Vždyť i Hydry mají motor Catterpillar, přitom řvou jako krávy - motor je v tom ale nevinně. A co se týká ČKD naftové motory, nalejme si čistého vína, že skončili díky tomu, že fabriku zapálil snaživý hasič
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32087 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: čt červen 15 2023, 19:51 Předmět:
No, Hubertusi, zapomínáš na rozsáhlý technický a personální zázemí, zvyklý za ty léta na tuzemskou produkci - kdyby se k ní jen něco (elektronika) doplnilo, následný doškolení a vybudování dodatečný skladový a servisní kapacity by určitě nebylo tak drahý, jako byl a je přechod na importovaný motory. Nebudu argumentovat nějakým kverulantstvím lidí - kdo práci chtěl a chce, ten si ji umí udržet i najít, když je přese všecko vyhozenej z vyšší moci. Ale vem si, že i stará škodovácká "ohava" se dala upravit "k obrazu modernímu", osadit vícebodovým vstřikem a lambda-sondou řízeným katalyzátorem, aby splňovala ekologický požadavky - ano, nikdy nebyla top výkonným agregátem, ale dodneška jsou dochovaný agregáty jedněma z nejspolehlivějších a nejlacinějc opravitelnejch motorů na českejch silnicích. Jistě, motory zahraničních značek jsou výkonnější a většinou i úspornější - ale velká část z nich je už zase původem vyvinutá v Česku, byť pod cizím koncernovým logem, ale rukama a mozkama z Česka. Myslím si, že ta blízkost technický základny a výrobních kapacit by v případě těch "novejch tuzemskejch motorů" sehrála nemalou roli v rozhodování - pokud by nerozhodovala jen otázka ceny, kterou umějí zahraniční producenti pro výběrový řízení shodit až na dumpingovou hodnotu jen proto, aby se tím zbavili (tuzemský) konkurence, která je mnohdy kvalitnější - ale nemá na to se podbízet dumpingem ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Dec 24, 2017 Příspěvky: 7665 Bydliště: Praha 6 - Petřiny
Zaslal: čt červen 15 2023, 20:02 Předmět:
Všimni si, že se s tebou nepřu.
Ano, motor původem ze 60. let šel "poladit" aby jakž takž držel krok s ostatní produkcí, leč to byla jeho labutí píseň. Ono hodně se udělalo za dob Favorita, takže ten vývoj tak nějak běžel pořád. A všimni si, že už za doby vývoje Favorita se úpravy děly za pomoci západoněmeckých (ale např. i japonských) soudruhů... Když se dosazovalo vstřikování (nejprve jednobod, pak MPi), tak se vzalo (no, vzalo, koupilo) hotové řešení, u nás už se toho moc nevyvinulo.
Netvrdím, že motory z ČKD, případně Liazu (když už jsem je vytáhl na světlo) by samozřejmě nějakou modernizaci nesnesly, ale prostě to koncem 80. let bylo poněkud zastaralé. Takže ano, vykopnout mechanické řízení vstřiku, koupit elektroniku a možná by to šlo.
Když jsem psal o těch Liazech, mám třídílnou publikaci o jejich historii. Samozřejmě se na počátku 90. let uvažovalo o modernizaci motorů M 63x/M640, ale v tý době byli rádi, že vůbec přežívali a než modernizace vlastních motorů je vyšlo zastavování hotových. Stejně tak u Karosy, ale ti motory nevyráběli a nevyvíjeli.
Taky dojeli na to, že neměli na západě servisní základnu, takže si nikdo nechtěl stavět vozový park na něčem pro ně exotickém. Takové Iveco, MAN, MB, DD apod ti tam opraví každý a mají na to díly, ale na nějaký Liaz, byť moderní? _________________ Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!
Duke Nuke: Buď rád za tý starý "koženky". Ač na ně nadáváme i my v provozu, jsou nejlíp opravitelný.
