Založen: Jan 13, 2007 Příspěvky: 15562 Bydliště: Olomouc
Zaslal: so září 19 2020, 11:15 Předmět:
Kouknu sem, co ještě řešíte na trafu a už je to o starých zgarbech.
Taky jsem ho kdysi měl. Po čase jsem ho rozdělal pro kontrolu a když jsem viděl, jak je to tam udělané, tak jsem to celé vyhodil. A ani toho nelituji.
Založen: Mar 30, 2012 Příspěvky: 3571 Bydliště: Havířov
Zaslal: so září 26 2020, 11:33 Předmět:
Ale jo, na trafíčko už konečně taky došlo Nejprve musím poděkovat ferrymu, trafo přišlo v pořádku a odeslal ho dokonce několik hodin před tím, než jsem poslal platbu.
Myslel jsem, že mu ponechám jeho původní funkci a zároveň ho budu využívat i jako regulační trafo na malé napětí. Postupně se té myšlenky ale vzdávám. Po otevření mě ovanula příjemná vůně, taková, kterou dnešní výrobky už nemají. Trafo je uděláno dobře, ovšem přesně ke svému účelu - ovládání vláčků. Životnost bude mít taky slušnou - nic se tam rychle nevyběhá. Nenašel jsem v něm nic, co by vykazovalo známky opotřebení. Vypadá v podstatě jak nové. Ale na reguláček se moc nehodí. Nereguluje od nuly, hned ze dvou důvodů. Jednak jezdec nedosáhne až na konec vinutí, druhak přepínač sepne až když už má běžec kousek odběhnuto. Dále pak jezdce, když jsou natočeny na malé napětí mají snahu samy sjet k nule, protože vinutí na sloupcích má přece jen určité zaoblení. A pak ještě jedna věc, která provozně asi nevadí, ale mi se hodně nelíbí - ty dvě černé pecky co běhaj po vinutí jsou zřejmě kovové, pokud se současně dotýkají dvou sousedních závitů, zřejmě působí tvrdý zkrat. Zkratovaným závitem teče odhaduju několik A, na dotyk znatelně hřeje, spíše pálí, ale na první pohmat to není poznat, protože ostatní závity jsou zcela studené a z přiloženého prstu teplo odvádí. Když se ale dobře sáhne...
Všechno jsou to nedostatky sice řešitelné, ale pokud bych chtěl udělat úpravy vratné, znamenalo by to vyndat cely ten pertinax se vším všudy a nahradit něčím jiným. Zbyla by mi tak v podstatě jen kastle a to trafo. To už si můžu rovnou udělat reguláček ještě lepších vlastností z nějakého toroidu.
Závada popsaná ferrem0 se neprojevila. Jezdce jsou v pořádku, zřejmě šlo o kontakt v přepínači, než jsem trafo připojil tak jsem ho otevřel a párkrát si zatočil, takže se přepínač asi stačil očistit. Možná už ho "očistil" sám ferro0, když trafo skoušel.
Od úprav jsem tedy upustil, pohraju si asi jen s těmi kovovými peckami, skusit je nahradit třeba uhlíkem. Si trošku zašpiním prsty, no. Kdybych použil vyběhané uhlíky s lankem... Jenže ty pecičky jsou docela malinké.
Trošku ale ještě koketuju s myšlenkou dát dovnitř maličké tráfko 16V/2V a regulovatelný výstup hnát přes ten sekundár. Pak by to šlo od nuly i bez mechanických úprav.
Protože když použiju toroid, tohle trafo mi k ničemu nebude. Vláček sice mám, ale nepouštím...
Založen: Feb 02, 2005 Příspěvky: 9923 Bydliště: Luhačovice
Zaslal: so září 26 2020, 15:54 Předmět:
Otevři si nějaký TP280 s nízkou hodnotou /třeba 100-250R-N/ a vem uhlíček z něj. Stačí ho zarazit do 1mm dírky v plechu, jako je to v tom poťáku.
Ve starších, větších 40mm potenciometrech řady WN byly uhlíky 2x větší, ale musel bys zase sehnat nízkoohmový.
Uhlíků do řady TP280 jsou tři druhy, montované podle hodnot dráhy. V nízkoohmových TP280 jsou uhlíky žlutočerné, zřejmě směs s nějakým kovem.
S uhlíkem bych se nedrbal, když tě to rozčiluje, přiletuj tam větší pecky z nějakého relé třeba. Osobně si ale myslím, že je to zbytečné, to trafo jsem měl léta a s jezdcem nikdy problém nebyl. _________________ Věci,které fungují,se ZÁSADNĚ neopravují...
Založen: Mar 30, 2012 Příspěvky: 3571 Bydliště: Havířov
Zaslal: po září 28 2020, 20:37 Předmět:
Pecka z relé přece problém neřeší, vyměnit pecku za pecku. Uhlík z poťáku by byl nejjednodušší, ale budou tam 4 přechoďáky. Když bude mít uhlík lanko, budou jen dva. Nevím, jak moc je to podstatné. Při popisu trafa jsem opomněl jednu věc. Nepochopil jsem umístění síťové šňůry Tohle je asi jediný výrobek, který má síťový přívod zepředu Fakt si nedokážu představit, jak si "Pikáči" představovali, že to trafo bude umístěné.
