Založen: Apr 25, 2013 Příspěvky: 2151 Bydliště: Dvůr Králové n.L.
Zaslal: po prosinec 12 2022, 22:54 Předmět: Náhrada motorku ke gramofonu
Chtěl bych vyměnit stejnosměrný 9V motorek gramofonu zn. FUJIYA DM -I 09D-8, na netu jsem tento typ našel, ale poněkud se liší v označení - DM-I 09D-4. Hraje ta 4 místo 8 nějakou roli ? Nebo existuje nějaká jiná náhrada ?Děkuji.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 20413 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: út prosinec 13 2022, 5:46 Předmět:
Oba jsou šestivoltové, oba mají stupňovitou kladku, oba jsou na 9 V.
V případě nouze kup pravotočivý Sharp s osičkou Ø 2 a přelisuj kladku. Osičku 11 mm nemá, jen 7,5, ale to by nemuselo až tak vadit. Otáčky dostavíš trimrem, mechanické uchycení už se dá pořešit různě.
Založen: Jun 20, 2010 Příspěvky: 2190 Bydliště: Česká Lípa
Zaslal: út prosinec 13 2022, 9:51 Předmět:
Nezmínil ses, proč ho chceš vyměnit. U těchto motorků se stává, že se časem částečně zasviní mezera mezi lamelami komutátoru a částečně a jen někdy lamely mezi sebou zkratuje. Pak stačí motorek opatrně rozebrat, párátkem (ne něčím kovovým, to může způsobit otřepy na hranách lamel a rychlé poničení kartáčů) projet drážky mezi lamelami a je vyhráno. VYZKOUŠENO. Taky pozor, aby se při nějakých pokusech o mazání nedostal olej na lamely, ten též pomáhá ulpění materiálu kartáčů ve zmíněné mezeře.
Naposledy upravil jardafiala dne út prosinec 13 2022, 15:51, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Apr 25, 2013 Příspěvky: 2151 Bydliště: Dvůr Králové n.L.
Zaslal: út prosinec 13 2022, 11:09 Předmět:
Děkuji za odpovědi. Ano, chtělo by to rozebrat a vyčistit, ale toho se bojím, aby to nebyla konečná. Motorek má o něco nižší otáčky a seřídit je trimrem bohužel nejde, je přímo napojen přes odpor 10 ohm na zdroj. Také má menší sílu, je to znát při položení přenosky na desku - zpomalí se.
Vracím se k tomu asi po 2 letech, předtím jsem to řešil v rubrice Oprava a restaurace starších přístrojů - Sanyo G 2612.
Řemínek není, motorek má stromeček a pohání talíř přes kolečko napřímo.
Naposledy upravil dvorak dne út prosinec 13 2022, 15:41, celkově upraveno 4 krát.
Založen: Jun 20, 2010 Příspěvky: 2190 Bydliště: Česká Lípa
Zaslal: út prosinec 13 2022, 15:47 Předmět:
Poznámka k rozebrání - opatrně rozpertlovat kovoý obal motorku, zespod jsou na plastu (asi) nějaké otvůrky (dej sem foto) těmi lze odtlačit kartáče od komutátoru a vyndat destičku s kartáči, tím se dostaneš ke komutátoru. Při nasazování zpět jsou ty otvůrky též důležité, je to trochu legrační cvičení jak to přidržet a nezprasit. Nebo slisovat řemeničku a vyndat rotor i s tím spodním plastem, to jde hodně špatně protože permanentní magnet statoru drží rotor uvnitř, když už se to povede, tak při zpětné montáži magnet statoru rotor vyškubne přes nasazené kartáče, tudy cesta asi nevede. Vyčistit a složit, předtím též zkontrolovat, pokud tam je, elektroniku. Taky se může stát, že kartáče už jsou ubroušeny a na komutátor doléhají jenom plíšky, které je držely, to je potom konečná.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 20413 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: út prosinec 13 2022, 17:34 Předmět:
Někdy je lepší opatřit si jakýkoli rozměrově vhodný CW, čili pravotočivý, motorek na 9 V s regulátorem a podle původní řemeničky si nechat vysoustružit novou přímo na osičku toho nového motorku. I když se ji povede ohřátou stáhnout, při nalisování na osku nového motorku je potřeba tu osku mít na druhém konci podepřenou, aby se motorku nic nestalo. Pokud to nejde, je lepší se na původní stupňovitou předlohu vyignorovat, co nejpřesněji ji změřit a podle ní udělat novou (nebo dvě, jednu pro příště) tak, aby šla těsně, ale bez násilí, nasadit na osku, osku lehce zdrsnit skelným papírem #240 a předlohu nalepit kapičkou dvousložkové pryskyřice.
