Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Přelomový rozsudek?
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 15, 16, 17  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19880
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: po říjen 12 2020, 8:23    Předmět: Citovat

Thalesi, především jde o mild hybrid Suzuki Swift, chytil jsem jednoho z posledních s motorem K12C. Má to EURO 6 (CO₂ 108/88/94 g/km). Při sundání nohy s plynu brzdí motorem a dobíjí Li-ion baterku 12 V/36 Wh, ten motorgenerátor prý umí krátkodobě (rozjezd) pomoci spalovacímu motoru výkonem až 2,7 kW. Je to znát na spotřebě hlavně při poskakování městem, dělá to i přes litr proti předchozímu modelu s motorem K12B VVT. Turbo to nemá. S jízdou po dálnici i šoustkách už to takový rozdíl není, jen třičtvrtě litru, ale motor si ještě sedá, tak uvidíme. Hlavní baterku to má normální 12 V / 50 Ah, žádnou speciálku.
Kdyby se ale mladýmu neobjevila proměnná geometrie u Swifta 1,0 (1996) a stálo to za vyvaření nosníků, nechal bych si toho minulého (2013). Takhle došlo k rotaci v rodině.
Nechtěl jsem elektromobil (dojezd, nabíjecí čas a jiné kratochvíle, jezdím převážně 60 kn denně, ale několikrát ročně jedu i 500 až i 1300 km), ani hybrida, i když plugin hybrid bych neodmítl. Ale Suzuki dělá všechno už jen v SHVS mild hybridu. A já jsem zase Swifta chtěl. Byl za rozumný peníz a nic mě nenutilo investovat do něčeho dražšího (zastupoval jsem 5 let marodícího garážmistra a vystřídal jsem za tu dobu dohromady 24 různých služebních aut, některými jsem jezdil opakovaně do Švýcarska, Itálie, Francie, Belgie, ale nejvíc do Německa a Rakouska, tak věř, že to mám osahané).
Když jsem si pro Swifta byl, přišly na prodejnu nabídky Swiftů s motorem K12D a technologií 48 V, větší kapacitou rekuperační baterky, sice taky se 3 kW elektromotorem, ale prodejce byl na omytí, když to četl - cena nebyla o původně slibovaných 27 tisíc vyšší, ale o 72 tisíc. Ve stejné výbavě.
Mimochodem - hromada povinné výbavy u předchozích auz ani nebyla a nechyběla mi, jako couvací kamera nebo naprostá píčovina TPMS nařízená eurokomisí (snad poznám, že jsem píchnul, před větším průrazem stejně nevaruje). A ani z toho, co tam je nově, jsem zatím leccos nepoužil (například spárování s mobilem, umí to androidího a iOS, ani navigaci). Rádio ovládám dál tlačítky a joystickem na volantu, ostatní jsem ještě na nic nepotřeboval, i když pod volantem mimo obvyklé páčky pro světla, blinkry a stěrače jsou i sklopky pro ovládání mobilu a aktivaci jeho ovládání hlasem. Za jízdy netelefonuju a volání neberu (nejčastěji mi někdo volal, když jsem jel Prahou nebo Hradcem a vedle mne či za nnou policajti, tak jsem si zvykl na to, že to jde netelefonovatvůbec, a to ani když v dohledu není žádné auto, tím méně policejní).
Žádné funkce potřebné za jízdy se z dotykového displeje ovládat nemusí a nedají se.

Takže zpět k tomu dotykovému displeji: předladil jsem si několik stanic v DAB, na FM taky a zapnul AF, a ovládám od volantu. To mají Japonci, řekl bych, vymakané slušně.


Naposledy upravil Hill dne po říjen 12 2020, 13:09, celkově upraveno 5 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
p32



Založen: Jan 13, 2007
Příspěvky: 15735
Bydliště: Olomouc

PříspěvekZaslal: po říjen 12 2020, 8:38    Předmět: Citovat

Jak někdo píše, že by elektromobil chtěl a někdo zase, že ne, tak mi to nedá a napíšu, že já taky ne a přitom jezdím z 90% po městě. Má to svou logiku a hlavně v zimě. Slyší velmi často po ránu, jak opakovaně startují s nafťákama a vůbec jim to nezávidím. Závidím jim jenom tu mentální jednoduchost (slušně psáno) v přesvědčení, že mají lepší auto než jsou benzínové. Zrovna tak chci slyšet v zimě ty s těmi nejlepšími, tj. elektromobily, jak si chválí dojezd a to hlavně po ránu. Laughing
Proti elektromobilům v zásadě nic nemám, jen ještě nepřišla jejich doba. Prostě jsou v plínkách a ještě jim to chvilku potrvá. Jak dlouho? To je jasné, přece až bude stanice na nabíjení (a to jen průběžné) tak daleko, jako dnes na načerpání PHM a v řadě za sebou budou jen dvě auta. Do té doby je to šaškárna a boj mozků, kdo ho má většího. V reálu se to totiž dá brát jen jako přibližovadlo z bodu A do bodu B a ne jako prostředek pro zvyšování svého ega, když má někdo iq pod 100. Dovolené jsou taky na odpočinutí od práce a ne na troubení sousedům, že my pojedeme opět do jugošky, egypta a podobných dír, na které hladovíme skoro celý rok. Laughing
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Maxipes_



