Založen: Mar 30, 2012 Příspěvky: 3571 Bydliště: Havířov
Zaslal: st září 06 2023, 17:33 Předmět:
Odložená baterie se opravdu může po pokusu o nabití vyzkratovat i v několika článcích najednou. Desky se roztáhnou, ale jsou pokryty sulfátem, takže i když se někde dotknou, nevodí. Při nabíjení se sulfát rozpouští a tim se dosud nevodivé spojení stane vodivým. Když tu baterii necháš stát a pak do ní trošku klepneš, zkrat se možná odstraní, ovšem při dalším pokusu o nabíjení se opět obnoví. Zde není co zachraňovat. Tohle udělají jen desky v opravdu špatném stavu.
Ovšem dnešní olova už se zas tak rychle nevybíjejí. 3/4 roku odložená baterka, je-li v dobrém stavu, bude mít pořád napětí na všech článcích. Plně nabitá však nebude a dlouhodobě nenabitý stav ji ani tak neprospívá.
Založen: May 22, 2006 Příspěvky: 2579 Bydliště: Posázaví (JN79LT)
Zaslal: čt září 07 2023, 10:55 Předmět:
To takhle v práci, u jednoho stroje, který se startoval jednou za čas, byla špatná baterie 180Ah. Potřeboval jsem jednou vyjet z garáže, a samozřejmě baterie vybitá. Nedržela napětí, ale o tom se vědělo. Dal jsem teda baterii na nabíječku a nastavil asi 15A a šel na oběd. Za hodinu přijdu, a baterie vařila jak brambory. Nabíječka (NB22G) se asi pomátla, a rvala do baterie 50A. Baterie měla odhadem tak 45°C. Nechal jsem ji odplynovat, nastartoval jsem, a dobrý. Od tý doby baterie drží, a nastartuje motor i po měsíci stání.
To jen tak pro zajímavost. _________________ Lepší jednou ukázat, než desetkrát vysvětlovat
Desulfataci lze provádět i povařením.
Akorát že vyléčíme nemoc sulfataci a zařídíme si druhou a to koroze mřížky.
Jako měl jsem tu hodně baterek spíše menších a jen tak ze zajímavosti jsem je léčil. Někdy se to povedlo, ale většinou ne.
A dost často se stávalo, že se to jevilo oživený. A pak najednou zničeho nic vnitřní zkrat článku.
Ale od té doby co jsem sundal ze střechy soláry už to nedělám. Škoda platit elektriku.
Udražších baterek má smysl s něma něco zkusit dělat. Ale takové ty obyčejné 12V55Ah je nejlepší dát do surovin a koupit novou.
Založen: Dec 18, 2006 Příspěvky: 9685 Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí
Zaslal: ne září 10 2023, 16:37 Předmět:
Trochu teoretického minima...
dneska již přeterminována (SNTL 1987) ale, může se hodit
kniha o _________________ Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32114 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne září 10 2023, 18:16 Předmět:
Jo, tak přesně tohle "2., přepracované vydání" od SNTL z roku 1987 mám doma taky. Proto jsem tvrdil, že musely bejt minimálně 3 edice, kdy ta z BENu (modrá, lakovaná) je nejnovější. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32114 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po březen 04 2024, 19:00 Předmět:
Jistě, běžně se vyrábějí a jdou koupit. Musíš si ujasnit, jakýma proudama je chceš vybíjet - podle toho se dělí na startovací, trakční a staniční/zálohovací - podle toho si vybereš konkrétní typ. Čistý olovo už v žádnejch z nich ale nenajdeš - všichni výrobci přešli na "vápníkovou" technologii, kde se používá na elektrody olovo legovaný kovovým vápníkem - tahle legura snižuje samovybíjení. Jako výrobce osobně doporučuju každýmu Banner, jsou kvalitnější než Varty nebo Exidy. A bacha na to vybíjení - olověnkám ani tak moc neškodí hluboký vybíjení, z toho se dokážou "oklepat" a když jim dopřeješ regenerační dlouhodobější dobíjení malýma proudama, nebudou se ani moc zasulfátovávat. Pokud v co nejkratší době po ukončení vybíjení dokážeš zajistit nový nabíjení, můžeš olověnej článek doslova "vyžrat" až na napětí 1V, dokonce se uvádí až 0,8V - klasická autobaterka se tak dá vyčerpat až na hodnotu 6V nebo dokonce až na 4,8V - měřeno pod zátěží. To už jim ale ubírá životnost - prameny tvrdí až o 50%. Daleko škodlivější než hluboký vybití následovaný okamžitým novým nabíjením ale je ponechání baterky ve vybitým stavu - už s pouhýma 50% vyčerpanýho náboje se při ponechání baterky v klidovým stavu zvyšuje vnitřní odpor vinou narůstání vrstvy "tvrdýho" síranu na deskách až o desítky % ve srovnání s plně nabitou baterkou. Jinak na úplný vybití a "nechání tak" jsou nejmíň chulostivý louhový baterie - jak NiCd, tak NiFe, ty se daly oživit i po desítkách let zapomenutí na půdách nebo ve sklepích po parašutistech, který jima během WW II byli vybavovaní jako zdrojema pro svoje KV stanice ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: May 01, 2008 Příspěvky: 633 Bydliště: Praha 5
Zaslal: út březen 05 2024, 18:13 Předmět:
Pro zakladatele vlákna. To použití jednocestného proudu i přes žárovku je při 19Vac moc. Když moji kamarádi praští s autem do křoví pro nedostatek ND a potom přinesou baterku hodně vytlučenou, že je nabíječky fakujou, nastavuji V metr na 12,5 až 13Vdc režim jednocestně a číham až to začne reagovat na regulátor proudem A metru. Může to trvat víc než 24h. Potom přidávám na cca 1/40Ah (proudu) a v prvním nabíjení čekám na 14.5V. Atd jak jsem zde popisoval. V případě,že pohmatem některý článek hřeje, je ouvej. Když baterka leží nepřipojená tak to ještě jde. Horší když se to vytluče připojené. Potom už je to jenom štěstí.
Luboš
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2
Strana 2 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.