Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Kolik stojí 1 km elektroautomobilu ?
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 15, 16, 17  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
marat



Založen: Aug 06, 2009
Příspěvky: 301

PříspěvekZaslal: pá prosinec 08 2023, 13:20    Předmět: Citovat

Nejsem vyznavač EV, ale ty teorie okolo nedostatku energie pro EV jsou už směšné. Každá skupina si upraví realitu, aby jí ty teorie vycházeli.

Trochu se zamyslete nad tím, kam asi tak zmizí elektřina, která nebude potřeba k výrobě paliv, komponent, maziv a návazných odvětví. Navíc se paradoxně dají majitelé EV finančně motivovat k nabíjení v době nízkého vytížení energetických zdrojů nebo při letních přebytcích.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Ruprecht



Založen: Sep 28, 2005
Příspěvky: 1387
Bydliště: ZČ + JM

PříspěvekZaslal: pá prosinec 08 2023, 13:33    Předmět: Citovat

A trochu se zamyslete i nad chybějící spotřební daní -80 mld ročně (8tis na každého vč. kojenců a důchodců). Bude nutné najít, kde jinde to vybrat.
_________________
Kampaň, účelovka, nepodepsal, Palermo, ODS, Kalousek, je líp a jsou na to čísla, nastudujte si to.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 32853
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: pá prosinec 08 2023, 14:13    Předmět: Citovat

marat napsal(a):
Nejsem vyznavač EV, ale ty teorie okolo nedostatku energie pro EV jsou už směšné. Každá skupina si upraví realitu, aby jí ty teorie vycházeli.

Trochu se zamyslete nad tím, kam asi tak zmizí elektřina, která nebude potřeba k výrobě paliv, komponent, maziv a návazných odvětví. Navíc se paradoxně dají majitelé EV finančně motivovat k nabíjení v době nízkého vytížení energetických zdrojů nebo při letních přebytcích.
Marate, než si lehneš do vany a začneš vypouštět takový argumenty, schválně zkus posoudit, kolik toho ty elektrodebily proti spalovákům spotřebujou na údržbě a ND - když pomineme palivo, tak maziva do ložisek a redukčních převodovejsh soukolí potřebujou taky - aby je nemusely tak často měnit, musejí se na to používat extra spešl maziva, kde cena za litr/kilo není 200,-Kč, ale zhruba 10násobek. Protože to jsou mrdky těžký jako kráva, potřebujou i mnohem únosnější kola a pneumatiky - neboli gumy musejí bejt větší, těžší a tím pádem nevyhnutelně dražší. Další důsledek vyšší mrtvý váhy je nutnost tuhle váhu po zrychlení i zabrzdit - a ne vždycky je možný spolehnout se na brzdnou rekuperaci, ale musejí zasahovat i mechanicky působící kotoučový brzdy - který zas kvůli velký brzděný energii musejí mít větší rozměry a tím i vyšší cenu. Plus baterka, která má omezenou kapacitu vzhledem k možnýmu využitelnýmu prostoru prop ni a navíc má krátkou životnost - je menší než technická životnost zbytku auta, což znamená, že auto bude nucený draze rekonstruovat/generálkovat vložením new bateriovýho bloku, kterej ale stojí víc než polovinu hodnoty novýho kcháru - prostě už teď je jasný, že ty elektrodebily jsou cesta jen pro movitý uchazeče o nějakou občanskou mobilitu, rozhodně ne pro normálního uživatele. Na tom nic nezmění ani zvýšení počtu jejich kusů, protože výroba spotřebovává strategický surovinový zdroje víc =rychlejším tempem a k tomu víc vzácnějších položek surovinovýho seznamu než výroba spalovacích aut a ceny těch surovin pak raketově narostou, což opakovaně prodraží výrobu těch elektrodebilů. Vůbec není pravda, že provoz elektrodebilu je lacinější než spalováku - už jen v nákladech za "provozní materiál" jakým právě jsou gumy, brzdy, maziva, speciální náplně jsou na km jízdy a den života mnohem dražší než spalováky - jen si to jejich zastánci odmítají připustit k tělu a dokolečka a do zblbnutí se zašticujou nulovýma emisema elektrodebilu - jenže kolk CO₂ vyprodukuje jejich výroba a poexpirační likvidace, to už ekofašisti odmítají započítávat do svejch hodnocení ...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
marat



