Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19600 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: st březen 29 2023, 11:32 Předmět:
Jana75 napsal(a):
...Zesilovač co jsem se dívala vůbec kostru nemá. Je vložen mezi svorku repráků...
To píšeš blbě, zaměňuješ příčinu a důsledek: zesilovač kostru samozřejmě má. Musí ji mít, jinak nehraje. A nejlíp dobře spojenou s kostrou auta.
Jestli do zesilovače tahneš kostru z rádia drátem, tak to je anténa, na kterou se nachytá kdeco (ostatně na to ukazuje i fakt, že když ubereš na zesilovači a přidáš na rádiu, odstup se zlepší, tedy to rušení tam leze někde "mezi")
Ale nemá kostru pro repráky - pro ně má můstkové výstupy, což jsou fakticky dva identické zesilovače s navzájem opačnou fází signálu na výstupech, mezi něž se reprák zapojuje. Do téže zátěže při stejném napájecím napětí tak dostaneš čtyřnásobný výkon. Předpokladem samozřejmě je, že oba výstupy můstku musí mít proti kostře stejné klidové stenosměrné napětí, aby mezi nimi navzájem byla nula.
Proto se žádný pól repráku nesmí s kostrou spojit, tím bys vyrobila zkrat na výstupu jednoho z těch koncových zesilovačů.
A z koncáku by uniklo pracovní médium - dým. Jak dým uteče, dohráli jsme.
Jasně, o připojení napájení repro s kostru auta chápu. To nesmí být, mám vše dobře.
Koncový stupeň by se odporoučel, vím.
Ale ty jsi psal:
Hill napsal(a):
A samozřejmě zkontrolovat kostření zesilovače, jestli zůstalo stejně dobré, jako předtím
No a o tom jsem mluvila. Jestli tedy bereš - pól a kostru jako jedno a to samé? V autě je - přece vždycky na kostru. Tedy skoro vždycky.
Protože k zesilovači jde jen + a mínus. Žádná "kostra" zvlášť.
Jde tam blbě vidět, nevim co je to za typ. Velké asi jak 3-4 krabičky od cigaret. Je vidět (dost špatně) jen na čelo, kde jsou konektory. Nevybavuji si, že bych viděla ještě kostru-zem. Ale to už si fakt nepamatuji.
Pokud by tam ještě byl šroubek se zemí tak by stačilo přímo na zesilovači proklemovat s - pólem ne?
Ale tohle mě tedy "mate":
EKKAR napsal(a):
Problém určitě není v propojení koše repráku s kostrou auta.
Hill napsal(a):
Jako druhou možnost "odkostřit" ty koše, tedy použít izolační podložky
Založen: Feb 08, 2005 Příspěvky: 7969 Bydliště: rovina u Kolína
Zaslal: st březen 29 2023, 16:15 Předmět:
Audio v autě býval vždycky problém. Není mínus jako mínus. Zkus si něco vyhledat o problematice zemní smyčky a připojování "kostry" pouze z jednoho bodu-nejlépe u akumulátoru. _________________ ..to bude jen ňákej odpůrek
Založen: Jul 21, 2006 Příspěvky: 25741 Bydliště: skoro Brno
Zaslal: st březen 29 2023, 16:56 Předmět:
Na to je přece jednoduchý řešení. Ten reprák vytáhnu ven a když ztichne, je příčina jasná. Pokud ne, je to jinde. Ostatní samozřejmě odpojím. _________________ Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Naposledy upravil ZdenekHQ dne st březen 29 2023, 16:58, celkově upraveno 1 krát.
Zdendo, to je mi jasné 😀
Jen jsem se chtěla vyhnout rozebírání dveří. Jak jsem uvedla na začátku.
Bohužel bych znovu musela rozebrat všechny 4 abych všechny koše odpojila od kostry. Jedny nepomohou.
No jsem nána blbá. Takové práce co jsem si s tím dala. Kdybych koše repráků hned galvanicky oddělila od kostry auta byl by klid. Do ničeho jiného jsem nezasahovala.
Na 99,9% je příčina v tom uchycení.
No počkat až se oteplí, sehnat x šteftů do zásoby a...
Založen: Jul 21, 2006 Příspěvky: 25741 Bydliště: skoro Brno
Zaslal: st březen 29 2023, 17:45 Předmět:
Odpojit se to dá v konektoru u rádia, i když to asi bude potřebovat redukci. Ale je to míň práce. _________________ Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Prosím, ještě než se pustím do odšroubování vlastních repro, stojí za zkoušku dát tyto ferity na oba dva kabely hned k repru (ke všem repro - 4x)?
A oba kabely jen dovnitř nebo udělat otočku i vně?
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19600 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: st březen 29 2023, 22:04 Předmět:
Ty feritové perly jsem jen odsouhlasil, nevymyslel.
