Založen: Mar 28, 2012 Příspěvky: 7857 Bydliště: Brno
Zaslal: pá květen 29 2020, 17:03 Předmět:
Motorky v hračkách (tenkrát hlavně s bowdenovym řízením) měly nejčastěji ta Červená plastová čela, jak o nich píše Křemík. Míval jsem jich doma hromadu, možná bych ještě našel. Kartáče byly s tou peckou, nebo spíš trámečkem, kostkou. Ty motorky s jednim bílým plastovým čelem byly například v autíčkách na autodráhu. A ještě jsem měl doma více motorků do Piko mašinek, ty byly rozkládací na díly, stačilo sejmout boční kovové spony. _________________ Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
Založen: Dec 18, 2006 Příspěvky: 9685 Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí
Zaslal: pá květen 29 2020, 17:44 Předmět:
el.motorky Igla 4.5V byly málo používané v mechanických hračkach 60.-70.let
(buldozer, tank...etc) měly plechový kryt stříbrnýho plechu nebo co
ale, řemenička hřídele se dala sundat a motorek použít jakožto ND kdekoliv jinde _________________ Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)
Igla, nebo Igra měly červený plastový průhledný čela. Mezi nima byl různobarevný - stříbrný, nebo později zeleně natřený plechový kroužek, ve kterým byl kulatý feritový magnet. V jednom z čel byly bronzový pérka, které měly na konci pecku, která se dala najít na kontaktech relé. Komutátor, složený ze 3 měděných segmentů byl bohatě namazán jakousi bílou vazelinou. Na pérkách byly prvně navlečeny, později nacvaknuty plíšky z mosazi, které měly pájecí očka. Rotor se nejdřív otáčel v kuličkových ložiskách, potom v mosazných kluzných a potom v silonových futrech. Když to celý zhrnu:
Bronzový pera se brzo unavily, vazelina se na komutátoru začala napalovat, tak motorek postupně odcházel. Taky mu moc nepřidalo to, že plíšky měly kolikrát s pery mizerný dotyk a nakonec - rotor měl v posledních verzích ve futrech dost velkou vůli, takže motorek byl dost hlučný. Poslední kvalitní jsem viděl v bateriových hodinách Prim, kde natahoval pružinu, která byla zdrojem energie pro "mechanický strojek" s nepokojem. Ty motorky, který měly mosazný plíšky navlečeny, tak se u nich rády vylamovaly žlábky, ve kterých plíšky držely. Nacvakávací plíšky se zase časem unavovaly a musely se tvarovat ohýbáním. Zlatý motorky Piko, nebo z těch ruských tanků, i když byly dost tvarově nahovno kvůli Alnico magnetům, co budily z boku plechový stator zastříklý v plastu nepopsatelné barvy
Založen: Dec 18, 2006 Příspěvky: 9685 Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí
Zaslal: pá květen 29 2020, 19:52 Předmět:
jo, 15 Kčs byla legrační cena, bazmek lafetován na plechový držák černě matně eloxován vidím to jako dnes (občas používán jakožto pohon vrtáku Φ1mm pro děrování DPS) změna směru otáček jednoduše přepólováním zdroje _________________ Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)
Založen: Feb 14, 2005 Příspěvky: 9006 Bydliště: Brno (JN89GF)
Zaslal: pá květen 29 2020, 21:20 Předmět:
Našel jsem pěknou ukázku. Pamatuju s těma červenýma čelama, pak menší, ze dvou stran zploštělý. Ty byly v autech pro autodráhu. A pak ty podivný duhový plastový se dvěma kvádry po bocích.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32114 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so květen 30 2020, 3:19 Předmět:
Ty s bílýma čelama byly občas signovaný nápisem vyniklým z plastu "MABUCHI - TAIWAN", jindy neměly označení žádný, ale lišily se provozním napětím - byly takový, který jely jak pila už na 1 monočlánek (1,5V) - ty byly používaný v malejch hračkách na DO s bowdenem, kde v pouzdru byly jen 2 monočlánky a reverz motorku se dělal přepínáním jednoho pólu motorku na plusovej nebo mínusovej konec, druhej byl natvrdo spojenej se středem. Zjistil jsem to když jsem pořád nuceně měnil vybitý baterky v jednom autíčku - a jedna z dvojice byla trop daleko dřív než ta druhá (autíčko jezdilo víc dopředu než dozadu). Jiný hračky používaly pro reverz dvojpólovej přepínač a baterky se vyčerpávaly rovnoměrně.
Další provedení těchhle malejch MABUCHI motorků jelo na 3V, byla ale i verze na 6, 9 a 12V. Všecky byly zvenku stejný, rozdíl byl jedině ve vinutí rotoru (průřez drátu a počet závitů) a v provedení kartáčků - některý měly na fosforbronzovejch plochejch pružinkách podobný hranatý pecičky jako starý motorky IGLA, jiný měly jen do takový "štětičky" nastříhnutej konec toho fosforbronzovýho pružnýho plíšku.
Označení MABUCHI ale měly i motorky, který používala autodráha ITES (autíčka s plechovým podvozkem a plastovýma výměnnýma karosériema, na který pasovaly i papírový modelový kastle od pana Richarda Vyškovskýho vydávaný jako vystřihovánky v ABC) - ty byly standartně na 12V, byly větší, v průřezu shora a zdola sploštělý (stejně jako ty menší) - aby se líp vešly do autodráhovýho autíčka, měly stříbrně niklovanej kryt feritovýho magnetu a čela buď červený, nebo šedý - v obou případech ale průhledný, takže bylo vidět jiskření na komutátoru. Potkal jsem provedení s kuličkovýma ložiskama na obou koncích i s kluznýma bronzovýma futýrkama (častější). Daly se koupit i v modelářský prodejně jako samostatnej ND, už na nich byl mezi vývodama napájenej odrušovací keramickej kondík odhadem 10-22nF (byl malej, kulatej).
No a ty ruský s vyčnívajícíma AlNiCo magnetama, to byl děs běs hrůza a utrpení, doslova jézeďácký (pardón, KOLCHOZNICKÝ ) vůle v ložiskách a vydírající se kartáče jen z mizernýho plíšku. Byly standartně na 4,5V, na míň jak 3V se odmítaly točit, ale často ani palcatá baterka nestačila k jejich rozhejbání - právě kvůli děsným "ložiskům". Povrchovej plast nedefinovatelný barvy, to byla vůbec kapitola sama pro sebe - tavil se nejenom při pájení přívodů, ale kolikrát i při delším provozu samotným teplem motorku. A je zajímavý, že jsem se setkal s motorkama, který měly ten AlNiCo vyniklej magnet jen 1, zatímco jiná verze měla 2 - a podle tvrzení CCCP byly navzájem záměnný, protože se naprosto nepředvídatelně nacházely jedna nebo druhá verze jako pohony modelů tanků a dalších pásovejch vozítek ze stavebnic dováženejch do ČSSR právě z CCCP (T-34, IS-3, KV-2, KV-85, "měsíční" tank ...). _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Jan 19, 2005 Příspěvky: 3387 Bydliště: Haná / N.J.
Zaslal: po červen 01 2020, 22:39 Předmět:
Ne to byla placatá placačka
Co vydržely ty kuličkovy ložiska? To musel stejně lehnout dřív, než slušný kluzný..
Já měl v ruce vždy jen ty kluzny s plíšem, co se "zasouval do drážek" Snad jeden modrý exemplář s nacakávacím plíškem sem v něčem taky viděl. Jen první neprošel, než sem zjistil že ty plíšky musím prolisem trochu rozevřít při skládání
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3
Strana 3 z 3
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.