Založen: Aug 06, 2009
Příspěvky: 301

PříspěvekZaslal: pá prosinec 08 2023, 14:13    Předmět: Citovat

Tak, že by jim chyběli prachy se nebojím.
Zadotovali jsme FVE, tak musíme zdražit distribuci. Zadotujeme EV, tak zdražíme cokoliv nebo ke každé kWh přirazíme příspěvek na "zelenou dopravu".
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
marat



Založen: Aug 06, 2009
Příspěvky: 301

PříspěvekZaslal: pá prosinec 08 2023, 14:25    Předmět: Citovat

EKKAR: Hele mám MPV, tahám těžký vlek a ve srovnání s EV bych neřekl, že mám nějak vyšší náklady na maziva (spotřebu) nebo brzdovou soustavu. To že je EV "Iphone" pro bohatý je sice tak trochu pravda, ale co jsem si všiml, tak je polovina těch "bohatých" kvůli autu zadlužená až po uši, jenom aby si mohla s Teslou zablikat na písničku na nějakým srazu podobně postižených a postovat to na Instáč a Fejs.

Nechal bych to žít vlastním životem. Za 10 let budou ekofanatici v Bruselu buď popravený nebo jich bude víc, ale historie ukázala, že výsledek každého nepřiměřeného nátlaku na plebs je brutální revoluce.

Na druhou stranu ten nátlak na automobilky taky může přinést pokrok ve vývoji.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Valdano



Založen: Jan 01, 2023
Příspěvky: 1999
Bydliště: Česká Lípa

PříspěvekZaslal: pá prosinec 08 2023, 17:51    Předmět: Citovat

Podle článku viz tento odkaz z února 2023 se ceny baterií do elektromobilů pohybují v rozmezí zhruba od 200 tisíc do 1,2 milionu Kč a k tomu cena práce techniků za výměnu vyjde zhruba 10 až 30 tisíc Kč. Pro starší typy elektromobilů jako Nissanu Leaf nebo u Hyundai Kona je cena za výměnu celé baterie cca 200 tisíc Kč (i pro Dacii Spring se výměna baterie vejde do této částky). Pro Teslu Model 3 to vychází okolo 300 tisíc Kč, za verzi Long Range připlatíte cca 70 tisíc Kč a pro Model S je cena okolo 350 tisíc Kč.

Pro Škodu Enyaq iV 80 a VW ID.4 vyjde něco přes 450 tisíc Kč a pro Citroën ë-C4 necelých 550 tisíc Kč. Také záleží na tom zda se mění celá baterie nebo jen několik modulů z ní. Například baterie u Škoda Enyaq je modulární, obsahuje 12 modulů a umožňuje výměnu jednotlivých modulů. Zdaleka ne vždy se mění celá baterie viz toto video. Jeden modul baterie pro Škodu Enyaq stojí cca 45 tisíc Kč.

Pro Audi e-tron stojí výměna celé baterie 750 tisíc Kč a v případě e-tronu Sportback lehce přes milion korun. Nejdražší baterii má zatím Mercedes-Benz EQS s hodnotou přesahující jeden a čtvrt milionu Kč.

Ceny se však mohou výrazně lišit z pohledu stavu baterie viz modulární baterie, dále dle množství práce techniků, zdroje nákupu a dalších faktorů. Uvidíme jak budou postupem času ceny baterií i samotných elektromobilů klesat.

Postupný pokles cen může mít spojitost i s tím jak se Čína začne stále více prosazovat v této oblasti viz tento článek z prosince 2023 zmiňující, že gigant světového trhu s bateriemi dokončil test vyvíjené platformy, která se skládá z baterie, elektromotorů i dalších klíčových součástek, na které lze postavit osobní elektromobil takřka jakékoliv značky. Hodnoty, které vyplynuly z testů jsou nadějné. Naměřený dojezd na jedno nabití měl dosáhnout cca 1000 km při spotřebě 10,5 kWh na 100 km. Dobít baterii energií pro dojezd 300 km mělo trvat pouhých 5 minut. Pokud se udávané hodnoty skutečně potvrdí, platforma se díky všem třem uvedeným hodnotám zařadí k nejvýkonnějším na trhu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Valdano