Abych ale vysvětlil: v autě kostra a mínus (tedy nejčastěji mínus) jedno jsou. Pro většinu spotřebičů. Nemusí být ale jedno, kde ten mínus vezmeš pro zesilovač, a kde pro rádio. Jestli navíc taháš mínus i zem signálu jedním vodičem, tak máš zaděláno na problém.
Rádio i zesilovač by měly být ukostřené tlustým drátem na jeden bod co nejblíže k baterii nebo aspoň na karosérii tam, kde se nasbírá rušení nejméně, aby se na zemním spoji (tedy na tom tlustém drátu mezi spotřebičem a mínusem) neobjevil úbytek napětí způsobený nějakým zdrojem rušení, třeba USB nabíječkou nebo měničem pro LEDky. Baterie se chová jako kondenzátor obrovské kapacity a rušení je na ní nejmenší. Samozřejmě, dokud na ni jde nastartovat.
Ale to píšu o opravdovém zesilovači, který si z palubní sítě odebírá patřičné proudy, tedy ukostřený v nevhodném místě (a navíc se zemní smyčkou uzavřenou přes stínění signálového kabelu od rádia) může vlastním měničem napětí rušit sám sebe. Jistě, jsou zesilovače ve třídě H, které dají krátkodobě o něco vyšší výkony, aniž by rušily samy sebe, ale ty, které velký výkon umí dávat dlouhodobě, jsou buď ve třídě D nebo klasické, ty ale musí mít měnič zvyšující napájecí napětí. Z obou leze nadzvukové rušení, které je různě kvalitně potlačené a musí se řešit.
Proto se ptám na výrobce a typ, nejlépe i na parametry toho zesilovače.
Už jsem se setkal i se šidítky, které měly v lepším případě těch 4x18 W (ovšem nápis hlásal 200 W, jako by dával 4x50 W), tedy asi totéž, co umí samotné rádio JVC nebo SONY i bez přídavného zesilovače. Na nich je obvykle psáno 4x40 až 4x50 W, ale to jsou asijské počty i metodika měření (podle evropských zvyklostí se dá naměřit maximálně 22 W, podle našich norem se ani na 20 W nedosáhne). Takových "přídavných zesilovačů" se tu prodaly ještě na přelomu milénia desítky, možná stovky.
Ale taky jsem dostal na opravu žebráka zesilovač s vystřílenými čipy, kterému z přírodních zákonů nemohlo být dopřáno poskytnout víc, než 4x3,5 W do 4 Ω, nebyl můstkový, jen výstupy se tak na pohled tvářily a byly tak popsané. Do 2 Ω zátěže nevydržel proudově.
Ale sloupečky spektrálního analyzátoru na něm hezky blikaly. Rádio bylo přitom Panasonic CQ-C1400N s deklarovanými 4x50 W (JIS) resp. 4x22 W do 4Ω podle DIN, tedy výkonnější.
Tak jestli taky nemáš něco takového a nebylo by lepší zapojit reproduktory rovnou na výstupy rádia.
Hille děkuji za pěkné vysvětlení. Zemní smyčky jak psal kolega jsem teď studovala.
Ještě mě tedy napadlo, než bych se pustila do pracné rozborky dveří, zkusit prvně řádně ukostřit kovový obal radia a kovový obal zesilovače někam na kastli do jednoho bodu. Předpokládám, že kovové obaly budou s elektronikou uvnitř spojené-uzemněné protože nevím kam jinam bych se u radia a zesilovače se zemí chytla. Přímo zemnící šroubky na obalu origo rádia i na zesilovači zřejmě vůbec nebudou, ale to bych nějak vymyslela.
Nebo -pól na rádiu a -pól na zesilovači ještě svést na kastli do 1 bodu?
Radio je takový ten tablet (myslím že amunsen). Nevím zda bude vůbec řádně ukostřen?
Rádio je v plastové palubce.
Nebo bude zem k rádiu tažená v celém svazku do ISO konektoru?
A odtud bude zem dotažena i k zesilovači?
Jde o to jestli berou -pól zároveň jako zem, nebo je zem tahaná vodičem ve škodovce zvlášť?
Fakt netuším.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32087 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: čt březen 30 2023, 8:12 Předmět:
Amundsen samozřejmě kostru/zem mít musí, jinak by nehrál - je tažená v tom svazku, kterým je napojenej na palubní systém. Rádio samozřejmě není jen ten panel, ale je to krabice schovaná za ním a pod ním v hloubi palubovky a měla by samozřejmě mít i samostatnej šroubek/svorku/faston (takovej ten placatej autokonektor) s určením přímýho ukostření na nejbližší kostřicí bod, kterej je v autech buď přímo přepážka pod palubní deskou, nebo její nosná výztuha. Do stejnýho bodu by se měl správně kostřit i celej audiosystém, aby nevznikaly ty parazitní potenciály způsobený úbytkama na silovejch vodičích respektive úbytkama na jakejchkoliv vodičích (i stínicích nebo signálovejch), po kterejch by neměly (a přesto tečou) téct silový proudy. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Jak by nehrál? Stačí + a - ne? 😀
Bavím se o zemi - tedy 3tí vodič.
