Zaslal: st květen 07 2025, 17:15 Předmět: Přebíjení akumulátoru zahradní traktor - John Deere RX75
Zdravím, řeším takovou záludnost. Mám sekací traktor John Deere RX75 s motorem Kawasaki FC290V s elektrickým startováním. Je tu použita elektroinstalace 12V. Startér je 600 W. Na doporučení servisního manuálu používám aku s 250 A startovacím proudem z motorky. Problém je, že na plný plyn přebíjí klidně 22 V.
Ze servisního manuálu jsem zjistil následující. Osazovaly se dvě varianty jednofázových alternátorů. Slabší, ze kterého vede pouze jeden vodič, za kterým je pouze usměrňovač a má za ním být DC 12 V, 3 A. Silnější (kvůli světlu atd.), ze kterého vedou dva vodiče a v tomhle případě tam byl regulátor, za kterým mělo být 12 V a 13 A. Mám tu slabší verzi jen na dobíjení.
Co mám dělat, když mi to přebíjí? Nechápu, že tam není regul. Napadlo mě ho tam dodat. Koupil jsem takový univerzál, co se používá do Briggs a Straton sekaček. Má ale na vstupu dva vodiče. Proč jde z mého altíku jen jeden vodič, je alt ukostřen patrně na stator? Můžu ten regul použít? Můžu druhý vodič do regulu natáhnout kostru?
Čekám, až dojde náhradní usměrňovač, jestli třeba není regulace v něm. Vcera jsem starý kuchnul, ale nic v něm extra není co k vidění. Už fakt nevím, jak to zbastlit. Díky
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 19710 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: čt květen 08 2025, 5:40 Předmět:
Nepíšeš , kolik dává při zapnutých světlech , jestli je to OK , a předpokládám , že bude , musíš mít rozsvíceno vždy . Pokud to bude stejné , či to chceš změnit , potom přes rozumný odpor dát zkratový regulátor . Pod tímto heslem zde hledej .
Založen: May 01, 2008 Příspěvky: 866 Bydliště: Praha 5
Zaslal: čt květen 08 2025, 9:07 Předmět:
Tebou uváděné hodnoty jsou poněkud chaotické až podivné.
Provedl bych obecná základní měření. Měřit vždy na svorkách akumulátoru!
Jaký je akumulátor? Kolik má amperhodin?
Napětí na acu naprázdno, když neběží motor je jaké? Jaké je napětí na svorkách odpojeného acu při zatížení tak 100A po dobu 2s? Nemělo by chodit pod 8V. Dobíjení bude patrně na principu, že „chodí přes cívku“ permanentní magnet a je přiřazen jednocestný usměrňovač. Regulátor říkáš není. Změřit napětí na svorkách akumulátoru při roztočeném motoru a zároveň měřit proud do něj. Případně připojit jiný podobný funkční akumulátor do 50Ah. Jak se hodnoty změnily. Na proud musíš použít multimetr, který umí RMS nebo ručičkový deprez. Jinak naměříš blbosti, protože jde o nabíjení pulzem. Na světla bude druhá cívka. Něco jako měl fichtl JAWA50.
Do změny tovární elektroinstalace bych se příliš nehrnul.
Luboš
Založen: May 01, 2008 Příspěvky: 866 Bydliště: Praha 5
Zaslal: čt květen 08 2025, 12:03 Předmět:
Uvádím obecný postup, který platí vždy. Ještě bych doplnil preventivní kontrolu „kostry“,když už je nějaký problém, tam to často začíná.
Vyčistit kontakty baterie. Povolit a vyčistit ukostření baterie na karoserii, propojení kasle na motor.
Propojení těla alternátoru na motor. Atd. Vyčistit namazat utáhnout. Co je mastné není „rezavé“. Už se to na EB řešilo. Přechodové odpory!!!
Luboš
Akumulátor je z motorky Varta TX20L-4. Dodává 250 A a má 12 Ah. Specifikace jsou podle servisního doporučení. Gelovka je to proto, že prý snese cětší proudy. Světla to nemá. Elektroinstalace je hodně primitivní. Jediná kostra (i kostra vedoucí z aku) je na startér, nic dalšího. + jde přes cívku na startér. Altík jsou 4 cívky a proti nim magnety, to sedí. Nevím, jak to bylo myšleno ve výrobě, ale existovaly právě ty dva typy. S rwgulem a bez. Nevím proč.
Aku na prázdno drží 12,5 - 12,6 V. Když otočím klíčem ve spínačce, sepne relé (nevím od čeho, nevím, co spíná) a napětí klesne na 12,45 V a motá se to kolem téhle hodnoty.
Dneska jsem nahradil usměrňovač regulátorem z Briggs a straton a pomohlo to, ovšem po hodině práce dává při plném plynu lehce přes 15 V. Taková situace ale při práci nikdy nenastane. Provozní režim je skoro o 2000 ot. méně a i při zatížení během sekání se motor nikdy nevytočí do maxima, takže pak se to pohybuje někde kolem 14,2 - 14,8 V, co jsem naměřil.
Také mi bylo sděleno, že starší altík může dávat víc, že se nějak nabijí magnety časem nebo co. Sám bych tomu nevěřil. Je to vůbec možné? Nechápu totiž, jak mohla originální elektroinstalace mít jenom usměrňovač.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.