Založen: Mar 30, 2012 Příspěvky: 3583 Bydliště: Havířov
Zaslal: so březen 11 2023, 11:04 Předmět:
Přetíženému alternátoru klesá napětí, tedy odevzdává menší výkon a úměrně tomu by mu měl tedy klesat kroutící moment, je to tak? Protože kde by se mu ten dodávaný přikon ztrácel? K tvorbě většího tepla není důvod, když vinutím ani diodami neteče větší proud.
Stejně tak u nepřetíženého alternátoru s konstantním odběrem by při zvyšování otáček měl krouťák klesat.
Tak budicí proud teče do B+ altíku, jež jinak funguje jako výstup generovaného napětí/proudu. Oba tenké dráty jsem připojil přes 5W indikační žárovky na +10V (B+). Teprve pak začne téct do B+ altíku budicí proud. Při 12V si bere 280mA.
Edit: s rotorem v klidu _________________ pro mládež - Hamíkův koutek
Naposledy upravil kulikus dne pá duben 21 2023, 0:20, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Jun 26, 2009 Příspěvky: 1382 Bydliště: Hlohovec (Sk)
Zaslal: čt duben 20 2023, 19:48 Předmět:
280mA je blbosť. Keď sa vieš dostať na uhliky, pomeraj odpor rotora. Z toho vieš ihneď ohmovym zákonom určiť maximalny budiaci prúd. Bude určite viac než 280mA.
Podotýkám při 10V. Při buzení z aku 12,4V to bylo 640mA.
Uvedené budicí proudy jsem naměřil s rotorem v klidu.
Odpor rotoru byl myslím 3 ohmy.
Je možné, že regulátor zvýší budicí proud při utčitých otáčkách.
Ale ten altík (140A) po roztočení nic nedal. Až jiný (90A) rozsvítil po roztočení vrtačkou halogenku 55W zapojenou mezi B+ a kladný pól baterie.
Potřeboval bych zprovoznit ten altík 140A. Diody jsou vpořádku. Průraz vinutí na kostru není.
Jak se diagnostikuje zkrat ve vinutí?
Námět: vyvést střídavé 3f napětí přímo z vinutí, můstek nechat jen pro baterii a regulátor. Střídavé by šlo transformovat a nezničily by se diody při zkratu/přetížení. _________________ pro mládež - Hamíkův koutek
Naposledy upravil kulikus dne pá duben 21 2023, 21:22, celkově upraveno 1 krát.
Transformátor pro alternátor by se stavěl dost blbě. Odhaduju, že je to šestipólový stroj a jeho otáčky jsou až několik tisíc ot/min a navíc hodně proměnné - beru jeho běžný provoz v automobilu, protože pohon ze stabilizovanýho spalováku má jen v elektrocentrálách, nebo powerpacích.
Jaký proud jde buzením alternátoru závisí na jeho provozním módu. Věřím, že i maximálně zatíženým alternátorem nejde plný budící proud, který by vyšel výpočtem podle odporu vinutí rotoru (buzení). Možná ještě při minimálních otáčkách, ale i zde má podle mě regulátor ještě mírnou rezervu a potom se buzení vypne a altík odbudí.
Dle podkladů je budicí proud pulzní frekvenčně modulovaný. Je to slyšet jako pískání po připojení Lamp signálu, kdy začne téct budicí proud. _________________ pro mládež - Hamíkův koutek
Založen: Jun 26, 2009 Příspěvky: 1382 Bydliště: Hlohovec (Sk)
Zaslal: so duben 22 2023, 11:59 Předmět:
Podľa datasheetu začína skutočne budenie až po dosiahnutí určitých otáčok altika. Budiaci obvod si kontroluje frekvenciu na jednej fáze, až od určitej začina budiť. Na smere otačania nezaleži, len pozor či niesu naklonené uhlíky a naklonenie vrtule chladenia.
U altíku je putna, kterým směrem se točí. Ještě donedávna se v klidu (automobilní) altík předbuzoval přes kontrolku dobíjení, protože množství železa nedokázalo pojmout dostatek remanence na plnohodnotné nahození samobuzení. Velký altíky dokonce nemají ani uhlíky - budící cívka je na pevno a rotorový svazek plechů se otáčí na cívce. Takový altík se i sám nabudí. Akorát po delší odstávce, nebo při výměně je potřeba remanenci dobít přes vadasku (24V verze klasick elektromagnetická).
A jinak - altík taky dokáže pěkně vyhořet, pokud selže regulátor buzení a nebo díky závitovým zkratům.
PS. Malý domácí úkol: Jaký max frekvence musí usměrňovač autoalternátoru zpracovat, pokud je to, jak jsem výše psal 6. pólový stroj (3 pólové dvojice) Podle mě jsou to Khz.
Příklad : motor má max 6000 ot/min, převod na alternátor 1:3 je 18.000 ot/min alternátoru, děleno 60 = 300 ot/s. když to vynásobíš počtem pólů, nedostaneš se ani na 1kHz.
Misocko omluva, poslední link z předchozí diskuze unikl mé pozornosti. Stáhl jsem oba, otevřel jen ten první.
Díky za ně, moc mi pomohly. Druhý link sedí na altík z Valeo, kde je jen jeden signál (LAMP) a B+. _________________ pro mládež - Hamíkův koutek
Když altík z Fabie 1 roztočím na 2800 ot/min rozsvítí kupu halogenek, ale při odpojení baterie se odbudí. _________________ pro mládež - Hamíkův koutek
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2
Strana 2 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.