Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Jaký proud SS odebírá dynamo ze Škodovky?
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Klob1



Založen: Mar 18, 2014
Příspěvky: 331

PříspěvekZaslal: po květen 20 2024, 12:28    Předmět: Jaký proud SS odebírá dynamo ze Škodovky? Citovat

Mám Dynamo 55A. Zapojím ho jako motor, vše v pohodě. Jenže mám jen Ampérmetr na stř. proud. Nemám na SS proud. Tím střídavým mám dojem, že je teď už nevím jestli jsem měl 7A nebo 0,7A. Popravdě už nevím. Tak jestli někdo nevíte, jak už zjistit ten ss proud., aniž bych musel mít měřák na SS proud? Chtěl bych to spínat přes Tyristor, popř. ovládat otáčky.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
ondraN



Založen: Aug 16, 2022
Příspěvky: 424
Bydliště: Roztoky

PříspěvekZaslal: po květen 20 2024, 12:58    Předmět: Citovat

Pokud je to starý ručičkový přístroj, tak ten dává pro měření max. hodnotu krát koeficient tvaru, což je u sinusu 0,707. Pokud tedy měříš SS proud, tak by mělo stačit vynásobit údaj 1,414.
Ale doporučuji zakoupit multimetr, který to umí. Dnes je to výdaj do 500Kč pro ty jednoduché, z druhé ruky se dá koupit ještě levněji.
A ještě poznámka, regulátor s tyrystory pro SS napětí, není nic triviálního. Spíše použít jako spínač MOSFET a PWM regulaci.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
pepik9



Založen: Aug 31, 2010
Příspěvky: 2422

PříspěvekZaslal: po květen 20 2024, 14:06    Předmět: Citovat

Poznámka: staré škodovky měly 200W, 55W měly Jawy.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
dred



Založen: Apr 08, 2007
Příspěvky: 1820
Bydliště: Handlová

PříspěvekZaslal: po květen 20 2024, 14:55    Předmět: Citovat

pepik9 - Nemýľ si Waty s Ampérmi Agree

55A dynamo malo pri 12V 660W - ale nenapísal z akej Škodovky... to mohol byť aj trambus - tiež bol starý Laughing Palubné siete s 12V dynamom neboli v tej dobe žiadne zvláštnosti ani u nákladiakov... 12V palubka a 24V štartér... 2 x12V batérie boli paralelne v palubnej sieti a pri štartovaní sa prepínali do série batériovým prepínačom pre štartér do série - na 24V... a tie 2 batérie 100+100Ah ++ muselo niečo vládať aj nakŕmiť .
Na osobákoch Škoda typu, nemuseli byť také silné dynamá, lebo pri krachnutej baterke sa dali roztlačiť a chmatlo to aj na remanentný magnetizmus v dyname..stačila dostatočná vzdialenosť, alebo rýchlosť Laughing

Klob1 - tvoje meranie určite nezodpovedá typu dynama vôbec... Pri 7A sa možno "ležérne" rozbehne naprázdno bez záťaže... a 0,7A je málo aj pre motorček z uťahovačky.
Skús dať aspoň náčrtok ako - a z čoho to napájaš..
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Klob1



Založen: Mar 18, 2014
Příspěvky: 331

PříspěvekZaslal: po květen 20 2024, 15:37    Předmět: Citovat

pepik9 napsal(a):
Poznámka: staré škodovky měly 200W, 55W měly Jawy.

Dobře. Škodověnka 100, ale ono to spíš může být 1000MB. Mám dojem, že jsem to už v té 100vce neměl, a byl tam už altík.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Klob1



Založen: Mar 18, 2014
Příspěvky: 331

PříspěvekZaslal: po květen 20 2024, 15:40    Předmět: Citovat

ondraN napsal(a):
Pokud je to starý ručičkový přístroj, tak ten dává pro měření max. hodnotu krát koeficient tvaru, což je u sinusu 0,707. Pokud tedy měříš SS proud, tak by mělo stačit vynásobit údaj 1,414.
Ale doporučuji zakoupit multimetr, který to umí. Dnes je to výdaj do 500Kč pro ty jednoduché, z druhé ruky se dá koupit ještě levněji.
A ještě poznámka, regulátor s tyrystory pro SS napětí, není nic triviálního. Spíše použít jako spínač MOSFET a PWM regulaci.

Děkuji za info. Klešťový digi, ale jsou tam jen stř. rozsah. Risknu digi mulktimetr, tam jsou stejnosměrné proudy, ale jen do 10A. Ono asi moc Dynamo nebralo, jen při sepnutí může ten proud vylézt nebo při zátěži.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Klob1



Založen: Mar 18, 2014
Příspěvky: 331

PříspěvekZaslal: po květen 20 2024, 15:45    Předmět: Citovat

dred napsal(a):
pepik9 - Nemýľ si Waty s Ampérmi Agree

55A dynamo malo pri 12V 660W - ale nenapísal z akej Škodovky... to mohol byť aj trambus - tiež bol starý Laughing Palubné siete s 12V dynamom neboli v tej dobe žiadne zvláštnosti ani u nákladiakov... 12V palubka a 24V štartér... 2 x12V batérie boli paralelne v palubnej sieti a pri štartovaní sa prepínali do série batériovým prepínačom pre štartér do série - na 24V... a tie 2 batérie 100+100Ah ++ muselo niečo vládať aj nakŕmiť .
Na osobákoch Škoda typu, nemuseli byť také silné dynamá, lebo pri krachnutej baterke sa dali roztlačiť a chmatlo to aj na remanentný magnetizmus v dyname..stačila dostatočná vzdialenosť, alebo rýchlosť Laughing

Klob1 - tvoje meranie určite nezodpovedá typu dynama vôbec... Pri 7A sa možno "ležérne" rozbehne naprázdno bez záťaže... a 0,7A je málo aj pre motorček z uťahovačky.
Skús dať aspoň náčrtok ako - a z čoho to napájaš..

