...favoš (o kterým je řeč hned od začátku) měl už od začátku zapalování elektronický, ne "kladívkový"...
Kutilmil nám ale tvrdí, že to kontakt/kladívko má, protože je na něm "nekolik kV" a že to zjistil "meraním".
Tento způsob diskuse zdá se mi poněkud nešťastným
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32114 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: čt duben 18 2024, 23:07 Předmět:
Voni ve Skalici asi měli jiný favority, než který jsem potkával já, tak se jim to tam možná liší ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19604 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: pá duben 19 2024, 7:33 Předmět:
Nebere nic. Když odpadne relé, ztratí napájení jak zapalování, tak případná řídicí jednotka, případně kontrolky dobíjení a mazání - to vše bude napájené z vývodu 15a'.
A bude jedno, zda zůstal klíček zapnutý.
Teprve stisknutím tlačítka startéru (nebo dotočením klíčku), když dostane šťávu solenoid startéru, přitáhne relé a všechny obvody dostanou napájení. A odběr samotného hlídače v sepnutém stavu je jen o zlomek mA vyšší, než odběr relé.
K baterce bude připojený jen tlustý od alternátoru a spínací skříňka (nebo spínač zapalování a tlačítko startéru). Jako v autě při vypnutém klíčku.
Jen tam nebudou ty další okruhy, jako obrysovky a hlavní světla, osvětlení kabiny budky, brzdové světlo, tedy nic z toho, co lze v autě zapnout bez klíčku.
Založen: Nov 01, 2008 Příspěvky: 4297 Bydliště: Skalica
Zaslal: pá duben 19 2024, 8:14 Předmět:
Pokial by to zostalo takto, tak by zostal pripojený samotný riadiaci obvod relé. Aj ten chcem odpojiť. Potrebujem aby sa uviedol pod napätie až "zaštartovaním".
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19604 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: pá duben 19 2024, 8:39 Předmět:
Podívej se pořádně: nezůstane připojený ani ten obvod s relé (obvod samotný, když je relé přitažené, žere necelý 1 mA plus proud relé, něco kolem 50 mA, podle použitého relé). I kdyby obvod zůstal pod napětím při odpadlém relé, ten 1 mA odběru by byl tak desetina samovybíjecího proudu baterky, kterým ta baterka ztrácí, aniž by se z ní něco odebíralo.
Ale opakuji - když odpadne relé, není napájený ani hlídací obvod.
Proto je tam ten přívod od ovládání startéru, bez něj bys nedostal zapalování pod napětí. Na kolektorech Darlingtonu T3 sice zůstane napětí baterky (přes cívku relé), ale tranzistor nemá napájení do báze a nemůže sepnout, tedy i cívka relé je odpojená od kostry, je bez proudu.
Já už nevím, jak bych ti to vysvětlil, tak jsem aspoň do toho schémátka dokreslil směry, odkud kam teče proud, když je obvod sepnutý, nebo startuje. Když rozepne, neteče tam proud žádný. Nemá kam.
Založen: Nov 01, 2008 Příspěvky: 4297 Bydliště: Skalica
Zaslal: pá duben 19 2024, 9:59 Předmět:
Jasne hille. Ja som si v hlave prehodil červené šípky. už som pochopil. Ja som myslel že dávaš napájanie na hornú svorku. A to vieš. Zvod kondenzátorom je sviňa.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19604 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: pá duben 19 2024, 10:07 Předmět:
Ten by ti z autobaterky užral tak za deset let, a ta se do té doby vybije i bez svodu v nějakém kondenzátoru. Samotná baterka má samovybíjecí proces, který přepočtený na svodový proud, je nejméně 500x vyšší, než co by udělal ten kondenzátor.
Když v autech dnes nevadí tolik různých trvalých odběrů (centrál, dálkové ovládání, alarmy, imobilizéry), že po měsíci stání nenastartuješ, tak neřeš mikroampéry svodu.
