Založen: Nov 28, 2006 Příspěvky: 12101 Bydliště: Česká Třebová
Zaslal: po duben 27 2020, 10:16 Předmět:
marshal napsal(a):
Mám OMB5 s hrotem na 78 rpm který má radius špičky hrotu 65µm. Je vhodný na šelak ?
myslím, že ano
někde jsem četl, že na 78rpm by měl mít kolem 50 µm, ale 65 je hodně podobný.
Zkus to a uvidíš.
Teoreticky, čím větší radius, tím bude v drážce výš a bude nižší šum . . .
nebude to projíždět bordelem usazeným na dně drážky . . .
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19593 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: po duben 27 2020, 10:47 Předmět:
Prakticky ale rádius 70 µm je zase moc, ke konci hrací doby desky způsobí ztrátu výšek i větší, než 6 dB na 8 kHz. Samozřejmě na větších poloměrech přehrávání se to tolik neprojeví, ale vzhledem k frekvenčnímu rozsahu běžně v šelaku se vyskytujícím, už poloměr 65 µm po většinu hrací doby jedné strany desky nezpůsobí slyšitelnou ztrátu toho zbytečku výšek.
Založen: Feb 02, 2005 Příspěvky: 9923 Bydliště: Luhačovice
Zaslal: po duben 27 2020, 11:28 Předmět:
Panebože, výšky okolo 8kHz na standardu. Je to sice už dávno, ale ty desky, co jsem tehdy kopíroval, hlavně tedy ty cennější zahraniční, neukazovaly při pomoci AYZ036 nad 5kHz už vůbec nic. RTA jsem zapnul jen z legrace, protože mě zajímalo, jak vysoko to i po pečlivé korekci jde.
Sloupec 6,3kHz už se ani nehnul, tedy všecko pod -20dB a předchozí sloupec 5kHz byl na těžko odečitatelné úrovni mezi -20 a -18dB. Víceméně to ale byl spíše šum drážky - materiálu. Možná, že existovaly i lepší desky, ale v rukách jsem je neměl. Všecko, co jsem měl v rukách, bylo z těsně předválečných let. Nejnovější deska byl Hašler od Ultraphonu z roku 1940.
Založen: Feb 02, 2005 Příspěvky: 9923 Bydliště: Luhačovice
Zaslal: po duben 27 2020, 15:05 Předmět:
Dají se někde najít pohromadě všecky nejpoužívanější korekční normy pro standard? Ty nejpoužívanější jsou celkem čtyři.
Nemám to ale zapsané a elektronkový korekčák i s nimi, plus RIAA, jsem už dávno prodal i se šasi. Jednomu fandovi do standardů, co jich měl přes dva tisíce. Nikde ty korekce nemůžu pokupě najít.
Já ty desky tenkrát nepřehrával klasickou MM magnetodynamickou vložkou, ale americkou magnetickou RCA Model 36, co mi kdysi daroval i s páskovým mikrofonem Model 77 OK2VI.
Byla pracně namontovaná do přenosky čtyřrychlostního šasi Garrard z počátku 50.let, co mělo pohon "vysokootáčkovým", 900ot. a docela silným synchronním motorkem.
Těžký, asi 2,5-3kg talíř, byl poháněný přes velké, měkké mezikolo, co bylo ze stupňové řemenice poháněné řemínkem od měkce, na filcu uloženého motorku. Takže to ani moc nehučelo. Gramofon jsem vykuchal z jedné zakázkové, velké hudební skříně firmy Iron. Byl v ní vestavěn upravený přijímač Penta Luxus /přístavek-20W konec s 2xEL12, jiná trafa, stupnice/ a v dolní části v řadě, v objemu kolem 100l, byly 4ks velmi dobrých, 25cm permanentních reproduktorů Philips s černě lakovaným košem, možná je někdo zná. Luxusní hudební skříň, s osvětlením šasi i skříňky pro desky a osvětleným dvoupatrovým barem.
Hrát jsem to celé nikdy neslyšel, nebyl čas to dávat dokupy, protože to ani nebylo kam dát, obrovský kus nábytku. Šasi přijímače, konec i reproduktory mám ale dobře uloženy.
Původně byla v tom šasi nějaká novější, nejspíš keramická vložka Garrard, s oběma druhy hrotů. Sice ji ještě mám a je ještě plně funkční, záhadně vůbec nemá rozpadlé krystaly, ale nikam dneska nejde namontovat. Ani do hadí hlavy, nebo do červené bakelitky Supraphon Luxus ne, je hodně velká a taky z bakelitu.