Konkrétně naše "pobočka" má ve stavu:
Ty koženky (B, AB, BDs)
Aee z klimou,
Bdmtee - Jak normální, tak "letadla"
Pak 20 70 kupátka
a 20 70 "stodoly" (velkoprostoráky)
A pak "Pesy" 30 30, který se serou jeden po druhým a opravitelnost na prd.
Teď to děláš vše pod širým nebem, bez odpovídajícího zázemí. Teď jseš závislej od toho, kdy Ti výrobce opraví díl. Od spousty věcí není dokumentace, takže se musí objednávat externí servis (nebo to pytlíkovat, jak se dá)
Založen: Dec 24, 2017 Příspěvky: 7665 Bydliště: Praha 6 - Petřiny
Zaslal: čt červen 15 2023, 21:02 Předmět:
Mno. Jako běžnému cestujícímu může být celkem buřt, jak je co opravitelné/neopravitelné, když se v tom v létě smaží... V létě jsou koženky peklo, to nemluvím o šukafonu v původní verzi (koženkové lavice a jen vyklápěcí okna); to jsem ale hodně dlouho nepotkal. Jezdím vlakem často ve směru na Plzeň a tam tedy celkem pokrok nastal, dvojky tam jsou Bmz/ABmz, s klimou. Koženky (tzv. "humanizované", kdy je potah plyšový) se tam potkají jen na posilových vozech. Taky jsem tam potkal původní vůz první třídy od soudruhů z NDR přeznačený na dvojku. Chyběly tam bílé podhlavníky a nebyl v kupé ani na chodbičce tébich. _________________ Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!
Já jsem jen obyčejný "pikolík", který má za úkol jakýmikoliv dostupnými prostředky a neptejte se jakým způsobem (Kanibalizace) udržovat vozový park, který se k nám dostává z ostatních dep a to v příšerným stavu. Konkrétně ty Pesy hovoří za vše (naštěstí jich moc není)
Založen: Dec 24, 2017 Příspěvky: 7665 Bydliště: Praha 6 - Petřiny
Zaslal: čt červen 15 2023, 21:35 Předmět:
DukeNuke napsal(a):
Asi tak. Za revoluce jsem si říkal, že se i ČD pohnou kupředu.
Ale jo, buďme spravedliví. V takové jednotce "InterJet" se cestuje pěkně a odpovídá to 21. století. Nebo i na osobních vlacích co nasazují, nějaký ten "RegioPanter", to je taky v pohodě. Rozhodně pokrok proti tomu, co jezdívalo na osobácích na Plzeň dřív, lokomotiva a k tomu tři "Honneckery". Myslím, že ta nová jednotka sežere polovinu toho, co klasická souprava vezoucí vzduch. _________________ Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!
Pokud jde o ty rekonstruovaný Bymáče, tak v těch se jezdí dobře na ách. Mají trochu vylepšený odvětrání (klima tam bohužel dát nejde)
Odkdy je "c o u r á k" sprostý slovo?
Založen: Sep 28, 2013 Příspěvky: 884 Bydliště: Praha- východ
Zaslal: pá červen 16 2023, 10:38 Předmět:
EKKAR: "Ale zas nemá schopnost nouzovýho provozu s odpojeným jedním válcem, což je věc, kterou na motorech z ČKD dráhy dlouhodobě úspěšně používaly - mašina tak byla schopná samostatně dojet do dílen bez pomoci jinýho trakčního vozidla, což s jinýma motorama (ať je to jmenovanej Cat, nebo anglickej Perkins a jiný značky) dost dobře nelze - ty se na sníženej počet válců prostě právě kvůli řídící elektronice nenechají ani nastartovat, natož najet do výkonu ..."
Dokonce třeba pro čmeláka (310DR) se udává, že motor může pracovat na pět válců, nouzově jen na čtyři. Ale je nutno vždy odpojit a zajistit hřebínek vstřikovacího čerpadla aby nedodávalo palivo.