Založen: Jan 01, 2023
Příspěvky: 1999
Bydliště: Česká Lípa

PříspěvekZaslal: pá prosinec 08 2023, 19:24    Předmět: Citovat

Jen pro zajímavost tabulka srovnání nákladů na údržbu od počátku nového vozu až do pátého roku provozu včetně. V tabulce se porovnávají jen tři vozy KIA, a to naftová KIA Ceed, benzinová KIA Ceed a čistě elektrická KIA e-Niro. Vysoké náklady v třetím roce provozu elektromobilu KIA e-Niro jdou na vrub drahé výměně nízkovodivé chladicí kapaliny, která se stará o udržování akumulátoru při správné teplotě.

citace:
Elektrické Niro přitom prakticky v žádné prohlídce není dražší než spalovací soukmenovci, jenže pak přijde návštěva servisu ve 45 000 km (nebo po třech letech), kdy se mění nízkovodivá chladicí kapalina, která se stará o udržování akumulátoru při správné teplotě. To mj. zajišťuje stabilní rychlost rychlonabíjení i při dlouhých cestách.

V e-Niru s větší 64kWh baterií je kapaliny 13 litrů a kvůli svému speciálnímu složení, které má zamezit tomu, aby při poškození akumulátoru (například při nehodě) došlo ke zranění elektrickým proudem, je velice drahá. Kapalina se musí měnit i u e-Nira s menší 39kWh baterií, kde je jí 11 litrů, a také u technicky příbuzného Hyundai Kona Electric.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Valdano



Založen: Jan 01, 2023
Příspěvky: 1999
Bydliště: Česká Lípa

PříspěvekZaslal: pá prosinec 08 2023, 19:37    Předmět: Citovat

Zajímavý článek k postupům při výměnách modulů modulárních baterií do elektromobilů.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
rnbw



Založen: Mar 21, 2006
Příspěvky: 34766
Bydliště: Bratislava

PříspěvekZaslal: pá prosinec 08 2023, 20:31    Předmět: Citovat

Vymena jedneho modulu je dobra akurat tak na to, aby bateria vydrzala do konca zaruky. V pripade potreby sa niekolkokrat zopakuje. Je to ako menit jednu LED v podsvieteni TV.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
TAKJAN



Založen: Nov 17, 2011
Příspěvky: 6762
Bydliště: U Litomyšle.

PříspěvekZaslal: pá prosinec 08 2023, 21:03    Předmět: Citovat

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
TAKJAN



Založen: Nov 17, 2011
Příspěvky: 6762
Bydliště: U Litomyšle.

PříspěvekZaslal: pá prosinec 08 2023, 21:05    Předmět: Citovat

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Valdano



Založen: Jan 01, 2023
Příspěvky: 1999
Bydliště: Česká Lípa

PříspěvekZaslal: so prosinec 09 2023, 3:57    Předmět: Citovat

Zdroj: Škoda
citace:
Škoda poskytuje na baterie elektromobilů záruku na 8 let nebo do ujetí 160 tisíc km (podle toho, co nastane dříve). U vozů Enyaq iV a Enyaq Coupé iV je garantováno, že kapacita baterie po tuto dobu neklesne pod 70 % původní hodnoty. Škoda Auto po tuto dobu rovněž garantuje bezplatné opravy případných závad vysokonapěťových akumulátorů.

V podstatě stejné jako u Tesla Model 3 nebo třeba u Oplu a obdobné to bude asi u většiny výrobců elektromobilů. Výjimkou jsou elektrické Mercedesy se zárukou na baterii 10 let a 250 tisíc km, a ty také patří mezi ty cenově nejdražší.

Záleží jaké budou ceny baterií do elektromobilů do budoucna. Pokles se očekává, ale nebude nijak rychlý.

