Na technickém fóru snad dokážeme rozlišit která zvukovka, záznam a formát jsou schopné generovat patřičný signál pro reproduktor/sluchátka a jestli je rovnocenný výstupu z hw generátoru. To už bychom se jinak těžko domluvili.
Tinnitus jako zdroj akustického signálu v uchu, to jsem nečekal.
Snad není i optická obdoba ve vyzařování oka při nějakých zrakových halucinacích a záblescích
Ty elektronky - ony mají určité klady, které se dají kvantizovat a po úvaze na ně kývnout.
Celý jeden obor audia se zabývá obvody pro zpracování malých nf signálů (Small Signal Circuits). To je třeba buffer za regulátorem hlasitosti, kde potřebuješ v jedné poloze zpracovat signál se špičkou 2V, zatímco při stažené hlasitosti 20mV a ještě aby byla zachovaná jeho dynamika. Přitom tam potřebuješ jednotkové zesílení. Kdyby ten buffer měl zesilovat, tak dobrý. Problém je právě s tím jednotkovým zesílením. S tranzistorama tam jsou potíže, které někdo nese dost nelibě - podle pracovního bodu zvládnou dobře buď jedno nebo druhý, ale ne oboje. OZ tam musí pracovat s utaženou zpětnou vazbou, což při slabém signálu působí degradaci, a hifisti pak kolem dokola hledají nejlíp hrající operáky za stovky dolarů kus.
No a lektronka tam funguje (ze všech jednoduchých zapojení) nejlíp.
A nebo se buffer prostě nepoužije, což dělám ze zbabělosti já.
Naposledy upravil ransom dne pá září 22 2023, 17:28, celkově upraveno 1 krát.
Určitě jsi někdy v životě zaregistroval velmi krátký záblesk v oku, který sis s ničím nedokázal spojit? Je to vzácná interakce částice kosmického záření se sítnicí. Kosmonauti prý takových záblesků registrují násobně víc. Takto si to aspoň pamatuju z doby, kdy jsem hltal knihy o kosmonautice. Třeba už to někdo zase popřel.
Založen: Jan 17, 2018 Příspěvky: 483 Bydliště: Trenčín
Zaslal: po září 25 2023, 8:56 Předmět:
Co jsem já měl možnost vypozorovat, tak nejvíc se vždycky lidem líbily sluchátka, kterých charka jaksi kopírovala charku slušně naladěnýho loudnessu. Bez toho "boostu" na basech to vždycky bylo hodnoceno jako suchý, prázdný a různý podobný přívlastky. Bez vzestupné charky od 2kHz zase jako tupé, za dekou atd. U beden samozřejmě taková charakteristika příliš žádoucí není. Ale mám za to, že "rovná" sluchátka by moc lidí poslouchat ani nechtělo.
Co se týče kmitočtového rozsahu...já ve svých 40-ti slyším do cca 14-15kHz. Rozdíl na výškách mezi záznamem rychlostí 9 a 19 na magnetofonový pásek ještě slyším dobře...pokud se nejedná o špičkový magnetofon a špičkový pásek.
Bohužel denně přicházím k tomu, že opravdu největší podíl na všem má výchozí záznam ve studiu, bedny a poslechový prostor. včera jsem vydržel poslouchat celý 3h (což se mi moc často nestává) a byl to nějaký výběr většinou méně známých skladeb z 1983-1984 nahraný v tý samý době na Emgetonu DP25LH strojkem B73 z vinylu rychlostí 9. Na výškách to bylo typicky poslabší, ale poslouchalo se to díky dynamickému rozsahu a většinou dobře odvedené práci ve studiu opravdu výborně. Tím chci říct, že špičkový aparát i s celou debatou o bezkyslíkatý mědi je k ničemu, když v dnešní době není skoro co poslouchat. Současná produkce je většinou totální katastrofa a starší muzika je v digitálu často zmršená různými remastery až je to k neposlouchání. A pak může paradoxně lépe znít takové historické zařízení s nosičem poměrně nevalné kvality, co ani s hifi nemá moc společného.