Autobaterie 100Ah. na Dynamu je 55A Škodovka měla 12V.
To asi dojdu risknout a změřit mulťákem do 10A a budu vědět.
Jen mě to napdalo, jestli někdo to něměřil a nevěděl by.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Klob1



Založen: Mar 18, 2014
Příspěvky: 331

PříspěvekZaslal: po květen 20 2024, 15:47    Předmět: Citovat

Zkusím ten přepočet, a změřit, co naměřím v obojím. Možná to vyjde a mulťák vydrží.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19581
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: po květen 20 2024, 15:54    Předmět: Citovat

Správně, klešťák na střídavý proud ti stejnosměrný neukáže, leda střídavou složku (z usměrňovače bez filtrace, rušení komutací) - a i tu ukáže blbě, protože neznáš průběh té střídavé složky, abys to dokázal přepočítat.
Proud záleží na tom, jestlimáš vinutí dynama zapojené, jako derivační (to bude patně ono, stator i rotor jsou jedním koncem spojené s kostrou), nebo sériový motor.
V každém případě můžeš krouticí moment, potažmo otáčky, mechanicky zatíženého motoru řídit jen buzením (nezatížený na to příliš nereaguje). Stator napájet trvale.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Klob1



Založen: Mar 18, 2014
Příspěvky: 331

PříspěvekZaslal: po květen 20 2024, 16:16    Předmět: Citovat

Tak jsem to změřil. ustálený proud ss 5 a chloupek Ampéry. Při sepnutí to někdy v ss 8A, někdy 11A a někdy přetíženo. Pak už těch 5A. Možná to je spíš Dynamo 22A. Popletl s Alternátorem, který má těch 55A. Na půdě mám i Altík 35A.

Jednalo se mi o to Dynamo, že by pomáhalo jako motorek. U malého vozítka, kárky, nebo vozíčku.

Takže to asi je vyřešené s tím proudem.
Děkuji všem za nápomocné odpovědi.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
dred



Založen: Apr 08, 2007
Příspěvky: 1820
Bydliště: Handlová

PříspěvekZaslal: po květen 20 2024, 16:45    Předmět: Citovat

Na meranie "tak vysokých" prúdov je lepšie použiť "šunt" (bočník známej hodnoty) a merať na ňom úbytok napätia - prepočítať na prúd - a nehrozí poškodenie meráka!

Aj u takéhoto "malého" pomáhadla pri výkone práce môže dôjsť k "nepredvídateľným" udalostiam... sused si kúpil fúrik s batériovým pohon (značku neviem) , ale už pár krát menil poistku, lebo sa mu "šmyklo" a fúrik zabral do "protiprúdu" - lebo kúsok náhodou cúvol Very Happy
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 32054
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: po květen 20 2024, 17:18    Předmět: Citovat

dred napsal(a):
... sused si kúpil fúrik s batériovým pohon (značku neviem) ...
MOTÚČKO by Isolit BRAVO Jablonné nad Orlicí
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
TAKJAN



Založen: Nov 17, 2011
Příspěvky: 6568
Bydliště: U Litomyšle.

PříspěvekZaslal: po květen 20 2024, 18:30    Předmět: Citovat

Já kdysi použil dynamo ze škodovky na dětské autíčko. Ale stator jsem převinul a udělal z toho seriový motor. Sílu to docela mělo, odběr teda taky.
_________________
Spát je dobré. Být mrtev je lepší. Nikdy se nenarodit je nejlepší.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 32054
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: po květen 20 2024, 20:17    Předmět: Citovat

Přesně, původní dynama byly co já vím derivační, s buzením do statoru postupně skokově odpojovaným (snižovaným) jedno-, dvou- a dokonce i někdy tříkotvičkovým elektromagnetickým regulátorem. Rotor s komutátorem a huhlýkama byl výstupní strana. Výkon měly 550, 600 a třeba pro sedany a dvanáctsettrosky - sanitky 900W při napětí 14,4V. U škodovek se dynama udržely až do prvních sérií řady Š100/110, mám pocit že to byly jen první dva modelový ročníky, do kterejch se montovaly dynama a od roku 1971 už tutově pod kapoty škodovek směřovaly jen a jen alternátory s integrovanýma diodama, ale pořád ještě mechanickýma dvoukotvičkovýma reglerama. Nejslabší typy byly tuším 32A (460W), pak byly 35A (500W), 42A (600W) a 49A (700W). U následující řady Š105/120/130 pak výkon alternátoru dál stoupal až na 55A (800W) a u výroby po roce 1984 se poprvé dostaly polovodičový regulátory. Do fáček a felin se pak už montovaly licenční altíky BOSCH se 70A a 90A, jenže to už bylo čtvrt století po ukončení dynam ...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
MiraSt



Založen: Apr 19, 2008
Příspěvky: 1477
Bydliště: Fryčovice

PříspěvekZaslal: po květen 20 2024, 21:09    Předmět: Citovat

a u výroby po roce 1984 se poprvé dostaly polovodičový regulátory. Dříve. Naši koupili 120 GLS v roce 80 a polovodičový regler to už mělo. I chladič oleje. Ale ten jsem dal časem pryč.
_________________
Posílal jsem elektřinu horníkům. Už dofárali. Důl Staříč - Paskov. Gravidity se nekoná. Na jaře 2023 zásyp. 20.4.2023 vyjel z dolu poslední vozík. 2.5.2023 se zastavuje hlavní ventilátor.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.21 sekund