Zaslal: ne listopad 15 2020, 6:29 Předmět: Použití konzervátoru aku u Suzuki SX4
Vzhledem k tomu, že přes zimu jezdím celkem málo , používal jsem u Škodovek a Forda konzervátor pro udržování baterky . Loni jsem si na stará kolena pořídil čtyřkolku , abych se lépe udržel na tady na Vysočině neudržovaných silnicích . Prohledal jsem forum Suzuki , o použití konzervátoru tam nic není . Nerad bych něco zničil , opravy jsou nadprůměrně nákladné. Konzervátor dává cca 50 mA , baterka je kvůli Start/Stop systému hovadská, asi 70 Ah . Konzervátor jsem vždy připojoval do palubní zásuvky. Nehrozí nějaký zádrhel u Suzuki ? Díky za názor.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19607 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: ne listopad 15 2020, 9:25 Předmět:
Jestli parkuješ na ulici, je jediná pomoc - častěji vlézt do auta, nastartovat a nechat pár minut dobíjet baterku.
Druhou možností je stará baterka, kterou si budeš nabíječkou jednou týdně udržovat na nějakém větraném místě nabitou. A připojíš ji na chvíli paralelně k původní baterce v autě. Elektronice se nic nestane, ta baterka nebude v okamžiku připojení nabitá na víc, než na maximální napětí za jízdy. A zkombinuješ-li to s tím nastartováním, bude to baterce v autě svědčit ještě líp.
Ale, jestli parkuješ na dvorku nebo ve stodole či garáži odvětrané u stropu (sice toho vodíku během dobíjení neuteče zase nijak moc, ale má tu zrádnou vlastnost, že se v jakékoli kapse nahoře hromadí a jeho ochota slučovat se se vzdušným kyslíkem na vodu, když se zapálí, bývá efektní a drahá), osvědčila se mi dobíječka ze starého bakelitového zvonkového trafa s diodovým zdvojovačem napětí a přes žárovičku 6 V/ 0,3 A trvale dodávat do baterky proud velikosti zhruba samovybíjecího. Ta žárovička většinou sotva žhne, ale naopak při neúmyslném přepólování zafunguje jako pojistka. Zdroj je to měkký, takže napětí na svorkách baterky se srovná, jak baterka potřebuje, a to celkem bez ohledu na délku dvojlinky, kterou to dotáhneš do auta. Stačí CYH 2x0,5 mm² a nikde ji neskřípnout.
Těsně u plusové svorky baterky vřele doporučuji zařadit ještě autopojistku 2 A jako ochranu před zkratem v dvojlince - v akumulátoru může být ještě dost energie na to, aby ten kus dvojlinky k místu zkratu odpařil.
udrzovac_aku.png
Komentář:
I kdyby to nevyrovnalo úplně ztrátu samovybíjením, rozhodně jí část nahradí.
Založen: Feb 17, 2017 Příspěvky: 640 Bydliště: Staré Město (UH)
Zaslal: ne listopad 15 2020, 9:57 Předmět:
Hill napsal(a):
Jestli parkuješ na ulici, je jediná pomoc - častěji vlézt do auta, nastartovat a nechat pár minut dobíjet baterku.
Tohle už bohužel u nových aut není možné. Tam je alternátor ve funkčním stavu až je baterie pod určitou úroveň napětí. Jinak je "mimo provoz" aby "nebrzdil" motor. Pokud bude baterka dobitá, tak klidně může jet dejme tomu 150km a alternátor nedá vůbec nic... Aź to klesne, tak se na potřebnou dobu začne "budit" a jak bude baterka zase dobitá, tak se vypne. Takže pokud tohle bude dělat, tak tu baterku odrovná rychleji než kdyby jednou za měsíc nebo dva to jel projet aspoň na půl hodiny, nebo to dobil nabíječkou.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19607 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: ne listopad 15 2020, 10:08 Předmět:
Na zásuvku zapomeň, ta se v Suzukách odpojuje s vytažením klíčku už od roku výroby 1989.
Proto je tam ta vřele doporučená pojistka, abys to pod kapotou mohl připojit rovnou na kontakty baterky.
Mimochodem - u Suzuki hybridů je přímo v návodu doporučené, jestli indikátor ukazuje 20 % (první značku), na 5 minut nastartovat*) a vypnout start/stop. Obvykle za tu dobu stupeň nabití přesáhne 40 % (2 značky), což s tou pomocnou lithiovkou tomu ISG stačí. Pokud vím, tak SX4 s EURO5 bez start/stopu (do 2015, doprodávaly se 2016) ještě nesleduje stav baterky a alternátor dobíjí i na volnoběh. Ale to záleží na roku výroby.
*) dokud to nebude i u nás zakázané, jako v některých okolních zemích: tam je přestupkem nechat zatím běžet motor na místě i během oškrabování skel..
Díky za názory . S tím odpojováním zásuvky jsi mě teda Hille dostal - a z čeho budu při píchnutí napájet ten kompresor ,co mi dali místo rezervy , až budu vypěňovat kolo ? Ještě že jsem to všechno na opravu kola hodil na půdu , koupil zvedák a do kufru strčil jedno kolo a kus prkna pod zvedák . Nedovedu si dost dobře představit , jak budu někde tady u nás za tmy vypěňovat kolo a doufat, že je díra malá. To vymýšlí blbci , kteří žijí ve skleníku.
Jo , třeba se ta zásuvka nevypne, píšeš vytažením klíčku , ale já žádný nemám .
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19607 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: ne listopad 15 2020, 22:04 Předmět:
Tak to máš šanci, že zásuvka pojede, když nešlápneš na brzdu a přidržíš tlačítko START. Část okruhů bez nastartování pak dostane napájení, jestli i zásuvka, nevím, jsem klíčkovej.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32132 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne listopad 15 2020, 23:05 Předmět:
Zásuvka určená pro připojení konzervátoru se dá případně dobastlit ... Někam do motorovýho prostoru, napojit přímo k baterce, v přívodu jistit 5A pojistkou aby se jo nic nemohlo stát ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.