EKKAR: "Vedle toho položím dotaz, jestli by se podobně nechoval i ten "starej" motor, kdyby byl vyrobenej s dnešní technologickou základnou = v odpovídající přesnostní třídě a osazenej moderní elektronikou. Faktem prostě zvostane, že díky podmínkám dlouhodobě plánovanýho hospodářství jsme hlavně právě v tom vývoji elektronickejch řídících a kontrolních systémů pro spalovací motory zůstali ne na chvostu světa, ale geologický epochy za ním. Chtěl bych prostě vidět, co by právě s těma "starýma krámama z Kolbenky" učunila moderní elektronika řízení přípravy směsi. Určitě by nebyly výrazně horší, než ty "emerický" nebo "englický" ...
"
Kdysi za působení v ŽOS se mi podařilo čirou náhodou získat zprávu - rešerši "K6S310DR - navýšení výkonu", kterou zpracoval kamarád z konstrukce. Má asi 9 stran.
Musel bych jí najít a nevím kde jí mám, ale bylo v ní že možností je několik, snad tři.
Maximálně se dosáhlo asi 1215 kW, přišly problémy s praskáním hlav motoru.
Jedna z těch možností byla taky elektronické vstřikování, commonrail.
Ale vzhledem ke konstrukci a zastaralosti motoru a ceně úprav nejsou ekonomické. Jediná bezpečná a odzkoušená varianta je z 990 na 1100kW.
Naposledy upravil foxrider dne pá červen 16 2023, 12:19, celkově upraveno 6 krát.
Založen: Dec 24, 2017 Příspěvky: 7665 Bydliště: Praha 6 - Petřiny
Zaslal: so září 02 2023, 22:12 Předmět:
Příznivcům vlaků jak z 80. let *) doporučuji pár "výletního" vlaku Sp 1596/1597, jezdí to mezi Prahou a Blatnou, takže krásnou brdskou a jihočeskou krajinou.
Dá se s tím svézt o sobotách a nedělích do konce října. Tarif PID nebo ČD.
-----
*) Za chvíli je tu EKKAR a bude tvrdit, že Honneckery se dostaly do provozu až v 90. letech a bude mít pravdu. Kulturou cestování ale patří o dvě dekády zpět...
vlak.jpg
Komentář:
Velikost:
119.25 kB
Zobrazeno:
35 krát
_________________ Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32087 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so září 02 2023, 22:47 Předmět:
foxrider napsal(a):
...
Kdysi za působení v ŽOS se mi podařilo čirou náhodou získat zprávu - rešerši "K6S310DR - navýšení výkonu", kterou zpracoval kamarád z konstrukce. Má asi 9 stran.
Musel bych jí najít a nevím kde jí mám, ale bylo v ní že možností je několik, snad tři.
Maximálně se dosáhlo asi 1215 kW, přišly problémy s praskáním hlav motoru.
Jedna z těch možností byla taky elektronické vstřikování, commonrail.
Ale vzhledem ke konstrukci a zastaralosti motoru a ceně úprav nejsou ekonomické. Jediná bezpečná a odzkoušená varianta je z 990 na 1100kW.
Mně ani tak nešlo o zvednutí výkonu, jako o takzvanou ekologii - to znamená zlepšení poměrovejch parametrů výkon/spotřeba a výkon/emise právě tím zapojením modernějších metod řízení spalování. Prostě si myslím, že i ty starý kolbenkovský "křápy" by se dokázaly dostat při zachování stávajícího výkonu na lepší spotřebu a tím, že by se lokálně nepřetěžovaly některý kritický místa, třeba i lepší životnost = vyšší dlouhodobou spolehlivost. A to všecko při zachování relativní jednoduchosti jejich původní mechanický konstrukce. Mírnej nárůst výkonu by sice byl bonus, ale ten původní k plnění zamejšlenejch úloh postačoval, byla mu přizpůsobená i elektrická část, takže tam by spíš přicházela možnost využít krátkodobýho navýšení výkonu například pro těžkej rozjezd (doba trvání několik minut) než zvýšení trvalýho nejvyššího výkonu pro běžnou jízdu - obdoba startovního režimu u letadlovejch motorů... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3, 4, 5, 6
Strana 6 z 6
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.