Zdroj: Pohyb cen baterií do elektromobilů
V roce 2010 byla cena přes 1100 USD/kWh.
V průběhu roku 2021 se pohybovaly ceny kolem 140 USD/kWh.
V polovině roku 2022 byly ceny kolem 120 USD/kWh.
Jenomže vzrostla poptávka a ceny začaly růst. Podle předpovědí se má v následujících třech letech cena vrátit zpět k hranici 140 USD/kWh. Poté, by měly ceny baterií do elektromobilů začít opět mírně klesat. Pokles cen pod hranici 100 USD/kWh se očekává až někdy po roce 2030.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
_luky_



Založen: Jan 28, 2009
Příspěvky: 668
Bydliště: okres Beroun, kraj Středočeský

PříspěvekZaslal: po prosinec 11 2023, 9:07    Předmět: Citovat

EKKAR napsal(a):
Vůbec není pravda, že provoz elektrodebilu je lacinější než spalováku - už jen v nákladech za "provozní materiál" jakým právě jsou gumy, brzdy, maziva, speciální náplně jsou na km jízdy a den života mnohem dražší než spalováky - jen si to jejich zastánci odmítají připustit k tělu a dokolečka a do zblbnutí se zašticujou nulovýma emisema elektrodebilu -

Protože jeden povoz na baterky mám už pár let doma, můžu tuhle větu směle vyvrátit:
Gumy - když člověk nejezdí jako prase, tak spotřeba gum je podobná jako na spalováku.
Brzdy - ty se skoro nepoužívají, takže si troufám tvrdit, že vydrží násobně více než u spalováku. Jen je potřeba na to myslet a občas je ošoupat, jinak to zrezne bude potřeba je měnit zbytečně brzo.
speciální náplně - Mám eGolf a nevím o žádné speciální náplni. Jak to má vypadat? Má to normální brzdovku, normální chaldící kapalinu (nemá chlazení baterky), náplň převodovky "doživotní".

Mám spíš obavu, že servisy nebudou mít co žrát. Proto u záruční prohlídky kvůli baterce tam má servis předepsány úkony jako "kontrola funkce klaksonu", "kontrola vylepení varovných štítků" apod.

S emisema na mě nechoďte, nám se v tom prostě dobře jezdí a ekonomicky to i po zdražení pořád ještě vychází.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
dracekvo



Založen: Feb 10, 2009
Příspěvky: 587

PříspěvekZaslal: po prosinec 11 2023, 12:34    Předmět: Citovat

Souhlas s _luky_

Gumy jsou úplně stejné. Pokud budete šlapat na krk nějaké 1.9tdi, tak je ojedete úplně stejně jako když budete šlapat na krk autu na baterky.

Brzdy spíš zreznou, než že by se ošoupali.

Výměna chladící kapaliny jednou za 8 let cca 2+2 litry a jednou za 60 tis km výměna 1l obyčejného ATF v převodovce. Samozřejmě po předepsaném čase výměna brzdovky.
Klimatizace klimatizuje 11 let bez nutnosti naplnění. Protože se nikde nic neklepe, tak spoje drží a chladivo nemá kudy utéct.

Jediná moje investice byla koupě nabíjecího kabelu asi za 3500,- z číny, protože v tom co jsem dostal k autu se vyhřáli konektory.

Elektroauto od novoty se asi nevyplatí. Protože o kolik stojí víc, tak při koupi vozu podobné třídy ten rozdíl v palivu prostě neprojedu. Navíc ho možná po 15cti letech prodám za víc jak nepoužitelný elektromobil s baterkama na 60%.

Ale tvrdit, že provozní náklady jsou vyšší jak u splaováku je s prominutím pěkná blbost.

Dělám si dlouhodobou statistiku a jsem už pod 5 kč/km. A je tam počítáno úplně vše. Koupě auta, STK, ručení, elektrika, gumy, atd.

Ale budu ho prodávat. Levné ježdění sice fajn. Ale je tam prostě to omezení, že když se splaším a rozhodnu se po práci někam skočit něco koupit na inzerát a podobně, tak to nejde.
Takže zkusil jsem, ale jak nebude dojezd +300km za cenu ojetiny do 200 000,- tak nic pro mě. Auto za 30 tis mi udělá lepší službu (vzhledem k tomu, že si jsem schopen vše odervisovat sám).
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
rnbw



Založen: Mar 21, 2006
Příspěvky: 34766
Bydliště: Bratislava

PříspěvekZaslal: po prosinec 11 2023, 12:55    Předmět: Citovat

Treba zapocitat stratu hodnoty auta od kupy po predaj. To je zdaleka najvacsia polozka.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 15, 16, 17  Další
Strana 11 z 17

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.26 sekund