Založen: Nov 01, 2008 Příspěvky: 4297 Bydliště: Skalica
Zaslal: pá duben 19 2024, 13:43 Předmět:
Išlo mi o princíp Hille. Ale ďakujem. Navrhnem DPS a uvidíme. Fungovať by to malo. Ak máš čas, dokresli ešte prosím vypínanie relé resp zapalovania tlačidlom, ktoré bude spínať na kostru.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19604 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: pá duben 19 2024, 15:47 Předmět:
Jaké spínání na kostru?
Prostě použiješ spínací skříňku (a pojistky), tak, jak byly v autě.
Nebo normální spínač mezi baterku a drát 15a a tlačítko mezi drát 15a a drát 50.
Zapneš vypínač, nic se nestane. Stiskneš tlačítko a sepne relé, současně se roztočí startér. Když motor naskočí, tlačítko pustíš a dál to bude držet relé.
No, a když budeš chtít motor stopnout dřív, vypneš vypínač (nebo klíček).
Založen: Aug 04, 2009 Příspěvky: 1314 Bydliště: okres Písek
Zaslal: pá duben 19 2024, 15:47 Předmět:
citace:
...ide o to, odpojiť baterku ked chcípne motor.
Otázkou je proč to všechno. Pátral jsem v paměti i v netétheru® a nějak mi uniká, že by měl někdy Favorit zapalování s kladívkem. Tím pádem nemůže dojít k tomu, že by se motor zastavil v poloze, ve které by trvale sepnuté kladívko "pálilo cívku a žralo baterku". Vždycky jsem zažil jen vozy s elektronickým spínačem, kterýžto měl indukční snímač v tělese rozdělovače (ten byl až na snímací cívku a tu čtyřcípou hvězdu shodný s klasikou do Škody 120, tj. s mechanickým regulátorem předstihu dle otáček a míry podtlaku) a cívku bez pomocného keramického odporu.
Ten spínač jsem nedávno opravoval. Okolo roku 2000. V onom konkrétním byl MBA810 a 2ks KUX41N. Při testu funkčnosti pak stačilo točit rozdělovačem rukou (měli ho demontovaný), zkušební svíčka byla připojená (přímo) kabelem z VN výstupu cívky a dávalo to pěknou jiskru každých 90°.
Nemá náhodou kutilmil na autě tu závadu, že mu něco neidentifikovaného způsobuje nežádoucí odběr? Požadavek na to odpojování mi přijde trošku zbytečný...
Naposledy upravil judeware dne pá duben 19 2024, 19:27, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32114 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá duben 19 2024, 17:30 Předmět:
Nemá to v autě, má to jako agregát, docela možná i s kogenerací. Akorát zas dělá Zagorku a tváří se tajemně jak ruina v Karpatech. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Nov 01, 2008 Příspěvky: 4297 Bydliště: Skalica
Zaslal: pá duben 19 2024, 22:08 Předmět:
To hill: nemam spinaciu skrinku. Teraz sa startuje tlacitkom vypina sa druhym tlacitkom tak, ze sa kladivko vyskratuje na kostru. Moze to tak fungovatvaj dalej, ale potom sa zapalko vypne az o cca pol minutu po chcipnuti motoru. Bolo by fajn, keby sa dal moto vypnut vypnutim rele a nie vyskratovanim kladivka.
Ekkare, kogenerační jednotky se spalovacím motorem Š 781 136 G, přizpůsobeným na plyn (benzín byl oproti plynu moc drahý), před dvaceti a více lety vyráběl TEDOM pod názvem Plus 22 AP, a později jako Premi 22 AP (A-asynchronní, P-paralelně se sítí).
Spalovací motor byl připojen k třífázovému asynchronnímu motoru 3x400V; 22 kW. Připojením k síti, se celé soustrojí roztočilo a po přivedení spalovací směsi (plyn+vzduch), spalovací motor nastartoval a po překročení 3000 ot/min, se z elektromotoru stal asynchronní generátor.
Ta jednotka proto žádnou baterku, ani startér neměla. Leda by měl kolega kutimil nějakou specialitu se synchronním generátorem pro ostrovní provoz. Třeba záložní elektrocentrálu pro výpadek sítě. Pak by to mohlo být i na ten benzín...
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.