Založen: Jan 06, 2017
Příspěvky: 142
Bydliště: Litovelsko

PříspěvekZaslal: po říjen 12 2020, 12:24    Předmět: Citovat

PotPalo napsal(a):
Vidím hlavné rozdiely kde by sa ešte dalo zlepšovať. Na klasiku môžem voziť ďalšie palivo v bandaskách a tak predĺžiť dojazd. Dajú sa voziť voliteľné ďalšie batérie pre elektromobil? Klasika má neutrál. Keď sa minie palivo, po zaradení N sa dá odtiahnuť alebo dotlačiť na čerpaciu stanicu. Elektromobil neutrál nemá, a po minutí energie sa z neho stáva betónový blok. Je čo zlepšovať.


To by mě zajímalo, kdes přišel na ten "betónový blok", třeba v Rusku, v oblastech kde nejsou dobíjecí stanice a dost možná ani elektrifikace, se Tesly dobíjejí tak, že se táhnou za náklaďákem a rekuperací se dobíjejí akumulátory Smile

P.S. omlouvám se za citaci
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Maxipes_



Založen: Jan 06, 2017
Příspěvky: 142
Bydliště: Litovelsko

PříspěvekZaslal: po říjen 12 2020, 12:36    Předmět: Citovat

Ještě dodám, že na rozdíl od elektromobilů (u kterých se točí v převodech všechno úplně stejně ať už jedou na vlastní baterky nebo se táhnou na laně) se právě moderní auta se spalovacím pohonem a s převodovkama co mají tlakové mazání, nesmí táhnout po vlastních kolech moc daleko ani moc rychle.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Celeron



Založen: Apr 02, 2011
Příspěvky: 18477
Bydliště: Nový Bydžov

PříspěvekZaslal: po říjen 12 2020, 13:15    Předmět: Citovat

Maxipes_ napsal(a):
se Tesly dobíjejí tak, že se táhnou za náklaďákem a rekuperací se dobíjejí akumulátory Smile

Právě jsi tímto potvrdil, že elektromobil nemá neutrál. Prostě motor je buď napájenej z baterky a posouvá auto, nebo něco posouvá autem a motor vyrábí proud do baterky. Takže pokud přetlačíš ten "betonovej blok", tak hned nabíjíš.

_________________
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 32853
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: po říjen 12 2020, 15:29    Předmět: Citovat

Ale má "cosi jako neutrál", ne že ne. Aby ten elmotor rekuperoval, musí bejt určitým způsobem buzenej resp. v případě asynchronních elmotorů musí mít připojenou nějakou zátěž (třeba v podobě dobíjenýho akumulátoru). Když se nebudí resp. nezatěžuje žádným elektrickým příkonem, nevytváří prakticky použitelnej mechanickej odpor a tudíž se točí "jako na neutrál" ...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
davemh



Založen: Jul 02, 2016
Příspěvky: 360
Bydliště: Český ráj

PříspěvekZaslal: po říjen 12 2020, 16:15    Předmět: Citovat

Předpokládám, že tam bude cosi jako automatická parkovací brzda, která u (do mrtě) vybitého vozu půjde odblokovat tak možná diagnstikou, pokud vůbec.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
p32



Založen: Jan 13, 2007
Příspěvky: 15735
Bydliště: Olomouc

PříspěvekZaslal: po říjen 12 2020, 16:20    Předmět: Citovat

Asi to bude jako u všech automatů.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Thales



Založen: Nov 26, 2006
Příspěvky: 1165
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: út říjen 13 2020, 20:39    Předmět: Citovat

Asi se někdy budu muset více zahloubat do rozdílů mezi jednotlivými technologiemi hybridů.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 32853
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: út říjen 13 2020, 22:06    Předmět: Citovat

davemh napsal(a):
Předpokládám, že tam bude cosi jako automatická parkovací brzda, která u (do mrtě) vybitého vozu půjde odblokovat tak možná diagnstikou, pokud vůbec.
Automaty mají mechanický tlačítko, obvykle schovaný pod krytem tunelu, kterým se dá odjistit mechanická parkovací západka (poloha "Park" na voliči) i když je auto komplet bez šťávy i běžícího motoru = nutnost pro servisní pohyby. U kamiónů je už dávno standardem zvenku vyjímatelná poloosa v hnací nápravě, čímž se vyřadí diferák a auto jde odvléct i se zařazeným kvaltem - dřív se kvůli tomu musel rozpojovat kardan.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Celeron



