Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32853 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá říjen 19 2018, 8:40 Předmět:
Chápeš ten rozdíl? Já tvrdím, že VYBÍJENÍ SE UKONČUJE PŘI DOSAŽENÍ OKAMŽITÝHO NAPĚTÍ 10,8V - a on mele vo tom, že se NIKDY NEJDE POD 12V. To je ta blbost. On zaměňuje napětí na zatížený baterce s klidovým = bez odběru, i když už u baterky částečně vybitý. To je nesmysl, protože napětí na prázdno o čemkoliv v baterce vypovídá jen omezeně - v podstatě jen o technologii a materiálu desek, ze kterejch je vyrobená. Chtěl bych ho vidět, jak by pak definoval vybíjení stříbro-zinkový baterky, když u ní s vybíjením její vnitřní odpor dokonce klesá ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Ne. Ty tvrdíš, že VYBÍJENÍ SE UKONČUJE PŘI DOSAŽENÍ OKAMŽITÝHO NAPĚTÍ 10,8V při jakémkoliv proudu, třeba i 100A (viz citace výše). A zároveň uznáváš, že je ten pokles způsoben vnitřním odporem aku. V případě 100A a 10,8V to tedy vychází na Ri=1,2/100=0,012=12mΩ.
Pokud takto vybitý akumulátor připojíme na spotřebič s odběrem 1A, klesne napětí akumulátoru pouze na 12-(0,012*1)=11,988V a podle tvé argumentace bychom ho mohli vesele vybíjet dál, dokud jeho napětí neklesne na 10,8V, kdy jeho vnitřní odpor vzroste na Ri=1,2/1=1,2Ω. A při použití ještě menších proudů by to bylo ještě horší.
A před tím Kremik varoval.
A netahej sem stříbro, to je ti tady houby platný.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32853 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so říjen 20 2018, 1:33 Předmět:
A vyšší nábojová účinnost při menších proudech ti neříká nic? Prostě baterka ždímaná odběrem 10C spadne na 10,8V dřív = po vyčerpání míň % počátečniho náboje, než baterka dojená jen 0,1C - to je přeci historicky dávno známej fakt. A navíc baterka rvaná velkým proudem se po skončení toho odběru sama "zvetí" = její napětí po určitý době vyleze zpátky nad 12V a můžeš ji znovu začít vybíjet. Souvisí to s fyzikálníma jevama na rozhraní elektroda - elektrolyt, kde se zároveň uvolňuje i plyn. Když bubliny vyplavou pryč, zvětší se plocha elektrod v kontaktu s elektrolytem a máš další coulombátka k didpozici. Prostě těch 10,8V je hranice při (skoro) všech proudech ... a že to jde se ukazuje v denním provozu. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 30, 2012 Příspěvky: 3573 Bydliště: Havířov
Zaslal: so říjen 20 2018, 7:06 Předmět:
Ekkare, vždyť i Tobě samotnýmu musí být přece jasné, že je to pitomost. Účinnost při vybíjení s tím nemá nic společného. Jasně, že jak sám píšeš, při vybíjením velkým proudem se napětí baterky "zvetí", protože má z čeho se "zvetit".
Když ji ale vybiješ malým proudem, vyžereš ji úplně do dna, už se "nezvetí", nebude mít čím se "zvetit", bude prázdná, prakticky až na dno. A dno bývá obvykle dole.
Říká se, že člověk vydrží měsíc bez jídla. Nezkoušel jsem to, ale jednorázově možná jo. Skus to tak praktikovat pořád, jak dlouho vydržíš
Navíc plyn se při vybíjení neuvolňuje, žádné bublinky tedy vybíjení nebrání. Svorkové napětí baterie dočasně klesne, protože v aktivních hmotách elektrod velmi klesne hustota elektrolytu a chvíli trvá, než se rovnováha obnoví.
S tím souvisí i napětí naprázdno. Závisí na hustotě elektrolytu, proto je to především u uzavřených baterií docela zajímavý údaj. Je ovšem potřeba měřit přesně, protože ta napěťová závislost není veliká, a baterie musí byt alespoň půl hodiny odstátá, aby byla v celém článku vyrovnaná hustota elektrolytu.
