Zaslal: ne květen 04 2025, 19:11 Předmět: Rozdíl mezi odporem 5W/35 Ohm a 50W/35 Ohm
Ahoj, kára za auto má LED světla a jednotka tažného v autě to špatně vyhodnotí a háže chyby a blikají rychle blikače. Potřebuji tam připojit paralelně odpor cca 35 Ohm, aby se zvýšila zátěž v obvodu, jako, kdyby tam byly žárovky 12V/21W. Dají se koupit takové ty hodně známé, na povrchu měděnozlaté odpory, je jich plný internet. Ale například v té variantě 35 Ohm existuje 5 Wattový, 10 Wattový, i klidně 50 Wattový. To znamená, že se v obvodu budou chovat úplně stejně ? Nebo že ten 50 Wattový se bude méně hřát ? Díky za vysvětlení.
Tak začněmež tím jednodušším. Jak jsi přišel na odpor 35Ω? Jde o nějakou osvědčenou hodnotu z nějakého autofóra?
Žárovka 12V/21W má za provozu cca 6,8Ω.
Údaj o výkonu rezistoru říká, jak moc ho můžeš zatížit. Z kombinace výkon+odpor zjistíš na jaké nejvyšší napětí ho můžeš připojit, aby se výkonově nepřetížil.
Rezistory o stejném odporu připojené na totéž napětí budou topit všecky stejně. Ty s malým výkonem to ale nemusejí přežít.
Pokud bys na napětí palubní sítě (za běhu motoru do 14V) připojil rezistor s odporem 35Ω, bude na něm výkonová ztráta cca 5,6W. U blinkrů je zátěž přerušovaná a krátkodobá, takže by to rezistor o výkonu 5W měl přežít. Trvale by ho to po čase mohlo poškodit.
Rezistory se běžně vyrábějí v typizované řadě hodnot. Tady je nejbližší 33 nebo 39Ω. U přesných rezistorů ještě třeba 36Ω, to se sale u výkonových rezistorů asi moc vyskytovat nebude. _________________ Nepoužívám smajlíky. Pobavený nebo ironický tón si laskavě domyslete sami.
No těch cca 35 Ohm jsem někde vyčetl. Znamená to, že když má LED blinkr na káře nějaký odběr a paralelně se k tomu připojí takový odpor, už by jednotka v autě měla zaznamenat vyšší odběr a mělo by vše fungovat bez závad. Tkže v rámci životnosti by si doporučil alespoň 10 Wattový ? A opravdu i když ten 50 Wattový vydrží více, nakonec se ohřeje stejně ?
Založen: Jun 26, 2009 Příspěvky: 1382 Bydliště: Hlohovec (Sk)
Zaslal: ne květen 04 2025, 19:45 Předmět:
no hlavne sa pozri na to aký veľký je ten 50W odpor oproti tomu 5W , musí dokázať odviesť 50W tepla - nieje nahodou určený k montáži na chladič?
Vpodstate ano, 5W zohreje rovnako 5W aj 50W odpor, ale ten 50W to ľahšie odvedie preč - do okolia, takže teplota v °C nestupne rovnako , ale oveľa menej ako na tom 5W odpore (5W odpor sa zohreje oveľa viac)
EDIT: Keď to takto po sebe prečítam, kurňa zložite
Založen: Sep 04, 2019 Příspěvky: 622 Bydliště: Praha
Zaslal: ne květen 04 2025, 19:50 Předmět:
Pokud by ten 50W rezistor měl stejné rozměry jako ten 10W, jen by byl vyrobený z odolnějšího materiálu, těch cca 6W by ho ohřálo stejně. Zřejmě ale bude rozměrově větší, takže se těch 6W ztratí ve větší hmotě a ploše a bude se líp chladit, tudíž se tolik neohřeje.
Logicky bude opačný efekt, pokud by ten rezistor měl zatížitelnost 0,5W, že se rozpálí do běla a přeruší se, protože se ohřeje až příliš.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 33711 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne květen 04 2025, 19:51 Předmět:
Tomáši, těch cca 35Ω je daný rozhodovacím nastavením ŘJ, kdy už elektronika "usoudí", že odběr z danýho vývodu je moc nízkej na to, aby na něj připojená předpisová žárovka normálně svítila. Těch cca 0,4A co spočítal Misočko je úplně zbytnej odběr, kterej má za úkol výhradně oblbnout tovární "fíčuru" kontrolu funkčnosti žárovek. Konstruktéři to prostě v době nedostupnosti LED-náhrad žárovek nastavili tak, že ŘJ považuje odběr menší jak asi 20-25% nominálního proudu za poruchu. Takže když je žárovka 21W odebírající za normálních podmínek asi 1,8A nahrazená LEDkama, který svítí jak peklo už při proudu s bídou 0,2-0,3A - pak ŘJ usoudí, že "vlákno žárovky přehořelo respektive vývod k žárovce má nežádoucí svod". A vyhodí poruchu spolu s trvalou votravnou bimbací/pískací výstrahou na palubní desce. Změnit to v SW nelze bo "bezpečnost", takže se to obchází tak, že se k LEDkám paralelně natvrdo připojí odpory, který nedělají nic jinýho, než že "zbůhdarma pálí elektriku" a mění ji na teplo, aby elektronice v ŘJ vykázaly spolu s vysokoúčinným světelným LED zdrojem spotřebu cca 0,5-0,6A na místě tý původní 21W vláknový žárovky, což prudce intelygentní elektronice stačí, aby se upokojila a přestala dělat vyrvál ... Už jsem se setkal s označením takovejch "LED-žároviček" jako "CAN-bus LED", i když s komunikací po CAN-sběrnici vozidla nemají nic společnýho - jen mají právě v patici několik SMD odporů paraleleně k vlastnímu obvodu LEDek právě proto, aby odebíraly větší proud a oblbovaly tak ty kontrolní senzory odběru ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
To: Ekkar. Ano tak to určitě bude. Ta zátěž je pro jednotku rozhodující. Bohužel ty CAN bus Ledky často odchází nejen kvůli tomu, že 99% je jich z aliexpresu, ale že se jejich vnitřní obvody v patici upečou horkem nejen od ledek, ale právě i od těch dopřidaných odporů. Myslím teda zejména ty menší výkony ( parkovačky, SPZetky a tak ).
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.