Založen: Mar 30, 2012 Příspěvky: 3571 Bydliště: Havířov
Zaslal: st prosinec 02 2020, 5:11 Předmět:
Ne tak docela. Na 3000 otáčkách má největší krouťák a pri 5000 otáčkách z nej jde vymáčknout největší výkon. Spotřeba tam není uvedena, ale při běžném provozu "nejlevněji" jede motor v nízkých otáčkách.
Kdyby však byl požadavek na výkon v rozmezí 35 až 47 kW, motor by např. poháněl velký alternátor, pak dle požadovaného výkonu by byl nejlevnější provoz právě někde mezi 3000 a 5000 otáčkami.
Jdou sehnat i grafy se spotřebou paliva na jednotku práce v závislosti na otáčkách, ale toto všechno platí při plném plynu, na normální provoz se to aplikovat nedá.
Na to treba hľadať vajíčkový diagram. Mali sme ich ku caterpillarom. Závislosť stredného efektívneho tlaku na otáčkach motora pri rôznom odoberanom výkone. Ovály sú stála merná spotreba paliva v g/kWh.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32107 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st prosinec 02 2020, 18:43 Předmět:
Nejúčinnější je motor v oblasti největšího kroutícího momentu. Tudíž v oblasti ±500 otáček kolem vrcholku ve 3000RPM má auto nejmenší spotřebu. Zároveň má v týhle oblasti nejvyšší zrychlení - obojí na kterejkoliv rychlostní stupeň. Proto je naprostým a nejde-mentnějším doporučením jezdit na co nejnižší otáčky, protože podtočenej motor trpí daleko víc než motor vytočenej do příslušnejch otáček. Zabíjel bych za všecky ty roboty a rádce řazení, co nutí šoféry moderních aut cpát do auta pětku při rychlosti 50km/h a ještě k tomu do kopce - a těm pitomcům, co tyhle "rádobyrady" poslechnou, bych přál aby jim nakopalo do (_!_) zepředu právě to jejich auto, který tím tak trápěj - a je naprosto jedno jestli to dělají benálu, plynu nebo naftě a s turbem nebo bez něj. Jedinej druh pohonu, kterej takovej režim snese a ještě mu to šmakuje je elektrika - protože ta má úplně jinačí momentovou charakteristiku, než spalovák. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: May 06, 2007 Příspěvky: 4069 Bydliště: Zlín
Zaslal: st prosinec 02 2020, 18:59 Předmět:
To platí při plném plynu. Při částečném zatížení je zážehový motor nejúčinnější při co nejnižších otáčkách. Rozhodně nebudeš mít nejnižší spotřebu, když budeš jezdit po městě na dvojku vytočenou na 3000 ot/min.
Jinými slovy - pro určitý výkon je z hlediska spotřeby nejlepší jet na plný plyn a otáčky takové, aby výkon motoru akorát vyhovoval, tj. při jízdě po rovině někde kolem volnoběhu. Samozřejmě z jiných hledisek to zrovna nejlepší není.
Obecně nic nezkazíš tím, když budeš při plynulé jízdě otáčky udržovat co nejnižší, ale tak, aby motor běžel klidně a nedrnčel.
Jinak auto nebude mít nejvyšší zrychlení vždy v pásmu nejvyššího krouťáku, protože kromě motoru je v něm i převodovka. Pokud jedeš v oblasti nejvyššího krouťáku a podřadíš, dostaneš se na vyšší výkon, krouťák na výstupu motoru sice poklesne, ale na výstupu převodovky bude větší než předtím. To je doufám jasné.
Založen: May 22, 2006 Příspěvky: 2579 Bydliště: Posázaví (JN79LT)
Zaslal: st prosinec 02 2020, 23:00 Předmět:
Lukas-Peca napsal(a):
Obecně nic nezkazíš tím, když budeš při plynulé jízdě otáčky udržovat co nejnižší, ale tak, aby motor běžel klidně a nedrnčel.