Jestli je tedy rádio ukostřeno/uzemněno tak potom zbývá jen uzemnit zesilovač.
Znovu jsem se byla dívat a je do něj zapojen POUZE konektor viz obr.
A pak je tam svorkovnice GND,REM a +12V. Svorkovnice asi slouží k samostatnému napájení a z druhé strany budou určitě cinche.
Těžko říct, jestli v tom bílém konektoru na zesilovači je také obsažena zvlášť zem. Pletu hrušky s jabkama on zesilovač uvnitř bude všude používat určitě jen dva vodiče. Plus a zem/minus/gnd/kostru.
Takže vyzkouším ještě ten GND šroubek ukostřit pořádným vodičem na místo kde bude ukostřeno i radio.
OK?
Založen: Jan 17, 2018 Příspěvky: 426 Bydliště: Trenčín
Zaslal: čt březen 30 2023, 11:09 Předmět:
Já bych repráky odpojil u zesilovače a připojil k němu nějaký normální citlivější reprobedny. A poslouchal, zda bude problém i s nima. Pak lze vyloučit alespoň jednu z cest.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19600 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: čt březen 30 2023, 11:25 Předmět:
Jaký třetí vodič?
To není síťová zásuvka. Zem a mínus jedno jsou. GND je mínus, kostra, ať mu budeme říkat jakkoli, pořád je to týž záporný pól zdroje.
Amundsen se dává do Škodovek, ty mají mínus na kostře. Ale není vždy tak docela jedno, kde a jak kvalitně je kostra rádia s kostrou auta, potažmo s mínusem palubní sítě, spojená.
Jestli tedy zesilovač dostává mínus jen po signálovém kabelu, pak se není co divit, když se dějí věci...
Takže jsem ukostřila GND u zesilovače.
Rušení nezmizelo, ale je tak o polovinu menší.
Zjistila jsem, že zarušené jsou vlastně jen zadní dveře za spolujezdcem.
Ten výškáč je navíc nejblíže řidičovu uchu. Rušení vychází opravdu nejvíce z výškáče které jsou všechny nechané původní. Takže žádnou citlivostí nových hlavních reproduktorů to není.
Ostatní 3 dveře jsou dá se říct v pořádku. Něco tam možná leze, ale minimum, musím mít ucho úplně na výškovém repru. Pár cm od nich už je klid.
Když se "uspí" všechny ŘJ tak je ticho. Jakmile dám klíčky do druhé polohy (ale motor nenastartuji) trochu je zadní levé repro rušené.
Je zajímavé, že když bouchnu (zavřu) zadními dveřmi někdy rušení přestane. Takové sporadické.
Jakoby by byl někde špatný spoj či co. Ale repro hraje dobře, stejně jak ostatní, citlivost stejná, nijak nevynechavá, nic.
Co tam může být špatně? Mají dveře nějakou zvláštní kostru?
Nebo se mi naopak ten koš dotýká/nedotýká kostry jen u těch jedněch dveří? Mlela jsem i gumovou manžetou kde jde svazek drátů do dveří, ale nepomáhalo. Bouchala jsem do tapce kde je hlavní repro, nepomáhalo. Jen při zavření dveří to tu a tam ustane. Vypozorovat kde je chyba ovšem nejde.
Může to být i někde v tom 1 kanále.
Rušení ovšem vzniklo čistě po výměně hlavních repro. Na starých repro rušení 0.
Musím se zaměřit jen na tu výměnu reproduktoru - nic jiného jsem nedělala. Začnu u těch levých zadních dveří.
Vím těžko radit😀
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19600 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: čt březen 30 2023, 21:32 Předmět:
Jsou dvě možnosti: buď máš pořád jseště někde v rozvodu signálu velký přechodový odpor, nebo naopak ti některý spoj dělá s kostrou smyčku, do které se indukuje rušení nějakého digitálního zařízení či pulsního měniče.
A nemusí to být na přívodu k výškáči, ale klidně tu smyčku může uzavírat kapacita kmitačky středobasu proti kostře a výsledkem je syčení výškáče.
Je to duchařina, protože teď nastoupí metoda pokus - omyl, jak jsme ti tu obecně radili: feritová perla na kabelu k reproduktorům, izolace toho středobasu, z nějž je odbočený ten syčící výškáč atd.
Možnost vypozorovat, za jakých konkrétních podmínek je to lepší či horší, máš jen ty a nikdo jiný.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3, 4Další
Strana 2 z 4
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.