Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32091 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne listopad 19 2023, 12:15 Předmět:
To nepatří do vesmíru, ale spíš do ftipů ... Jinak žádná novinka, dnešní pisálkové by zasloužili nakopat do (_!_) zepředu každej den ráno hned po probuzení z večerní kocoviny, aby se vzpamatovali a než začnou něco klofat do klábosnice, aby otevřeli Pravidla českýho pravopisu ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Jan 01, 2023 Příspěvky: 1752 Bydliště: Česká Lípa
Zaslal: ne listopad 19 2023, 13:58 Předmět:
Podle informací uvedených na Nasa Space Flight ke včerejší misi IFT-2 byl let lodi Starship 25 ukončen předčasně sebedestrukčním systémem tj. okolo T+00:08:07 když se telemetrické měření rychlosti zastavilo na hodnotě 24124 km/h ve výšce 148 km došlo k aktivaci FTS. Takže nejen nosič SuperHeavy B9, ale i samotná loď Starship 25 svůj let nedokončila úspěšně.
Ship 25 got very close to orbital velocity before it too was destroyed by the Flight Termination System (FTS)
FAA považuje tuto misi celkově za nehodu a podle oznámení na oficiálním twitterovém účtu FAA ze dne 18.11.2023 bude FAA dohlížet na vyšetřování.
FAA napsal(a):
The FAA will oversee the @SpaceX-led mishap investigation to ensure SpaceX complies with its FAA-approved mishap investigation plan and other regulatory requirements.
Nová kategorie raket, jak dnes prezentoval jeden kok*tek - pisálek
Jednou v roce 2007 jsem si uložil zprávu z teletextu (to co mne tam zaujalo jsem podtrhnul). No je to těžké, my pamětníci si toho všimneme, ale pro moderní investigativní bulvární žurnalisty je to doba jen o málo mladší než když se tu proháněli mamuti.
tText.JPG
Komentář:
Velikost:
46.23 kB
Zobrazeno:
67 krát
_________________ Ve strojovně je voda a na palubě se tančí.
Více jak 50 let po procházkách pozemšťanů po Měsíci a jejich návratu na Zemi, více jak 45 let po vypuštění Voyagerů, dodnes komunikujících se Zemí zpoza hranic Sluneční soustavy, po dalších fantastických vesmírných misích, po tom všem se dnes považuje za úspěch, když raketa vyletí 150 km vysoko a tam exploduje...
Neuvěřitelné, jak lidstvo ztrácí ambice. Pevně věřím tomu, že všichni žijící "Měsíčňané" a lidé, kteří se na těch fantastickcých projektech podíleli, vnitřně pociťují obrovské zklamání.
Vím, že je spousta zajímavých a úspěšných misí i dnes, ale pohužel bez lidí na palubě. A ten pohled na jásající řídící centrum, po tom, co jim to bouchlo byl fakt smutný.
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 17957 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: ne listopad 19 2023, 16:36 Předmět:
Valdano napsal(a):
Zdá se, že odpalovací rampa během tohoto startu přežila bez úhony viz obrázek rampy tři hodiny po startu mise IFT-2.
No nebyl bych si tak jistej. Koukni na ten bordel kolem padu. Různý kusy trubek a pod. Že by to tam zůstalo od IFT-1 se mi moc nezdá. A ta rozdrolená ochranná stěna z beton válců v ocelových klecích je taky dost ohlodaná. Škoda, že zatím není fotka zezhora dolů na rozrážeč spalin. _________________ Jirka
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 17957 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: ne listopad 19 2023, 16:43 Předmět:
Yarda1 napsal(a):
Jednou v roce 2007 jsem si uložil zprávu z teletextu (to co mne tam zaujalo jsem podtrhnul).
Ten redaktor to totálně zmatlal. Ti psi v roce 1951 opravdu byli ve vesmíru (výš než 100km) ale jen na balistický křivce. Rusáci je šoupli do hlavice rakety R1 (kopie Braunovy A4, neboli V2) a taky v raketě R2, což byla upravená R1 s oddělovací hlavicí. Je to popsaný na Astronautix encyklopedii.
