Zaslal: st říjen 04 2023, 0:01 Předmět: Modul pro zavírání víka kufru tlačítkem z kabiny
Zdravím,
v Audi někdo v dřívějších dobách vymyslel, že kufr, který se sám otevírá tlačítkem od řidiče, se bude dát zavřít jen a pouze stisknutím tlačítka na víku kufru údajně kvůli bezpečnosti, aby se "uživatel" ujistil, že tam asi něco neskřípne.
Já bych ale rád měl možnost zavřít kufr pohodlně tlačítkem z místa řidiče třeba když někdo vystoupí a chce si vzít něco z kufru a přímo se nabízí využít této funkce, abych já nemusel vystupovat a ten, kdo si bere zavazdlo mi neomatlal kufr nebo s ním nepraštil.
Bohužel to nelze upravit kódováním řídící jednotky, která to prostě v dané verzi neumí a zdrojáky k tomu nemám, že bych to předělal, takže zbývá jen nějaký HW "hack".
Na internetu jsem viděl návod, kdy fušaři vzali jedno běžné 12V relé a prostě ho plácli na spínané napájení motorku odskoku a tímto pulzem pro motorek aktivují relé a přemosí kontakty na tlačítku pro zavření. Sice to funguje, jenže je to nepěkné řešení, protože:
1. Při požadavku na otevření správně odskočí zámek, ale zároveň relátko simuluje zmáčknutí tlačítka "zavřít kufr". ŘJ nejspíš ten signál v této fázi ignoruje, protože je nesmyslný, jinak by se kufr zase hned zavřel, takže to funguje, ale je to čuňárna na to spoléhat - ukázková race condition, kterou nechci v autě mít.
2. Při požadavku na zavření se vlastně vydá požadavek na otevření, je zřetelně slyšet, jak motorek odskoku zbytečně naprázdno provede odjištění už otevřeného zámku a pak se opět přemostí tlačítko na víku kufru pro povel zavření a kufr se začne zavírat. Zbytečně se ten odskok opotřebovává a vydává zvuky.
Mě se to nelíbilo, tak jsem přemýšlel, jak to vyřešit bez stále běžící daší malé vlastní jednotky s mikroprocesorem, která by sledovala na jednotlivých drátech stav systému a podle toho přepínala výstup z drátu pro odjištění zámku mezi tím zámkem a relátkem na přemostění tlačítka "zavřít kufr" a upekl jsem obvod, který vypadá trochu neohrabaně. Snažil jsem se tam využít pouze "signál" ze zámku o otevření zavřený. Zámek má 3pin konektor. 1.pin je spínané napájení motorku, 2.pin je společná GND, 3.pin je k mikrospínači, který při otevřených dveří propojí tento 3. pin s GND na pinu 2. V případě zavřeného kufru je rozpojený.
Naměřil jsem, že ŘJ posílá na 3. pin cca +8V, ale určitě se to dá jen minimálně zatížit, který když se při otevření uzemní, ŘJ pozná, že došlo k odjištění zámku a spustí servomotor a povolí soft-close táhlo.
Můj obvod by měl zajistit, že při zavřeném kufru (rozpojený mikrospínač) se spínaných +12V (při běhu motoru +14,2V) pošle přímo na motorek odskoku a dál není třeba nic řešit. Při opětovném vyslání signálu tlačítkem od řidiče na odjištění zámku se ale má vzít v potaz signál o otevřeném víku (spojený mikrospínač mezi piny 2GND a 3 +8V z ŘJ) a přesměrovat ten +12V puls do relé, které provede sepnutí kontaktů tlačítka pro zavření kufru, abych ho nemusel jít osobně zmáčknout až ke kufru auta. Ta část obvodu s operákem, která dělá zpožděné otevření toho polem řízeného tranzistoru je tam proto, že přepínací relé má nějakou dobu přepnutí obvykle v desítkách ms a po tuto dobu by se posílala šťáva do výchozího kontaktu a rovněž by se nejdřív začal budit při pokusu zavřít motor odskoku a po těch 30ms by se teprve přesměrovalo napájení do relé přemosťujícího ten zavírací spínač.
Moje otázka je, jestli by nebyla nějaká šikovnější, důmyslnější a elegantnější konstrukce, než ten můj prvotní návrh obvodu.