Hroty by se asi daly vyměnit, jsou podle nažloutlé barvy z mikroskopu 99% safírové, ale není za co je vyměnit. Náhradní standardní chvějky na překlápěcí VK311 už taky dávno nemám.
Ta magnetická RCA je asi ještě o třetinu větší, než byla magnetická přenoska Supraphon PS16 a těžká jako kráva, přidával jsem závažíčko.
Korekční předzesilovač k tomu Garrardu a vložce RCA, byl opajcovaný základ z předzesilovače Shure M65, jen s ECC81, které šumí mnohem méně, než ECC83 /12AX7/, upraveným ZV obvodem, 5-step přepínačem a pro jistotu stejnosměrně žhavený.
To se nakonec ukázalo být skoro zbytečným, neboť povrchový hluk těch desek by případné zbytky 50Hz, co by zůstaly po regulérním odbručovači, spolehlivě přehlušil.
Je to celé hrozně problematické, protože ty desky jsou vždy často používané a přehrávané na nejrůznějších laciných strojcích, které už po cca pátém přehrání tlakem 10-15g desky dost poničily. Zahraniční proti tomu asi byly odolnější, nebo z lepšího materiálu, ty tolik nepráskaly a nešuměly, jako těch pár československých.
Myslím, že i pokud si někdo dnes pořídí gramofon se 78ot/min a s moderní, speciální MM vložkou a hrotem, bude asi dost zklamán z výsledku.
Subjektivně se reprodukce z těchto desek jeví o hodně příjemnější z principiálně "horších" a starších vložek, ať už výchylkových či rychlostních. Moderní MM vložka, díky nízkým hmotám i vysoké poddajnosti, sebere úplně všecko a přišlo mi, že všechny "vady" standardek vytahuje víc, než je i pro nenáročného posluchače skousnutelné.
U některých desek, byl praskot i šum skoro půl na půl, nebo možná 35-40% sejmuté modulace.
Přišlo mi to dost hrozný a proto jsem se i babral s tou magnetickou RCA vložkou, aniž se dal předem odhadnout výsledek. Ale měl jsem štěstí.
S touto vložkou bylo asi to nejlepší, co jsem kdy ze standardek slyšel.
Ale jsou to jen moje subjektivní dojmy a pokud jde u historiků či archivářů jen o ten obsah, tu užitečnou informaci, tak to je jiná.
Dnes už umí mocně vypomoci specializovaná číslicová technika, která i Hitlerův projev a hlas umí vyspravit tak, jako by byl sejmutý z LP desky, vylisované před týdnem. Už jsem slyšel opravdu úžasné věci, co skuteční odborníci ze standardek dostali. Jenže k té technice se běžný červ nedostane a i kdyby, nezaplatí ji.
Naposledy upravil sinclair dne po duben 27 2020, 15:12, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Dec 18, 2006 Příspěvky: 9685 Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí
Zaslal: po duben 27 2020, 15:12 Předmět:
to máš pravdu předsedo, Shure M75 "sebrala všechno" i drobné oděrky, poruchy LP které tovární VM2101 okázale ignorovala, a bylo po nadšení inu není všechno zlato co se třpytí _________________ Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)
Založen: Feb 02, 2005 Příspěvky: 9923 Bydliště: Luhačovice
Zaslal: po duben 27 2020, 15:22 Předmět:
No šak proto mám tři headshelly. Protože některé desky prostě s V15 nejsou poslouchatelné. Ale zase na druhé straně - když s ní přehráváš v klubu nikdy nejetý 12" maxáč, tak to je prostě nakládačka
Z korekčáku potom ve většině případů na hloubkách fičí až tři volty a zesilovač toho má plný brýle, protože má přebuditelnost jen asi 22dB.
Ty standardky, to je čistě subjektivní a hlavně o záměru toho, kdo si to pořizuje. Jen jsem považoval za férové upozornit na to, že kdo s tím nikdy nepřišel do styku, může být i zklamán.
Založen: Dec 18, 2006 Příspěvky: 9685 Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí
Zaslal: po duben 27 2020, 15:33 Předmět:
nebudem dráždit tygra taháním za vocas ale kdo bez šelaků 78 nemůže žít ať se vrátí k "mokrému přehravání" - pokazit už moc není co _________________ Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)
Založen: Feb 02, 2005 Příspěvky: 9923 Bydliště: Luhačovice
Zaslal: po duben 27 2020, 15:40 Předmět:
Ouu, tak to nevím, jak se k té vodě šelakovky staví.