Rozdíl mezi balistickou křivkou a oběžnou dráhou je samozřejmě obrovskej. _________________ Jirka
Založen: Dec 18, 2006 Příspěvky: 9685 Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí
Zaslal: ne listopad 19 2023, 17:28 Předmět:
nostalcomp napsal(a):
Neuvěřitelné, jak lidstvo ztrácí ambice. Pevně věřím tomu, že všichni žijící "Měsíčňané" a lidé, kteří se na těch fantastickcých projektech podíleli, vnitřně pociťují obrovské zklamání.
vývoj šel jiným směrem (nové materiály, mikroelektronika, počítače...) o vesmír není zájem _________________ Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32091 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne listopad 19 2023, 20:49 Předmět:
nostalcomp napsal(a):
Více jak 50 let po procházkách pozemšťanů po Měsíci a jejich návratu na Zemi, více jak 45 let po vypuštění Voyagerů, dodnes komunikujících se Zemí zpoza hranic Sluneční soustavy, po dalších fantastických vesmírných misích, po tom všem se dnes považuje za úspěch, když raketa vyletí 150 km vysoko a tam exploduje...
Neuvěřitelné, jak lidstvo ztrácí ambice. Pevně věřím tomu, že všichni žijící "Měsíčňané" a lidé, kteří se na těch fantastickcých projektech podíleli, vnitřně pociťují obrovské zklamání.
Vím, že je spousta zajímavých a úspěšných misí i dnes, ale pohužel bez lidí na palubě. A ten pohled na jásající řídící centrum, po tom, co jim to bouchlo byl fakt smutný.
Nelze se na to koukat dnešním pohledem. Obrovská expanze kosmonautiky ve 2. polovině 60. let minulýho století byla následkem obrovskýho skoku ve zbrojení = ty rakety, který postupně "vycházely z módy" u armády a letectva byly daleko levnější pro civilní použití na jedný straně Veľký Mľáky a na druhý straně světa zlevňovaly vývoj dalších raketovejch zbraní, protože se na jejich vývoj vynakládaly prostředky původně určený na "civilní" kosmonautiku. Pak přišla ropná krize, navíc se zastavil kvůli dohodám o omezení jadernejch zbraní i vývoj ICBM - prostě nebylo potřeba tolik obnovovat techniku, tak nebylo z čeho lacino konstrukčně obměňovat i kosmickou techniku a ta se jak vinou omezenejch financí, tak i zpomalení technickýho vývoje prostě zasekla - nebylo jak pokračovat v dosaženejch metách. Dyť původní závod o Měsíc vyprovokovali vojáci, co na něm chtěli mít válečnou základnu dovolující bombardovat celou Kouli - a když zjistili, že by tam trčeli na ráně jak bradavice na nose, svoje plány stáhli - a civil neměl žádnou náhradní "záminku", proč na ten Měsíc lítat.
I kvůli nabrání dalších poznatků o technologii a fyziologii posádek právě na dlouhodobý expedice k planetám i dál se soustředily obě strany na orbitální dlouhodobě osídlený komplexy, kde přeci jen i nějaký zdravotní komplikace znamenají nejdál několik hodin k doktorovi a případný technický problémy se taky řeší snáz. Vícenásobně opakovatelnej transportní systém se ukázal ne zas tak dobře opakovatelně použitelným, jeho údajnej protějřek na druhý straně Železný opony se dostal na LEO jen 1x a jeho další osud je tristní - protože na něj prostě ruSSákům nezbyly prachy. V podstatě veškerá technika, která před Melounovým SPACE-X lítala do vesmíru byla technologicky stará 40 a víc roků - a je úplně jedno, jestli to byl Space Shuttle, nebo rakety Ariane - pokračovatelky žabožroutskejch řad Europa a předtím Diamant a Emeraude, který startovaly ještě z kosmodromu Hammaguir v Alžírsku, nebo různý novodobý deriváty raket Thor-Delta, Thor-Centaur nebo Atlas-Centaur - anebo na druhý straně Železný opony potomci konstrukčních řad Kosmos-C, Kosmos-D (kód NATO Sandal, Skean) případně celá rodina řad odvozená od R-7 - ať to byl Sputnik, Vostok, nebo Sojuz, Molnija, Luna ...
A vzhledem k tomu, že materiálová (kompozity), technologická (3D tisk)i kybernetická (AI při projektování i řízení ) věda jdou neustále dopředu, tak jsme se prostě zase ocitli v další etapě, kdy "vstali noví bojovníci" = skupiny konstruktérů i finančníků, pro který je kosmická technika ne snem, ale cílem jejich podnikání - oni se rozhodli lítání do vesmíru překopnout ze stavu jen peníze žeroucího základního výzkumu do stavu ziskovýho podnikání.