Založen: Feb 18, 2008 Příspěvky: 5033 Bydliště: Brno
Zaslal: po září 28 2020, 21:58 Předmět:
Kremik napsal(a):
A šňůra bude trčet pod nohama zepředu stolu, no, logické
Tys vláček neměl, co? Jinak bys tohle nenapsal. V 99% případů se kolejiště složilo na zemi (na stole ne) a trafo bylo výstupními svorkami a (krátkými) drátky přímo u kolejiště. Tam by napájecí šňůra vadila. V tomto případě to mají soudruzi dobře. Trafo MERKUR má napájení z boku; to je podobné.
Založen: Mar 30, 2012 Příspěvky: 3571 Bydliště: Havířov
Zaslal: po září 28 2020, 22:06 Předmět:
Pár kolejí na zemi a lozit kolem toho po kolenou, no pak možná jo. Já si spíš představil hotový panel s domečkama, závorami, semafory, výhybky, apod. Ti si to trafo pak dají jak?
Založen: Feb 18, 2008 Příspěvky: 5033 Bydliště: Brno
Zaslal: po září 28 2020, 22:08 Předmět:
sinclair napsal(a):
Otevři si nějaký TP280 s nízkou hodnotou /třeba 100-250R-N/ a vem uhlíček z něj. Stačí ho zarazit do 1mm dírky v plechu, jako je to v tom poťáku.......
Velikost uhlíčku v TP280 je řádově srovnatelná s průměrem vodiče sekundáru trafa. Pokud není vinutí zabroušené do roviny(což asi není), tak by uhlíček zapadával mezi závity a nakonec se vylomil z 1mm dírky v plechu. Navíc je velký rozdíl v proudovém zatížení TP280 a napájení vláčku. Styčná plocha skoro žádná, což u trafa bude vadit. Podle mě to nebude fungovat způsobem, který uvádíš.
Založen: Feb 18, 2008 Příspěvky: 5033 Bydliště: Brno
Zaslal: po září 28 2020, 22:17 Předmět:
Kremik napsal(a):
Pár kolejí na zemi a lozit kolem toho po kolenou, no pak možná jo. Já si spíš představil hotový panel s domečkama, závorami, semafory, výhybky, apod. Ti si to trafo pak dají jak?
A jak si ho dají , když bude mít šňůru zezadu?
Skuteční modeláři, co si dělali pevné kolejiště, si to určitě vyřešili nějak šikovně a trafo zabudovali vpředu do ovládacího panelu tak, že šňůra nevadila/ nebyla vidět. V tom není problém. Ta šňůra není ze skla - jde poměrně slušně ohnout.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32087 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út září 29 2020, 3:13 Předmět:
Kremik napsal(a):
Ale jo, na trafíčko už konečně taky došlo Nejprve musím poděkovat ferrymu, trafo přišlo v pořádku a odeslal ho dokonce několik hodin před tím, než jsem poslal platbu.
Myslel jsem, že mu ponechám jeho původní funkci a zároveň ho budu využívat i jako regulační trafo na malé napětí. Postupně se té myšlenky ale vzdávám. Po otevření mě ovanula příjemná vůně, taková, kterou dnešní výrobky už nemají. Trafo je uděláno dobře, ovšem přesně ke svému účelu - ovládání vláčků. Životnost bude mít taky slušnou - nic se tam rychle nevyběhá. Nenašel jsem v něm nic, co by vykazovalo známky opotřebení. Vypadá v podstatě jak nové. Ale na reguláček se moc nehodí. Nereguluje od nuly, hned ze dvou důvodů. Jednak jezdec nedosáhne až na konec vinutí, druhak přepínač sepne až když už má běžec kousek odběhnuto. Dále pak jezdce, když jsou natočeny na malé napětí mají snahu samy sjet k nule, protože vinutí na sloupcích má přece jen určité zaoblení....
Dospěl jsem už jako týnejdžr ke stejnýmu zjištění a nelíbilo se mi. I když ten zkratovej proud jedním závitem je omezenej právě vysokou vnitřní imprdelancí celýho trafa, je na to prostě navržený aby vydrželo. Ale nechtěl jsem to trápit. takže jsem to vyřešil vyhozením jezdců, přepínače i selenu a kompletním převedením trakčního regulátoru na pulsní. Schéma vyšlo kdysi dávno v časopise MODELÁŘ, stejný používá tenhle pán ve Žďáru nad Sázavou: http://www.ttmodely.hys.cz/index.php?page=navody&list=regulator . Jde ubastlit i jiný, symetrický, s jedním ovládacím potenciometrem, kdy výstup je v nule uprostřed dráhy potenciometru a podle směru natočení se výstupní napětí plynule přepóluje - musel bych ho dohledat. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Pár kolejí na zemi a lozit kolem toho po kolenou, no pak možná jo. Já si spíš představil hotový panel s domečkama, závorami, semafory, výhybky, apod. Ti si to trafo pak dají jak?
Pro ně pak tohle trafo není. Když si postavíš takový model, tak budeš chtít ovládat vláčky aspoň v jednotlivých úsecích, ne jedno regulované napětí pro všechny.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.