A pak už jen doladit trimrem regulátoru otáčky.
Založen: Jun 20, 2010 Příspěvky: 2190 Bydliště: Česká Lípa
Zaslal: út prosinec 13 2022, 23:04 Předmět:
Tak, a pokud není co pokazit tak navrhuju - pošli to balíkovnou za 65 Kč, já to rozpárám a pokusím se opravit a pokud se to podaří pošlu zpátky. Vlastně i když se to nepodaří. Neskutečně mě dráždí takové věci které (možná) moc nepotřebují. Takže pro tebe poštovné 2x 65Kč....Chceš to risknout?
EDIT už jsme si poslali SZ
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 20413 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: st prosinec 14 2022, 10:27 Předmět:
To sice taky může být příčina, ale vadný motorek se chová prakticky stejně, stačí zvětšený přechodový odpor kartáčků, aby regulátor při zvětšení zátěže už nedokázal udržet původní otáčky.
Založen: Sep 15, 2018 Příspěvky: 1271 Bydliště: BB SK
Zaslal: st prosinec 14 2022, 11:24 Předmět:
neverím, že ten motor je vadný tak, aby ho spomalila ihla v drážke platne ... však ho vyber von, pripoj na zdroj a skús ho jemne pribrzdiť medzi prstami, aký má "ťah"
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 20413 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: pá prosinec 16 2022, 7:07 Předmět:
Vláďo, než začneš motorek prolévat, zkus napřed ten prokluz, co ti radil Křemík, přece jen je ten převod z příliš malého průměru předlohy, čili jedna ku moc.
Předpokládal jsem, že to byla první věc, kterou jsi zkusil; konečně to jsem tu už několikrát popisoval, že tím začínám u řemínků a mezikol, když nějaký takový přístroj zpomaluje nebo zjevně prokluzuje: kapku neředěného saponátu na obvod mezikola, rozetři ji po celé kontaktní ploše převodu a vysuš papírovou kuchyňskou utěrkou, totéž udělej s hnanou plochou talíře a stupňovitou předlohou. Pak to zapni a nech rozleštit při všech rychlostech.
Saponát by měl být obyčejný, s minimem kosmetických přísad, ale zjistil jsem, že ani ty příliš nevadí.
Případně to pak ještě jednou vysuš, zbytky saponátu vytlačené do stran ten proces zvýšení třecího momentu zpomalují.
A uvidíš, jestli to uvidíš jen na stroboskopu, nebo i uslyšíš, až položíš hrot na desku.
Když slyšitelně zpomalí, je čas zabývat se motorem.
Založen: Apr 25, 2013 Příspěvky: 2151 Bydliště: Dvůr Králové n.L.
Zaslal: so prosinec 17 2022, 17:18 Předmět:
Po vyčištění převodů žádný pokrok, bohužel. Nevím, jakou by měl mít sílu ten motorek, ale jde poměrně lehce zastavit, aniž bych cítil nějaký odpor mezi prsty. Ještě přikládám foto motorku z opačné strany a schema zapojení, otázka ten odpor 330 na přívodu , ten nemůže mít vliv ?
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.