Založen: May 01, 2015 Příspěvky: 1171 Bydliště: Doupě kdesi v severních horách :-)
Zaslal: so září 07 2019, 12:21 Předmět: Bosch PSR 10,8 Li - výměna uhlíků
Mám tuto bateriovou vrtačku a dneska se z motoru vyvalila oblaka dýmu a vrtačka asi dovrtačkovala. Prozatím.
Usuzuji, že po asi deseti letech provozu jsou v háji uhlíky, není na ně z venčí moc vidět, ale když se motor točí, tak je na komutátoru vidět, že tam něco hoří.
Pohledem na motor vidím jen čtyři packy, kterými se dá uvolnit zadní čelo motoru, ale tím se zároveň celý motor rozpadne na prvočinitele.
Otázka tedy zní jednoduše: jak se k těm uhlíkům dostat, aby se dali vyměnit? Je potřeba sundat to zadní čelo s ložiskem, nebo to jde nějak jinak?
Měnit celý motor se mi tedy rozhodně nechce a kupovat novou vrtačku už vůbec ne. S touto je maximální spokojenost, na to, jak je maličká má ohromnou sílu.
Díky za postrčení _________________ Jsem na cestě k šípku.
Standartně ty motorky rozebrat nejdou - zadní čelo je zajistěný na několika místech zahnutím plaště. Musíš to rozpertlovat, pak vyklopit držáky s uhlíkama, dále si poznačit polohu příruby k plášti a až potom můžeš zadní stranu sejmout. Pochybuju, že by se Ti podařilo sundat pastorek s tím, že bys ho tam chtěl vracet zpět - že bys vytlačil rotor z přírubou ven - stejně ale jsi postavený před problém, kde vzít jiný uhlíky. Nebo nejlépe celou přírubu - i ty péra mohou být unavený. Z toho důvodu ty motorky jsou navrženy jako neopravitelný a mění se jako celek.
Založen: May 01, 2015 Příspěvky: 1171 Bydliště: Doupě kdesi v severních horách :-)
Zaslal: so září 07 2019, 18:42 Předmět:
Kluci, díky za informaci, i to, že to rozebrat a vyměnit nejde je cenná informace. Ono to tak vážně vypadá.
Nová stála kolem dvou tisíc, takže těch necelých šest set není tak špatné, ačkoli žádná láce to také není.
Jen mi připadá, že nutnost měnit celý motor je takové, jak to jen říci... plýtvání je to správné slovo, ten motor jinak vypadá jako nový a vyhodit jej kvůli spotřebnímu materiálu, kterým kartáče bezesporu jsou, se mi prostě příčí. Nicméně asi není jiná možnost. Ať žije selský rozum _________________ Jsem na cestě k šípku.
Vždyť ten motor je "zjednodušený až na kost" -
jedno prásknutí lisem a máš z kolečka plechu tubus. Do něj se strčí dva měsíčkovitý magnety z feritu a zajistí pružinkama.
Vlastní rotor je buď tří-cívkovej, nebo šesticívkovej - vlastní cívky jsou pár závitů tlustým drátem přímo na železný jádra - izolací je většinou zelený smalt. Vlastní plechy, ze kterých je poskládanej rotor jsou ubyčejný železný "konzervoplechy". Komutátor je poskládaný z měděných plošek, co drží díky dvěma paírovým, nebo pertinaxovým podložkám, ve kterých jsou vetknutý. Vinutý je tam strojově nabodovaný.
Druhý prásknutí lisem a máš zadní přírubu - do ní se dá, stejně jako do dna tubusu mosazný "futro" jako ložisko rotoru. Na přírubě máš dva kontakty v plastových průchodkách a na ně jsou připevněny - asi svarem, nebo vetknutím do prostřižené části - pásky z pružného snad fosforbronzu, na jejichž koncích je prostřížená díra a v ní je vetknutý uhlíček slisovaný z měděným prachem kvůli lepší vodivosti. Na lisu se to pak poskládá a spertluje dohromady. Ten motor je celkem levný - hlavní složka ceny je to, že je to přímo pro Bosch. Skoro stejný motorek máš i v kompresoru na pneumatiky za 150KČ od Filsonu.
Založen: May 01, 2015 Příspěvky: 1171 Bydliště: Doupě kdesi v severních horách :-)
Zaslal: so září 07 2019, 19:59 Předmět:
Už je objednaný nový motor a že cenu určuje Bosch je jasné, dávat do stroje nějakou náhradu se mi také moc nechce, nikdo neví jestli by to vyšlo a jak by to pasovalo... tady by to mělo pasovat přesně a bude klid. Původní motor vydržel v provozu skoro deset roků, to není tak špatné. A ze začátku jsme ho rozhodně nešetřili i potom to byl jeden z nejvíce používaných strojů, protože krásně sedí v ruce, má velikou sílu a přepínač momentů. Prostě super, takže si zaslouží fungovat dále.
Nicméně mé "ekologické já" je poněkud rozčarováno nad tím, že se musí vyhodit celý díl jen proto, že někdo ušetřil několik centů a udělal motor tak, že nejde opravit. Tak to prostě je. _________________ Jsem na cestě k šípku.
Založen: May 01, 2015 Příspěvky: 1171 Bydliště: Doupě kdesi v severních horách :-)
Zaslal: so září 07 2019, 20:05 Předmět:
alkom01 napsal(a):
Přímo u Narexu nebo v servisech byl stejný motor řádově 2x až 3x dražší!
Takže ten motor stál místo 179 Kč přibližně 17 900 Kč nebo dokonce 179 000 Kč? Tak to ho pak přinese poskok na zlatém podnose za zvuků hymny?
Jinak díky za tip na zajímavý obchod, vypadá to tam docela schopně. Jen ten motor nemají, ale vidět jej tam za dvě kila, tak by mi teďka už asi hráblo _________________ Jsem na cestě k šípku.
Neboj. Jako jednorázový jsou i mnohem dražší motorky, které mají třeba navíc 3-stupňovou planetovou převodovku, a jejich rotor je na kuličkových ložiskách. Stěračový motorky, "saharový" motorky, ventilátorový, to vše najdeš i ve svým autě a taky jsou neopravitelný. Pak Tě nějaký motorek z akučky nemůže rozházet. Nebo si pořiď Extoolku za 15 táců a v ní máš třífázový BLDC motorek, který pokud použiješ nastavitelný moment, tak zahraje melodii Pak tuhle akučku vyhodíš, až Ti v ní odejde baterie a Ty neseženeš novou, nebo se Ti ji nevyplatí kupovat. Na tohle se vyhodí mnohem víc akunářadí té nižší třídy častěji, než na zničený motorek..
Založen: May 01, 2015 Příspěvky: 1171 Bydliště: Doupě kdesi v severních horách :-)
Zaslal: so září 07 2019, 20:28 Předmět:
Artaban001 napsal(a):
Neboj. Jako jednorázový jsou i mnohem dražší motorky, které mají třeba navíc 3-stupňovou planetovou převodovku,
Ale já vím, ale irituje mne, že nám zakazují žárovky a olovnatou pájku a atmosférické kotle... a co já vím co ještě a pak se vyhazují věci, které by se dalo snadno opravit jen proto, že nejsou díly, nebo díly jsou, ale tak drahé, že se to skutečně finančně nevyplatí.
Asi by to bylo na dlouhou a plodnou, leč zbytečnou debatu. Takže toho asi nechme, já děkuji za radu, kde koupit nový motor a ono mne to remcání zase přejde _________________ Jsem na cestě k šípku.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.