Založen: Apr 02, 2011
Příspěvky: 18477
Bydliště: Nový Bydžov

PříspěvekZaslal: st říjen 14 2020, 0:01    Předmět: Citovat

C4 Picasso s robotickou špajzkou má elektromotor s navijákem brzdových lan parkovací brzdy zadních kol. Jak motor chcípne, ihned se brzda zatáhne a povolí až při následným nastartování, zařazení směru a přidání plynu. Jde to trvale odbrzdit naklapáním v menu nebo přímo ovládat červeným tlačítkem na palubovce. No a bez elektriky se dá někde do podlahy píchnout klička a ten naviják lan otáčet růčo. Nikdy jsem neměl potřebu to zkoušet.
_________________
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
h_honza



Založen: Feb 01, 2020
Příspěvky: 135
Bydliště: Praha 1

PříspěvekZaslal: čt říjen 15 2020, 19:48    Předmět: Citovat

Přečetl jsem si tohle vlákno a musím se vrátit k původnímu tématu. Pokud mladší generace tvrdí, že jim to s novými technologiemi jde lépe, plete si na sebe bič a ještě nastavuje hřbet. Objasním.
Je pravda, že jakékoli odvádění pozornosti řidiče zvyšuje riziko. Kluci v usability labu FEL na Karláku testovali hlasové ovládání (s volantem, pedály a hrou na PC) a vliv se dal jasně doložit. Za takové situace je taky pravda, že zpětná vazba jiným kanálem (taktilní) je principiálně lepší než vizuální. termit256 píše, že se nevýhoda dá výcvikem snížit na zanedbatelnou úroveň. Z toho, co píše, se dá usoudit na časy pár set ms. Aby to fungovalo v takovém čase, musí platit několik podmínek. Uživatel musí vědět, na které stránce/záložce/menu nebo jiné části je. To je přídavná paměťová zátěž. Protože motorická paměť nebývá dostatečně přesná, musí při dotyku zafungovat onen vizuální kanál. Na čtení čehokoliv není čas, musí to být tedy zapamatováno jako "ten černý flek napravo". Další zátěž. Šetření místem na displeji znamená obtížnější trefování a motorické nároky. termit256 může mít pravdu, že mladší generace tyto nároky pokryje snáze.
To ale znamená, že mladá generace plýtvá svými schopnostmi na pokrytí lajdáckého a nejapného použití moderních technologií, ne na něco, co jde dopředu.
Citované soudní zákazy považuju za hloupé, protože řeší následky, ne příčinu (bídný návrh). Na testování uživatelského rozhraní jsou standardní metody, proč na kvalitu nejsou podobné nároky jako na automotive elektroniku?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
p32



Založen: Jan 13, 2007
Příspěvky: 15735
Bydliště: Olomouc

PříspěvekZaslal: čt říjen 15 2020, 21:36    Předmět: Citovat

Tak s tímto taky souhlasím. Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19880
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: čt říjen 15 2020, 21:54    Předmět: Citovat

Generace vývojářů, kteří řešili i ergonomii ovládání vozidla, už zestárla. Na hrazuje ji generace těch, kteří koukají všechno obejít přes počítač, aby pouhou změnou software dosáhli více verzí modelu, aniž by se musela někde v dosahu obsluhy či řidiče vyvrtat do palubky jediná díra navíc. Unifikace zlevňuje výrobu různých stupňů výbavy téhož modelu. Že to komplikuje nejen servis, ale i ovládání, je podružné, primární jsou výrobní náklady.
Jsem zvědav na to plnění soudního rozhodnutí v praxi.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 32853
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: st leden 06 2021, 23:55    Předmět: Citovat

Vypadá to, že se něco začalo hejbat, stoupající počet nehod i přes vyšší počet nejrůznějších bezpečnostních "udělátek" direktivně nařízenejch k vestavění do aut už se dostal na stůl těch, co si berou za svoji povinnost nám ostatním věci nařizovat a vypadá to, že na téma dotykový displeje a jejich negativní vliv na bezpečnost se ještě povede velká debata: https://www.autoforum.cz/predstaveni/nejnebezpecnejsi-prvek-modernich-aut-se-vymkl-kontrole-varuji-experti-chteji-prisne-tresty/?
Já osobně bych teda za nesmyslný nadužívání ovládání přes displej trestal konstruktéry a ty, co mají jejich práci kontrolovat a schvalovat, ale aspoň nějaká debata bude ...

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 15, 16, 17  Další
Strana 11 z 17

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.19 sekund