Vlevo dole jsou 3 piny na přívodu do zámku. Spínačem vlevo simuluju sepnutí +12V z jednotky při pořadavku na otevření tlačítkem z kabiny řidiče. Druhý spínač, který spojuje GND s přívodem +8V a se zemí ovládací cívky prvního relátka, simuluje mikrospínač v zámku, který spojí piny 2 a 3 do vodivého stavu bezprostředně po odjištění zámku motorkem a opětovně rozepne 2 piny až když zámek po zavření víka zapadne. Ten +12V puls v napájení trvá jen pár sekund - cca. 1-2s. Podle stavu toho mikrospínače v zámku se řídí soft close servo i motor pro otevírání a zavírání víka.
Sekvence je následující:
1. Sepnu +12V počkám, až zpožďovací obvod sepne a roztočí motor odskoku.
2. Pak přepnu druhý spínač (ten co simuluje mikrospínač) hned po předpokládaném odskoku zámku.
3. A následně po chvilce puls ukončím - je vidět, jak zafunguje to zpožďování.
=== kufr otevřen
4. Znovu sepnu +12V, ale tentokrát je spínač udávající signál otevřeného kufru spojen a do relátka jde šťáva a tím se výstup přepne na relé ovládající zavírací tlačítko. Během deklarované doby zpoždění relátka se bude chtít pouštět motor odskoku, ale zpoždovací obvod to nedovolí ještě cca 100ms po zapnutí napájení.
5. Rozepnu +12V (konec pulsu)
6. po chvíli rozepnu i druhý spínač, čímž se signalizuje, že zámek zapadl
=== výchozí stav a zavřený kufr
Předem díky za tipy, jak to vylepšit
obvod.png
Komentář:
náhled
Velikost:
160.38 kB
Zobrazeno:
120 krát
obvod_zavirani_kufru.txt
Komentář:
schema pro simulátor obvodů https://www.falstad.com/circuit/circuitjs.html
Moje otázka je, jestli by nebyla nějaká šikovnější, důmyslnější a elegantnější konstrukce, než ten můj prvotní návrh obvodu.
Překopat na mechanický zámek? Myslím že se to používalo prvních asi 80 let automobilů, snad ne s nejhoršími výsledky. Předtím ještě několik set let v stacionárních aplikacích (dveře budov).
A proč nepřipojíš další tlačítko paralelně k tomu co už tam máš?
Kdyby na něj někde byla volná pozice třeba v případě, že chybí nějaká výbava, tak bych to udělal. To je samozřejmě nejjednodušší řešení. Ale nechtěl jsem, aby se mi tam někde válelo tlačítko přibastlené do původní originální instalace a tahat nový drát přes celé auto tzn. všecko rozebrat na jedné straně (sloupky, prahy). A bezdrátové řešení přes nějaké bluetooth a mobil taky nechci.
citace:
Překopat na mechanický zámek?
Ano, vykopat ty elektrické blbosti a mít okna na kliku a kufr ručně s normálním zámkem je o starost míň a funguje to.
U hrabání se v autoinstalaci je ještě problém zvaný homologace, že je třeba v případě nutnosti ustát zavinění způsobené zdivočelým domácím bastlem (kufr se za jízdy otevře, z něj vylítne noční košile a přistane na hledí motorkářovi). Pokud se bavíme o motorickém otvírání kufrových dveří, ne pouze o odemykání zámku.
Když je člověk unavenej, tak vymýšlí vopičárny. Mě dneska došlo, že bych místo normálního relé mohl využít bistabilní relé v tom prvním stupni a bude vyřízeno. Tím zajistím přepínání toho výstupu střídavě pro motor odskoku a pro relé simulující stisk tlačítka a je to.
K tomu bastlení. Nejsem čuně, takže už jsem nastudoval funkci původní instalace, ověřil jsem si teorii měřením a pak jsem navrhl řešení a objednal originál komplet svorkovnice (F/M) včetně pinů a vyrobím neinvazivně zapojitelný modul s využitím původních rozhraní.
V těch relátkách aby se čert vyznal. Existuje relé, které přepíná mezi 2 kontakty při "naběžné hraně"? Potřebuju relé, které by přepínalo mezi 2 polohami při přivedení napětí na řídící vývody a potřebuju, aby nebylo potřeba otáčet polaritu toho řídícího pulsu. Měli byste prosím nějaké doporučení, co koupit? Napětí by to mělo vydržet jako je v palubní síti (max 14.2V, ale vyšší lepší ať je rezerva) a proud do spínané žátěže aspoň 6A (kvůli tomu motorku v odskoku).
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.