To spíš bude spolehlivě vědět Jarda. Já to zkoušel jen na mikrodeskách a až tak urvaný jsem z výsledku nebyl.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19593 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: út duben 28 2020, 14:00 Předmět:
sinclair napsal(a):
Dají se někde najít pohromadě všecky nejpoužívanější korekční normy pro standard? Ty nejpoužívanější jsou celkem čtyři.
Nemám to ale zapsané a elektronkový korekčák i s nimi, plus RIAA, jsem už dávno prodal i se šasi. Jednomu fandovi do standardů, co jich měl přes dva tisíce. Nikde ty korekce nemůžu pokupě najít.
Leoši, standardy zhruba podle možného zastoupení desek historicky dostupných v našich zemích posbírali pánové Ing.Bohumil Kovařík a Ing.Ctirad Smetana a uvedli je v knížce Korektory.
Jejich údaje se kryjí s tím, co uvádí publikace MANUAL OF ANALOGUE SOUND RESTORATION TECHNIQUES od Petra Copelanda z BBC (byl ke stažení v British Library a stihnul jsem to). Rozbor charakteristik používaných jednotlivými výrobci a chyb v jejich uvádění v publikacích je tuším od strany 104 do strany 162.
Výše uvedený soubor vyvěšuji jen na pár dní, pak ho odstraním!
Tyto údaje jsem použil v článku tady na Bastlírně. Stáhni si PDF a od strany 10 to začíná.
Jo, a poslední šelakovky, lisované duplicitně s vinylovými singly (v prodeji byly stejné tituly na šelaku i vinylu ještě v roce 1967, třeba Jana Petrů, Richard Adam, Rudolf Cortéz, popovky a bigbít Pepíčka Zímy) měly obsahovat záznam nejméně do 9 kHz, někdo se bil v prsa v rozhovoru pro Téčko magazín nebo snad i AR, už nevím, však přenosky VK031, VK311 i novější uměly větší rozsah a řezací stoly v Loděnicích prý taky. Ale přiznávám, nikdy jsem to netestoval, tenkrát jsem neměl čím, a dnes už neotestuji, žádná standardní deska ani přenoska s příslušným hrotem mi nezbyla.
Založen: Apr 21, 2011 Příspěvky: 189 Bydliště: Příbram VII
Zaslal: út duben 28 2020, 16:27 Předmět:
konosuke napsal(a):
to máš pravdu předsedo, Shure M75 "sebrala všechno" i drobné oděrky, poruchy LP které tovární VM2101 okázale ignorovala, a bylo po nadšení inu není všechno zlato co se třpytí
Mám obsáhlou sbírku šelaků a přehrávám je Shurkou M75 se zelenou chvějkou - speciální pro 78 ot na upraveném NC440. Mám předzesilovač(e) jenom s korekcí RIAA a musím říct, že neslyším žádný rozdíl nezvládnutelný korekcemi výšky/basy+- 13 dB. Protože nejstarší desky byly zřejmě hrané ještě ocelovou jehlou na mechanickou přenosku, myslím, že ani nejsprávnější korekce by z nich HiFi neudělala. Počet přehrání za těch 80, 90 let a kvalita přístrojů je rozhodující.
S hanbou musím přiznat, že jsem v mládí (1966-67?) přehrával půjčenou sbírku singlů Beatles na "chlebníku" s elektromagnetickou přenoskou a ocelovými jehlami a majitel si po vrácení nijak nestěžoval
Založen: Dec 18, 2006 Příspěvky: 9685 Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí
Zaslal: út duben 28 2020, 17:00 Předmět:
Chlebník S07 s třecí brzdou otáček jsem měl používal při 33 ot/min se již z obložení trochu kouřilo...MC13 stereo to už byl jakostní skok hlavně ten auto-return ramínka dříve nebývalé ! doprovodná rána jako ze vzduchovky, přenoska piezo VK4302 ale vinyly to přežily v kondici dobré, Purple, Janů, Katapult, Schelinger...mám je dodnes schované v kredenci dají mně jednou všechno do dřevěnýho futrálu na poslední cestu až přijde čas... _________________ Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)
Založen: Apr 21, 2011 Příspěvky: 189 Bydliště: Příbram VII
Zaslal: út duben 28 2020, 20:19 Předmět:
Dostal jsem to v řetězovém mailu s tím, že je to z Pardubic, hrob pro sociálně znevýhodněného občana. Ale já to vidím spíš na Rumunsko, Bulharsko a tak. U nás by měli bílý košile a a polovina i černý hadry. A byl by tam Michal David .
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3, 4Další
Strana 3 z 4
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.