Řeším každoroční problém.. Mám vcelku dost motorek, takže na některé pár měsíců třeba ani nesáhnu, což vede k dosti vysoké spotřebě akumulátorů..
Na zimu vše zapojuju na udržovací nabíječky, ale ty baterky dostanou záhul už během roku..
Starší karburátorový stroje jsou v pohodě, nové motorky s CAN sběrnicí taky.. Ale takové ty italské skůtry a motorky, které mají immobilizér prostě mají nějaký klidový odběr a kapacita baterky je po dvou měsících v háji..
Přemýšlel jsem o odpojovači aku, ale většinou ho není kam dát a vyžaduje abych to nezapomněl odpojit..
Takže mě napadá obvod, který by hlídal napětí aku a pod určitou hodnotu by odpojil relé.. Má to ale tři mouchy..
a/ pokud zapnu spínačku, rozsvítí se světla a dojde logicky ke klesnutí napětí - obvod by se vypnul..
b/ pokud použiju klasické relé + spotřeba obvodu, bude samovybíjení ještě rychlejší
c/ stejně bych musel umístit někam spínač, který by elektriku nahodil..
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32107 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: čt prosinec 30 2021, 20:26 Předmět:
Naprosto na férofku - jeden ze sítě napájenej stabilizovanej zdroj s výstupním napětím kolem 13,2-13,5V ampérově schopnej nabíjet několik motorkovejch baterek naráz paralelně - tzn. odhadem aspoň 8A - a všecky motorky při odstavení napojit jednoduchou zásuvkou na centrální rozvod po dílně/garáži. Budou sice všecky zapojený paralelně, ale to ničemu nevadí. Kdyby měly hrozit nějaký proudový nárazy, lze do přívodů vložit Schottkyho diody. Uvědom si, že jak postupným nabíjením na bateriiích stoupá jejich svorkový napětí, přestávají ze zdroje s pevným výstupním napětím odebírat proud => zmenšuje se rozdílový napětí mezi zdrojem a "spotřebičem". Na jednu výkonnou nabíječku tak můžeš mít napojenejch i několik desítek motorek najednou, protože baterky budou udržovaný na stálým stupni nabití a každá motorka bude odebírat jen zanedbatelnej proud - doslova jen to, co si "uždíbne" její pohotovostní elektronika. Nejlepší rada, kterou můžu poskytnout - změř klidový odběry všech mašin, sečti je dokupy a připočítej 10mA na každou Ah všech připojenejch baterek jako kompenzaci samovybíjení - a na tenhle proud musíš MINIMÁLNĚ nadimenzovat tu udržovací dobíječku do celý garáže. Jedna velká mašina bude spolu s centralizovaným rozvodem MALÝHO BEZPEČNÝHO NAPĚTÍ po garáži finálně lacinější než desítky malejch stejnejch s možným odběrem 100mA, který bys musel napojit na rozvod 230V nebo na prodlužovačky ... Jako jedno z řešení bych viděl maličko poštelovanej PC-ATX zdroj, ty umějí dát na 12V naprosto klidně 12-15A, pokud se pošteluje vnitřní dělič regulující výstupní napětí přes TL494 nebo jeho ekvivalent, v lineární podobě už by to asi moc topilo ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Feb 08, 2005 Příspěvky: 7974 Bydliště: rovina u Kolína
Zaslal: pá prosinec 31 2021, 9:01 Předmět:
Mám to tak u odloženýho auta, který musí být ale stále v pohotovosti. Jen napětí do zapalovače cigaret je trochu nižší, asi 12,5-12,7V. Podle měření i tak do auta neustále teče kolem 100mA. A nikdy, ani v -20C mrazech jsem neměl problém. A to je atmosférickej ropák. _________________ ..to bude jen ňákej odpůrek
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32107 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá prosinec 31 2021, 9:32 Předmět:
Nulovej klidovej odběr měla snad jen šádyna bez rádia nebo traboš. Ale jak se do aut začaly montovat další elektronický vyfikundace počínaje rádiem s nějakýma paměťma, imobilizéry, zabezpečovací zařízení/alarmy, centrální zamykání nebo i blbý řídící jednotky motoru, dostavilo se cosi, co nikdo předtím neznal - a tím NĚČÍM je tzv. "KLIDOVEJ ODBĚR AUTA". Podle nějakejch nepsanejch dohod by neměl převyšovat cca 100mA a obecně by měl bejt co nejmenší. Když se připočítá samotný samovybíjení akučka v množství přibližně 0,5 až 1% zbytkovýho náboje za 24 hodin, tak to těch 100mA udržovacího dobíjení naprosto bezpečně dá.