Je to možný, nepamatuju se. Asi spíš jako důsledek nějakých fyziologických potíží. Se zvukem to ostatně moc nesouvisí.
citace:
Současná produkce je většinou totální katastrofa a starší muzika je v digitálu často zmršená různými remastery až je to k neposlouchání.
Nepodobnost ztrátových formátů s originálem se dá poměrně markantně doložit známým faktem, kdy nahrávky programů pro ZX Spectrum nemohly být v mp3 ale v původním wav, protože už si prostě kompresní algoritmy vymýšlely a tvarovací obvody to nepřečetly správně, ačkoliv v analogové době to spolehlivě chodilo s velmi průměrným kazeťákem zvládajícím nějakých 10-12 kHz. Přestože tam nebyly ty vyšší výšky, to co tam bylo aspoň bylo "hladké" což vytváří ten příznivější dojem.
Na rozdíl od všemožných pocitů a bezkyslíkatých pocitářů toto je snadno změřitelné a doložitelné.
Ve 40 jsem možná těch 15k slyšel a rozdíl 9/19 na dobré nahrávce taky, sešup nastal až jak jsem psal, po nerozumném vystavení kraválu dlouhodobě. Asi to chtělo i víc používat chrániče sluchu při hlučných pracích.
Založen: May 06, 2007 Příspěvky: 4255 Bydliště: Zlín
Zaslal: po září 25 2023, 9:37 Předmět:
Prostě ten kompresní algoritmus není dělaný na počítačová data, ale na hudbu. Když proženeš vektorovou grafiku přes JPG kompresi, tak to bude taky k zblití, přestože na fotky to funguje velmi dobře.
Založen: Mar 21, 2006 Příspěvky: 35904 Bydliště: Bratislava
Zaslal: po září 25 2023, 10:15 Předmět:
Na vysky je Spectrum citlive dost. Kto ho ma(l), urcite si pamata cistenie a nastavovanie hlavy. MP3 a dalsie zvukove stratove kompresne formaty sa zamerievaju hlavne na vysky, pretoze sa tam da najviac usetrit a najmenej to pocut.
Jenže ten algoritmus ani na tu hudbu není moc dobrý. To že je nějaký nějaký přenos "vhodný na data" neznamená nic jiného, než že zachová nebo umožňuje obnovit původní informaci. Mp3 tam tu původní informaci ani náhodou nemá a záleží jen na nárocích a zvyklostech konzumenta, jestli mu napodobenina zní nebo nezní přijatelně. Poněkud taky záleží samozřejmě na žánru.
Když budeme dlouho a nebo dokonce pořád konzumovat napodobeniny, přestane to časem vadit, protože původní kvalitu si už nikdo nepamatuje.
Což je to o čem píše předřečník, že pak najednou zní analogová nahrávka na 9 z pásku dobře.
Jpg komprese i ve fotkách někdy zřetelně vyčnívá, pokud se (naštěstí sporadicky) ve speciálních případech výrazně zvýší nároky.
The last Unicorn:
Mám dvoje oblíbená sluchátka. Zvukařské Sennheiser HD25. Ty si opravdu nevymýšlejí vůbec nic. Používám je na večerní usínání na chatě, abych nebudil megeru, dá se v nich i válet bez nebezpečí poškození. Zvuk výborný. Zvukař prostě potřebuje slyšet, co tam je doopravdy, žádné parádičky ani zatajování.
Pak oblibuju Philips Fidelio X2HR. Ty mají eště navíc malilinko přikořeněné střední pásmo, s nádherným prostorem a malilinko živějším témbrem. To je poslouchání pro radost.
Ani jedny ale ani náznakem neloudnessují, to bych nesnesl.
Zato jsem měl na uších Sony WH-1000XM4. To byl strašlivý zážitek. nástroje, hlasy, prostor - nikde. Naprosté hlucho a mrtvo, jen brutální hromové dunění hypertrofovaných basů. Když se koukneš třebas na Heureku, najdeš tam dvě negativní recenze (kromě mojí ještě jednu). Úplně všichni ostatní dávají 100% a na prvním místě chválí "skvělý zvuk".