Takže se začaly znovu zkoušet nový technologie - jsou věci, který prostě odsimulovat na počítači nejdou a i když lidstvo umí odsimulovat jadernej výbuch jen ve virtuální formě, tak letovej stupeň s nosností řádově stovky tun na LEO se musí LETOVĚ ODZKOUŠET - i pro získání certifikace správních orgánů, který garantujou bezpečnost takový techniky pro zbytek lidstva. To znamená postavit kompletní letovej exemplář celýho dopravního prostředku, vztyčit ho na rampu a v reálnejch startovacích podmínkách ho pod dozorem certifikačních ouředníků odpálit. Pokud nesplní cíl, musí se nezdar vyšetřit, podat vysvětlení - a zkouška se znovu pod dozorem odpovědnejch orgánů opakuje.
A že to není nová technika? Meloun minimálně oprášil Koroljovovu snahu dosáhnout vysokýho startovního tahu svazkováním velkýho počtu lehčích a konstrukčně míň náročnejch jednotek - jde o to, že jeden menší motor se snadno postaví i otestuje na pozemním stendu, jeho vývoj i testy vyjdou mnohokrát levnější ve srovnání s takovou megabednou, jako byly motory F1 Saturnu V. Sesvazkovat a s dnešní kybernetickou základnou úspěšně uřídit desítky takovejch jednotek je mnohem jednodušší, než za Koroljova - to ukázal už první start Heavy Duty, kdy se Raptory zhasínaly a zase spouštěly - ale raketa jako celek letěla dál. Před 55-60 lety by havarovala ještě než by se zvedla nad rampu. Kapalnej metan taky doposud nikdo předtím nepoužil - konstruktéři nejdřív vzali buď samozážehový KPH, který eliminovaly komplikace se zážehem vícero komor najednou, ale byly vysoce jedovatý samy o sobě i jejich spalný produkty - to chtěl Gluško pro L1/N1 a Koroljov mu to oprávněně sestřelil, dokázala to "Nedělinova" katastrofa 24.října 1960 na Bajkonuru, kde explodovala zkušební raketa poháněná asymetrickým dimethylhydrazínem a dejmavou kys. dusičnou/kysličníkem dusičitým - zabilo to přes stovku montérů na rampě i s maršálem Nedělinem, kterej si myslel, že svojí přítomností popožene techniky k rychlejší práci - a proto taky zakázal před prací na výměně ventilu vyčerpat z nádrží ty desítky tun hypergolickejch KPH !!!! Když se prokázalo mimo jiný i tímhle incidentem, že nitrosloučeniny jsou pro pilotovaný lety nevhodný, sáhlo se po kombinaci nekryogenních uhlovodíků a kapalnýho kyslíku, který jsou energeticky výhodnější a kyslík je z těch kryogenních ještě jakž-takž slušně uchovatelnej a málo agresívní k materiálu nádrží i spalovacích komor. Pokusy o náhradu kapalnýho uhlovodíku čistým LH2 vedly k nárůstu technologický náročnosti nádrží i čerpadel, protože vodík je mrcha, utíká kde může a když hoří, není vidět plamen. Metan je molekulárně lehčí než kerosin, to znamená že z kila váhy se dá získat víc energie, je snáz získatelnej i z nefosilních zdrojů (bioplyn!) a i v kryogenní formě je manipulace a skladování jednodušší než u vodíku. Ale zase je potřeba všecko postupně vyzkoušet - ve všech možnejch kombinacích a variantách. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Oct 07, 2012 Příspěvky: 1271 Bydliště: Brno
Zaslal: út listopad 21 2023, 10:45 Předmět:
To by ve většině případů nemělo vadit, s bleskem se musí počítat... Pokud se pamatuju správně, tak do startujícího Saturnu s Apollem 12 na špici uhodily kousek nad rampou dokonce dva blesky a jelo dál.
Navíc tady asi to hlavní odvedl do země vodojem, na rachejtli si (možná) jen odskočil bratříček.
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 17957 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: út listopad 21 2023, 11:23 Předmět:
Proto mají frantíci kolem ramp na Korou vždy čtyři vysokánský stožáry. Ono to tam mydlí ještě víc než na Floridě.
A propo, jakpak na Korou dopadla rampa ELS na ruskej Sojuz? Asi to skončilo navěky, co? _________________ Jirka
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.