Založen: Dec 02, 2011 Příspěvky: 2676 Bydliště: Jaroměř
Zaslal: so říjen 20 2018, 8:40 Předmět:
Takhle přepálit šlus ve článku jde při nabíjení opravdu velkym proudem,ale je to jenom na chvíli.Zkusil jsem to jednou se svítidlovou malý kapacity a za 2 dny bylo stejně po ní.
Založen: Nov 07, 2005 Příspěvky: 1548 Bydliště: Studénka
Zaslal: út říjen 23 2018, 17:03 Předmět:
Dovolte mi ještě poslední informace a zkušenosti:
1. Motůčko už má nový akumulátor a já, starý pán, za ním musím běhat jako chrt na dráze za umělým zajícem.
2. S novým akumulátorem jsem jezdil zatím 3x, pokaždé jen krátce. Vždy jsem akumulátor hned dobil. Dobíjení proudem 800 mA trvalo krátce do cca 15 minut. Nabíjení se má podle popisu nabíječky "ULTIMATE_speed" ukončit automaticky po dosažení napětí 14,4 V na svorkách během nabíjení. Je vidět, že si Motůčko na rovině moc z baterie nebere, když se akumulátor dobil za relativně krátkou dobu (jen asi 0,2 Ah, tj. na dobití stačilo 0,8Ax0,25 hod)
3. Starý vadný akumulátor měl na stole 10,4 V. Při připojení nabíječky "ULTIMATE_speed" napětí při proudu 800 mA rychle stoupalo na 14,4 V, nabíjení přešlo do udržovacího režimu 60 mA. Pak napětí rychle klesalo k 12 V, kdy se opět seplo nabíjení, a tak to stále cyklovalo. Ten rychlý nárůst napětí je zřejmě způsobován velkým vnitřním odporem vadného článku.
4. Připojil jsem vadný akumulátor znovu přerušovaně na neregulovanou trafonabíječku. Napětí vystoupalo téměř k 17 V, a proud vzrůstal z cca 0,6 A až na 2,6 A. Napětí na svorkách přitom klesalo k 16,2 V. Po odpojení trafonabíječky drželo na svorkách aku napětí něco přes 12 V.
5. Připojil jsem znovu nabíječku "ULTIMATE_speed". Nyní už nabíječka necyklovala, ale při proudu 800 mA napětí dále nestoupalo nad 13,8 V ani po několika hodinách nabíjení. Je zřejmé, že nabíjecím šokem se výrazně snížil vnitřní odpor vadného článku, ale nabít na jmenovité napětí už vadný článek nelze. Dlouhým nabíjením se už přebíjením ničí jen zbývající zatím snad dobré články.
Možná by se aku hodil ještě na nějaké nouzové osvětlení s LED diodou, když by mi na chatě někdy v zimě "vypli proud".
Jedině častým dobíjením po každém použití nového akumulátoru se mohu vyvarovat toho, že některý z článků s nejnižší kapacitou ve vybije natolik, že další i krátkou jízdou s nižším výkonem už ho přebíjím opačnou polaritou z ostatních článků, a tím ho definitivně likviduji. K něčemu takovému asi došlo u mého původního aku v Motůčku tím, že jsem jej dobíjel až poklesl výkon. Primární problém byl možná můj méně značkový akumulátor DYNO Europe, kde jeden článek mohl mít od počátku menší kapacitu a tím došlo neočekávaně rychleji k poklesu výkonu a tím dalšímu ničení článku opačným přebíjením. Soused má značkový PANASONIC, u kterého má asi rovnoměrnou kapacitu všech článků, a tím i při nepravidelném občasném nabití si dosud žádný článek nezničil.
Založen: Mar 30, 2012 Příspěvky: 3573 Bydliště: Havířov
Zaslal: út říjen 23 2018, 19:07 Předmět:
Ještě mě napadá, když to pořád porovnáváš se sousedem - nemá třeba rovnější terén, nebo nevychází mu vozit zátěž spíše z kopce, nebo po kratší dráze, že by tak logicky baterii i méně vybíjel?
Založen: Nov 07, 2005 Příspěvky: 1548 Bydliště: Studénka
Zaslal: po duben 13 2020, 7:33 Předmět:
PeteBurns napsal(a):
Ak ti to financie dovolia, zdaleka sa olovu vyhni a kup LiFePO4 - neskor mozes poreferovat, ako si spokojny
Technický popis těchto LiFe baterií varuje před přepětím, podpětím a nerovnoměrným vybitím dílčích článků baterie.