Takže ano, máš bohužel pravdu.
Založen: May 06, 2007 Příspěvky: 4255 Bydliště: Zlín
Zaslal: po září 25 2023, 11:08 Předmět:
Crifodo napsal(a):
Jenže ten algoritmus ani na tu hudbu není moc dobrý. To že je nějaký nějaký přenos "vhodný na data" neznamená nic jiného, než že zachová nebo umožňuje obnovit původní informaci. Mp3 tam tu původní informaci ani náhodou nemá
Proto se tomu algoritmu taky říká "ztrátová komprese". Můžeš použít i bezeztrátovou kompresi, třeba FLAC, ale datový tok bude řádově vyšší.
Založen: Sep 28, 2005 Příspěvky: 1504 Bydliště: ZČ + JM
Zaslal: po září 25 2023, 13:03 Předmět:
Crifodo napsal(a):
Když budeme dlouho a nebo dokonce pořád konzumovat napodobeniny...
Jo jo, je to sešup - nealko pivo, elektronické cigára, elektromobil a pak už jen nafukovací panna. _________________ Kampaň, účelovka, nepodepsal, Palermo, ODS, Kalousek, je líp a jsou na to čísla, nastudujte si to.
Založen: Mar 30, 2012 Příspěvky: 3583 Bydliště: Havířov
Zaslal: čt září 28 2023, 11:45 Předmět:
ransom napsal(a):
Jinak se neporovnává zvuk zesilovače, ale naladění korekcí a Loudnessu.
Vážně?
Tohle mě ale vůbec nezajímá. Korekce si natočím jak momentálně chci a je mi úplňě buřt, kam ukazuje ryska na knoflíku. Netočím s tím pro oči ale pro uši, přece.
Já měl za to, že poslechovou zkouškou se porovnává zkreslení. Nic jinýho mě nezajímá.
Jinak s tím zkreslením - nemůžu říct že slyším jednotlivá zkreslení či je dokonce dokážu rozeznat a pojmenovat, pokud to není něco markantního, samozřejmě. Mi jde jen o to, jak výsledek zní čistě. Jak moc je do té hudby "vidět". Ono totiž podle toho pak vzniká ten prožitek. Něco je otravný kravál, něco se poslouchat dá, něco je hezké jen když to hraje potichu, ale to není kritika, je to opravdu pěkné a žádoucí - sem patří některá zkreslení, hodně nerovné či až neúplné chárky, atd.
No a pak je hudba, která člověka "doslova zvedne ze židle", nutí ho točit volumítko doprava, pohybovat se, postaví všechny chlupy na těle, atd, atd, ovšem zde musí být splněny dvě podmínky - oblíbený žánr - a pak kvalita. Sračkoidní kvalita neudělá nic, nezávisle na žánru ani hlasitosti.
Korekce/nekorekce - záleží jestli poslouchám pro radost nebo pro požitek z kvality - obojí však vyžaduje kvalitní přednes.
A nakonec - jaktože slyšíte tak vysoko? To neposloucháte nahlas? Neduní vám celé tělo a nepíská v uších po nějaké parádní pecce? No tak asi jo, no, v práci si sluch chráním a doma kazím, no...
Jinak se neporovnává zvuk zesilovače, ale naladění korekcí a Loudnessu.
Vážně?
Tohle mě ale vůbec nezajímá. Korekce si natočím jak momentálně chci a je mi úplňě buřt, kam ukazuje ryska na knoflíku. Netočím s tím pro oči ale pro uši, přece.
Já měl za to, že poslechovou zkouškou se porovnává zkreslení. Nic jinýho mě nezajímá.
Asi tak nějak. Stejné je to s jídlem. Někdo miluje utopenec s cibulí v hospodě. Jiný se "nají" jen v restauraci co má Michelin. Tak ať nikdo nenutí lidi jak máji a na čem co poslouchat hudbu resp. co má jíst.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.