Zdravím, kolega mi přinesl časové zařízení na otevírání dvířek kurníku s tím, že se mu zaseklo v otevřené poloze. Bylo zjištěno slepené relé
( jsou tam dvě na změnu polarity pohonu ). Relé jsou spínána přes tranzistory ( T spíná vinutí relé na zem. +U je trvele na cívce ),
které zase dostávají pokyn na sepnutí z řídícího IO ( neznám má vymazaný popis ). Nyní je problém v tom, že se výstup IO překlopí na +5V, ale hned se vrací
na 0V a tím se i tranzitory rozepnou a tím i relé jen cvakne=nemá trvale napájení. Nemám s tím zkušenosti a proto se obracím na někoho kdo vysvětlí/poradí
proč se toto děje a jestli je možná nějaká oprava. Hodiny a vše kolem ( čas otevření-zavření ) jdou nastavit. Děkuji.
Založen: Jun 20, 2010 Příspěvky: 1758 Bydliště: Česká Lípa
Zaslal: čt leden 06 2022, 13:03 Předmět:
To by chtělo nakreslit původní zapojení a označení relé. Nemělo původní relé ještě zapojený kontakt pro přídrž? Pak by cvaknutí spínače tak jak je popsáno stačilo. A po přerušení přídrže zase zavřít. Řešení jsou možná různá, bez schematu těžko radit.
Založen: Mar 30, 2012 Příspěvky: 3571 Bydliště: Havířov
Zaslal: čt leden 06 2022, 14:06 Předmět:
To nemá nějaké koncové snímače polohy dvířek? Jestli se slepilo relé, znamená to, že do motoru šel trvale proud a motor shořel? Nebo se spálila pojistka?
Pokud to vyhodnocuje proud motorem a ten je po smrti, elektronika to vyhodnotí jako že dvířka jsou v koncové poloze a vypne se.
Motor je dobrý, koncové snímače tam jsou, rozpínají obvod napájení motorku při sepnutí vačkou. Relé jsou dvě, přepínají polaritu na výstupním konektoru pro motorek a jsou aktivovány výstupem ( pro každé relé jiný ) z IO střídavě pro otevření/zavření.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32082 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: čt leden 06 2022, 17:25 Předmět:
Ale ten doběh byl řešenej mechanicky, vačkou a pružným kontaktem. Jak se motorek roztočil, začal se točit i kotouč s výřezem na výstupu z převodovky a pomocí pružnýho kontaktu se přemostil hlavní spínač. Jak stěrač učunil celý jedno kolo = stěrače vykonaly jeden kyv z klidový polohy do maxima a zas zpátky, ten pružnej doběhovej kontakt se díky výřezu v tom kotouči rozepnul - a když ve stejnou dobu nebyl sepnutej hlavní spínač případně relátko cyklovače, motorek ztratil napájení a zastavil se. Stejnej princip se uplatňuje dodneška, jen se změnil způsob spínání chodu (ukostřením místo přivedení kladnýho napájení - důvodem je jednodušší struktura spínače v centrální řídící jednotce). _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Nov 01, 2008 Příspěvky: 4297 Bydliště: Skalica
Zaslal: pá leden 07 2022, 10:41 Předmět:
Ak je to tak ako popisuješ tak je chyba v riadiacom obvode. Mimochodom to zopnutie relé stačí len o niečo dlhšie ako je predpokladaný čas otvárania/zatvárania dvierok. Nie je tam nejaký časovač?
Už jsem závadu našel. U koncových spínačů ( tady rozpínačů ) je paralelně k motorku odpor, který není vidět ( je zalitý hmotou a ukrytý ve vodící liště ). Až když jsem vše kompletně rozebral, vytahal dráty, tak jsem ho objevil. Měl přerušený spoj. Po proletování vše chodí. Děkuji za reakce.
Založen: Mar 30, 2012 Příspěvky: 3571 Bydliště: Havířov
Zaslal: pá leden 07 2022, 17:13 Předmět:
Ten odpor může omezovat rušení produkované motorkem. Zároveň zajišťuje, že obvodem pořád teče proud, i když třeba komutátor v určitých okamžicích právě nevodí. Je to poznat např. při spínání takového motorku tyristorem. Řídící obvod na něco z toho reaguje.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.