Tak to vysvětli TDičku s variabilním naklápěním lopatek turbodmychadla. To si zakydáš turbo sazema snad za 1000km. Ten kdo takovej motor má, ví o čem píšu. Pak motor místo v 1800 otáčkách, začíná tahnout až při 2500 a pod tyto otáčky je motor úplně mrtvej. Nehledě na to, že akcelerovat z nízkejch otáček je dobrý akorát tak na popravu dvouhmotovýho setrváku.
To co popisuješ platí ještě tak pro benzíňák. Pro naftu ne.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32107 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: čt prosinec 03 2020, 8:38 Předmět:
EKKAR napsal(a):
Nejúčinnější je motor v oblasti největšího kroutícího momentu....
Lukas-Peca napsal(a):
To platí při plném plynu. Při částečném zatížení je zážehový motor nejúčinnější při co nejnižších otáčkách. Rozhodně nebudeš mít nejnižší spotřebu, když budeš jezdit po městě na dvojku vytočenou na 3000 ot/min.
Jinými slovy - pro určitý výkon je z hlediska spotřeby nejlepší jet na plný plyn a otáčky takové, aby výkon motoru akorát vyhovoval, tj. při jízdě po rovině někde kolem volnoběhu. Samozřejmě z jiných hledisek to zrovna nejlepší není.
Obecně nic nezkazíš tím, když budeš při plynulé jízdě otáčky udržovat co nejnižší, ale tak, aby motor běžel klidně a nedrnčel.
Jinak auto nebude mít nejvyšší zrychlení vždy v pásmu nejvyššího krouťáku, protože kromě motoru je v něm i převodovka. Pokud jedeš v oblasti nejvyššího krouťáku a podřadíš, dostaneš se na vyšší výkon, krouťák na výstupu motoru sice poklesne, ale na výstupu převodovky bude větší než předtím. To je doufám jasné.
Jenže já mluvím o ustáleným provozu na kterejkoliv rachlostní stupeň - prostě pro danej kvalt je nejmenší spotřeba v oblasti nejvyššího krouťáku. A je jedno jestli to je dvojka nebo pětka - prostě si to musíš představit jako bys měl v autě jen tu jednu rychlost. A aby se to dalo roztáhnout na co nejširší oblast rychlosti jízdy, na to je v autě převodovka - aby se motor bez ohledu na dopřednou rychlost pořád nacházel v oblasti nejoptimálnějších otáček. I proto jsou výhodnější vícekvaltový převodovky - a stejskání na to, proč výrobci dávají do maloobjemů pouhej 5Q s dlouhatáááánskýma převodama, zatímco k relativně velkoobjemům dají s klidem 6Q nebo v případě automatu i 7Q nebo dokonce 8Q, se dá zodpovědět jednou větou - PROTOŽE CENA. Menší auto kdyby mělo složitou 8Q špajzičku, která by daleko líp plnila požadavek na optimální využití výkonu jeho pidimotůrku, tak by se zákoš nedoplatil - protože cena převodovky by narostla natolik, že by celkovou cenu nikdo nebyl ochotnej zaplatit. I kvůli tomu byly vyvinutý právě pro maloobsahový jednotky všecky ty pomůcky pro zvýšení krouťáku v nízkejch otáčkách (velkoobjemovej motor má krouťáku dost "dole" i "nahoře", v tomhle skutečně objem ničím nahradit nelze) - aby se zvýšil tah motoru z nízkejch otáček a nebylo nutný ho kompenzovat mnohastupňovou převodovkou. I proto jsou třeba moderní motorky se 6Q, 7Q i 8Q převodovkou tak drahý ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: May 06, 2007 Příspěvky: 4069 Bydliště: Zlín
Zaslal: čt prosinec 03 2020, 8:59 Předmět:
EKKAR napsal(a):
Jenže já mluvím o ustáleným provozu na kterejkoliv rachlostní stupeň - prostě pro danej kvalt je nejmenší spotřeba v oblasti nejvyššího krouťáku.
Ano, při plném plynu. Pokud jezdíš trvale na plný plyn, pak v této oblasti bude mít motor opravdu nejlepší účinnost. Jen si asi budeš muset pomoct třeba zatažením ruční brzdy, aby ti auto pořád nezrychlovalo, takže ta absolutní spotřeba moc dobrá nebude. Ale nevím, možná se tak po České Třebové jezdí, neznám místní zvyky.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.