Použití této baterie u Motůčka za ty velké peníze s nutností koupit nabíječku určenou pro tyto baterie je riskantní. Motůčko nemá zabudovanou žádnou ochranu proti nadměrnému vybití. Stačí jízda s částečně vybitou baterií a větším nákladem do většího stoupání, a může dojít k podpětí a zničení baterie.
Podle mne není tento akumulátor vhodný pro tak jednoduché zařízení, jako je Motůčko.
Zde citují z technických údajů:
Minimální napětí (V) 10 po překročení hodnoty hrozí nevratné poškození
Maximální napětí (V) 17 po překročení hodnoty hrozí nevratné poškození
Důležitá informace:
Baterie neobsahuje žádný balanční systém. V případě častého cyklování a využívání plné kapacity hrozí poškození baterie vnitřním rozbalancováním článků. Pro spolehlivý provoz a dlouhou životnost doporučujeme baterie stavět z jednotlivých článků 3,2V a osadit balanční případně měřící elektronikou.
Jedná se o speciální napájecí články pro průmyslové použití. Neodborným použitím může dojít k nevratnému poškození článku. Z tohoto důvodu je nezbytné pro nabíjení používat pouze určené nabíječe. Při vybíjení je nutné zamezit úplnému vybití článku. Záruka u těchto článků se vztahuje pouze na výrobní vady, nikoliv na poškození vzniklá nesprávným použitím. Upozornění: tyto články potřebují k provozu regulační nabíječ a monitorovací jednotku. Bez těchto doplňujících zařízení může dojít k poškození článku.
Založen: Nov 07, 2005 Příspěvky: 1548 Bydliště: Studénka
Zaslal: po duben 13 2020, 7:46 Předmět:
panet napsal(a):
Tak uplynuly dva roky. Mohu se zeptat, jak se osvědčila nová baterie a jakou jsi tehdá Brozicku koupil?
Výrobce Motůčka mi nabídl slevu na novou baterii z 2000 Kč na 1500 Kč (prý jako bonus že se mi původní baterie zničila už za 1 rok). Možná by Google našel jiného prodejce akumulátorů za ještě lepší cenu.
Novou baterii nabíjím na plnou kapacitu po každém použití Motůčka. Používám automatickou nabíječku z Lidlu. Nabíjím v režimu 2 ("12 V" 14,4 V / 0,8 A).
Brozicek, naco su ti tie teoreticke bludy, ked nemas ziadne prakticke skusenosti? Parametre LiFePO4 zvlast v oblasti vyuzitelnej kapacity a maximalneho trvaleho prudu su oproti olovu v oblakoch, to tvoje "lacnejsie" a "bezpecnejsie" olovo znicis 10x rychlejsie, ako "rizikovu" LiFePO4, mozeme sa stavit o co chces Po 10tich rokoch si mozeme zrekapitulovat pouzitie jednych aj druhych baterii, co uz ja mam ale za sebou, a preto radim to co radim Pripadne sa mozes opytat Davidusa, ako strasne nespokojny je on
Okrem toho specialnu nabijacku netreba, to horne napatie olova staci, a ako bolo spomenute, jedine riziko je prilisne vybitie, kde nie je ziadny problem hocikam pripojit presny digitalny voltmeter za par korun, ak je uz clovek hluchy a blby a nepocuje a neciti, ze motor aj baterky uz melu z posledneho
Este k tomu riziku hlbokeho vybitia ma napadlo - kamosovi sa podarilo vycucnut ich ovela hlbsie ako pod 10V, mal karavan dva tyzdne v servise a nevypol komplet elektriku, a kedze solary nedavali nic, tak ich uplne vyslahalo - nastastie nepozoruje ziadny pokles kapacity, tam zalezi aj na dobe, po aku su vybite, kedze nastava rekombinacia inych kovov za lithium a tym klesa kapacita - takze ako vidno, az take strasne to nie je, ale v robote sme mali lithiovky niekolko mesiacov na nule a museli sa vyhodit, tam uz bola kapacita iba zlomok povodnej...
No našel jsem i ochranný obvod proti vybití (cca 1000 Kč).
Nabíječku mám CTek 5A. Je to něco jako z toho Lidlu (akorát "krapet" dražší).
Nabíjím v režimu na auto (automobil).
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3, 4, 5
Strana 5 z 5
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.