1044 nebo 1046 kubíků vůbec žádnej vliv, ten pátej kvalt měl vliv rozhodně větší.
Takže opakuju - to, že pětikvalt byl v osmdesátkách známka auta vyšší třídy, sis vycucal z palce a snažíš se tady zase překrucovat to, co jsem napsal. Právě v těch osmdesátkách se 5Q převodovky začaly rozšiřovat i do aut nižších tříd. Byla to snaha výrobců o snížení spotřeby paliv následkem ropný krize z první půlky sedmdesátek, kterou jsem na rozdíl od tebe zažil - sice jako kluk, ale moc dobře si pamatuju, jak najednou vyskočila cena benzínu o skoro 50% - i přes dodávky "levný sovětský suroviny bratrským ropovodem Družba". _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Volha měla čtyřkvalt ještě v roce 97.
Škodovácký zadokolky měly pátej kvalt hlavně kvůli strašnýmu rambajzu, a ani tak jim to nebylo nic platný.
No a co se automatu týče, tak třeba papalášskej ZIL-111 měl dvoukvalt. Jako městskej autobus. _________________ Nepoužívám smajlíky. Pobavený nebo ironický tón si laskavě domyslete sami.
Zdravím odborníky, měl bych dotaz. Mám Opla 1.8 atmosféru s pětikvaltem a zdá se mně to dost krátký, na 3000 ot/min to jede 115 km/h. Zlepší se to nějak znatelně, když tam dám 65ky gumy místo těch 55tek, co na tom jsou? _________________ Věci,které fungují,se ZÁSADNĚ neopravují...
Založen: Dec 24, 2017 Příspěvky: 8210 Bydliště: Praha 6 - Petřiny
Zaslal: ne červen 29 2025, 20:39 Předmět:
Stopětka měla 1046 cm³ a neuvádí to jen Wikipedie. Těch 1044 sis zas vycucal z prstu ty. To jen na okraj.
A ano, uvádíš, že v osmdesátkách se pětikvalty začaly rozšiřovat, rozhodně u levnějších aut západní provenience nebyly pravidlem. U těch škodovek to samozřejmě bylo i díky zlevnění výroby, proč dělat x typů převodovek, že. Takhle se dělala defacto jedna skříň a jen se lišily stálým převodem podle motoru.
Na dotaz ohledně Opela a pneu si netroufám odpovědět, neboť odborník je tady pouze jediný. Tak si dej dělat popcorn, vytáhni pívo z lednice a připrav se na dlouhé čtení _________________ Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.