Jenomže pokud je někdo takovej nadšenec, že těch motorek má 10+ nebo dokonce ještě víc, přímo desítky kusů a je to takovej frája, že je musí mít všecky v pohotovosti, aby si před vyjížďkou moh na prstech odpočítat "ententýky dva pytlíky..." se kterou vyjede a netrvalo mu to od finálního rozhodnutí dýl než dobu shození plachty, puštění benzínu, shození ze stojanu a VRRRRR!!! celý víc jak 2 minuty, pak se tomu trvalýmu napájení všech mašin nevyhne. V podnikách a organizacích, kde se počítají ne minuty, ale vteřiny od povelu do výjezdu, se vozidla v pohotovosti naprosto normálně trvale udržujou nejen pod dobíjením baterek, ale dokonce se externím kompresorem dofoukávají systémy brzd a předehřívají chladicí systémy motorů, aby byl skutečně zajištěnej okamžitej start a výjezd prakticky v momentě, kdy se pohnou vrata garáže (a poslední nastupující člen posádky ještě stojí jednou nohou na podlaze ...) = hasiči, sanitky, letištní pohotovosti ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 29, 2009 Příspěvky: 4029 Bydliště: Olomouc
Zaslal: pá prosinec 31 2021, 15:40 Předmět:
Stejný problém má každý, jehož auťák stojí nějaký čas v garáži. Dnes elektronika každého auta odebírá nějaký proud a pravidelné dobíjení mimo provoz je nutností.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32107 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá prosinec 31 2021, 23:57 Předmět:
Jo, jenomže jeden auťák a dvacet nebo ještě víc motorek je rozdíl. Minimálně v kapacitě toho udržovacího zdroje - a teď mám na mysli "zdrojovou" kapacitu = schopnost dodat nějakej proud, ne tu elektrickou ve farátech. Na auto stačí 100mA, na tu sbírku motorek už bude potřeba něco "parnějšího" ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
No, bud muzes vyrabet nejake opicarny s zarovkama a modlit se, at to baterii nabije a neoddela pri tom celou motorku, nebo muzes investovat podobne prachy co stoji zarovka do nejakeho jednoducheho obvodu pro nabijeni baterii ktery je po nabiti schopen prejit do udrzovaciho rezimu jako treba tohle http://www.consonance-elec.com/pdf/datasheet/DSE-CN3717.pdf a budes mit klid. Nabijecku zapojis do konektoru na motorce a nic neresis.
Založen: May 01, 2008 Příspěvky: 633 Bydliště: Praha 5
Zaslal: ne leden 02 2022, 16:05 Předmět:
Podíval bych se na to z druhé strany.
Když si představím další nabíjecí strukturu, která se sestává kromě zdroje z 40ti dlouhých drátů, 80ti svorek, které nesmíš ukopnout, sešlusovat, přepolovat,nesmí ti sklouzávat svorky s připojených baterií v otevřených krytech. Také by bylo vhodné aby to mělo indikaci jestli do každé baterky vůbec něco teče. To je pěkný orloj ono se to nezdá. Tak bych se přiklonil k odstranění příčiny,nikoliv následku. Odpojil bych na zimu u každé motorky + a jednou za zimu bych nabil baterky nabíječkou, kterou asi tazatel má ke každé motorce. Každý ale podle svého.
Luboš
Jaky orloj zase. Obvod co jsem nalinkoval ty indikace ma a divil bych se kdyby cela nabijeci automatika vysla na vic jak pajdu i s vyrobou tistaku a jeho osazenim v Cine. Proste prijedes, strcis kabel do nejakeho konektoru na motorce a nic dal neresis. Nic jednodussiho nevymyslis. Odpojovat baterku po kazde jizde je pekna pruda, to by se mi taky nechtelo. Sitovy zdroj nemusis mit pro vsechny motorky spolecny prece, tech nabijecich modulu muzes na kazdy pripojit jen tolik, aby byly kratke kabely a nemotaly se po cele garazi.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32107 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne leden 02 2022, 16:54 Předmět:
Už jsem to u jednoho maníka takhle udělaný viděl. Neměl to na motorky, měl to na auta, objekt v podstatě něco jako parkovací dům = hromadný parkovací "garáže" někde u super/hyper, jedinej rozdíl byl v kontrole u vstupu, kde měl kukaň s dvěma černokošiláčema "tonfařema" (v "baráku" parkovalo svoje vozidla několik podobnejch "závodníků" - ne že by závodili, ale podle toho, jak daleko jsou ZA VODOU...) - a každý dlouhodobě odstavený auto mělo buď na stěně u stání, nebo na poměrně nízkým stropě nad parkovací pozicí škatuli s vyvedeným rozvodem 13,5V a kusem kabelu zakončeným klasickou autozástrčkou. Pro ty, u kterejch nešlo třeba kvůli záruce vyřadit odpojování vnitřní zásuvky centrální ŘJ auta, byly k dispozici jednoduchý "nástavce" v podobě autozásuvky na kabel a vyvedenýma dvěma kabelama s "akukleštěma" pro přímý napojení na akumulátor auta pod kapotou. Součástí byl i vypínač a v rozvodný škatuli pojistka proti zkratu a indikace správnýho připojení. "Tonfaři" museli mít zaškolení pro obsluhu, aby mohli udržovák připojit a odpojit i těm madam, který rozumějí autům hůř než koza náklaďáku - na povel auta vyváželi ven před budovu pod stříšku, aby panstvo nemuselo nasedat v dešti ... A samozřejmě se žádný auto v objektu nezamykalo, klíče se nechávaly v zámku - pro případ nutnosti s nima vyjet třeba v případě požáru atd.... Hodnota toho parkinghausu bez aut byla asi 10 mega, s plnou "obsazeností" bych to tipoval na minimálně 20x tolik - jen co jsem v navštíveným poschodí viděl, stály tam bentleye, ferrari, asi 3 lamba, minimálně jeden "géčkovej mergl" kompletně přebastlenej od Brabusu ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 21, 2006 Příspěvky: 34100 Bydliště: Bratislava
Zaslal: ne leden 02 2022, 17:04 Předmět:
Jasne, ze to bude fungovat, len sa to musi urobit poriadne. Kazdy vyvod s diodou a poistkou. A nepouzivat zbytocne hrube kable. Lebo inak z toho moze byt dobry ohnostroj pri skrate 10 paralelne zapojenych baterii.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32107 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne leden 02 2022, 22:17 Předmět:
Hlavně se káble musejí udělat a rozmístit tak, aby se přes ně nejezdilo a nešlapalo se na ně = závěsy na strop a na stěny. Jinak stačí úplně bohatě nějaký dvojlinky 2x0,75mm², nebude to baterky nabíjet, ale jen udržovat v nabitým stavu. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.